Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 02 jun 2020 19:32
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat valt allemaal onder "frettenproof"?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011 14:07 

We zitten er al geruime tijd over te denken om fretten te nemen. Aangezien we meer huisdieren hebben waar je enkele decennia aan vast zit, willen we een weloverwogen beslissing nemen, en niet zo maar een impulsaankoop omdat ze er zo schattig uitzien. Ik heb bij een ex-vriendin kennis gemaakt met fretten, en ik heb een redelijk beeld van sommige haken en ogen bij het houden van deze dieren. Mijn vriendin kent ze alleen maar van mijn verhalen, de foto's en verhalen hier en een aantal internetfilmpjes.

Maar goed, even stap voor stap: 1. Hoe een ruimte frettenproof maken?
Ik heb inmiddels een aantal onderwerpen op dit forum gelezen, een paar zoekopdrachten gedaan naar dit onderwerp.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een lijstje in de trant van: "denk hier zeker aan bij het frettenproof maken van een ruimte"! Er zijn zeker dingen waar we nog niet aan gedacht hebben.

In ons geval is de woonkamer (met open keuken) de ruimte waar we aan zitten te denken. We willen liever van te voren weten wat we kunnen verwachten en daar rekening me houden dan het door schade en schande leren als er al fretten zijn.

Ik heb o.a. op dit forum en de verschillende infosites een aantal zaken gevonden, maar ik neem aan dat er veel meer is waar je rekening mee moet houden. Wie helpt me een lijstje maken waarmee ik aan de slag kan?

-Beperken klimmogelijkheden (geen handdoek naast het aanrecht waar fretten bij kunnen komen, maar geldt dat ook voor gordijnen en daarmee toegang tot de vensterbank en andere hoger gelegen plekken?)

-Planten: gaat het goed als we een pak em beet 20cm hoge vertikale plank over de hele breedte aan de (60cm vanaf de grond) vensterbank bevestigen om te voorkomen dat ze op de vensterbank of bij de plantjes kunnen komen? Planten op de grond hebben we gelukkig niet.

-Rubber: gaat dit over alles met een vergelijkbare textuur/zachtheid of alleen latex/natuurrubberproducten? Ik begrijp dat de knoppen van de afstandsbediening al een risiko vormen? Is het omhulsel van kabels en schoenzolen dan ook een risiko?

-Electrische apparaten: Gaat het hier om kabels, spanning e.d. (en eventueel hitte), om het slopen van alles wat er op of aan zit of om iets anders?
We hebben o.a. een open TV-meubel waar de verschillende apparaten in en op staan waar meer dan genoeg ruimte over is voor fretten... om over de kluwen kabels die er in en uit lopen maar te zwijgen.

-Meubels: we hebben leren bankstellen met een opklapbare voetenbank, waardoor ze van onderen open zijn, en het vrijwel onmogelijk is om dat af te sluiten (loshangende flappen van leer...). Dat betekent dat er van binnen veel ruimte is rondom het metalen frame. Gaat dat problemen opleveren (ervan uit gaand dat de bankstellen niet bewogen en de voetensteunen niet uitgeklapt worden als er fretten rondlopen)? Is leer uberhaupt iets waar ze graag aan knagen?

-Tapijt: Ik begrijp dat ze graag graven en overal hun boodschap achter kunnen laten. Is er eigenlijk een verschil in gedrag/zindelijkheid tussen mannetjes en vrouwtjes, in de zin van buiten de kooi een territorium willen afbakenen? Het is ons helemaal duidelijk dat er ongelukjes gaan gebeuren en dat elke fret zijn eigen gedrag, karakter en mate van zindelijkheid heeft, maar er zijn plekken in onze kamer waar we niet goed bij kunnen (o.a. onder de bankstellen) en het schoonmaken daarvan gaat erg lastig worden... Het zou vervelend zijn als dat dan een smeerboel wordt. Ik neem aan dat een paar kattebakken in de kamer zetten niet veel uit zal maken voor waar ze toch hun behoefte gaan doen?

-Keukenkastjes: wat is de makkelijkste manier om te voorkomen dat ze daar in kunnen komen? Kinderslotjes, zware magneten aan de binnenzijde van de deur?

-Aquaria: we hebben er een stel, sommige zelf gebouwd (erg stevig en gegarandeerd onmogelijk door fretten te openen) en eentje met plastik deksel waar enkele plastik plaatjes makkelijk toegang bieden tot het water. Staat weliswaar op een tafel, maar die is voor een fret erg makkelijk te bereiken vanaf de bank. Wat doet een fret met een aquarium waar hij in kan (geen vissen maar slakjes en garnaaltjes)? We hebben een aquarium met terrarium (1,5 X 0,6 X 2m) waar de schildpadden en honderden guppen in rondzwemmen. Gaan ze niet in komen, maar hoe reageren ze op dergelijke hoeveelheden snel bewegende bewoners achter glas?

Tot slot: *als* er fretten komen dan is het plan om zelf een kast met o.a. gaasdeurtjes te bouwen van ongeveer de maten van het aquarium hierboven, in twee lagen die elk een slaap, eet en toiletgedeelte hebben. Daar hebben we ruimte voor. Het idee is vooralsnog om de uitgang van die kast naar een (commercieel verkrijgbare) ren in de kamer te maken, vooropgesteld dat we in de opvang een paar fretten vinden die het heel goed met elkaar kunnen vinden. Heeft iemand tips om dat (ren en kast) handig met elkaar te verbinden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat valt allemaal onder "frettenproof"?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011 14:25 

Aantal fretten: 3
Je hebt er blijkbaar goed over nagedacht dat is in ieder geval een erg goed teken!

Fretten zijn in ieder geval geen knaagdieren, dus ze knagen geen kabels door etc. Tenminste onze dames doen dat niet. Dat wilt niet zeggen dat ze niet in kabels bijten. Ze willen af en toe wel eens een knauw geven maar het is niet echt knagen als je snapt wat ik bedoel. Ze gaan niet bewust een kabel door knagen. Bij ons lopen ze ook gewoon achter het TV-meubel waar heel veel kabels lopen en die laten ze gewoon met rust.

Waar je ook aan moet denken is het feit dat fretten (in ieder geval de onze) zeer gemakkelijk op jouw bank kunnen springen dus je moet ook kijken wat hun mogelijkheden vanaf daar zijn.

Ik moet eerlijk bekennen dat wij niet zo gek veel hebben gedaan om de woonkamer fretten proof te maken. Het enige wat we gedaan hebben is een schot achter de PC geplaatst zodat ze niet de computer kast in kunnen. Waar we ook voor gezorgd hebben is dat ze niet de keuken in kunnen (d.mv. een schot) maar dat is puur omdat wij (nog) geen inbouwapparatuur hebben en er daardoor dus kieren zijn waar ze tussen kunnen.

Wat je waarschijnlijk al weet is dat je ze niet uit het oog kan verliezen. Tenminste wij doen dat nooit als ze beneden zijn. Je kan ze gewoon niet alleen in de kamer laten zoals bijvoorbeeld een hond.

De gordijnen laten ze bij ons veelal met rust ze hebben nog nooit aanzet gedaan om er in te klimmen dus ik denk dat je daar niets aan hoeft te doen.

De keukenkastjes kan je voorzien van zware magneten of kindersloten. Fretten zijn goede volhouders dus als ze in de gaten krijgen dat iets open kan zullen ze dat zeker blijven proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011 14:37 

robinvanb schreef:
Waar je ook aan moet denken is het feit dat fretten (in ieder geval de onze) zeer gemakkelijk op jouw bank kunnen springen dus je moet ook kijken wat hun mogelijkheden vanaf daar zijn.

Geen zorgen, dat was ons al duidelijk. :-) De beide banken staan zo ver van andere meubels af dat er vanaf daar voor een fret alleen toegang is tot een tweetal tafeltjes, op eentje daarvan staat het aquarium met plastik dekzel dat in het vorige bericht al genoemd wordt, het andere is leeg.

robinvanb schreef:
Wat je waarschijnlijk al weet is dat je ze niet uit het oog kan verliezen. Tenminste wij doen dat nooit als ze beneden zijn. Je kan ze gewoon niet alleen in de kamer laten zoals bijvoorbeeld een hond.

De keukenkastjes kan je voorzien van zware magneten of kindersloten. Fretten zijn goede volhouders dus als ze in de gaten krijgen dat iets open kan zullen ze dat zeker blijven proberen.

We zijn ons er heel goed van bewust dat je ze niet los moeten laten lopen zonder toezicht, maar er zijn altijd momenten dat je aandacht even op iets anders is gericht en ze net de kans zien om iets uit te vreten (is althans mijn ervaring met fretten :-)) dat je nog niet voorzien hebt. Overigens zijn onze waterschildpadden ook echte ontsnappingskampioenen, die echt alle mogelijkheden uit proberen. Dat heeft onze manier van denken over behuizing (zitten in de zomer buiten) wel beïnvloed. :-)

Onze keuken is buiten de koelkast om nog maar van 1 kier voorzien, waar gelukkig vrij makkelijk een plankje in vastgezet kan worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011 15:18 
Moderator

Aantal fretten: 1
Kijk ook uit voor openingen onder een vaatwasmachine of een koelkast onder, die zijn meestal open. Tenminste bij ons wel. Wij hebben ook een schot voor de keuken. Dat schot is er ook voor dat in de zomer wel de deur open kan, maar dat de fretten niet aan hun wereldreis gaan beginnen.

Alles wat rubber is, daar moet je mee uitkijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011 15:54 

Aantal fretten: 6
Goed dat je hier zo goed over nadenkt van tevoren.
Ik kan alleen maar over mijn ervaringen vertellen. Nu hebben we een aantal fretten en in het verleden ook verschillende gehad. We hebben al 10 jaar fretten ongeveer. Toch zijn er nog steeds fretten die je kunnen verrassen, ook na al die jaren is er eentje die weer net iets doet wat nog nooit iemand gedaan heeft.
Bij ons liggen er ook kabels achter de kast waar ze niks mee doen. Ze liggen wel een beetje bij elkaar, dus geen hele kluwe. We hebben een basbox voor onze kleine boxjes. In het gat proppen wij altijd een handdoek. We zetten een plank voor de hondenbench omdat ze nog best door de openingen kunnen. Verder hebben wij een ingebouwde open keuken. De vaatwasser is aan de onderkant open en daar leggen we een op maat gemaakte balk onder. En we hebben een draaikastje wat ook onder open is en daar ligt ook wat voor. Dat zijn eigenlijk onze maatregelingen. Opletten moet je natuurlijk altijd als ze los zijn. Maar het wil niet zeggen dat ik ondertussen nooit wat anders doe. De koelkast is hier voor zien van een rooster zodat ze daar niks mee kunnen.

Succes met jullie vooronderzoek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011 20:33 

Aantal fretten: 2
Over het ene aquarium, waar ze wel bij kunnen komen...als je een fretje krijgt wat gek op water is, kun je een dagelijks waterballet verwachten en er zal ws.uit gedronken worden. Zolang er geen plantenvoedingsmiddelen of medicijnen toegevoegd worden kan het op zich geen kwaad.
Sommige fretjes kunnen op eetkamerstoelen klimmen/springen en dan via de eettafel hun rijk vergroten....en er zijn slimme klauteraars die enkele planken van een boekenkast omhoog komen, zeker als ze via die weg een andere interessante route kunnen nemen.
Ook zijn vuilnisbakken erg interessant voor sommigen. Als er een lage of open vuilnisbak vrij in de keuken staat, is dat een aandachtspunt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011 21:18 

Sommige fretjes, ik noem geen naam, kruipen in de afwasmachine... trekken ze gewoon de klepjes eraf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011 21:40 

Even voor alle duidelijkheid:

We hebben geen machines in de keuken waar fretten bij kunnen (dus geen (af)wasmachines, ovens, magnetrons, drogers, waterkokers of wat dies meer zij binnen 1 meter vanaf de vloer) buiten de koelkast, (waarbij ik de achterkant van een rooster wil voorzien en de voorkant van een balkje om dergelijke onderzoekjes te voorkomen). Er is welgeteld 1 spleet in de keuken waar een fret in past, en daar gaat ook een plankje in komen.

Zoals al aangegeven blijven de bankstellen in mijn ogen echter wel een vraagteken, gezien de ruimte en metalen constructie eronder en eventuele fretten-"ongelukjes" van de fysieke en van de stinkende variëteit.

We hopen binnenkort ook eens bij een van de forum-frettenbezitters in de buurt een kijkje te nemen om te zien hoe die o.a. met frettenproof maken van ruimtes omgaan, maar op dit moment is het vooralsnog primair een grondige informatieverzameltocht voor ons. :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011 09:43 

Aantal fretten: 3
Onze dames blijven ons verrassen. De ene week kunnen ze niet op het tv meubel komen, de tweede week kan het opeens wel. Daar verzinnen ze hele technieken voor, voor het tv meubel is dat door op het eerste plankje te klimmen dan snel omdraaien naar de muur en snel terugdraaien naar het meubel en ze zitten.

Het is natuurlijk heel goed om alles van tevoren zo fretproof mogelijk te maken, maar ze kunnen je nog steeds verrassen! Wij hadden boven een schot en die stond prima, 3 maanden later wisten ze hoe die aan de kant moest en dan is het schot verleden tijd. Nieuw schot gemaakt, dat ging 1 maand goed. En nu hebben we het schot vastgezet met haakjes, tot nu toe gaat dat prima. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel grappig vind om te zien hoe ze van alles verzinnen. Het hoort een beetje bij onze fretten :-)

Verder hebben wij een kast waar de fretties achter kunnen (met gemak) en wij niet bij de fretten kunnen als ze in het midden zitten. Het is een lage kast, dus we kunnen wel zien of ze er zitten. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de kast dicht te maken, maar wij hadden zo iets van: als er daar iets gebeurt schuiven we de kast wel aan de kant.

Wat betreft ongelukjes. Wij hebben van die baby snoetenpoetsers gehaald. Als er dan eens een ongelukje is, heb je die snel en makkelijk opgeruimd.

En dan nog over spleten waar de fret in past. Wij hebben geleerd van onze fretten dat wanneer de kop erdoor past, dan past het lijfje zeker. Het is heel bijzonder om te zien hoe ze zich dubbelvouwen, ronddraaien, op de kop verder gaan.. Ach het zijn gewoon prachtbeestjes :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011 12:01 

Nou dat die koppies ergens in passen is soms best eng
Hier heb ik schuifdeuren, en dat zijn van die paneel deuren, zodat de spleet tussen de deur en de rest wisselend van breedte is
Dan kan het koppie verder bovenin er tussen en als ze dan omlaag zakken zitten ze vast...
Heb dat dus ook gehad.... En dan geen kik geven, alleen zitten worstelen en ik was op tijd omdat ik continu oplet en het opeens erg stil vond...
Als de deuren dicht zitten is er geen probleem.... Dus let ik altijd goed op date goed worden dichtgedaan.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011 12:38 

Ik heb zelf ook een paar van die zware deurstoppers in huis liggen. In de zomer staan er altijd wel ramen open en dan wil je niet dat er keihard een deur dicht waait.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011 22:15 

Aantal fretten: 6
Wij hebben in de frettenkamer een plank gemaakt zodat we de deur zonder zorgen open kunnen doen. 9.5 jaar is dat goed gegaan totdat Sjimmie op ons pad kwam. De eerste maanden geen probleem, maar hij kwam erover. Allerlei trucjes bedacht maar alles was niet goed genoeg. Nu hebben we de plank zo opgehoogd dat we deze naar beneden moeten klappen om er zelf over te komen en tot nu toe gaat het goed. Maar elke fret is weer anders en reageert weer anders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2011 23:41 

Hm...Baldur heeft vandaag ontdekt dat hij zijn slaapmandje kan verslepen...zo plaatsen dat hij bij een plank van de kast kan komen, via de plank op een eetkamerstoel, dan de tafel, de vensterbank en bovenop het aquarium...alle beeldjes eraf knikkeren....zo ineens!
Nooit gedacht dat hij dat zou bedenken :lol: :fluit:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2011 10:11 

Ja geweldig slim is dat he! :hi:
Max heeft me op dezelfde manier eens versteld doen staan door steeds een doos te verslepen naar dezelfde plaats om ergens op te kunnen komen.
Kon me ogen niet geloven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2011 17:10 

Erg slim :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]