Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 06 jun 2020 16:20
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe kastkooi/hok
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 12:01 

Ik heb sinds een aantal weken 3 fretjes en ben nu bezig een oude kast om te bouwen. Op zich schiet t al aardig op nu, verven is denk ik wel het meeste werk maar als dat klaar is moet ie denk ik wel haast klaar zijn. De inrichting en alles heb ik wel voor ogen nu al zullen daar wel een paar dingen in veranderen als ik daadwerkelijk de spullen er in zet en hang.

Hier wat fotos van de kast ongeverfd toen ik m net had gehaald en dan zoals ie nu is. Ik heb niet alles geverfd en er zijn delen die nog een paar keer vaker geverfd moeten worden. Wat nog bruin is komt over algemeen plakfolie overheen dus dat hoef ik niet te verven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter de lange plank in t midden zit open ruimte en daar heb ik aan de linkerkant onder een plank boven gemaakt. Er zit dus nu een kleine tussenruimte tussen de bodem van het bovenste deel en plafond zeg maar van linker gedeelte aan de onderkant. Daar heb ik dan weer een gat door geboord zodat ze van onder naar de tussenlaag kunnen en dan naar boven. Maar ook van onder rechts kunnen ze eerst naar die tussenverdieping en dan naar boven. Ik maak onder links denk ik nog een halve tussenlaag waar ze op kunnen gaan zitten of klimmen en dan verder naar boven. Het tussenschot onder zitten 3 gaten in, links en rechts onder maar ook boven in t midden. Dit omdat ik ze de mogelijkheid wil geven ook daar van links naar rechts te kruipen als ik er hangmatjes in hang wat ik ws doe aan beide kanten. En onder links op de grond ook een slaapgelegenheid/mogelijkheid. Nou en boven is 90 cm hoog wat ik net te klein vind voor 2 verdiepingen dus dat laat ik zo groot en dan ofwel een grote hangmat ofwel een kleine en nog wat andere dingen er in buizen of zo. Dan plakplastic op de bodems en langs een deel van de wanden. Deurtjes met nertsengaas. En goede sluitingen. Een goede kattenbak en vastzetten. Die twee gaten boven nog afsluitbaar maken zodat ik het hok in tween kan delen. En dan moet t wel zo ongeveer klaar zijn

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuwe kastkooi/hok
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 12:17 

Aantal fretten: 0
je wilt in die kast dus 3 fretten bij elkaar zetten? Is dat niet wat klein?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 13:42 

Volgens mij staat er niks van maatvoering van de kast bij en ook niet dat ik er komende weken of zo ook nog wel een kast bij regel voor de fretten maar los daarvan maakt het natuurlijk ook uit hoeveel tijd ze in de kast besteden en hoeveel er buiten. Ook dat zit wel goed.

Maar deze kast is 1.7 meter bij 1,2 meter en dan 0,6 meter diep. Dat is voor een paar weken of desnoods een paar maand, tot ik er wat bij aan bouw, echt wel genoeg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 14:21 

Aantal fretten: 2
Ik vind zoals het nu lijkt de gaten waar de fretten door moeten erg klein.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 14:30 

Karlijn schreef:

Dat is ook geen enkel probleem. Fretten lijken gewoon groter dan ze daadwerkelijk zijn. Ik heb al wel een jaar of 8 of zo fretten gehad nou ja iets langer zelfs en in die tijd had ik ook ik denk misschien wel als 1 van de eerste in die tijd een kastkooi voor mijn fretten nou ja toen waren ze nog lang niet zo verbreid als nu want de meeste werden gewoon in metalen hokken of kooien of volieres gehouden. Maar in ieder geval had ik toen dus al 3 fretten ook samen in een kastkooi en dat ging prima. De gaten die ik toen in dat hok had waren precies even groot als die van nu want het is met dezelfde rondboor gemaakt. En ik heb bovendien wel getest of mijn fretten er door kunnen en dat kan dus met gemak. In principe moet dat wel zo blijven maar ik kan het natuurlijk in de gaten houden en uiteindelijk als t te klein blijkt te zijn maak ik ze wel groter maar dat lijkt me niet te gebeuren want ze houden nu nog meer dan genoeg ruimte over

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 14:32 

Karlijn schreef:

...en op de foto's hierboven lijkt alles gewoon een stuk kleiner dan t daadwerkelijk is. Ze krijgen gewoon een echt ruime kastkooi en genoeg ruimte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 15:41 

Aantal fretten: 5
Waar heb je de fretjes nu in zitten dan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 16:20 

ik heb ook zo'n soort kooi en in de grote bovenruimte heb ik een halve verdieping gemaakt met een trappetje. Heb je net even wat meer ruimte voor een slaap of eet plek en dan kunnen ze makkelijker in de hangmat komen, zonder dat je die te laag hoeft te hangen....
ik heb er ook 3 fretjes in gehad en vond zelf de kooi ruimte te klein...ook al waren ze bij mij de hele dag los en sliepen ze er alleen 's nachts in. Ik wil helemaal geen dieren meer een kooi laten delen, maar dat is een eigen beslissing. ik ken er ook genoeg waar het goed gaat :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 18:19 

wilfred37 schreef:
Volgens mij staat er niks van maatvoering van de kast bij en ook niet dat ik er komende weken of zo ook nog wel een kast bij regel voor de fretten maar los daarvan maakt het natuurlijk ook uit hoeveel tijd ze in de kast besteden en hoeveel er buiten. Ook dat zit wel goed.

Maar deze kast is 1.7 meter bij 1,2 meter en dan 0,6 meter diep. Dat is voor een paar weken of desnoods een paar maand, tot ik er wat bij aan bouw, echt wel genoeg.

Tja, je geeft geen maatvoering, maar als ik uitga van het gamma roerstaafje wat er naast staat, vind ik het veelste klein voor 3 fretten. En 3 fretten constant samen huisvesten is iets wat in de jaren 80 van de vorige eeuw werd gedaan.

De frettenwereld is ondertussen wat verder ontwikkeld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 18:30 

Dit is een discussie over een hok, niet hoeveel fretten er bij elkaar gehuisvest mogen/kunnen worden. Mocht hier behoefte aan zijn, open dan een nieuw topic :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 19:06 

Danielle (SDF) schreef:
Dit is een discussie over een hok, niet hoeveel fretten er bij elkaar gehuisvest mogen/kunnen worden. Mocht hier behoefte aan zijn, open dan een nieuw topic :wink:

Nou van mij persoonlijk mogen ze best opmerken dat het hok te klein is voor twee fretten want uiteindelijk gaat t wel om welzijn van de fretten en meer om dat dan om topics gescheiden te houden lijkt me.

Maar die opmerking van dat 3 fretten bij elkaar houden iets is van de jaren 80 vind ik typisch een opmerking die echt helemaal nergens op slaat. Fretten zijn gezelschapsdieren en mits ze bij elkaar passen vinden ze t zelfs wel fijn met zn drietjes. En ik weet ook vrijwel zeker dat hier ook genoeg frettenhouders zitten die er wel 3 of meer ook bij elkaar hebben zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 19:13 

fretten zijn van nature geen groepsdieren.

Het 'zien' of het klikt tussen 2 of meer fretten is zeer moeilijk en vaak wordt de 'wapenstilstand' die de fretten hebben gesloten, gezien als vriendschap.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 19:14 

wilfred37 schreef:
Danielle (SDF) schreef:

Nou van mij persoonlijk mogen ze best opmerken dat het hok te klein is voor twee fretten want uiteindelijk gaat t wel om welzijn van de fretten en meer om dat dan om topics gescheiden te houden lijkt me.

Maar die opmerking van dat 3 fretten bij elkaar houden iets is van de jaren 80 vind ik typisch een opmerking die echt helemaal nergens op slaat. Fretten zijn gezelschapsdieren en mits ze bij elkaar passen vinden ze t zelfs wel fijn met zn drietjes. En ik weet ook vrijwel zeker dat hier ook genoeg frettenhouders zitten die er wel 3 of meer ook bij elkaar hebben zitten.

Nee maar daar doelde ik ook niet op. Ik doelde op het algemene stuk, het wel of niet van fretten samen huisvesten. Ik vind dat meer een eigen topic waard :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 19:53 

[quote="Danielle (SDFNee maar daar doelde ik ook niet op. Ik doelde op het algemene stuk, het wel of niet van fretten samen huisvesten. Ik vind dat meer een eigen topic waard :wink:[/quote]

Daar ben ik het nu wel erg mee eens...kunnen jullie dit topic gewoon opsplitsen....en dan een apart topic maken over fretten wel of niet samen huisvesten idd en hoeveel en wat daar dan toch wel minimaal aan ruimte voor nodig zou zijn en dergelijke. Of anders gewoon alles over dat in deze topic gewoon weghalen dan kan ik zelf wel zon topic beginnen of zo

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 22:54 

Ben wel benieuwt naar het resultaat! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 23:51 

Stridder schreef:

Ik ook maar ik heb liever dat iemand anders t voor me afmaakt. Vooral die hangmatjes maken zie ik als man niet zo zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 09:56 

Wat vreselijk dat je zo in het verouderde rollenpatroon vastzit

Gelukkig voor die mensen die niet handig zijn of gewoon lui zoals ik kun je hangmatjes gewoon kopen... Meerdere adressen en kijk nou... Als je even naar de website van SDF gaat zie je in de winkel ook al hangmatjes....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 17:44 

Tuureluur schreef:
Wat vreselijk dat je zo in het verouderde rollenpatroon vastzit

Gelukkig voor die mensen die niet handig zijn of gewoon lui zoals ik kun je hangmatjes gewoon kopen... Meerdere adressen en kijk nou... Als je even naar de website van SDF gaat zie je in de winkel ook al hangmatjes....

Ach nee zelf maken is super makkelijk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:28 

Als je wat beter op het forum had gezocht had je dit topic gevonden: viewtopic.php?f=8&t=9555

Hiermee moet het jou vast lukken :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:58 

wilfred37 schreef:
Stridder schreef:

Ik ook maar ik heb liever dat iemand anders t voor me afmaakt. Vooral die hangmatjes maken zie ik als man niet zo zitten.

Hoezo supermakkelijk? Dan zet je dit toch niet neer
Ik heb vroeger mijn eigen kleren gemaakt maar heb er nu geen zin meer in mijn tijd hieraan te spenderen... Ofwel lui... Maar je begon zelf dat je het!"als man" niet zag zitten
Als je dat even later weer tegenspreekt dan piemelemoosie je voor mij uit je nek... Niet interessant doen als je dat niet bent,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]