Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 16 dec 2017 05:10
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ik maak me zorgen
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 10:11 

Ik maak me zorgen ....
Het valt me op dat er nogal eens prooi etende fretjes ziek worden, bijvoorbeeld na het eten van een kuiken, een kuiken is in feite een pluizige eidooier een ei met pootjes dus ...en niet iedere fret kan zo'n grote hoeveelheid eidooier hebben en kunnen er vreselijk ziek van worden, ik geef ook kuiken maar dan als snoepje maar dan prik ik de buikjes open en laat het eigeel eruit lopen.
Waar fretten ook ziek en misselijk van kunnen worden is een te veel soorten gemalenprooi die ze krijgen, dan weer dit en dan weer dat merk weet ik veel wat er allemaal te koop is, haaksbarf en carnibest geven niet de problemen maar toch probeer bij 1 merk te blijven en vooral geef je fret niet te veel in 1 keer, gewoon een klein beetje in een schaaltje doen en laat je fret zelf bepalen wanneer en hoe snel die dat opeet ...maar vaak wordt er dan nog eens lekker warm water over heen gegoten en zelfs waltham er doorheen geroerd en als de fret zich dan te barsten gaat eten dan is men tevreden. want we zien onze fret graag eten en dik worden ...het maagje van de fret is maar klein ....en toch willen we graag zien dat er een hele bak carnibest naar binnen geslobberd wordt ...ik eet graag biefstuk maar als er 4 op mijn bord liggen en er wordt opgelet dat ik die toch wel allemaal opeet dan kots ik later ook de helft weer uit en hoef ik voor de rest van de dag ook niets meer.
Wat me ook opval is dat fretten best wel mollig zijn (euhm volslank) en dan zijn ze gewoon niet meer zo aktief en al helemaal niet hongerig en tjah ...dan eet de fret niet goed en speelt niet genoeg en dan beginnen de zorgen en dan komen de lekkere hapjes eraan ...want jah een fret moet nu eenmaal eten...de walthammetjes staan al weer klaar..

Ben ik nu werkelijk de enige die me over dit zorgen maakt?
Een aantal jaren geleden zaten nagenoeg alle fretten op de brok nu ben ik er zo blij mee dat het duidelijk is geworden dan vlees/prooi beter is maar nu onstaan daar weer problemen mee en dat is jammer.
Iedereen weet dat je de ontlasting van de fret goed in de gaten moet houden omdat je daaraan meer over hun gezondheid kunt aflezen dan aan wat dan ook ...maar hoe is de ontlasting van een prooieter???
Als mijn fretten alleen duif eten (en dat is hun hoofdzakelijke voer) krijgen ze gitzwarte slieterige ontlasting , maar geef ik ze opeens een dag muizen dan is het papperige grijze stinkende zooi met slierten grijs en geel zelfs wel groenig erbij ...eten ze muskusrat dan is het weer anders ...maar wel iedere keer zie ik aan de ontlasting dat het lichaampje even wennen moet nou en dat geeft gewoon geen probleem nog een dag muskusrat en de ontlasting ziet er al weer beter uit.
Wat ik hier mee zeggen wil is ...probeer met het kijken naar de ontlasting wel een beetje buigzaam te zijn en ga na wat de fret gegeten heeft die enge witte sliertjes zijn waarschijnlijk gewoon niet verteerde haartjes en dat stukje rood/blauw/groen /geel is ws van het stuk prooi en niet van de fret zelf.

Ik hoop dat niemand nu denkt dat ik met een vinger naar iemand zit te wijzen ...maar ik vrees dat het gaat gebeuren dat er straks weer minder fretten prooidier krijgen omdat wij als verzorger er niet mee om kunnen gaan.
Ik hoop dat we er samen uit kunnen komen wat de beste manier van voeren is.
Ik heb dit jaar heel veel met fretteerders gesproken over hun fretten en hun manier van voeren en de gezondheid van hun fretten, en echt het klinkt niet zo geweldig maar hun fretten zien er wel geweldig uit ..en halen wel hoge leeftijden zonder ziekten.
Ik heb het hier niet over mannen die slecht voor hun dieren zijn maar mensen die hun fret gewoon als huisdier houden en die hun fret ook graag hebben en er zuinig op zijn ...
Waarom gaat het dan bij ons vaker fout ??? wat is daar de oorzaak van?? wat moet er veranderd worden??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ik maak me zorgen
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 10:36 

Aantal fretten: 9
Dat is een goeie Rebek.
Tot nog toe hebben mijn fretten alleen maar brok gegeten en eenmaal daags carnibest. Aan de ontlasting kan ik dan ook perfect zien, wanneer er iets niet in de haak is. Mooie bruine, welgevormde drolletjes, die vast van structuur zijn.

Toen kwam Charley, als echte prooieter.Muis, rat, weaner e.d., moet ie allemaal niet van weten. Mijnheer blieft alleen maar gevederde prooi. Al zal hij het niet nalaten om een brok te gappen, als ie daar de kans toe ziet.
En daar knelt bij mij het schoentje. Krijgt hij genoeg voedingsstoffen binnen, bij enkel gevederde prooi? Eet hij wel genoeg? Hoe zie ik aan zijn ontlasting als er iets mis dreigt te gaan? Als "leek" vind ik het ontieglijk moeilijk om daar antwoord op te geven.
Daarom dat ik ook eerder neig naar brok in combinatie met carnibest. :oops:

Voor mij is dit een moeilijke en ik lees dan ook graag de mening en ondervinding van anderen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 10:49 

Vind het helemaal niet verkeerd gedacht hoor Rebek! Zelf geef ik slechts 1 keer per week kuiken, bij mij worden ze heir niet ziek van, anders kregen ze het gewoon niet. Ook krijgen ze 1 keer per week een schaaltje bandit OF haaksbarf. Ik doe hier geen water bij of waltham, omdat ze dit bij mij zo ook al opeten, ze vinden het heerlijk!

wat betreft de poepjes.... tsjah ik weet dat je bij prooi hele rare poepjes tussendoor hebt... en ik begin ook niet gelijk te flippen bij het zien van 1 raar poepje... over het algemeen zijn ze bij mij toch vaak hetzelfde.. ongeacht ze rat, muis, kuiken of iets van bandit krijgen.. het is vaak heel erg donker en vrij stug. Dus voor mij ish et wel makkelijk herkenbaar als er iets loos is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 10:58 

Sonia
tjah die van mij eten hoofdzakelijk kraai en duif (heel af en toe iets anders zoals muskusrat of konijn en kip alles compleet met binnen en buitenkant eraan een muisje als snoepje ) maar wanneer Charley er brokjes bij wil hebben zou ik dat gewoon doen...hier is prooi ook hoofdvoedsel maar er staan altijd brokken bij en nog nooit hebben ze prooi geweigerd omdat er ook brokken staan ...maar hebben ze een keer geen zin in bepaalde prooi dan kunnen ze iig gewoon brokken pakken...en laat die carnibest achter wege heel veel fretten die carnibest gaan krijgen willen geen prooi meer ...en ik heb al meer verteld dat prooi eten niet alleen goed is voer de ingredienten zeg maar maar ook het bezig zijn en het schoon houden van de tanden.
Met prooi eten bedoel ik dan wel de hele prooi met de hele binnen en buitenkant er nog aan

Daan perfect zo :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 11:42 

die van mij kiezen brokken boven de prooi! dus bij mij krijgen ze niet zo snel brokken erbij. Ik geef ze brokjes als ik weet dat ik lang weg ben (en ze vermoedelijk alles opeten) of als ze een keer sneller als normaal hun prooi opgegeten hebben. Dit is vaak als we de nacht in gaan, gezien ze snachts bij mij erg weinig eten, en ik zou er een muis in gooien, ligt die er vaak de volgende ochtend nog.. vaak gooi ik er dan voor de nacht wat brokjes in.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 11:43 

Aantal fretten: 5
Kuiken is een hele goede afwisseling voor een fretje, mits het met mate gegeven wordt. Niet zozeer omdat eigeel zo slecht is voor fretten, maar omdat er gewoon niet zoveel voedingsstoffen inzitten. Maar dat geldt voor alle jongen soorten dieren, hoe jonger, hoe minder voedingsstoffen.

Ook muis vind ik juist een hele goede voeding voor een fret, vooral voor mensen die prooi in huis geven. In muis zitten alle voedingsstoffen die ze nodig hebben, dus je hoeft je nooit zorgen te maken of ze wel alles binnen krijgen.

Als je KVV bij wilt voeren, is het juist wel heel belangrijk dat je wisselt van merk. Dat geldt voor ieder soort dier. Ieder merk houdt andere verhoudingen aan en doet er andere organen in, waardoor je zeker weet dat je fretje krijgt wat het nodig heeft. Afwisseling is juist super!

Mijn fretten krijgen iedere dag prooi (muis kuiken babykonijn of kwartel) en iedere dag een schaaltje KVV (carni of Haaks) en ik heb nog nooit problemen gehad met de ontlasting. Ze doen het er super goed op. Ik denk juist dat de combi brok / vlees problemen veroorzaakt.

Deze twee soorten voer hebben echt een hele andere soort vertering, waardoor het weleens problemen geeft. Ik heb ook bij mijn fretten moeten leren dat je best hard mag zijn met voer. Het is dit (alleen vlees dus) en niks anders.

En tja Rebek, dat er veel ziekelingen zijn daar ben ik het volledig mee eens. Maar ik denk niet dat dit door de voeding komt. Kijk eens hoeveel volledige prooietertjes er ziek zijn op jonge leeftijd. Het ligt niet aan de eigenaar, niet aan de voeding, niet aan de manier van huisvesten, maar aan het zwakke gestel van de fret.

Vroeger kregen ze brood met melk, zaten op zaagsel maar ze werden wel 11 jaar oud. Nu houden we ze in lekkere lapjes, geven ze de beste medische verzorging en voeding, maar 7 is een topleeftijd.

Ik denk dat we verder moeten kijken naar waar de problemen zitten dan alleen naar voeding wijzen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 12:24 

ik denk niet dat het aan de fret ligt ...ik kan en zal dat niet accepteren ...(natuurlijk kan het zo zijn dat er zwakkelingen tussen zitten dat zul je altijd houden die kom je in ieder ras tegen, zeker wanneer fokkers gaan zoeken naar uiterlijkheden en de rest van het dier laten verzwakken) zwakkelingen heb heb je ook onder de mensen dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ik wil niet geloven dat onze fret zwakker wordt, maar wat ik wel zie is dat ze al vroeg ziek worden en van alles mankeren en ipv naar de DA lopen en een chronisch patientje verzorgen wil ik dat zo graag voorkomen (wie niet) daarom vraag ik me af ..hoe is het mogelijk wat is de oorzaak wat gaat er fout wanneer gaat het fout..

Wat is de reden ....dan denk ik aan de manier van voeren , niet het voer zelf ..

Ik weet wel dat bij veel mensen de gedachte negatief zijn wanneer ik het over fretteer fretten heb ...gewoon weg omdat er tig (veel te veel) fretteerders slecht, ronduit zeer slecht voor hun fretten zijn, maar gelukkig zijn er ook heel veel die heel bewust met hun diertjes omgaan die trots zijn op hun fret ,...deze fretten zijn vaak karig gehuisvest ...hebben geen speelkamer en duur speelgoed ...stress en de hele mikmak kennen ze niet, wat doen wij dan zo anders met onze dieren, terwijl iedereen juist het gevoel heeft het zo goed te doen...wat gaat er mis

Marit jij hebt je duidelijke mening over alles wat je doet en dat is jouw goed recht ...en wie weet is het ook maar een hersen spinsel van mij maar ooooh zo graag zou ik willen weten wat er fout gaat en vind het heel makkelijk om te zeggen de fret wordt zwakker, we moeten er juist voor zorgen dat de fret sterker wordt, dat begint al bij het kiezen van de ouder dieren die moeten uit goede gezonde lijnen komen ...niet alleen uit gezonde ouder dieren maar er moet verder gekeken worden, naar generaties terug, uiterlijk en bouw, naar karakter (daar bedoel ik niet alleen het braaf zijn mee maar ook slimheid de wil om prooi te achtervolgen etcetc).
Maar dan als de pup daar is wat dan, waar gaat het fout wat is het probleem ?
Het overvoeren is een feit komt bij heel veel dieren en ook fretten voor..maar we zijn met z'n allen al zo goed bezig met prooi, de wil is er......iedereen doet zijn best.

en dat de combinatie prooi /brok slecht is is nog nooit bewezen, dus vind ik niet dat je dat zo neer kunt zetten wel zijn er mensen die daar van uit gaan en er allerlei theorien over hebben ...past dit bij je gevoel jah dan stop je met de brok dat is ieders keuze ...ik zou nooit een fret op volledig brok zetten, prooi moet het hoofdvoer blijven (welke brok je ook koopt er zit gewoon altijd wel voor de fret verkeerde stoffen in), zorg dus dat je een van de betere merken geef, maar als je zegt voor mij geen brok heb ik alle begrip voor...maar nogmaals er zijn heel veel oude gezonde fretten die volledig op de goedkoopste brok zitten .... en ook weten we dat er veel fretten allerlei problemen kunnen krijgen van die rotzooi...het is en blijft moeilijk.

....Maar ik ga hier niet een discussie aan over de brok als voer !!!....of je moet er van overtuigd zijn dat dat de oorzaak is ....zou dat even makkelijk zijn :wink:

maar de manier van eten van de fret en hun gezondheid ....iets gaat er fout ...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 12:32 

Maar het is net wat je zelf zegt, sommige fretten leven altijd al op de grootste bagger, maar toch worden ze oud. Waar ligt het dan aan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 12:38 

konden we dat maar es achterhalen :dontknow:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 12:40 

ik denk een samenloop van omstandigheden, dat wil zeggen dat begint al bij de geboorte... hoe zijn de ouders.. er wordt tegenwoordig met alle kleuren van de regenboog gefokt, dat het haast onmogelijk wordt om helemaal niks 'raars' mee te fokken. Er wordt zoveel gefokt met de 'verkeerde' dat het lastig wordt om een lijn te hebben met puur alleen 'goede' fretten. Daarnaast speelt voeding zeker een rol, maar wat dacht je van de huisvesting, hoe gaat men met de fret om... denkende aan in een groep gooien terwijl de fret hier niet in past... en laten we eerlijk zijn.. soms hoeft er maar 1 foutje te zittenen de rest van zijn leven zit het diertje aan de medicatie.. medicatie is ook weer slecht voor de fret dus hoppa, levensduur wordt vermoedelijk al weer korter. etc etc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 12:45 

Ik denk toch echt dat we veel verder moeten kijken dan alleen naar het voer. De fokker waar Zaza vandaan komt geeft baggervoer (nertsenvoer), overfokt bijna zijn fretten maar toch had hij een moertje van 11 jaar oud. Hoe kan dat dan? Ik denk echt dat dat gewoon nog een heel sterk fretje was, zoals ze vroeger allemaal waren. Maar tegenwoordig hoor je geen 10+ leeftijden meer, wat we ook voeren en hoe we ze ook houden. Ik denk echt dat er gewoon door veel fokkers nooit kritisch gekeken is waarmee ze fokken en dat er daardoor een heleboel zwakkelingen zijn ontstaan. En vooral de kleurtjesfokkers hebben daar schuld aan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 12:51 

Hier geen kuiken meer voor onze fretjes,Oscar is daar nog niet zo lang gelee behoorlijk ziek van geweest(tenminste dat denken we)

Verder krijgen ze hier muis,voor veel andere prooi halen onze mutsen hun neusje op.
Carni gaat er hier ook goed in en ze kunnen ook ten alle tijden brokjes eten.De ontlasting is gewoon goed,het kan wel af en toe behoorlijk stinken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 14:58 

Aantal fretten: 2
dit vind ik dus een super interessant topic!...Ik ben redelijk nieuw in de frettenwereld, maar ken wel mensen die vroeger fretten gehad hebben, die inderdaad 10+ leeftijden behaald hebben en die leefden van slachtafval(OOK VARKEN!!!!) of goedkope kattenbrokjes/blikjes.....
Ik ben eigenlijk ook van mening dat de fret gewoon kapotgefokt is. Ook door alle kleurtjes te fokken, maar vind het erg kort door de bocht om daar de schuld aan te geven. Goed fokken, lees verantwoord fokken, doe je met bewezen gezonde ouderdieren, die geen familie relatie met elkaar hebben. Tenzij je een bepaalde lijn in stand wilt houden, maar dat is al voor de gevorderde fokker, die ook over goede erfelijke kennis beschikt! Te vaak is er gewoon in het wilde weg een nest gefokt, omdat het zo leuk is, omdat ze schattig samen zijn, per ongeluk, omdat ze van een kennis waren en nou toevallig een man/vrouw waren...zo kun je er nog wel duizenden bedenken...dit heeft het gestel geen goed gedaan. Dit zie je bij veel meer dieren terug komen(honden/katten/paarden) waar onverantwoord mee gefokt wordt. Natuurlijk is een nestje leuk..en echt niet iedereen hoeft een studie te volgen om een keer een nestje te fokken...maar doe het wel verantwoord en weet waar je mee bezig bent! En dan heb ik het dus niet over het nestje zelf, maar de 2 genetische lijnen die je bij elkaar gaat brengen! Niet elk dier is geschikt om mee te fokken...in de natuur vallen de minderen er vanzelf uit, want die overleven het niet, of staan onder in rang en krijgen geen rechten op een nest. Bij de huisfret is dat natuurlijk niet zo...alles wordt in leven gehouden (niet negatief bedoeld!!!) en is dus per definitie ook goed om nakomelingen te verwekken....allesbehalve!
Ik denk dat er op deze manier al teveel genetische zwakheden bevestigd zijn in de fret, die er voor zorgen dat ze ziek worden en eerder overlijden. Het voeren en de stress zijn volgens mij dan ook alleen de 'trigger' die sommige zwakheden naar boven brengt en er een zieke fret van maakt. Nu ben ik één van de mensen die anti brok is, omdat er zoveel bagger in een brokje geperst wordt, wat onherkenbaar is, dat een dier daar vroeg of laat ziek van moet worden. Maar dat is het juist...een genetisch gezond dier wordt daar vaak pas na jaren gebruiken ziek van!!!! en niet al op jonge leeftijd...dat komt echt niet van de brokjes of de carni en ook niet door overvoeren. Al ben ik het er wel mee eens, dat in de regel dieren ( en mensen) veel te veel eten krijgen, zonder het nodig te hebben...Dat komt door de genetische schade die er al in het gestel aanwezig is en ze overgevoelig maakt!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 15:16 

Wow goed stuk Karen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 15:42 

ja wat is de reden, ik ga mee met de rest, de fret is een zwak hoopje ellende wat eigelijk niets meer kan hebben.
geef mij dan maar die echte fretteerders die bruut voor hun fretten zijn( wel schoon graag)
als er daar een zwak fretje in het nest zit dan word die met zijn koppie op de grond gegooid en het is dag fret.
bij de zogenaamde hobbyfokker word alles in leven gehouden en dan is nou juist foute boel.
daar gaan we de fout in.
baby's bijvoeren met waltham??
hele nesten frettenpups worden groot gebracht op waltham, ik geloof nooit dat dat goed is.
de moeder kan ondersteund worden met waltham terwijl ik daar eigelijk ook over twijfel.
een moertje wat haar eigen jongen niet kan grootbrengen op alleen maar prooi is in mijn ogen geen goed moedertje, dat is een zwak dier dat eigelijk helemaal geen nest hoort te hebben.
en zo zijn er tientallen voorbeelden.
kijk nou is naar angel,hoe oud was angel toen hij zijn moeder verloor??
ik dacht 3 weken, eigelijk had dat nest het niet moeten overleven, maar door ingrijpen van de mens overleeft dat nest toch.
is natuurlijk heel erg goed want daardoor heb ik mijn mannetje maar zo ontstaan niet de sterkste fretten.
zo ontstaan er zwakke fretten waar weer verder mee gefokt kan worden.
dus als je met zo'n zwakke fret gaat doorfokken dan zijn de pups ook minder sterk maar ze zullen het wel overleven door de hoge dosis waltham die ze iedere dag krijgen.
zo ontstaan er zwakke fretten die van alles gaan mankeren.
je moet er toch niet aan denken dat zo'n stumpertje als angel pappa was geworden.
ik bedoel in maart oogde hij nog zo gezond als een visje.

en misschien ga ik nu iets heel "fouts" zeggen.
de kleurtjesfokkers zijn de enigste fokkers die je kunnen vertellen welke generaties ouderdieren er in een stamboom voor komen.
daar kunnen de fretteerfokkers nog een hoop van leren.
die weten echt niet welke achteroma die fret heeft en die.
daar heb je namelijk stambomen voor nodig en fretteerders doen daar niet aan.

en ik ben er heilig van overtuigd dat bepaalde ziektes ook sterker worden.
zo is mijn persoonlijke mening dat de helico bacter bacterie vele malen sterker is dan zoveel jaar geleden.
net als het griepvirus past die bacterie zich aan en daarom hebben er zoveel fretten last van.
denk ik :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 16:49 

Aantal fretten: 1
Wouw interesant topic wat ik zeker wil blijven volgen al kan ik er eigenlijk weinig aan toevoegen.
Wel denk ik dat wij (de mens) onze fret in de loop van de jaren zelf zwakker hebben gemaakt door met elk wissewasje naar een dierenarts te rennen die vervolgens weer met medicijnen aan komt zetten.
De fret krijgt eigenlijk bijna geen kans om zijn eigen problemen en ziektes vanuit eigen lichamelijke acties op te lossen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het bezoek aan een dierenarts afkeur, helemaal niet maar soms heb ik wel het gevoel dat men iets te snel naar een dierenarts rent.
Als een fret uit zijn eigen een ziekte of aandoening weet te overwinnen wordt hij daar zelf weer sterker van.
Dat is eigenlijk hoe ik er een beetje tegenaan kijk........

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 17:07 

Chaimel...dat van die kleurtjes fokkerij ben ik dus met je eens....niet dat ik voor de kleurtjes fok ben.Integendeel, maar zij moeten hun genetisch materiaal vastleggen, om te weten wat voor kleuren een bepaalde lijn fokt...in de vorm an een stamboom voor de eigenaar. Zo wordt in ieder geval een lijn op papier gezet. Dat zou elke fokker moeten doen en zelf een dagboek van gezondheid vastleggen en dat bij houden...ook al zijn de kinders al oud! Dat betekend automatisch ook contact houden met de eigenaren van jouw pups. Er gaan natuurlijk wel een aantal generaties overheen, voordat je kunt zeggen, wat de sterke en zwakke lijnen zijn en er komt ook een hoop DNA onderzoek bij kijken...kostbaar en langdurig.....maar je moet toch ooit eens een keer beginnen! En er komt dan ook heel veel bij kijken...zoals wanneer fok je wel met een dier en wanneer niet...hoe hou je je genepool gezond en ruim...wat zijn erfelijke aandoeningen en wat niet...dan moet er eigenlijk ook een officieel rasstandaard opgezet gaan worden, met daarbij fokrichtlijnen en een fokcommissie....zo kun je nog wel even door gaan....Op zich vind ik het een goed idee om het fokken met fretjes aan geregistreerde en erkende fokkers over te laten en ben dan ook een voorstander om zoiets op te gaan zetten.....alleen je vecht in het begin tegen de bierkaai, want er zijn nu al teveel clubs en verenigingen die er elk hun eigen mening op na houden. Elke organisatie zou dus z'n eigen beleid en fok organisatie moeten gaan opstellen....als elke huidige fokker eens zou beginnen met het schriftelijk vastleggen van hun nesten, met naam en toenaam, dan heb je al een begin.

Yvon jij hebt ook wel een punt, maar er gaan op het moment zulke heftige, soms dodelijke aandoeningen de rondte die kun je gewoonweg niet aan het eigen lijfje overlaten....dan heb je binnen de kortste keren een dode fretten epidemie! Maar dat er niet om het minste geringste naar de pillen gegrepen moet worden, ben ik met je eens...want elke antibioticum kuur is een gifkuur! en dan nog maar niet te spreken van prednison en andere zaken...maar als je diertje het nodig heeft om een ziekte te boven te komen..ok...doe ik ook...probeer daarna alleen wel het lijfje ook weer te ontgiften, zodat je al niet het begin gezet hebt voor andere klachten....een zwak dier is echt niet in staat om zelf weer bovenop ernstige zaken te komen zoals HB, oorontstekingen en leveraandoeningen, om maar een voorbeeld te noemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 17:35 

Goed punt Chaimel idd die pups zonder moeders zijn gewoon wat tekort gekomen, zeker de 2 kleinste ...dat denk ik ook.
en wat Yvon aangeeft is een heel goed punt ..

Een heleboel fretteerders gebruiken idd maar een ram die toevallig lekker dicht in de buurt zit of die ze zelf hebben ...maar ook zijn er een heleboel die wel degelijk er mee bezig zijn om hun fretten gezond en sterk te houden ...en weten donders goed waar ze mee bezig zijn ook al staat er niets op papier ....
en stambomen geven geen zekerheid op gezondheid kijk eens naar onze rashonden ...met prachtige stambomen en afstammingen de een heeft vacht problemen en de ander heeft epileptie in zijn ras of agressie doof en blindheid en hd ....ga zo maar door
nee fokken gaat veel verder...

Maar nu een voorbeeld 2 fretjes van een fretteerder worden huisfret (daar gaat het niet geweldig mee) de andere 3 zijn bij de eigenaar gebleven ik was daar voor mijn vakantie op bezoek en zie daar 3 heerlijke boefjes spelen en klooien in de kooi ...ze zijn handzaam en verder volslagen debiel (in de heerlijkste zin van het woord) ze wonen niet comfortabel vergeleken bij onze dure beddegoedjes...ze zijn inmiddels 6 maanden en eten alleen komplete kip en een handje kattebrokken (grr voor dit laatste)
hun kooi bied ruimte om te rennen, dat is ook het enigste want echt speelgoed staat er niet wel kunnen ze graven en op en in boomstronken klimmen en er staat een bak water en een kist stroo waar ze in slapen.
Ze zitten niet bij hun moeder (6 jaar) die zit alleen in een kooitje net als de oma die al 9 jaar is (vorig jaar door mijn gezeur laten helpen na een schijndracht).
De volwassen moertjes jagen beide ...mogen elkaar niet echt (zitten ook beide in een eiigen kooi) maar met het jagen zitten ze wel samen in een kistje ..
Luxe kennen deze fretten niet net als medicijnen /knuffelen/papjes /prutjes en uitstapjes
Ze leven in een vast patroon een vast ritme geen ups en downs de 3 jonkies zijn niet ziek nooit ziek geweest en de 2 die nu huis fret zijn hebben al diaree gehad en momenteel verkouden, hebben beide al een AB kuurtje gehad de een had last van zijn darmen en de ander middenoorontsteking eentje lust alleen maar carnibest en dan moet er ook nog warm water over heen ...is er bij hun thuis bezoek geweest dan poepen ze bij wijze van spreken al groen ....dan zegt de eigenaar tegen mij ...de fretten zijn tegenwoordig maar zwakjes hoor ...jah ik kan hem moeilijk tegen spreken
...maar toen ging ik me wel afvragen ....what the fuck doen wij fout .....vandaar deze topic.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 18:03 
Moderator

Aantal fretten: 1
Ik vind het wel een interressant topic. Ik vind ook dat de fretten zwakker en zwakker worden. Ik zie het hier ook thuis.
En niet dat ik bij elk kuchje of poepje ga lopen naar de dierenarts. Als Bollie dat doet, ja dan loop ik harder en als Billie kucht of slecht poep, dan wacht ik het af. Bij Bollie heb ik zelfs vanaf julie tot begin september gewacht om wel of niet te gaan naar de dierenarts, omdat tot nu toe niets hielp, nou dan moet hij het onderhand zelf wel onder controle krijgen, maar dat gebeurde niet en hij wordt slechter en slechter. En heeft dus ondersteuning nodig. Wat mijn ervaring is en vooral dan gespitst op het middenoor, dat ik het in ieder geval met Bennie niet en met Bollie ook niet onder controle kan en ga krijgen.

Of dit met voeding te maken heeft, misschien, maar ik denk een slechte start in hun leven, omdat er niet gekeken werd naar oormijt door de vorige eigenaren, want het zijn opvangfretjes. Bollie wil geen prooi en maar kan het nu ook niet meer eten, Bennie at wel prooi, maar kon het ook niet meer eten. Billie eet het wel en krijgt elke dag muizen en rat. Hij is nu twee en doet het goed en over hem maak ik me tot nu toe totaal geen zorgen. Hij heeft staar aan één oogje bij één jaar. Maar dat maakt voor hem niets uit.

Waar het doorkomt, ja van alles denk ik, slechte voeding, slechte lijnen van fretten, meerdere fretten in één hok bij elkaar, slechte medische controle zoals oormijt.

Ik denk persoonlijk ook het in groepen plaatsen van fretten dat ook één van de oorzaken kan zijn. Soms zie ik het in de opvang bij ons afstand van twee fretten, die bij elkaar zitten en je ziet gewoon, dat dat niet de combinatie is. Niet dat ze het kot uitvechten, maar gewoon de kleine dingetjes. Die moeten dus uit elkaar en dat gebeurt dan ook. Als ik ooit nog fretten neem, waar ik dus ernstig aan twijfel, dan mogen ze samen spelen als dat gaat en slapen ieder apart in hun eigen kooi.

Niet dat iedereen dat moet doen absoluut niet, als ik de musketiers lees, dan gaat dat niet, want die zitten aan elkaar vast geplakt. Bennie en Bollie waren ook samen en dat ging goed geen stress of niets, maar omdat Bennie slechter ging, heb ik ze apart gezet en het maakte ze totaal niets uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 18:50 

rebekka schreef:
Maar nu een voorbeeld 2 fretjes van een fretteerder worden huisfret

dit is nou en typisch geval van stress waardoor er medische problemen komen, en de fretten woren absoluut verkeerd benadert.
dit zijn fretteer fretjes, geen huisfretten.
alles wat deze fretten fret maakte is afgepakt toen ze bij iemand in huis werden geplaatst.

even een voorbeeld van mijn kant.
als ik kijk naar de fretten van nanja.
dit zijn 3 heerlijke monsters die een totaal andere opvoeding krijgen dan ik mijn fretten geef.
als nanja op de een of andere reden haar fretten niet zou kunnen houden en ik zou ze in huis nemen dan hebben deze fretten binnen de kortste keren last van medische problemen.
waarom, omdat ik ze niet kan geven wat deze fretten gewend zijn en wat voor hun gewoon is.
deze fretten krijgen dus last van stress en dat is voor fretten gewoon niet goed.
en of dat nou is voor een fretje wat het gewend is om binnen te wonen of voor een fretje wat altijd benadert is via de fretteer mannier.
je maakt een drastische verandering in het leven van dat fretje en dat is gewoon schadelijk.

dus kijk niet naar de eigenaar van deze fretjes maar kijk naar de plaatsing.
is het verstandig om fretjes die gefokt worden om altijd bezig te zijn(fretteren) in een huisomgeving te zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]