Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 14 dec 2017 12:13
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Slecht eten
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 11:37 

Aantal fretten: 1
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mezelf en Q voorgesteld en er kwam meteen een golf van reacties over de boterham met pindakaas. Hierover wil ik nog wel wat kwijt...

Dat een boterham met pindakaas geen geschikt voer is voor een fret snap ik natuurlijk. Q krijgt het echt bij hoge uitzondering (lees: één keer per maand ofzo). De hoeveelheid die ze krijgt heeft nog niet eens de omvang van een pinda. Bovendien gaat ze er niet van aan de poeperij of zie ik anderszins dat ze er last van heeft. Anders zou ik het haar natuurlijk nooit geven!!

Natuurlijk niet echt vergelijkbaar, maarre ik (en jullie ook neem ik aan) eet en drink vele malen vaker iets wat eigenlijk niet goed voor me is. Ik snap natuurlijk wel dat mijn verteringsstelsel dit een stuk beter aan kan dan dat van een fret, daarom beperk ik het ook tot een minimum voor Q.

Ben benieuwd hoe jullie er over denken!!

Groetje,
Kitty

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Slecht eten
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 11:49 

Ik raad het echt ten zeerste af. Misschien heeft je fretje er nu geen last van, maar dit geeft geen garantie voor de toekomst. Fretten zijn roofdieren en dus carnivoren, vleeseters. Een boterham is slecht voor de fret omdat dit plantaardig is en plantaardige stofefn kunnen zij niet verteren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 12:25 

Aantal fretten: 4
Gewoon niet doen. Die hoeveelheid die jij noemt mag dan weinig lijken, in verhouding tot het lijfje van een fret is het gewoon een hele boterham. :wink: Een rozijntje bijvoorbeeld lijkt ook niet veel maar het is gewoon erg slecht voor een fret.
Eigenlijk zijn tussendoortjes helemaal niet nodig maar als je het leuk vindt om te geven, geef dan gewoon een frettensnoepje of nog beter, een stukje kipfilet of iets.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 12:57 

Aantal fretten: 2
stop met het geven van die onzin.
echt erg dat er in 2009 nog mensen zijn die hun fret pindakaas geven.
jeetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 13:21 

Ja ik zou het absoluut niet doen... de ene dag is t n broodje pindakaas en de andere dag een zak chees onion chips ( bij wijze van).
En ik moet eerlijk zeggen ( hoop dat ik ernaast zit)dat je op mij n beetje overkomt alsof je t wel goed vind...en het toch blijft doen.
Maar kijk uit met problemen op de lange termijn het zou zonde zijn van/voor je fretje.

Laatst bijgewerkt door Pamela op 03 nov 2009 13:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 13:22 

Welkom op dit gezellige forum Kitty.
Lief zo'n klein oud dametje, wees zuinig op haar. :wink:
Enne.... we zijn hier gek op foto's..........

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 14:02 

Pamela schreef:
Ja ik zou het absoluut niet doen... de ene dag is t n broodje pindakaas en de andere dag een zak chees onion chips ( bij wijze van).
En ik moet eerlijk zeggen ( hoop dat ik ernaast zit)dat je op mij n beetje overkomt alsof je t wel goed vind...en het toch blijft doen.

Nou lijkt het wel alsof ik een onwijze dierenbeul ben...
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik d'r heel af en toe iets slechts geef. Hebben jullie anders een goede tip voor mijn kieskeurige meisje?? Heeft er iemand bijvoorbeeld ervaring met slechte eters?? De hoeveelheid brokjes is wel ok, maar ze blijft zo 'bottig'. Ik ben al langs de DA geweest, maar die vond haar er prima uit zien...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 14:06 

Aantal fretten: 5
Je kunt haar af en toe een beetje anti-haarbalpasta geven, of gewoon een brokje uit haar bakje. Misschien lust ze wel een ieniemienie beetje Waltham? Ken je dat? Het zou sowieso goed zijn als ze dat leert eten, dat als je ooit medicatie moet geven je het hierdoor kan mengen en je geen gevecht met Q hoeft aan te gaan.

Ik denk ook dat je echt die boterham met pindakaas weg moet laten. Een fret kan hiervan snel insulinomen ontwikkelen. Anderhalf jaar geleden nam ik een van mijn fretjes over van mensen die haar ook dit soort dingen gaven. Ze wisten absoluut niet wat de consequenties konden zijn. Op 4-jarige leeftijd kreeg Levvy insulinomen, en wordt nooit meer beter :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 14:20 

Waltham ken ik alleen als plaats... :roll: Wat is het psies en hoe kom ik er aan??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 14:20 

zoals mijn medestanders hierboven.....geef het haar absoluut niet. het is echt heel erg slecht....en niet een beetje slecht, zoals jij met jezelf vergelijkt. Ze kan er ziek van worden, ook al lijkt het nu goed te gaan, je ziet niet wat het van binnen allemaal aan het doen is. Als je haar een tussendoortje wilt geven dan zijn de stukjes kipfilet, waar ze ook gek op is een uitstekende keuze, of andere stukjes puur vlees van kleindieren zoals allelei gevogelte, lam, geit en kleine knaagdieren...al kan ik me voorstellen dat je de laatste niet zo maar in je vriezer hebt liggen :g Rundvlees is ook niet zo goed voor ze en varkensvlees is ook gevaarlijk, vanwege de ziekte van Aujeszki. Het spreekt voor zich dat het vlees vrij moet zijn van zout, kruiden en sausjes/marinades :les: Ook is vis, met name zeevis niet direct geschikt frettenvoer, al zijn er wel mensen die dat geven....
Er zijn ook allerlei frettensnoepjes in de handel, maar pas op!.....geef alleen de puur vlees varianten. Ook zijn er puur vlees snacks voor katten in de dierenwinkel te koop...zolang het van 'toegestaan' vlees is, dan is dat ook OK.

En zoals Marit al zei, waltham of te wel convalescense support van Royal Canin, te koop bij dierenartsen is een zeer goede aanvulling. zeker gezien haar leeftijd en het gegeven dat ze wat bottig is, zou het niet gek zijn haar daar af en toe een beetje van te geven. De meeste fretten zijn er dol op!! :evil2:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 14:32 

Doe het niet, zou ik zeggen. Zélfs als je je aan alle ''regeltjes'' houdt (en daar kom je gaandeweg vanzelf achter, hoeveel gecompliceerder fretten zijn t.o.v. andere dieren, dan nóg kom je de vreemdste medische zaken tegen. Dus doe je fretje en jezelf een plezier en gok niet met dat soort dingen. Verwennen is een menselijke gewoonte waar een dier niks aan heeft, goed verzorgen is stukken verantwoorder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 17:23 

Aantal fretten: 0
Je zou ook gewoon een kleine zak goede brokken (TF, Hills kitten) kunnen kopen en dan af en toe een brokje geven als snoepje of er bestaat van dat gedroogde vlees wat je in stukjes kunt snijden en zo zijn er meerdere manieren om een fret iets goeds als snack te geven (en pindakaas hoort daar niet bij :wink: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 17:29 

wat krijgt dit fretje te eten als hoofdvoer??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 20:13 

TF en dat eet ze op zich prima. Heb wel net een zak voor ouwetjes besteld, eens kijken wat madam daarvan vindt...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 23:58 

Als ik hoor dat mensen hun fret menselijk voedsel geven moet ik meteen denken aan een verhaal wat ik ooit gehoord/gelezen heb. Er was iemand die zijn/haar fret wel eens aardappelen gaf en op een bepaald moment kreeg die fret een geperforeerde maag door dit voedsel. De maag van een roofdier is gwoon gemaakt voor vlees.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 10:52 

En dan nog niet te spreken over de vezels die in brood zitten, daar gaat dat fretje enorm van verstoppen lijkt me zo!! Ook zit er in brood zuivel producten die fretten niet mogen hebben!! Ik zou het ook echt nooit geven.. Snap vaak ook niet hoe mensen erbij komen dit soort dingen te geven!!!

Zo heb ik weleens iemand gesproken die haar fret filet american en leverpastei gaf, dit vond hij lekker, heb het meteen uit haar hoofd gepraat!! Dit is vragen om problemen voor de toekomst, die nu nog niet te overzien zijn..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 11:08 

goh die van mij eten stampot :dontknow:

jongens we kunnen nu wel een hele was lijst met verkeerde dingen op gaan schrijven ...en er over gaan ouwe nelen ...maar op dit forum is zoveel goeds geschreven over goede voeding ..het is beter wanneer Kitsel zel eens gaat lezen en ontdekken wat wel en wat niet mag

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 14:11 

Aantal fretten: 7
Pinda's zijn voor apen ! :les:

Verkeerde voeding nu kan een ongezonde fret straks opleveren met veel klachten en hoge onkosten ! Dat willen we beide niet ! Ga voor alleen verantwoorde voeding.
Ik ben het helemaal met Rebekka eens ( behalve met haar stamppot !! :wink: *brush* ) !

http://www.fret.nl/ voor info.

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 14:14 

Mayke schreef:
Pinda's zijn voor apen ! :les:

Het is ook wel een eigenwijze snotaap hoor... :evil2:

Maar ik snap de boodschap. Verder krijgt ze ook nix wat ze niet mag hebben hoor (met uitzondering van mijn tenen dan).
Ik heb van de week even online voor d'r geshopt, zal eens kijken of ze daar wat lekkers tussen kan ontdekken!!

Laatst bijgewerkt door Kitsel op 04 nov 2009 14:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 14:26 

ben benieuwd :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]