Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 06 jun 2020 16:46
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw te ontwerpen natuurlijk frettenverblijf
BerichtGeplaatst: 05 jan 2014 16:18 

Aantal fretten: 5
Hi allemaal,

Ik heb het briljante idee om een natuurlijk frettenverblijf te gaan bouwen waar mijn frettenkroketten vanaf het voorjaar kunnen gaan wonen. Om inspiratie op te doen ben ik op het internet gaan speuren en kwam daar de mooiste dingen tegen op dit forum. Ik ben direct lid geworden en zou het heel fijn vinden als jullie met mij mee kunnen denken. Iedere tip is welkom!

Het idee is als volgt: naast het huis heb ik een ruimte van 2m breed bij 9 meter lang. Dit was voorheen het domein van mijn Duitse Herder maar helaas hebben we hem in moeten laten slapen :-( Het is een overdekte ruimte die aan de voorkant open is en voor de rest gesloten. Het open gedeelte kijkt de tuin in. De ruimte is betegeld en voorzien van een lichtdoorlatend dak van golfplaten. Er staan grote bomen in de tuin dus de ruimte is beschut en blijft in de zomer koel. De ruimte is nu zo leeg sinds de hond daar niet meer speelt dat het iedere keer zeer doet als ik ernaar kijk. Tijd voor een vrolijke bestemming!

Ik wil graag zoveel mogelijk natuurlijke materialen gebruiken. Het moet een soort van "bos" worden. Ik heb al een groot hok van donker hout gemaakt die in de ruimte komt te staan zodat ik mijn boefjes ook kan opsluiten als er niemand in de buurt is. Ook heb ik een groot canvas tuinschilderij gekocht van een sprookjesachtig bos dat de hele achterwand boven het hok zal bedekken. Na het lezen van allerlei berichtjes over geslachtsdelen die in gaas kunnen blijven hangen, heb ik een leverancier gevonden die een voorwand van glas voor mij kan maken. Dat is ook gezellig want dan kan ik de fretten vanuit de tuin goed zien.

Voor de details gebruik ik graag jullie ervaringen. Ik zou het leuk vinden om een vijvertje te maken. Ideeen over hoe ik dit kan aanpakken zijn heel erg welkom! Ook ben ik nog op zoek naar een praktische natuurlijk ogende bodembedekking. Zou houtschors iets zijn? Daar kunnen ze dan ook direct in graven. Een holle boomstam lijkt me ook echt te gek. Enig idee waar ik die kan kopen?

Als jullie nog meer ideeen hebben dan houd ik me van harte aanbevolen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw te ontwerpen natuurlijk frettenverblijf
BerichtGeplaatst: 05 jan 2014 17:36 
Moderator

Aantal fretten: 1
Hoi tessa, je zou een plantenbak kunnen maken waar de fretten in kunnen graven, dat vinden ze geweldig. Een holle boomstammetje heb ik je kunt informeren bij prooidier.nl, daar heb ik de mijne vandaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jan 2014 19:18 

Hi Minka,

Bedankt voor de tip! Ik ga zo direct meteen speuren.

Heb jij ervaring met kunstplanten in een frettenhok? Ik zou naast de vijver graag wat plantjes willen hebben maar ik weet zeker dat mijn jongste monster daar echt niets van heel laat.

Ik heb erg gelachen over jouw berichtjes over Mila. Mijn Minnie Muis haalt exact dezelfde fratsen uit :-D Valt niet mee om haar iedere keer weer voor te zijn bij de dingen die ze verzint waar je bij staat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jan 2014 23:09 
Moderator

Ik denk dat de boomstam niet online staat, maar je maar een mailtje sturen naar Prooidier om te vragen of daar nog aan te komen is.

Dank je Tessa, ik praat heel graag over Mila en haar ideeën. :g

Ik heb geen ervaring met kunstplanten. Ik verwacht wel dat deze ook niet recht blijven staan. :fluit: Je moet gewoon echte nemen en elke dag de plantjes recht zetten. :g Als je echte planten zou nemen, dan moet je opletten dat deze niet giftig zijn. Onze buren hebben bijvoorbeeld een klimop tegen de schutting geplant, maar deze is giftig waardoor ik één kant van de ren dicht gemaakt.

Sommige fretten zijn geboren klimmers en dalers en sommige fretten zijn geboren klimmers en denken dan te kunnen gaan vliegen. Ik heb een buizenstelsel gemaakt tegen het gaas, omdat Mila in die tijd een klimmer en een vlieger was. Toen ik alles klaar had toen kon ze wel opeens dalen. :roll:

En met de vijver moet je goed uitkijken, dat ze nergens in vast kunnen komen te zitten. Er zijn fretten die het heerlijk vinden om te zwemmen en als ze dan duiken en vast komen te zitten daar wil je niet aan denken. Zoals bijv zo'n pomp in de vijver. Persoonlijk vind ik dit eng. Fretten zijn nieuwschierig en ik denk dat zo'n pomp toch wel aandacht trekt voor een fret.

Buizen vinden ze geweldig, maar dit is natuurlijk wel minder natuurlijk.

Zorg ervoor dat het voor jou ook alles makkelijk bereikbaar is, dat ze niet ergens iets kunnen verstoppen waar jij niet bij kunt. Met een prooieter is dat helemaal lastig als ze gaan hamsteren op een plek, die niet bereikbaar voor jouw is.

Ik ben wel benieuwd naar wat je allemaal gaat doen en als je bezig gaat natuurlijk heel veel foto's.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jan 2014 23:49 

Ik heb echt geen forum ervaring.... Hoe kan ik een foto uploaden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2014 16:03 

Aantal fretten: 2
Zo zet je hier een foto neer: http://fret.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=2524

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2014 16:33 

Even testen

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2014 16:51 

Volgens mij werkt het :lol:

Tussen de bedrijven door ben ik steeds aan het zoeken naar ideeën en materialen voor het nieuwe fretten verblijf. Het is heel aantrekkelijk om gewoon allerlei dingen nieuw op het internet te kopen maar ik probeer me echt aan de tweede hands gerecyclede spullen of dingen uit de natuur te houden. Natuurlijk zonder daarbij de boel kapot te maken. Zo krijgen mijn frettenkroketten een mooi eco verblijf. Ik weet dat het met het voorpaneel van glas niet mogelijk is maar voor de rest probeer ik het echt.

Best verslavend eigenlijk, zo'n nieuw verblijf ontwerpen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2014 17:34 
Moderator

Tessa82 schreef:
Best verslavend eigenlijk, zo'n nieuw verblijf ontwerpen!

Ik weet het. Nu heb ik geen geheel natuurlijk verblijf, maar wel gekeken binnen de mogelijkheden die er waren en dat is wel heel erg leuk om te doen. De mannen die het gemaakt hebben (mijn man en zijn broer) waren niet zo blij met me. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2014 19:08 

Hahaha dat kan ik me levendig voorstelen. Mijn man kent mijn klusideeen en zit nu al zuchtend op de bank terwijl hij nog niets eens wat heeft gedaan :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2014 22:29 

Onderschrift krijg ik niet voor elkaar, te groot

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2014 23:07 

Gelukt :hi:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jan 2014 00:55 

Dit is het begin. We hebben een oud hondenhok samengevoegd met onderdelen van een oud konijnenhok en er een frettenslaaphuis van gemaakt. De afmetingen zijn 1,4 x 1,2 x 0,89 meter. Ik wil er nog een soort klein slaaphok aan vast gaan maken zodat mijn frutsels warmer kunnen slapen als het koud is.

Dit slaaphok komt dan in de nieuwe buitenruimte te staan zodat ze achter slot en grendel kunnen als er niemand thuis is.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jan 2014 13:13 

Aantal fretten: 7
Leuk plan, en ook een mooi hok hoor !
Ga je alle fretjes buiten huisvesten of alleen maar het groepje van drie ? Of laat je ze alleen de zomermaanden om beurten buiten ?

Een tuin om te spelen en te leven is heerlijk voor ze, zorg wel dat onder de grond gaas zit zodat ze geen gat kunnen gaan graven en bij je buren uitkomen, wees ook voorzichtig met het plaatsen van planten, want er zijn veel planten die giftig zijn voor fretten.

Leuk idee om alleen gebruikte materialen te verzamelen en te gaan gebruiken, leuk een eco-tuin voor fretten hoor ! Succes ! :-D

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jan 2014 17:26 

Hi Mayke,

Ik had eerst alleen James en Muis (de onderste twee) maar sinds ruim een maand heb ik daar het bovenste drietal (Harley, Bollie en Jerry) bij gekregen. Ik heb ze overgenomen van iemand die ze geen voldoende aandacht meer kon geven.

Als ik thuis ben lopen ze allemaal tegelijk los in huis en dat gaat heel erg goed. Om rustig op te bouwen slapen ze wel in twee aparte groepen. Zelf trekken de fretten zich van de groep indeling weinig aan. Als ze in het weekend de hele dag loslopen dan slapen ze vaak met leden van de andere groep. Dat mengt zich heel erg goed.

Ik ga ze dan ook van de zomer alle vijf lekker naar buiten doen. Ik moet alleen even aankijken hoe het gaat als ze niet meer geforceerd gesplitst slapen. Ik zal ervoor zorgen dat er genoeg slaap plekjes voor verschillende setjes beschikbaar zijn. Er komen nog twee slaaphuisjes aan het hok vast, er is een hol onder de krabpaal die in het hok staat, een mand en nog een hangmat. Mocht dit niet voldoende zijn dan moet ik gewoon nog een hok ontwerpen :-D

Ik blijf goed kijken naar mijn frutsels en pas dan de leefomgeving naar de situatie aan. Ruimte hebben we gelukkig genoeg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jan 2014 19:18 
Moderator

Voldoende beschutte slaapplekken moet je inderdaad wel hebben.

Vijf fretten in één groep is wel erg veel vind ik persoonlijk. Kijk echt goed dat er niet in de nek gelikt wordt of gesleept of dat ze irritant een andere fret achterna zitten. Wat je zegt goed kijken is heel belangrijk vooral met zo'n grote groep.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2014 13:48 

Dat ben ik met Minka eens, een groep van meer dan drie fretten zou ook niet mijn voorkeur hebben en een eigen slaapplek is voor elke fret een must !
Fretten laten niet altijd zien dat er stress heerst onderling, het ziet er dan allemaal vredig uit, maar ondertussen broeit het wel.
Je komt jezelf dan tegen met extra veel medische problemen als de fretjes wat ouder worden, want die stress kan ze op de lange duur behoorlijk ziek maken.

Ik zag op je foto's al dat je de groepen gesplitst had in ook een groepje van drie, ik dacht misschien dat je die drie alleen naar buiten doet, vandaar mijn vraag daarover.
Ik vind het wel een super idee een eco-tuin, ik ga je met enthousiasme volgen want ik wil ook beginnen met een buitentuin voor de fretten. :-D

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2014 14:12 

Op dit soort momenten vind ik het vervelend dat fretten niet kunnen praten. Muis en James zijn echt ontzettend gek op elkaar en ik zou het zo sneu vinden om ze apart te laten slapen. Bollie en Jerry idem. Alleen Harley twijfel ik over omdat hij heel erg naar James en Muis trekt.

Hoe fijn is het om heerlijk tegen iemand aan te kruipen en vredig in slaap te vallen? Persoonlijk zou ik niet zonder kunnen maar ik weet niet hoe mijn frutsels dat zien....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2014 23:26 

Het ziet er ook altijd zo heerlijk vertederend uit, ik zou er het liefste zelf bij willen kruipen.
Wisten we maar wat fretjes zelf echt wilden, wat ze fijn zouden vinden.
Maar het belangrijkste is dat ze elkaar niet in de weg zitten ook al ziet het er zo vredig uit allemaal, er kan toch iets broeien onderling.
Maar ja, kom daar maar eens achter..... :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]