Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 08:31
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verzorging
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 08:11 

Hallo iedereen,
Ik zit er over na te denken om een fret te nemen maar ik heb nog een paar vraagjes.

Hoe vaak moet je een fret voeren of moeten er altijd brokjes staan?
Welk kitten eten is goed?
Welk kattenbakvulling is goed?

Tips zijn altijd welkom

Groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: verzorging
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 09:24 

Aantal fretten: 3
Hallo,

Een fret over eet zich niet aan brokjes, dus staan er hier altijd brokjes in de kooi. Wij voeren onze fretten Totally Ferret (en prooi). Verder hebben we Corbo als poepbakvulling gebruikt, maar zijn nu toch overgestapt op Yesterday's news, deze laatste vinden we fijner.

Hopelijk kun je hier iets mee. Vragen zijn altijd welkom :-) Goed van je dat je eerst informatie inwint voordat je de fret gaat halen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 10:01 

Aantal fretten: 4
Welkom en fijn dat je meer info verzamelt over fretten.

Er staat hier altijd kvv **Reclame is niet toegestaan **, en voor de andere altijd brokjes (Orijen) in het hok. Als kattenbakkorrels gebruik ik altijd houtkorrels, dit bevalt me super al haal ik de poep en de natte plekken er wel 3 keer per dag uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 10:13 

Aantal fretten: 2
Fretten worden al na 4 uur nuchter, omdat ze zo'n kort maag-darmstelsel hebben. Dus altijd brokjes/eten in het hok! :les: en vers water natuurlijk.
Voor brokjes wordt meestal Hill's Chicken kitten, Totally Ferret en Orijen aangeraden. Zelf voer ik Hill's kitten omdat ik TF niet echt super vind als je naar de waarden kijkt en de Orijen die ik ooit in huis had zag er droog uit en moest ze echt niet. Maar goed, dat ligt er ook maar een beetje aan wat je fret lust en wat je zelf wilt voeren. Als ik de keuze had, zou ik meer prooi en kvv, vers vlees en van die worsten geven. (maar kan niet omdat ze chronisch ziek is)
In de bak heb ik houtkorrels, klontvormende mag niet, zo heb ik net weer geleerd. *brush* Het gaat in de neusjes zitten als ze snuffelen in de bak en het kan in het maagje belanden en dat wil je niet. Een kat is daar dan toch anders in. Dus houtkorrels heb ik hier. Eens in de zoveel tijd koop ik gewoon een paar grote zakken. ;)
Weet je al waar je je fret vandaan gaat halen? Altijd spannend en leuk, nieuwe fretjes. :hi:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 10:39 

Dank jullie wel

Hebben jullie nog tips over de kooi inrichten
En waar kan je een fret halen
Kan je met een fret ook buiten met een tuigje lopen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 11:37 

Een poepbak, een water- en voerbak in een kooi zijn altijd makkelijk :g

Verder hangt het ook af van hoe de kooi is, is het een open kooi of meer een gesloten kooi. Een nachthokje met daarin wat slaapzakjes doet het altijd goed.

Een fret kan je het beste halen bij een opvang. Zij weten hoe of wat en kunnen samen met jou kijken of er een fretje bijzit die past bij jou en of jij bij het fretje past :-D

Je kan buiten lopen met een fretje aan een tuigje, maar niet elke fret waardeert dit

Tip: Kijk op de site van SDF, daar staan veel dingen op voor de beginnende frettenliefhebber :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 11:39 

Voor dat je aan fretten begint kun je het beste zoveel mogelijk lezen over ze als je kan vinden. Wees daarbij wel kritisch, sommige sites zijn hopeloos ouderwets en als je 'rozijntjes als een geschikte frettensnack' ziet staan, kan je beter die site laten voor wat het is. :lol:
http://fret.nl/item/4/over-fretten.html hier kan je al een hele boel lezen en mogelijk veel antwoord krijgen op je vragen.

Heb je al een kooi op het oog? Ferret Nation is bij de meeste mensen het meest geliefd en dat is niet voor niets. Fretten zijn echte uitbrekertjes en dat is een van de weinige kooien waar ze niet uit kunnen ;) Het is even een uitgave, maar dan heb je ook wat. Tweedehands zijn ze ook nog te krijgen, hoor.
Dat scheelt weer wat.
Verder moet er natuurlijk een poepbak in staan, maar niet te dicht bij het eten, daar houden fretten niet van. Groot gelijk, want ik eet ook liever niet in de wc. :lol: Verder moeten ze meerdere plekjes hebben om zich lekker terug te trekken, ik heb bijvoorbeeld een hangmat met een flap hangen waar ze onder kan kruipen en een teiltje met daarin een dekentje en een slaapzak.
Voerbakje en een waterflesje.
Dat is zo'n beetje wat ik in de kooi heb, want de kooi is om te slapen en te eten, niet om te spelen. Daarvoor krijgt ze 'speeltijd'. De ene fret is anders dan de ander, dus ook hier is het gewoon weer een kwestie van goed kijken naar je fret. Ik kan heel erg leuk gaan doen met een veertje aan een hengel, maar als kaatje op konijnencontrole is in mijn tas, heeft dat niet zoveel zin. :lol: Kaatje snuffelt en kijkt altijd eerst even rond, begeurt de radiatorhangmatten van de katten eerst en is dan pas klaar voor een spelletje. Dan werken de verenhengels en de balletjes met een rinkeltje wel. :-D Andere fretten vinden slurfen weer helemaal het einde, Kaatje helaas niet. (wel in de opvang, niet bij mij :sdf31: ) Dus tja, uitproberen en kijken wat je fret leuk vind. Ik heb ook hier zo'n olifant met kraakoren en een kruipslurf, die krijgt af en toe ook een bezoekje, maar echt een hit is het niet. Bedden opmaken helpt ze echter weer al te graag mee. Kortom: uit de kooi is het speeltijd :sdf24:

Je kan met een fret buiten aan een tuigje lopen, maar de ene fret vind dat helemaal leuk, de ander niet. Kaatje kijkt me aan of ik het zelf lekker warm heb en bibbert een eind weg. Wil alleen maar op asfalt/paadjes lopen en niet op gras, zand of ander natuurlijk spul. En na een paar minuten hangt ze aan mijn broek en wil ze naar binnen. :dontknow: Of ze het nou leuk vind weet ik nog niet precies, oortjes staan wel naar voren en ze wil wel alles zien. Wel pas ik heel erg goed op met honden, ik heb echt alle radars uit staan op honden, want je weet nooit wat die doen. Er zijn vaker fretten doodgebeten door honden, dus nee, ik neem daar geen risico in!
Dus ook hierbij is het weer fretafhankelijk. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 13:32 
Moderator

Aantal fretten: 1
Maartje een goede en duidelijke uitleg. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 13:53 

Hallo Ember92,

Leuk dat je besmet bent met het frettenvirus. :-D Wees wel gewaarschuwd, eens besmet altijd besmet haha :g
Je hebt al een hele hoop informatie gekregen, lees ik. :hi:

Zelf ga ik binnenkort ook weer genieten van deze lieve dieren (heb een fret gehad, maar is helaas overleden) :cry3:

Om te beginnen, zoals Maartje al aangaf, staan op veel sites dat je eventueel een rozijntje, appel of andere fruit en groeten kunt geven
als snack. DOE DIT ABSOLUUT NIET! Fretten zijn jagers en eten vlees, je kan een fret beter verwennen met een stukje kipfilet. :les:

Het darmstelsel van een fret is niet gemaakt om plantaardige voedingsstoffen te verwerken. Dit kan tot verstoppingen lijden en zelfs de dood!
In veel brokjes zitten plantaardige voedingsstoffen, dus persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.

Je kan beter prooi geven (bijvoorbeeld bevroren muizen, ratten, duiven etc) of kvv (dit zijn vaak worsten en dit is minder eng dan bijvoorbeeld een muis) Het is wennen, maar je bespaart je vele dierenarts bezoeken.
Dit is dus iets om te overwegen en om zeker te bespreken bij een opvang. Een opvang kan je alle informatie geven die je wil weten en kijkt of jij en de fret bij elkaar passen.

Qua kooi sluit ik me helemaal aan bij Maartje, een kooi is om te slapen en eten. Bedenk ook dat een fret elke dag minimaal 2 uur speeltijd moet hebben. En jij dus ook. is goed voor de conditie zullen we maar zeggen. *brush*

Wil je meer weten, gewoon vragen.

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]