Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 14 dec 2017 06:16
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dino eet geen brokjes...
BerichtGeplaatst: 21 aug 2009 16:06 

Hallo Allemaal,

Mijn Dino eet geen brokjes.. Tenminste, niet wat wij zien en het bakje wordt ook niet leger dus lijkt me aannemelijk! Nu krjgt ze 2 a 3 maal per dag een schijfje carni ( totaal +/- 120 gram ) en volgens mij moet dit genoeg zijn voor haar gewicht ( woog laatste keer 600 gram met 12 weken ), meestal eet ze niet eens alles op van de 3 plakken. Nu hebben we al kippen nekken geprobeerd, ze heeft er 1 keer 1 op gegeten en de rest is meestal half op of laat ze alleen nog maar liggen. Ik wil nu muizen gaan bestellen maar ben bang dat ze dit dus ook niet gaat eten. Ik vraag me af of 3 plakjes carni per dag wel genoeg is voor Dino om genoeg te groeien. Ze ziet er goed uit en is niet mager. Maar krijgt ze met alleen carni wel alle voedingsstoffen binnen die ze nodig heeft?

Ze krijgt ook met regelmaat een snoepje, meestal als beloning.
Wat adviseren jullie mij? Ik vind het ook zonde om een kilo muizen in te slaan en vervolgens eet ze het niet! Wat kan ik naast muizen nog meer proberen, iets dat niet zo groot is, ze is maar alleen en een hele duif zal wel niet gaan werken. Ik wil iets namelijk niet 2 of 3 dagen moeten laten liggen.

Hoelang kun je uberhaupt een muis laten liggen in de kooi? En hoe kan ik ervoor zorgen dat ze leert om muizen te eten?? Eerst wat carni erop doen of wat adviseren jullie?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dino eet geen brokjes...
BerichtGeplaatst: 21 aug 2009 19:46 

Aantal fretten: 2
Carnibest is zoieso al 100 x beter dan brokken ( 1 van de 1e dingen die Hanneke Moorman mij vertelde destijds).
Dus als ze Carnibest eet is dat al heel goed.
Op de carnibest verpakking staat precies hoeveel je per dag kunt/moet geven, dus als je je daaraan houd moet het goed komen.
Geef je te veel dan kunnen ze te dik worden. ( ligt ook aan wat voor lichaamsbeweging je ze geeft natuurlijk).

Hoelang je n muis kunt laten liggen? Tot ie begint te stinken en wegloopt :lol: nee grapje.
Ik laat mn prooi niet langer dan 2 dagen in de kooi. Je ruikt t al snel ( mijn mening).
Ook ligt t n beetje aan de prooi die je geeft.
Laat ik t zo zeggen... Mocht je fret iets verstoppen dan ruik je t vrij snel, en als je die lucht eenmaal kent...dan weet je t meteen als ergens iets ligt.
Ligt er natuurlijk ook wel aan waar je fret zit.
Is ze buiten gehuisvest? Of zit ze binnen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 aug 2009 20:47 

Aantal fretten: 9
Onze Charley van 14 weken eet ook geen brokken. Bij zijn eerste enting, nu twee weken geleden, stelde ik dezelfde vraag en Hanneke. Haar advies was " zo veel als ie op kan".
Nu krijgt hij overdag tweemaal carnibest en 's avonds prooi. Onze lekkerbek lust alleen maar gevederde prooi, die ik haal bij de plaatselijke poelier. Ik bied hem een halve duif, piepkuiken, kwartel ... aan en wat er 's ochtends nog ligt, gaat richting kliko.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2009 01:01 

Dino is nog jong dus ik weet wel dat ze juist wat dikker mogen zijn.. Dus hoe meer hoe beter, fretten zullen zichzelf niet snel over vol eten wat ik weet. Ik denk ook wel dat ze genoeg binnen krijgt. Dus bij de poelier kun je gewoon prooi incl. veren krijgen?? Hoeft dus niet perse op bestelling bij inet shops! Dan ga ik dat vd week meteen eens proberen. Niet geschoten is altijd mis! Hopen dat ze dat lust!

Dino wordt binnen gehuisvest en komt er minimaal 3 uur per dag uit, als ik vrij ben of avonddienst heb nog vaker. Meestal loopt ze uitgeput zelf de kooi in en gaat ze daar liggen slapen!

Bedankt voor de tip van de poelier!! :D Wist niet dat je dat daar ook kon krijgen! En inderdaad die lucht herken ik wel van de kippen nekken! Gaat behoorlijk stinken :o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2009 06:52 

De prooi die ik hem geef is zonder veren. We hebben het geprobeerd om ze helemaal puur natuur te geven, maar de veren eet hij niet en het is bovendien een bende, dat wil je niet weten. :)
Verder zijn wel nog helemaal intact. Ik moet ze wel zo bestellen, maar dat levert geen enkel probleem. Vandaag besteld, morgen op Charley's bord. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2009 14:10 

jammer dat het zo'n rotzooi geeft wanneer je een totale duif geeft maar hier eten ze dus ook veren snavel poten kop kleine botten dus echt de totake duif ...alleen de grote vleugel en staart veren en grote beederen gooi ik schoon gegeten weg ....
Carnibest is beter dan brok wordt nogal vaak gezegt .....dat zal inhoudelijk misschien welk waar zijn maar carnibest is een veel te makkelijk eten ....ze slobberen het naar binnen ...vaak willen ze dan ook niets anders meer hebben en worden ze te dik en te kieskeurig ....en als de eigenaar dan ook nog eens waltham erdoor heen gaat zitten roeren dan is de probleem eter geboren ...
Ook tandsteen vorming onstaat veel sneller bij "prut" eters en de verveling .....hier zijn ze uren zoet met hun eten ....

mijn voorstel is altijd carnibest in combinatie met brokken of (nog beter ) in combinatie met prooi en dan bedoel ik niet alleen 1 muisje per dag ...maar net wat Sonia doet ...het grovere werk ...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2009 17:48 

en fretten kunnen zich wel overeten aan de carni, maar dat merk je vanzelf als je fret te dik word

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2009 04:04 

Ik vind het ook best veel carnibest, volgens mij staat er op die worst dat ze ongeveer tussen de 50 en 100 gram per kilo lichaamsgewicht eten, als pup, (volwassen fretten eten ongeveer de helft daarvan) en als mijn fretten een puur-carnidag hebben, dan eten ze ook ongeveer een halve worst (en dat klopt want Puk is 950 gram en Jip 1700, samen dus 2650 en een halve worst is 250 gram). Maar Dino eet dus het dubbele.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2009 12:12 

Bij de poelier zijn de kosten wel hoger dan bij ( een prooidier winkel).
Tenminste... hier in Wassenaar wel :wink:

Ik denk dat Rebekka wel gelijk heeft kwa dik worden etc.
Ik geef ze zelf ook prooi ernaast. Maar denk wel dat het ook erg ligt aan hoeveel lichaamsbeweging je ze geeft.
Die van mij lopen een flink aantal uren per dag los in de tuin te banjeren door het zand, water, aarde etc.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2009 12:22 

Ik geef al jaren carni en daarop gelijkende producten aan mijn huisdieren. Ook aan de kittens en puppen vroeger...ik heb nooit meegemaakt dat jonge dieren zich daaraan overaten, volwassen dieren wel! Maar ik had het niet onbeperkt in de ren staan. Het werd elke 4 uur aangeboden en dan mochten ze zoveel eten als ze wilden...daarna werden de resten weggehaald...4 uur later weer vanhetzelfde...en de avondmaaltijd was prooi, zoveel als ze opkonden...
Als je verschillende soorten carni en kvv afwisseld en dat aanvult met grote prooi naar behoefte is dat een heel veelzijdig en compleet dieet... Grote prooi is gewoon nodig, om de kiezen, tandvlees en kaken in conditie te brengen en houden! Daar is een klein muisje alleen niet genoeg voor, maar mag OOK gegeven worden. Hoe meer afwisseling hoe beter...
De carni fret is erg vet en zit redelijk veel orgaanvlees in...de eend en kat diabetes versie is minder vet...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2009 12:43 

Bestaat er dan ook een eend versie in carnibest?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2009 22:04 

Ja dat wist ik ook niet!! Ik ken alleen de natuurvoer voor de fret, de rest is bij mijn weten voor hond of kat.. Is dit dan wel geschikt voor de fret?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2009 22:39 

nee alleen de diabetus versie van de kat is geloof ik geschikt voor de fret, zolang er geen plantaardige producten in zitten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2009 00:06 

Aantal fretten: 18
Ik heb ook de diabetis voor katten. Die vinden ze vaak lekkerder dan carnibest fret

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2009 09:56 

ik ook de kilo worsten, ze eten hier een worst per dag iedere ochtend na het spelen ...(ivm wespen/vliegen overdag geen prooi) en dan krijgen ze 'savonds prooi, ik kan niet echt zeggen dat ze het lekkerder vinden dan de fret variant maar het is voor mij iets goedkoper en naar wat ik hoorde net zo goed en dan aangevuld met prooi denk ik wel een compleet menu.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2009 11:21 

de eend carni is een eliminatie dieet voeding voor Katten. Er zitten geen plantaardige ingrediƫnten in en geen rundvlees. Volgens mijn leverancier ook geschikt voor fretten. Ze vinden het hiet erg lekker. Net zoals de diabetes voor kat, die vinden ze ook lekkerder dan de fret versie...de kat vindt de fretvoeding lekkerder :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2009 11:26 

Haha.. grappig dat je kat weer liever de fret variant eet! Okee, bedankt, ik zal het bij de volgende bestelling ook eens inslaan, kijken wat Dino ervan vindt.. Vandaag komen er wat muisjes om te proberen, als het een succes is gaan we grote prooien bestellen!!! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2009 11:31 

ik doe er ook niet moeilijk over omdat er hier ook veel prooi gegeten wordt en veel variatie is..komt waarschijnlijk door de lam die in de fretvariant verwerkt is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 09:57 

Ze eet de muisjes!!! We hadden er eerst 5 besteld om te proberen bij een vriend van ons, krijgen vanavond een kilo grote muis! Zijn zo blij dat ze dat eet. Net at jullie zeggen, dat scheelt een hoop problemen in de toekomst.. Moet er nog wel even aan wennen als ik ze rond zie rennen met die muis in haar bekkie, en hoe ze dat koppie van dur dan ook wilt heen en weer schudt! Haha.. geweldig!

Nu dus ook grote prooi gaan proberen, bezorgen helaas maar 1 keer per maand in Ooij, de eerst volgende keer pas eind September.. Maar dat valt nog wel te overbruggen met kippenhartjes, nekjes, muis en carni!

Brokjes eet ze af en toe tegenwoordig sinds ik ze in een speelballetje heb gedaan waar ze uitrollen! Al met al, ze eet goed!!

Ik zal ze vd week weer eens op de weegschaal zetten! Alhoewel ik het gevoel heb dat ze wel zo'n beetje klaar is met aankomen.. Ze zat met 12 weken op de 600 gram en dat was 2 weken later niet meer geworden. Het is dan natuurlijk ook een moertje.. Ze heeft wel een lekker speknekje! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]