Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 12 dec 2017 19:48
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke brokken (mengen)?
BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 00:05 

Aantal fretten: 0
Ik heb wel eens gelezen dat als je fretten brokken voert je het beste 2 of 3 soorten kan mengen zodat als er 1 tijdelijk niet verkrijgbaar is ze niet opeens aan een nieuwe brok moeten en dan aan de diaree gaan. Klopt dit?

Nu ben ik aant kijken geweest wat er dan voor brokken zijn voor fretten en de volgende kwam ik tegen:
Franky ferrret
Freddy fret
Sience selective: ferret
Fotaly ferret
Prestige Ferret Pro
Prestige Duo Ferret
Ferret Complete
Hopefarm ferret super
Sluis Superior Menu
Happy Ferret Premium
Fernando Premium Ferretfood
Tasty Ferret

en katten brokken:
Hills kittenbrokken
Eukanuba kittenvoer

Ik denk er over om als het zover is standaard brokken te hebben en daarnaast als "extraatje" af en toe rauwvoer te geven(Carnibest® of een muisje ofzo).

De meeste frettenbrokken staan met analyse op deze site http://members.multimania.nl/ferretgang/newpage7.html

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met bovenstaande brokken. Welke zijn goed en welke niet? Welke zou ik dan het beste kunnen mengen er vanuitgaande dat hun basisvoer uit brokken zou bestaan?

Er is al veel over voer gezegt maar overal lees je wat anders dus is het vrij lastig te achterhalen wat nu het beste is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke brokken (mengen)?
BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 02:53 

Aantal fretten: 2
als ik brok zou voeren zou ik gaan voor TF, wil je persee mengen dan zou ik daar nog hills aan toe voegen, de rest zou ik schrappen van het lijstje, behalve dan de muis en/of carni

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 07:10 

Aantal fretten: 4
Er is inderdaad al erg veel over gezegd en ook eigenlijk altijd weer hetzelfde. Qua droge brokken heb je er eigenlijk maar een paar die geschikt zijn voor de fret en dat is Totally ferret, Hill's kittens en Orijen. De rest moet je lekker in het schap laten staan. :wink:
En toen ik nog brokken gaf, mengde ik het inderdaad ook, dit om ervoor te zorgen dat je niet meteen problemen zou krijgen wanneer er een brok uit de handel zou worden genomen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 okt 2010 17:12 

Bedankt
Totally ferret, Hill's kittens en Orijen dus.
Orijen kende ik nog niet. Ook gewoon bij de dierenspeciaalzaak te krijgen?
Ik zou toch brokken moeten voeren want anders is me ma t er ni mee eens :P
maar dat wil niet zeggen dat ze geen "tussendoortjes" van prooi kunnen krijgen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 20:16 

Aantal fretten: 18
Ik zou het persoonlijk bij Totally Ferret en Hill's houden.
Orijnen is hier niet de favoriet en er zijn er bij die ervan aan de diaree gaan, enkele doen het er goed op

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 05:30 

nja Marjan had t over de Orijnen, maar jij bent er dus niet zo over te spreken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 07:44 

Orijen is nog heel erg verdeeld in de frettenwereld. Ik heb ook gehoord dat sommige fretten het er goed op doen, maar dat sommige fretten hier ook niet tegen kunnen. Je zal het dan of moeten uitproberen hoe je fretten erop reageren, of TF en Hills kitten geven

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 08:21 

Ik heb laatst gehoord dat brokken echt heel slecht zijn. Dat hoorde ik al vaker, maar wat mij nu ter oren is gekomen vind ik wel heftig. In brokken zitten granen, deze granen zijn niet goed voor de darmen. Deze kunnen zich door de darmwand naar buiten werken waardoor de darmen dus kapot gaan en de granen in de bloedbanen terecht komen met alle gevolgen van dien.
(ik ben geen expert, dus ik hoop dat ik het goed onthouden en beschreven heb)

Voordat ik dit wist was ik wel voor Hills Kitten Chicken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 08:41 

Ik heb gisteren nog een heel gesprek met een dierenarts gehad over brokken....het is allemaal troep en gemaakt voor het gemak van de mens! Als je per se brokjes wilt geven dan kun je het beste Totally Ferret of Hills kitten kip geven, alhoewel ikzelf de laatste echt grote rotzooi vind :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 01:03 

en eukanuba kittenbrokjes? Dat lees je namelijk ook vaak.

Het is niet zo zeer voor mijn gemak, maar anders is het vinden van vakantieopvang een stuk lastiger. En mam is t er ook ni mee eens als ik puur prooi zou doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 08:11 

Eukanuba wordt ik nog steeds verdrietig van. Ik wil ook iedereen vragen dit niet te kopen. Ik heb beelden gezien ooit.. er was iemand 'undercover' daar gaan werken, met een camera overal bij geweest. Bij de honden variant. Je wilt niet weten wat ze doen om dingen te testen... Honden zaten in tralie hokken (ook waar ze op stonden) van 1x1m. Ik zag honden op een kleed liggen, waarvan de boven gedeelte van de achterpoten waren open gesneden om naar de werking van de spieren te kunnen kijken ofzo en hun stembanden worden doorgesneden (of in elk geval iets meegedaan) tegen het blaffen en janken.. Jammer genoeg krijg ik die beelden niet meer uit mijn hoofd en dit was allemaal echt, dit was niet zomaar iets. Dus alsjeblieft, probeer dat niet te kopen.. steun die mensen niet..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 08:37 

in principe zijn brokken ook nooit goed, ook niet voor honden en katten :-)
het blijft toch fabrieksspul wat nooit helemaal goed is. Er zitten altijd overbodige dingen in.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 11:58 

@ kittie, ik kan me haast niet voorstellen dat dat nog zo is. Het is namelijk bij de nederlandse wet verboden.
Voor proefdieren bestaan zoizo hele strenge regelgevingen. En als t nog wel zo is moeten we in actie komen :les:

@ Danielle, ja oke de brokken zijn slechter, maar als je dan toch brokken neemt, zijn Eukanuba brokken dan slechter dan bv Hills?
Wan ik lees op veel plekken dat je het beste Hills of Eukanuba kittenbrokken kan pakken. :dontknow:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 11:59 

Het was een al wat ouder filmpje destijds, maar ik weet wel dat het echt was. Ik weet dat er hele strenge regelgeving bestaat omtrent proefdieren, helaas wordt dit niet altijd nageleeft en dit wordt ook niet altijd ontdekt.. :-(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 12:02 

Aantal fretten: 4
Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat op het gebied van droge brokken nog steeds Totally Ferret het beste is voor je fret. Ter afwisseling kun je best Hill's- of Eukanuba-kittens geven of Orijen als je fret hier goed op reageert.
Wij hebben hier één brokkenfret, die wil gewoon niet aan de prooi of vers vlees, en die krijgt Totally Ferret en soms de kittens-versie hiervan maar die vindt ze wel minder lekker. Vanuit de opvang kreeg ze ook TF en haar houden we haar dan ook maar op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 12:11 

TF was ik oizo van plan idd. En dan mengen met Hills of Eukanuba dus. Thanks allemaal :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 15:30 

Voedingsproeven met proefdieren worden inderdaad uitgevoerd. Maar niet zoals Kitty omschrijft. Iig nu al lang niet meer en zeker niet in Nederland.

Er is inderdaad strenge regelgeving in Nederland, en dat wordt zeker wel nageleefd! Mensen doen vaak alsof mensen die met proefdieren werken, niks om dieren geven en het ze ook niks kan schelen. Dit is echt grote onzin. De meeste mensen die met proefdieren werken zijn dierenliefhebbers, en zijn ook altijd `goed` voor `hun` dieren.
Ik kan het weten want ik heb zelf met proefdieren gewerkt als research analist. Onder andere voor onderzoek naar dwarlaesie.
Sommige dieren bij mensen thuis (en die het allemaal wel goed bedoelen) hebben het slechter dan proefdieren.

Jammer dat mensen die met proefdieren werken vaak als monsters worden afgeschilderd die het ook nog voor hun lol lijken te doen..... :-?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 16:00 

Aantal fretten: 5
Dat wordt helemaal niet gezegd, Kitty geeft aan dat dit een merk is dat getest wordt op dieren, terwijl er vele merken zijn die dat niet worden, en je dus beter dat merk kan pakken.

Dat ze schrijft over een filmpje, waar ze zelf al van aangeeft dat dit waarschijnlijk verouderd is, wil niet zeggen dat ze vindt dat het gebruik van proefdieren bij voorbaat verkeerd is. Ze noemt zelfs dat ze weet dat er strenge regelgeving bestaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 16:43 

Nee inderdaad. Dat was niet de issue.

Ik zou inderdaad kijken of je tf met hills of eukanuba (maar volgens mij wordt hills meer gegeven aan fretten, eukanuba hoor ik nooit wat over) mengen. Ben benieuwd of je voorkeur gaat merken :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 17:15 

Die voorkeur merken gaat nog wel even duren. Ik heb nog (lang) geen fretten.

Als ik nu iets te kluifen eet, kippenpootjes bv. Kan ik een fret dan verblijden met de botjes? Of is dat niet goed voor ze.
En je maag ze geen varkensvlees geven, maar geld dat ook als het vlees is verhit? :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]