Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 15:19
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ik maak me zorgen
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 19:38 

Aantal fretten: 2
rebekka schreef:
en stambomen geven geen zekerheid op gezondheid kijk eens naar onze rashonden ...met prachtige stambomen en afstammingen de een heeft vacht problemen en de ander heeft epileptie in zijn ras of agressie doof en blindheid en hd ....ga zo maar door
nee fokken gaat veel verder...

dit ben ik volledig met je eens Rebekka, vandaar dat ik dus zei dat er heel veel bij komt kijken. Al de fouten die jij bovengenoemd hebt opgesomd, zijn ook fokfouten omdat er niet streng genoeg geselecteerd is geweest met de ouder dieren. Er moet massaal geproduceerd worden, en war er geld over de brug komt zijn ineens alle scrupules vergeten! Gelukkig ken ik ook een andere kanty van rashonden, katten en paarden fokkerij, waar wel het belang van het dier boven het geldelijke staat en er een strenge selectie is op fokdieren EN eigenaren.....je kunt daar mee eens zijn of niet, maar bij deze rassen zijn er gelukkig geen erfelijk belaste ziektes te vinden!!!!!
Bovendien denk ik dat de fokkerij een onderdeel is van de zwakte bij fretjes. Niet de enige oorzaak. Als er op grote schaal problemen zijn, is er nooit één oorzaak, maar altijd een samenloop van meerdere dingen, die er de oorzaak van zijn.
Bij fretjes denk ik zeker dat stress ook een hele grote factor kan zijn, want stress is fnuikend voor alles wat leeft. Maar wat dan met ons...wij op dit forum doen alles om de dieren zo stressvrij mogelijk te houden...ze krijgen een koninklijke behandeling en toch zijn ze ziek.
En dan Lobbus. Harstikke ziek op papier (en in z'n lijfje natuurlijk) maar leeft er goed op los. In mijn mening gaat het diertje zo goed door de manier waarop hij leeft. Elke dag buiten en flink bewegen...geen stress van andere fretjes en ook binnenshuis kan hij gaan en staan waar hem het beste uitkomt. Stressvrij dus! en daarom kan hij dus vrolijk leven met de aandoening die hij heeft. Als ik zou moeten bedenken dat één van mijn beeskes hetzelfde zou krijgen, dan heb ik denk ik een heel ziek diertje thuis.
En dan dus iets wat mij misschien niet in dank afgenomen gaat worden....maar hoeveel van ons hebben geen afstandsfretjes, zwervertjes, mishandelde diertjes......die hebben allemaal een stressverleden en worden dan ook allemaal vroeg of laat ziek! hetzij doordat ze volledig verkeert verzorgd geweest zijn(oormijten bijv.) hetzij dat er een zwerfverleden achter ligt, of dat ze uit een lab komen, of jaren in de opvang hebben gezeten...het is één en al ellende wat die beeskes hebben meegemaakt en dat is een ziekmakende potentie.....Ik wil hier helemaal niet zeggen dat we deze lieverdjes niet moeten opvangen en ze nog een fijne tijd geven...en ook in de opvangen doen ze hun uiterste best om het voor deze diertjes zo prettig mogelijk te maken...wat ik ermee wil zeggen is dit: Vinden jullie het gek dat er hier op het forum zoveel zieke en zwakke dieren zijn!!!
Volgens mij kan iemand een heel goed proefschrift over dit topic schrijven, als die zich erin gaat verdiepen :sdf24:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 19:42 

Chaimel dit zie ik niet zo een fret geboren op een roze tapijtje in de warme dure huiskamer kan zo bij een fretteerder gaan wonen ...misschien leven de fretten bij Nanja wel zo heerlijk omdat Nanja ze gewoon fret laat zijn in de ruime zin van het woord ...
en Chaimel een fretteer fret is geen apart ras hoor ...zusjes van jouw fret dansen achter de konijnen aan broertjes en zusjes van jouw fret dansen door de huiskamer ...denk dat het niets daar mee te maken heeft ...natuurlijk wel wanneer een anders opgegroeide fret opeens huisfret moet worden dan gaat niet ...ken je Beer nog ...die Beer werd een maand terug gecastreerd en zou bij de dochter gaan wonen ...hij kwijnde weg in zijn mooie kooi met hangmatjes na een maand bleef hj alleen maar slapen ....gelukkig is tie nu weer terug thuis in zijn eigen leventje en is gelukkig weer opgeknapt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 20:18 

rebekka schreef:
natuurlijk wel wanneer een anders opgegroeide fret opeens huisfret moet worden dan gaat niet ...

dat bedoel ik juist.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 20:24 

ooohhh las ik weer niet goed :roll: sorry ...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 20:25 

dat was het voorbeeld van nanja :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 17:04 

Aantal fretten: 5
Maar wat ik me dus ook weleens afvraag, en dit is zeker geen verwijt naar iets of iemand, maar ziet die freteerder wel net zoveel als het baasje wat de fretjes in huis houdt? Ik bedoel, controleert hij de poepbak? Die fretjes leven buiten, spelen niet bij hem in de buurt, hoeveel krijg je dan eigenlijk daadwerkelijk mee van je fret? Ik denk niet veel eerlijk gezegd.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 17:43 

Ja helaas Marit, er zijn nog steeds veel te veel frettenhouders die een fret zien als een stukje gereedschap en het zal ze worst zijn wanneer ze sterven dan halen ze wel een nieuwe ... *cry* ..deze mensen weten ook niets van de voorlijnen van hun fret ...weten wel vaak de goede pups of volwassen werkers te vinden wanneer ze die nodig hebben ...maar die mensen hun fretten zijn voor de fok ongeschikt tenminste voor diegene die willen weten waar ze mee bezig zijn ...

Maar gelukkig zijn er ook een stel serieuze jagers /fretteerders die gewoon de fret als huisdier houden, die gewoon plezier hebben met hun fretten ook al leven ze buiten, het is wel totaal anders dan de niet werkende huisfretten ...en die mensen koesteren wel hun fret(ten) want goed gereedschap) daar zijn ze zeer zuinig op, maar je moet ze wel kennen hoor ..
Momenteel worden alle fretten die normaal zijn fretteerfret genoemd....en dat is je reinste kolder
net als de kreet dat iedere fretteerfret sterk is ..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 17:49 

Marit jouw gedachtengang heb ik ook al gehad :g zijn de fretteerfretjes wel zo veel gezonder, of zien wij gewoon meer?!

en hoe oud wordt de gemiddelde werkfret nu dan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 18:46 

denk dat er nergens cijfers van zijn, dat is ook zo lastig.

ik denk ook dat er hier op het forum zoveel "zwakke"fretten zijn omdat we gewoon heel veel medische kennis hebben.
wij zien veel eerder dat er iets is met onze fretten.
er zijn heel veel fretjes die opeens dood neervallen en dat de eigenaar dan leuk zegt

citaat
dat doet ie normaal nooit :help:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 19:03 

horus schreef:
hoe oud wordt de gemiddelde werkfret nu dan?

gemiddeld staat dat bij ons in de groep op 7/8 jaar ,....maar dan zijn er ook fretten aangereden /door een hond doodgebeten /gestikt/zelfs 1 waar iemand op is gaan staan ...en 2 zijn in laten slapen voor aanhoudende diaree :dontknow: daar snap ik het hele verhaal niet van maar die zouden dus de hondenziekte gehad hebben (dat had de dierenarts gezegt :dontknow: )maar goed die vent heeft geen fretten meer durft het niet aan mist zijn rammentjes nog steeds..

maar jah wat is de gemiddelde leeftijd???
moeilijk te stellen voor mij ....wel worden er daar meer fretten oud zonder ooit een dierenarts gezien te hebben ....
Maar waarom krijgen onze in rijkdom en liefde omhulde fretten zo vaak allerlei klachten en ziekten...ik ben vaak geneigd om te zeggen laat dat beestje toch eerst zelf uitzieken ....maar dat durf ik niet hoeveel fretten zijn al doodziek voordat wij het zien ...als je dan nog moet gaan uitzieken zijn we al te laat ...

Is het dan de betutteling die onze fretten ziek maakt?? ...doen we iets verkeerd??
Ik zit hier mijn kleine witte man in zijn rode kraaloogjes te kijken hij kijkt zo schattig terug ...ik hoop dat het een heel oud ventje mag worden met veel plezier en frettige streken ...al mijn fretten moeten bejaard worden en jullie fretten ook

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 19:12 

rebekka schreef:
Is het dan de betutteling die onze fretten ziek maakt?? ...doen we iets verkeerd??

maar wat versta je onder betuttelen???

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 20:17 

net wat je zelf al aangaf toen je het over de stoere gezonde fretten van Nanja had ...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 20:29 

ikke ben wel benieuwd wat er dan speciaal aan de fretjes van Nanja is... :dontknow: :oops: ....solly...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 20:46 

nanja haar fretten zitten in een groot buitenhok en haar tuin/plaats is afgeschermd.
de fretten van nanja doen altijd hun eigen ding en worden tot niets "gedwongen"
ik hoef bijvoorbeeld niet handklappend achter ze aan te gaan want dan kijken ze me aan alsof ik een of ander debieltje ben :lol:
die doen hun eigen ding zonder interventies van mensen.

maar rebek wat vind jij betuttelen??
iets specifieker als het kan :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 20:49 

maar speelt zij niet met haar fretjes dan??????? of bedoel je gewoon dat ze haar fretjes gewoon fret laat zijn en ze daarin niet stoort...dat ze zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze slapen, eten etc.???

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 20:55 

Marit (SDF) schreef:
Maar het is net wat je zelf zegt, sommige fretten leven altijd al op de grootste bagger, maar toch worden ze oud. Waar ligt het dan aan?

Even hierop reagerende. Dit is de discussie van rokers die 80 worden en dat er dan gesteld wordt 'roken is niet zo slecht, zie je wel!'. Het gaat niet om de uitzonderingen die de 80 (of 11 in het geval van fretten) wel halen, maar de grote meerderheid die vroegtijdig overlijdt. Je moet je dus afvragen hoeveel fretten zijn er overleden tegen die ene die 11 wordt op stro en melk?

Over de fretten van Nanja: Nanja laat ze gewoon lopen en is niet zo van het knuffelen en oppakken :-). Maar goed, ik denk dat er allerlei factoren zijn waarom de ene fret ouder wordt. Niet alleen voeding, niet alleen afkomst en niet alleen de manier waarop ze behandeld worden of zijn. Het is een combinatie van factoren. Niet veel anders dan bij mensen dus eigenlijk..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 21:06 

het was niet de bedoeling om de fretten van nanja hier erg diep bij te betrekken :oops:

horus schreef:
dat ze zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze slapen, eten etc.???

ja dat is het verscheel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 11:35 

Sorry Chaim, dat ik doorvroeg, maar vind dit dus interessant. Ik zal zelf wel contact met Nanja opnemen, dan kan ze kwijt wat ze wil.....Misschien ligt hier nl. wel een punt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 15:35 

nee dat hoeft geen sorry.
maar het was meer bedoeld als verschil en niet om heel de fretten van naja psychologische te bestuderen :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009 21:50 

Aantal fretten: 0
Dit topic is zeker interressant en ga ik volgen.

Zeker omdat mijn 1e fretje Joppie in maart alweer 7 wordt en ik dat nu al niet leuk vindt gezien de gemiddelde leeftijd van tegenwoordig. Het gaat verder prima met hem (op de verlamming na)
Ook Smokey mijn kleine scheetje wordt in mei 7. Toen ik ze net had ging ik er vanuit dat ze gemiddeld 8-10 worden en nu hoor ik zoveel anders :(

Ook ben ik 1 van de weinige hier die zulke grote groepen heeft.

Ik heb zelfs 1 groepje van 7 maar dit zijn 2 zusjes met 4 kinders en 1 vondeling. Ik denk dat dit groepje eigenlijk een perfect groepje is. Ben dus benieuwd hoe dit groepje het verder zal doen. Moeders zijn van 2006 en de kinders van 2007(inclusief de vondeling).
Deze zitten het grootste deel op TF en krijgen soms prooi/kvv.

Momenteel gaat hier eigenlijk alles best goed (op wat verkouden frettenkinders na) en mag hopen dat het zo blijft gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]