Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 20:48
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: red ik het hier mee?
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 12:29 

Aantal fretten: 1
Heb mijn eerste bestelling gedaan voor o.a. prooidieren. Weet uiteraard nog niet hoe groot het verbruik is maar mijn vraag is, red ik het hier voorlopig mee?

Art.nr. Prijs Subtotaal
1 Haaks Barf Kat Kip 500 gr.
1 Haaks Barf Kat Rund-kip 500 gr.
1 Carnibest fret Natuurvoeder 500 gr.
2 Regular muis 15-25 gr. 1 kilo

En blijven bevroren muisjes lang goed in de vriezer, omdat ik twijfel of ik er daar niet teveel van heb besteld??
Carnibest heb ik maar besteld omdat ik daar vaak over lees, maar zal nog wel uitzoeken worden, wanneer ik wat voer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: red ik het hier mee?
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 12:53 

Aantal fretten: 2
muisjes kun je 6 maanden in de vriezer(min.-18) bewaren. Als je fret de muisjes goed ett dan gaat er toch wel 1 per dag op hoor, vaak meer, afhankelijk hoeveel je wilt voeren van het KVV (Haaks/carnibest). Dus 1 kilo muisjes houden het echt geen 6 maanden uit in je vriezer :lol:

ik zou zelf niet kiezen voor Haaks rund, want van nature zullen fretten/bunzingen geen rundvlees eten. Het vlees is niet erg mineraalrijk en de vertering van rundvlees kost veel energie; het is erg langvezelig spierweefsel. Voor een fretje is de opbrengst niet echt hoog in verhouding met gevogelte en kleine knaagdieren. Ik zou zelf eerder Haaks konijn(wat ze erg lekker vinden) of eend kiezen.

Van de KVV (Haaks/Carnibest) eet een fretje van de grotte van Brad toch al gauw minimaal 50 gram per dag, dus een worst van 500 gram gaat niet superlang mee. Het kan best zijn dat jouw Brad meer dan 50 gram nodig heeft hoor! Afhankelijk wat je er verder nog bij voedt.
Een regular muis is complete voeding voor een fret, dus daar kun je goed het basis dieet mee opbouwen. Wij hebben hier een fretje van zo'n 1000 gram en die eet toch wel 2 regular muisjes per dag!...naast ander prooi. Hij krijgt alleen heel af en toe eens KVV.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 14:15 

horus schreef:
muisjes kun je 6 maanden in de vriezer(min.-18) bewaren. Als je fret de muisjes goed ett dan gaat er toch wel 1 per dag op hoor, vaak meer, afhankelijk hoeveel je wilt voeren van het KVV (Haaks/carnibest). Dus 1 kilo muisjes houden het echt geen 6 maanden uit in je vriezer :lol:

ik zou zelf niet kiezen voor Haaks rund, want van nature zullen fretten/bunzingen geen rundvlees eten. Het vlees is niet erg mineraalrijk en de vertering van rundvlees kost veel energie; het is erg langvezelig spierweefsel. Voor een fretje is de opbrengst niet echt hoog in verhouding met gevogelte en kleine knaagdieren. Ik zou zelf eerder Haaks konijn(wat ze erg lekker vinden) of eend kiezen.

Van de KVV (Haaks/Carnibest) eet een fretje van de grotte van Brad toch al gauw minimaal 50 gram per dag, dus een worst van 500 gram gaat niet superlang mee. Het kan best zijn dat jouw Brad meer dan 50 gram nodig heeft hoor! Afhankelijk wat je er verder nog bij voedt.
Een regular muis is complete voeding voor een fret, dus daar kun je goed het basis dieet mee opbouwen. Wij hebben hier een fretje van zo'n 1000 gram en die eet toch wel 2 regular muisjes per dag!...naast ander prooi. Hij krijgt alleen heel af en toe eens KVV.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat "KVV" een bepaalde menging is van Carnibest en Haaks. Brad weegt ongeveer 1700 gram dus dat zullen wel 3 a 4 muizen per dag worden (duur beest), dan kan hij dat idd als basis eten hebben, voorlopig dan aangevuld met die zgn KVV. Bij de volgende bestelling zal ik dan rekening houden met haaks konijn e.d. en dus geen rund meer. Als het slecht is voor hem, gooi ik het gelijk wel weg. Wil uiteraard geen risico lopen met hem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 17:08 

KVV staat voor Kant en Klaar Vers voer, dus allerlei merken komen daarvoor in aanmerking. Carnibest en Haaks Barf zijn daar 2 van. Het is over het algemeen compleet van samenstelling en altijd rauw. Elke soort heeft een andere samenstelling en elke dier(lees vlees)soort heeft zijn eigen specifieke opbouw, mineralen/vetten/eiwitten verhoudingen. Daarom wissel ik regelmatig diverse soorten, maar ook merken af, om geen tekorten te creƫren. Ik houd daarbij zo veel mogelijk rekening met het natuurlijke dieet van de dieren. Voor een fret zal ik dus nooit vlees kopen van dieren die ze niet zelf zouden kunnen vangen, zoals een koe ofpaard, maar ook geen struisvogel....dat wil niet zeggen dat als ze het een keertje zouden krijgen dat het 'slecht' voor ze is...ik zou het zelf alleen niet doen. ( je kunt het ook aan de honden geven :wink: )
Prooi staat dan weer voor hele complete dieren, zoals muizen en ratten.

Ik heb 1 echte prooieter fret in huis en daar geef ik ook zoveel mogelijk aan, wat ze in de natuur zouden kunnen tegenkomen...binnen de mogelijkheden van de handel natuurlijk, want ik ben nog niemand tegen gekomen die kikkers verkoopt bijvoorbeeld :wink: KVV is een goed alternatief voor prooi.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 18:03 

je dacht dat paarden duur waren, nou fretten kunnen er ook wat van :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 19:57 

Chaimel schreef:
je dacht dat paarden duur waren, nou fretten kunnen er ook wat van :lol:

Ga maar wat knollen verkopen, kan ik die stallen gelijk gebruiken voor 100den schatjes. :lol1:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2010 09:35 

:g ....daar zal je vrouw dan echt heel blij mee zijn :fluit: ...of is zij inmiddels al maatjes geworden met Brad?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2010 10:31 

Tuurlijk is ze daar blij mee, ziet ze me helemaal niet meer. Zet er gewoon een bedje bij!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2010 14:45 

:rofl:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2010 22:55 

Ik heb hier thuis ook een prooieter die volledig op prooi staat.
Je kunt met jou bestelling wel even vooruit, maar het ligt er natuurlijk aan hoe vaak je wilt bestellen qua afstand van het afhaaladres of je moet het laten bezorgen natuurlijk :wink: . Ik bestel voor mijn fret wel wat meer, waar ik dan ook wel langer mee vooruit kan maar vooral zodat ik ook dagelijks kan afwisselen met het voer omdat ik het belangrijk vind. Ik heb vaak:
3 - 4 worsten Carnibest fret
3 - 4 worsten Haaksbarf fret
3 zakken muizen Regular
2 - 3 zakken eendagskuikens (deze zijn niet zo voedzaam, maar wel lekker voor in het weekend)
2 zakken babykonijntjes
Ik had eerst twee fretten, maar eentje is helaas overleden daarom vind ik het moeilijker om hem grote prooidieren te geven, waar hij langer mee doet.

En ja, vergis je er niet in het is zeker duur! Maar waar een wil is is een weg :hi:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2010 10:09 

grotere prooidieren kun je ook in delen knippen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2010 13:30 

Oh thanks!