Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 07:40
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beaphar Frettenbrok advies?
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 08:48 

Aantal fretten: 1
Hallo mensen,

Ik heb een vraagje of iemand het merk Beaphar frettenbrokjes kent en weet of deze brok goed genoeg is voor een fret
ik heb de achterkant van de verpakking vergeleken met die van Hills kittenbrok en is nagenoeg gelijk aan voedingswaardes.
Maar ik zou graag weten//bevestiging hebben of je er dan ook vanuit mag gaan dat deze qaulitatief goed genoeg is voor mijn
fret edje. Dit is namelijk de enige brok die hij kan eten met zijn middenoorontsteking alleen kkrijgt hij dit niet omdat ik niet weet of het goed is en eet hij nu alleen Hills Kitten maaltijdzakjes zachtvoer en Carnibest.

Hopelijk heeft iemand hier antwoord op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beaphar Frettenbrok advies?
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 09:07 

Aantal fretten: 2
Als je brokjes wilt geven zijn eigenlijk de merken Totally Ferret, Hills kitten en Orijen kitten de enige goede. Alle anderen, ook al staan er nog zulke mooie verhaaltjes op, zijn gewoon bagger.
Nat voer voor katten is zowiezo heel slecht voor fretjes, dus daar zou ik gelijk mee stoppen.
Als jouw fretje Carnibest eet, waarom zet je hem dan niet helemaal over op KVV? Er zijn meerdere merken geschikt voor fretten en meerdere vleessoorten, dus je kunt daar een heel volwaardig dieet van maken. Juist voor fretten met oorproblemen is dit prettig, omdat ze niet erg hoeven te kauwen. Het nadeel ervan is dat sommige dieren er gauw tandsteen van krijgen. Dan kun je ervoor kiezen om te gaan poetsen of je hebt eens in de zoveel tijd een gebitsreiniging bij de dierenarts nodig.....

Ik zou zelf een diertje dat al aangeeft vlees te willen eten, nooit proberen over te zetten op brok. Vlees is vele malen beter, met name prooi, zoals muizen. Je voorkomt een aantal gezondheidsproblemen op langere termijn als je je diertje geen brokjes geeft :wink:
Een fret is een hele strikte carnivoor, meer nog dan een kat en kan niet goed tegen koolhydraten. Ze lusten het wel hoor, dat is het probleem. Brokken zijn voor een overgroot deel gemaakt van koolhydraten , vaak granen. Dat is nodig voor het productieproces. Dus ook al geef je de beste brokjes die er zijn voor een fret, het is altijd minder goed voor hem dan vlees.
Je kunt eens lezen bij diverse topics in NRV, daar staan meerdere vragen over vlees, brokken en prooi.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 09:18 

horus schreef:
Als je brokjes wilt geven zijn eigenlijk de merken Totally Ferret, Hills kitten en Orijen kitten de enige goede. Alle anderen, ook al staan er nog zulke mooie verhaaltjes op, zijn gewoon bagger.
Nat voer voor katten is zowiezo heel slecht voor fretjes, dus daar zou ik gelijk mee stoppen.
Als jouw fretje Carnibest eet, waarom zet je hem dan niet helemaal over op KVV? Er zijn meerdere merken geschikt voor fretten en meerdere vleessoorten, dus je kunt daar een heel volwaardig dieet van maken. Juist voor fretten met oorproblemen is dit prettig, omdat ze niet erg hoeven te kauwen. Het nadeel ervan is dat sommige dieren er gauw tandsteen van krijgen. Dan kun je ervoor kiezen om te gaan poetsen of je hebt eens in de zoveel tijd een gebitsreiniging bij de dierenarts nodig.....

Ik zou zelf een diertje dat al aangeeft vlees te willen eten, nooit proberen over te zetten op brok. Vlees is vele malen beter, met name prooi, zoals muizen. Je voorkomt een aantal gezondheidsproblemen op langere termijn als je je diertje geen brokjes geeft :wink:
Een fret is een hele strikte carnivoor, meer nog dan een kat en kan niet goed tegen koolhydraten. Ze lusten het wel hoor, dat is het probleem. Brokken zijn voor een overgroot deel gemaakt van koolhydraten , vaak granen. Dat is nodig voor het productieproces. Dus ook al geef je de beste brokjes die er zijn voor een fret, het is altijd minder goed voor hem dan vlees.
Je kunt eens lezen bij diverse topics in NRV, daar staan meerdere vragen over vlees, brokken en prooi.

Ik had dit soort reacties eigenlijk wel verwacht 8-) maar mijn fret lust op de een of andere manier Totally Ferret gewoon niet en Hills kitten brokjes zijn te hard voor hem... NRV jah zou een manier zijn maar niet voor een fretje die al heel slappe kaken heeft en zijn 4 hoektanden mist hij krijgt zijn prooi nooit verscheurd. Natvoer is heel slecht? Het natvoer van hills werd mij door Hanneke Moorman aangeraden omdat hij ging brok bijna gekauwt krijgt in combinatie met Carnibest heeft hij toch nog wat afwisseling.

Als jouw fretje Carnibest eet, waarom zet je hem dan niet helemaal over op KVV? Wat is KVV?

Maargoed mijn vraag was vooral wat onderscheid totally ferret en hills kitten aan een Beaphar qau prijs doet het eigenlijk nix en als je allebei de verpakkingen leest evenveel ruw eiwit etc etc..

Ik heb het beste met Edje voor maar het is echt een lastige klant :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 09:48 

Aantal fretten: 4
KVV=Kompleet Vers Vlees :wink:

Ik zou geen Beaphar frettenbrokjes aan mijn fret geven om dezelfde reden die Karen al aangeeft. Maar wat ik niet helemaal snap aan je verhaal is waarom je denkt dat hij deze brok wel zou eten. Ik ken de brok verder niet maar is het een zachte brok dan?

Ik zou in jou geval inderdaad lekker vers vlees gaan voeren en die heb je in verschillende merken en smaken voor je fret. Carnibest ken je al maar je hebt ook Haaks Barf en die is er in verschillende smaken, hier eten ze met smaak de kip en konijnvariant.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 09:55 

Kick schreef:
KVV=Kompleet Vers Vlees :wink:

Ik zou geen Beaphar frettenbrokjes aan mijn fret geven om dezelfde reden die Karen al aangeeft. Maar wat ik niet helemaal snap aan je verhaal is waarom je denkt dat hij deze brok wel zou eten. Ik ken de brok verder niet maar is het een zachte brok dan?

Ik zou in jou geval inderdaad lekker vers vlees gaan voeren en die heb je in verschillende merken en smaken voor je fret. Carnibest ken je al maar je hebt ook Haaks Barf en die is er in verschillende smaken, hier eten ze met smaak de kip en konijnvariant.

Hmm jah dat zou ik eens kunnen proberen haaks Barf.

Ik weet dat hij deze eet omdat ik deze in de eerste weken toen ik nog nergens van wist toen ik hem net gevonden had ik hem deze brok gaf en die lust hij heel graag waarschijnlijk omdat het hele kleine brokjes dus die knabbelt hij makkelijk weg.

Het natvoer van Hills kitten is volgens jullie dus ook af te raden?

Trouwens nog een vraagje hoevaak hoort een fret per dag te ontlasten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 10:08 

Normaal gesproken zou je beter geen nat blikvoer aan je fret kunnen geven omdat dit toch voor tandplak zorgt en de meeste kattenvoer-varianten gewoon ronduit slecht zijn (bevatten vaak ook nog groente en veel zout). Maar Hill's is in principe een goed merk en ik neem aan dat je de A/D-variant ook bedoelt? Die is qua voeding te vergelijken met de waltham-zakjes die vele van ons geven aan zieke of oude fretten.
Dus ter afwisseling is er niets mis mee, als je de smerige lucht ervan kunt verdragen :wink: maar ik zou hem zeker vaker vers vlees gaan geven als hij dit ook lekker vindt. Dit bevat toch veel minder onnodige toevoegingen zoals kleur, geur- en smaakstoffen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 10:19 

principe een goed merk en ik neem aan dat je de A/D-variant ook bedoelt?

Wat is A/D-variant? Ik heb gewoon maaltijdzakje Kitten Hills zachtvoer die je ook in het welkomstpakket van Hanneke Moorman mee krijgt als je daar eerste keer komt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 10:36 

Je hebt echt nog een hoop te leren merk ik. :lol:

Hill’s Prescription Diet A/D is een nat blikvoer die uitsluitend bij de dierenarts verkrijgbaar is en die wordt voorgeschreven na bijvoorbeeld een operatie of bij ziek en verzwakte dieren (katten eigenlijk) en het wordt gebruikt bij zogende dieren. Net als Waltham Convalescence Support van Royal Canin. Deze twee varianten worden bij fretten ook nog wel eens gebruikt voor ziek- herstellende of oude fretten.
En omdat je vertelde dat je het bij de dierenarts had meegekregen ging ik ervan uit dat je deze variant bedoelde. Maar waarschijnlijk heb je een zakje gewoon kattenvoer van Hill's mee gekregen. Niet slecht maar in mijn ogen niet het beste voer voor je fret, zeker niet als die ook gewoon vers vlees wil eten. En er gaat niets boven vers natuurlijk, al dat blik en zakjes gebeuren is toch bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 10:45 

Daar zitten zoals gezegd veel toegevoegde middelen in, zoals zout, geur, kleur en smaakstoffen.Het is gekookt en bewerkt, zodat er toch veel goede voedingsstoffen verloren zijn gegaan. Bovendien zitten er ook granen in en heeeeeeel veel water. Geeft dus alleen maar veel stinkende ontlasting, sommigen gaan er zelfs van aan de diarree en voegt qua voedingswaarde niet zoveel toe als bijv. Carnibest en Haaks barf. Die zijn gewoon puur natuur vlees, organen en gemalen botjes. En ik denk ook dat als je wilt, je best kleine muisjes en baby ratten aan je fret kunt geven, want daar heeft hij zijn hoektanden niet echt bij nodig, die kauwt hij met zijn kiezen :wink: de keuze om prooi te proberen of niet, ligt natuurlijk bij jou....grotere prooi zou ik idd niet proberen, al is het alleen al vanwege zijn oren, dat doet hem hoogstwaarschijnlijk pijn...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 10:47 

Kick schreef:
Je hebt echt nog een hoop te leren merk ik. :lol:

Hill’s Prescription Diet A/D is een nat blikvoer die uitsluitend bij de dierenarts verkrijgbaar is en die wordt voorgeschreven na bijvoorbeeld een operatie of bij ziek en verzwakte dieren (katten eigenlijk) en het wordt gebruikt bij zogende dieren. Net als Waltham Convalescence Support van Royal Canin. Deze twee varianten worden bij fretten ook nog wel eens gebruikt voor ziek- herstellende of oude fretten.
En omdat je vertelde dat je het bij de dierenarts had meegekregen ging ik ervan uit dat je deze variant bedoelde. Maar waarschijnlijk heb je een zakje gewoon kattenvoer van Hill's mee gekregen. Niet slecht maar in mijn ogen niet het beste voer voor je fret, zeker niet als die ook gewoon vers vlees wil eten. En er gaat niets boven vers natuurlijk, al dat blik en zakjes gebeuren is toch bewerkt.

Ben ik helemaal met je eens ik heb alleen 1 probleem en dat is echt als ik hem alleen op carnibest wil zetten eet hij niet genoeg want carnibest vind hij alleen lekker als ik het net voor hem heb klaargemaakt dan eet hij er van en daarna laat hij het gewoon in zijn bak liggen en hoeft hij het niet meer. Waltham heb ik ook maar daar krijgt hij zijn 3 pilletjes per dag in :up: . Verder misschien nog een slimme vraag als ik hem toch op het vleesvoer ga zetten hoelang mag ik dat in zijn kooi zetten als ik het uit de koelkast haal? of moet hij het meteen allemaal opeten? Want rauw vlees bederft snel toch?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 10:59 

Met het bederven valt het wel mee en fretten zijn niet zo heel gevoelig voor besmetting door 'oud' vlees. Ik laat het zelf niet langer dan een uur of 8 staan, maar dat is meer vooor mijn eigen gevoel, dan vanwege de fret :wink: als je fretje tussendoor honger krijgt en er alleen een schaaltje vlees staat, zal hij er wel van gaan eten. Er zijn fretjes die eten regelmatig kleine beetjes en niet een heel schaaltje vlees in een keer op.
Ikzelf geef vlees direct uit de koelkast en doe er een klein beetje heet water bij, anders vind ik het te koud op de maag voor hun. Dat is een gewoonte die ik heb overgehouden van vorige fretjes met maagproblemen, dus het is niet noodzakelijk. Buitenfretten eten in de winter zelfs half bevroren vlees zonder problemen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 11:01 

Als je kleine porties per keer ontdooid en het verder in de koelkast bewaart, dan bederft het niet zo heel snel hoor. Hier krijgen ze drie keer per dag eten en ook hier vinden ze het vlees het lekkerst als ik het net met warm water voor ze aangemaakt heb. Maar als wij 's middags thuis komen en er zit nog een restje vlees in het bakje, maak ik dit gewoon weer even een beetje nat met warm water, hussel het door elkaar en moeten ze eerst dit opeten.
Ik ruik er wel eerst even aan of het nog fris ruikt want met de kipvariant ben ik wat voorzichtiger maar daar ruik je ook meteen aan als het echt niet meer goed is. En zomers moet je natuurlijk toch eerder eten weg gooien maar uiteindelijk heb je best wel door hoe groot de porties moeten zijn zodat hij het wel in een keer opeet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 11:11 

Oke bedankt voor alle info, het enige wat ik merk als Edje carnibest opheeft dan zijn ontlasting heel donker word en wat meer gaat ruiken net of hij hier nog aan moet wennen ofzo... Maar dat haaksebarf is dat gewoon in bijna alle dierenspeciaalzaken te koop of is dat weer net als carnibest vrij select te verkrijgen!? (houdbaarheid in koelkast ook 2 dagen net als carnibest als het ontdooid is?)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 11:13 

Ik heb het zelf in de vriezer liggen en nog niet gebruikt omdat ik hoofdzakelijk prooi voer, maar er is nu ook All Animal. Dat is heel dier in vermalen vorm, kwartel, konijn, eend, kip, met bot en veren/haren dus. Maar misschien wel geschikt voor Edje als afwisseling, het is immers zacht vermalen zodat hij het vast gewoon kan eten met zijn oortjes. Toch beter dan zelf muizen in de blender gooien. :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 11:54 

Ik zou inderdaad gen shake maken van een muis, ken daar nog wel een gruwelverhaal over... :help:

En Haaks Barf is vaak niet zomaar overal te krijgen. Hier in Amsterdam bestel ik het altijd en moet ik toch naar Hilversum voor prooi dan neem ik het daar mee want daar is het wel gewoon op voorraad. En de houdbaarheid is hetzelfde als die van Carnibest.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 12:12 

Kick schreef:
Ik zou inderdaad gen shake maken van een muis, ken daar nog wel een gruwelverhaal over... :help:

En Haaks Barf is vaak niet zomaar overal te krijgen. Hier in Amsterdam bestel ik het altijd en moet ik toch naar Hilversum voor prooi dan neem ik het daar mee want daar is het wel gewoon op voorraad. En de houdbaarheid is hetzelfde als die van Carnibest.

Oke hartstikke bedankt, weten jullie toevallig ook hoevaak een fret per dag moet poepen?!¿ Mijne doet dit namelijk dacht ik vaak keer of 8 per dag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 12:20 

Zo om de vier uur persen ze er wel een bruine jongen uit hoor. Maar de hoeveelheid ontlasting is ook afhankelijk van wat je ze voert. Bij brok en blikvoer zul je zien dat de ontlasting meer is omdat gewoon niet alles verteerd wordt. Bij vers vlees is het iets minder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 14:49 

Bij mijn diertjes die alleen op prooi staan vind ik zo'n 4 a 5 drollen per dag, met brokjes erbij zijn dat er meer. Ook de kleur en consistentie kan nogal afhankelijk zijn van wat je dier gegeten heeft.
KVV! Carnibest, Haaks Barf, All Animal en straks ook Carnivoer kun je heel makkelijk online bestellen en diepvries thuis laten bezorgen. Ik stuur je even pb :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 18:23 
Moderator

Kick schreef:

Nee, dan moet je wel een wasknijper op je neus zetten, want het stinkt een uur in de wind.

Gewoon lekker Carnibest en andere vlees prakkies geven. Misschien wat aangelengd met lauw water en flink prakken, dat gaat er wel in. Ik had voor kort ook een fret alleen op prak vlees en geen brok, daar deed hij het goed op. Hij kon ook geen prooi eten. Misschien kun je een baby muisje proberen, dan worden zijn tandjes ook gelijk wat schoongemaakt en dat is ook niet erg moeilijk om stuk te kauwen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]