Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 15:14
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: prooidier voeren aan jonge fret?
BerichtGeplaatst: 12 jul 2014 18:34 

aankomende week krijgen wij onze frettenpup (10 weken)
nu wil ik graag carnibest en prooidier gaan geven
dit is wel nieuw voor mij dus nu is mijn vraag hoevaak per week en met welke prooidieren beginnen?
hij is het nog niet gewend maar het lijkt mij het beste om het zo snel mogelijk te geven zodat hij eraan kan wennen

alvast bedankt voor jullie hulp :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: prooidier voeren aan jonge fret?
BerichtGeplaatst: 12 jul 2014 19:22 
Moderator

Aantal fretten: 1
Ik heb mijn fret ook aan prooidieren en geen KVV. Zij was het gewend vanaf pup dus dat was makkelijk.

Begin met een muis. Ik verwacht dat die gelijk op gaat. Als dat gelijk op is, dan gaat de rest ook vanzelf.

Een pup eet heel veel in het begin. Bij mij ging in het begin vier muizen per dag in.

Wat je kunt geven is muis, rat, gerbil, duif, kwartel, konijn (dit is misschien wat lastig met één fret, omdat deze misschien te groot is en bedorven is voordat die op is), eendags kuiken (dit maar één keer per week, omdat hier niet genoeg voedingswaarden inzitten). Kijk eens op prooidier.nl.

KVV dat geef ik niet. De reden is omdat het bewerkt vlees en de kans op bacteriën groter is dan met prooidieren. Van KVV komen ze makkelijk aan. Je kunt het wel geven aan je pup, dat doen heel veel mensen, maar ik doe het niet ivm de mogelijke bacteriën. KVV ontdooien en dan lauw water aan toe voegen, dan komt de geur beter vrij en zo vinden ze het meestal lekkerder.

Ik geef een prooidier en als die op is dan weer de volgende. Je moet in het begin kijken hoe snel iets in de maag verdwijnt, dan weet je op een gegeven moment wat je moet geven bijv als je laat thuis komt, dan weet je voordat je weggaat hoeveel eten de pup moet hebben zonder honger te hebben voordat je thuis komt.

Ik vind het wel helemaal top, dat je prooi gaat geven. Ik vind het persoonlijk ook wel handig bij een pup om prooi te geven. Uit ervaring kan een pup wat te enthousiast met de tandjes worden en ik gaf dan prooi om later weer te kunnen spelen met haar zonder dat ik als prooi werd gezien. :g

Met warm weer bederft de prooi sneller dan met koud weer. Ik denk dat bij een pup het eten niet kan bederven omdat het al op is, maar het is wel iets om te weten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2014 19:56 

super! dank je voor je uitgebreide uitleg. Ik weet nu waar ik ze kan kopen dus ik ga beginnen met muisjes dan zal ik kijken hoeveel hij wil en dan 4 muisjes per dag maximaal aanhouden?

verder dan ook brok geven als bijvoeding? of is dat niet nodig

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2014 23:53 

Geen brok meer nodig. In de groei mag je eigenlijk zoveel geven als ze zelf willen, daarna ligt het aan het dier. Maar zo'n 5 tot 10% van het lichaams gewicht aan voer per dag is normaal, je merkt het snel genoeg als je fret afvalt dan iets meer gven, word die te dik iets minder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 2014 08:45 
Moderator

Het ligt per fret aan wat er op gaat per eten. Dit moet je zelf heel goed bekijken, want een fret moet altijd toegang tot eten hebben. Als ik zeg ja 4 is goed en later blijkt dat het een veelvraat is en zin heeft in 5 muizen, dan kan ik het goed mis hebben.

Kijk wat erop gaat in het begin, is het eten op dan ander eten geven en dan blijkt misschien dat het 5 muizen zijn.

Ik zou geen brok doen en alleen maar prooi. In het begin heb je misschien nog brok nodig voor de overschakeling als je pup niet gelijk aan prooi wil.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 2014 18:25 

dank je wel ik ga ermee aan de slag
kan ik het ook afwisselen met carnibest? of is dat niet goed om te doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 2014 18:37 
Moderator

Dat kan wel omwisselen met carnibest, dat is geen probleem. Ik doe het niet omdat het bewerkt vlees is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 2014 22:43 

Aantal fretten: 18
Ik heb mijn pups vorig jaar gekregen, dat ze op prooi en brok zaten. Hier eet de ene geen prooi meer, maar alleen brok, de andere weer brok met klein muisje (waar niet voldoende voeding in zit, dus als lekkernij krijgt) Andere keer geef ik carnibest, dan weer BARF. De ene fret eet drie grote muis, andere niet.
Ik heb bij drie van de zeven jongere geen brok staan, de rest heeft het naast de prooi, om altijd eten tot hun beschikking te hebben. Kiest de fret voor prooi, zal die de brok laten staan. Mijn ervaring is, dat niet elke fret op prooi te krijgen is, zelfs niet met uithongeren (wat ook niet mijn advies zou zijn)
Ervaring gaat het je leren als je je fretje hebt ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2014 22:32 

Heb ze nog altijd op barf gekregen, toevallig dat ik nu bij de jonge fretten ook brok heb staan. Dit omdat het anders met dit warme weer teveel vliegen aantrekt.... (die warme vlees brei...) En geef ik snachts alleen prooi of barf, waar ze dan ook allemaal opduiken :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]