Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 11:07
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: waltham wat is dat eigelijk?
BerichtGeplaatst: 11 jul 2010 22:28 

Aantal fretten: 0
hoi hoi,

oke hier ben ik al met mijn eerste vraagje :g

ik lees heel vaak dat zieken fretjes waltham krijgen om aan te sterken, maar heb werkelijk geen idee wat het is :dontknow:

is het een soort van blikvoer?
waar van is het gemaakt?
wat zit er in?
wat doet het dat iets anders niet doen?
en ook niet onbelangrijk voor als ik het nodig heb als ik fretten heb, waar kan je het krijgen ?
en hoe lang kan je het bewaren? ( kan je het heel lang op vooraad hebben voor het geval dat of moet je dan elke keer nieuwe halen :dontknow: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: waltham wat is dat eigelijk?
BerichtGeplaatst: 11 jul 2010 22:58 

Aantal fretten: 2
Het is een zakje met poeder wat je moet aanlengen met water, convalence support oid is de officiële naam. Het schijnt heel lekker te zijn, maar mijn fretten lusten het niet, en ik had laatst een zieke kat die het ook weigerde.

Maar ik geloof dat Puk en Jip de enige fretten hier zijn die het echt niet eten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jul 2010 23:24 

Waltham is iets wat je fret gewoon moet eten. Eten ze het niet dan moeten ze het maar leren eten. Maylin hier luste het eerst ook niet en heeft het echt leren eten maar nu vind ze het heerlijk!!! Als je fret het niet lust heb je snel problemen als je medicijnen moet geven. Hier gaan bijna alle medcijnen door de waltham!

Zo ziet de verpakking er uit
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2010 00:01 

Ze eten wel ad-voer, maar meds gingen er met carnibest ook gewoon in, als ze dat op schoot mochten eten. Waltham lukte niet dun, niet dik, niet met iets lekkers erdoor, dus toen heb ik dat maar opgegeven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2010 00:30 

Aantal fretten: 18
Waltham convalescence support instant diet is een soort astronoutenvoer voor hond, kat en fret die vaak gegeven wordt na een operatie of zwakte bij de dieren. Het is licht verteerbaar voor het maag/darm kanaal. Fretten met medicatie hebben vaak last van vochtverlies of afvallen, want ze zijn ziek. Het sterkt aan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 22:30 

oke dankje wel allemaal :-D

maar eh ik heb nog ff een vragje he, ik heb namelijk na echt heel veel googelen de ingredienten van " waltham" gevonden.
maar ik vind er op het eerste gezicht niet echt iets in zitten waar van ik denk : ja dat lijkt me echt heel gezond voor een fret :-?
maar misschien heb ik het fout, ik zal hier de lijst met ingedienten neer zetten.

Ingrediënten:
Melkeiwit, plantaardige olie, moutextract, eipoeder, mineralen,
maltodextrine, plantaardige vezels, soja-lecithine, taurine, Fructo-
Oligo-Sacchariden, Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne),
lycopeen, bèta-caroteen.

Gemiddelde analyse:
Ruw eiwit: 42%, ruw vet: 25%, ruwe as: 6,2%, ruwe celstof (vezel): 2,7%,
vocht: 4%, energiewaarde: 473,4 kcal/100g, vitamine A: 10000 IE/kg,
vitamine D: 1000 IE/kg, vitamine E: 600mg/kg, totaal koper 16 mg/kg.

voor al de plantardige olie, moutextract, maltodextrine, plandaardige vezels en soja heb ik moeiten mee, ik snap niet wat de toegevoegde waarden is :dontknow:

ik weet het ik ben misschien een beetje een zeur en zo :oops: maar ik heb nu eenmaal geleerd dat je niet zo maar moet aan nemen dat iets goed is voor je dier is omdat iedereen het zegt :roll:

heb dat te vaak met honden en katten voer mee gemaakt dat mijn dieren echt heel erg ziek van werden, dus ik ben wat voorzichiger geworde daar mee :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 22:37 

je hebt helemaal gelijk dat dat niet het beste is voor de fret. Daarom moet je het ook niet elke dag aan je fretten willen geven. Fretten die te veel waltham eten, worden hier ook dik van.
Daarentegen wordt er al jaar en dag waltham gegeven aan zieke fretten, herstellende fretten, vermagerde fretten, pups etc gegeven. Dit omdat de waltham in die zin ze aansterkt, de medicijnen kunnen hier trouwens ook ideaal mee toegedient worden, want bijna alle fretten vinden het heerlijk. Waltham kan hiervoor dus helemaal geen kwaad :wink:
Het is over het algemeen alleen te koop bij de dierenarts.

Maar ik vind dat net zoals de slogan van alcohol voor ons geldt, geef waltham met mate :-) Ga dit niet aan gezonde jonge fretten geven, totaal overbodig. Hiermee kan je ook hun eetlust verzieken. Wellicht ben je in je speurwerk ook het fenomeen 'walthamjunk' tegengekomen. Fretten die veel waltham krijgen, vertikken het vaak om ander eten te eten. Ze kunnen net zo lang wachten totdat jij weer toegeeft toch wat te geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2010 00:10 

Aantal fretten: 18
Citaat:
Daarentegen wordt er al jaar en dag waltham gegeven aan zieke fretten, herstellende fretten, vermagerde fretten, pups etc gegeven. Dit omdat de waltham in die zin ze aansterkt

Klopt, als je dat niet zou doen is je fret in een dag dood. Het is een astronautenvoer om je fret te laten overleven. Bij mij en andere mensen zijn er veel fretten in leven door gebleven

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2010 15:46 

oke heel erg bedankt voor jullie andwoord :g

ik snap nu dat waltham meer een soort van medicijn is dan voedsel, een red middel voor als je fret ziek is of het niet goed met hem/haar gaat.

ik er nu geruster over zijn als ik het moet geven en zal het aan ze geven als het nodig is, maar het zal dus niet standaard in hun dieet zitten.
maar wel altijd in huis voor het geval dat :wink:

dankje wel voor het gerust stellen van een over bezorde toekomstige frette moeder :-D
bij honden en katten moet je al mega goed op letten of het wel goed gaat, maar ik heb begrepen dat je dat bij een fret nog 10 keer zo erg moet doen :-o vandaar het alles van te voren uit pluizen en vragen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2010 16:01 

geen probleem, daar is het forum voor :-D
een medicijn is het niet hoor, het helpt de fretten waar nodig. Het hoeft zeker niet in het dieet als je gezonde fretties hebt :-D

en als je nog meer vragen hebt, gewon vragen :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]