Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 07:26
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verwarring over voeding
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 18:26 

Aantal fretten: 0
Hoi,

Waarschijnlijk weten de fanatieke forummers onder jullie inmiddels al dat ik de nieuwste dummy ben. Via een vriend ben ik in aanraking gekomen met fretten en ik ben nu aan het overwegen of het voor mij haalbaar is om fretten te nemen.

Voeding, ik kan er genoeg over vinden, maar toch blijft het voor mij ietwat verwarrend. Het zou fijn zijn als iemand me daar bij zou kunnen helpen. Ik las dat prooi het beste is voor een fret, mits hij dat wil eten uiteraard. Ook las ik dat KVV (zo noemen jullie dat, geloof ik) het ook goed doet. Maar wat is dat verse voer nou precies? Koop je dat ook in een zak, of haal je dat bij de slager? Zijn brokken per definitie slecht, of kun je dat best goed combineren met verse meuk? Als je prooi voert, kan een fret dan leven op alleen maar (bijvoorbeeld) muizen?

Ik weet dat er al veel topics over zijn, maar ik zag even de bomen door het bos niet meer.

Alvast bedankt voor jullie input.

Jelle

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verwarring over voeding
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 18:56 

Aantal fretten: 6
Hoi Jelle,

Ik zal een beetje proberen te antwoorden, maar er zijn mensen die hier veel meer in thuis zijn.

Een fret kan goed leven op muis, mits het volgroeide muizen zijn. Hele kleine muizen zijn nog niet uitgegroeid en bevatten daarom niet voldoende voedingsstoffen. Je kunt ook andere prooi gebruiken zoals ratten, duiven, kwartels enz.
Zelf geef ik muizen, ratten, eendagskuiken (1 keer per week). Verder geef ik KVV. Dit is gemalen vlees in de juiste verhouding. Deze heb je voor fretten in de merken Carnibest, Haaksbarf en Tinlo. Zover als ik weet dan. Deze koop je bij een verdeler van het betreffende merk. Je hebt ook online verkoopsites die al deze merken, incl. muizen enz verkopen. Ik weet niet of ik hier de namen mag noemen.

Brokken, ik ben er geen fan van. Maar er zijn ook wel eigenaren die hun fret puur brokken geven. Daar heb je ook weer verschillende merken van. Totally Ferret, Hills en Orijen zijn hierbij de betere merken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel brokken in de kooi heb staan voor het geval dat ze nog honger hebben. De ene groep eet er regelmatig wat van de andere kijken er bijna niet naar om. Ook handig als je vergeten bent wat te ontdooien.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 19:00 
Moderator

Aantal fretten: 1
Pleuntje schreef:
Zelf geef ik muizen, ratten, eendagskuiken (1 keer per week).

Eventjes voor de duidelijkhuid dat alleen een eendagskuiken 1 keer per week gegeven mag worden ivm eigeel. De rest van de prooi mag wel de hele week door. Ik las het alsof alles maar één keer per week gegeven mocht worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 19:01 

Goedzo Minka. Ik bedoelde inderdaad de eendagskuikens. :oops: Goed dat er nog oplettende mensen hier rondhangen. :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 19:34 

Pleuntje schreef:
Hoi Jelle,

Ik zal een beetje proberen te antwoorden, maar er zijn mensen die hier veel meer in thuis zijn.

Een fret kan goed leven op muis, mits het volgroeide muizen zijn. Hele kleine muizen zijn nog niet uitgegroeid en bevatten daarom niet voldoende voedingsstoffen. Je kunt ook andere prooi gebruiken zoals ratten, duiven, kwartels enz.
Zelf geef ik muizen, ratten, eendagskuiken (1 keer per week). Verder geef ik KVV. Dit is gemalen vlees in de juiste verhouding. Deze heb je voor fretten in de merken Carnibest, Haaksbarf en Tinlo. Zover als ik weet dan. Deze koop je bij een verdeler van het betreffende merk. Je hebt ook online verkoopsites die al deze merken, incl. muizen enz verkopen. Ik weet niet of ik hier de namen mag noemen.

Brokken, ik ben er geen fan van. Maar er zijn ook wel eigenaren die hun fret puur brokken geven. Daar heb je ook weer verschillende merken van. Totally Ferret, Hills en Orijen zijn hierbij de betere merken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel brokken in de kooi heb staan voor het geval dat ze nog honger hebben. De ene groep eet er regelmatig wat van de andere kijken er bijna niet naar om. Ook handig als je vergeten bent wat te ontdooien.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

En of ik er wat aan heb, dankjewel. Al heb ik uiteraard nog wel wat vragen. ^^

Dus als ik ze volledig prooi zou voeren, zou dat inhouden dat ik ze elke dag een aantal muizen geef en af en toe een ander beestje ter traktatie? Dan heb je brokken verder alleen maar nodig als back-up? Waarom geef je naast de muizen ook nog KVV als ik vragen mag?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 20:03 

Aantal fretten: 2
Dat hangt van jezelf af. Ik vind het zonde en onnodig om KVV te geven als je een goed prooieter hebt. Prooi is heel compleet, met huid en haar zogezegd....wil je dier geen prooi eten is KVV een goed alternatief, maar nooit van dezelfde kwaliteit als prooi. Sommige fretjes krijgen last van KVV! Omdat het toch wat zwaar op de maag ligt. Prooi kun je in alle soorten en maten geven, maar denk aan dieren die een bunzing(wilde broer van de fret) zou eten...muizen, ratten, duiven, jonge vogels, soms vis en resten kadavers van grotere prooidieren. Het zijn opportunisten, dus eten wat er voor handen is. Er zijn dieren die hun hele leven nauwelijks iets anders dan muizen eten....anderen hoofdzakelijk vogels. Zo ook voor de fret, eet hij graag muisjes, dan is dat een volledig dieet, mits het volwassen muizen zijn. Je kunt gerust eens afwisselen met andere prooi. Ook grotere prooi, zoals haas of konijn, zolang het totale dieet van de hele week maar een compleet geheel vormen qua voedingsstoffen. Voorbeeld; een fret alleen eet nooit in een dag een heel konijn op, dus ik geef het in delen. De ene dag de kop, de volgende keer het middenstuk, met organen , dan het achterstuk. Tussendoor krijgen ze dan muisjes en ratjes. Zo kun je dat ook met duif, kwartel, fazant ed. doen.
Er is nog heel veel over te vertellen, maar ook al heel veel geschreven in het NRV topic.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 20:13 

horus schreef:
Dat hangt van jezelf af. Ik vind het zonde en onnodig om KVV te geven als je een goed prooieter hebt. Prooi is heel compleet, met huid en haar zogezegd....wil je dier geen prooi eten is KVV een goed alternatief, maar nooit van dezelfde kwaliteit als prooi. Sommige fretjes krijgen last van KVV! Omdat het toch wat zwaar op de maag ligt. Prooi kun je in alle soorten en maten geven, maar denk aan dieren die een bunzing(wilde broer van de fret) zou eten...muizen, ratten, duiven, jonge vogels, soms vis en resten kadavers van grotere prooidieren. Het zijn opportunisten, dus eten wat er voor handen is. Er zijn dieren die hun hele leven nauwelijks iets anders dan muizen eten....anderen hoofdzakelijk vogels. Zo ook voor de fret, eet hij graag muisjes, dan is dat een volledig dieet, mits het volwassen muizen zijn. Je kunt gerust eens afwisselen met andere prooi. Ook grotere prooi, zoals haas of konijn, zolang het totale dieet van de hele week maar een compleet geheel vormen qua voedingsstoffen. Voorbeeld; een fret alleen eet nooit in een dag een heel konijn op, dus ik geef het in delen. De ene dag de kop, de volgende keer het middenstuk, met organen , dan het achterstuk. Tussendoor krijgen ze dan muisjes en ratjes. Zo kun je dat ook met duif, kwartel, fazant ed. doen.
Er is nog heel veel over te vertellen, maar ook al heel veel geschreven in het NRV topic.

Duidelijk verhaal. Dankjewel.

NRV? Sorreh, ik ben duidelijk echt nog een dummy.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 20:14 

Natuurlijk rauwe voeding, ik had de zoekfunctie eerder moeten gebruiken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 20:16 

Je hebt het gevonden :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 20:44 

horus schreef:
Je hebt het gevonden :wink:

Ja, ik word er langzaam al een beetje handig in.

Het verhaal van Birgit heeft me trouwens wel aan het denken gezet. Op haar website las ik dat zij in het verleden in korte tijd een aantal fretten verloren is, wat mede te danken is aan de (verkeerde) voeding. Dat wil ik absoluut niet meemaken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 23:26 

Ik geef KVV omdat ik 1 fret heb die absoluut geen prooi eet en dat ik vaak de fretten hetzelfde geef. Maar wil je alleen prooi geven is dat natuurlijk supergoed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2011 23:58 

Pleuntje schreef:
Ik geef KVV omdat ik 1 fret heb die absoluut geen prooi eet en dat ik vaak de fretten hetzelfde geef. Maar wil je alleen prooi geven is dat natuurlijk supergoed.

Is er trouwens een erg groot verschil tussen prooi en KVV?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 06:20 

Ehm Jelle... Het is niet nodig als je direct reageert op iemand om dan diens stuk te quoten. Een quoot is handig als je later ergens op iemand wil reageren maar zoals hierboven bijvoorbeeld is het niet perse nodig/handig :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 07:44 

Er zit een redelijk groot verschil in vind ik. KVV is allemaal gemalen, en daar zit niet alles in.
Prooi is helemaal volledig (volwassen dier dan). Ook veel beter voor het gebit, bij KVV kan er toch nog tandsteen ontwikkeld worden. Er zitten hier wel wat botjes in, maar dat mag geen naam hebben. Daarnaast is KVV ook veel vetter ofzo. Fretten die volledig aan de KVV zitten kunnen wel is wat te dik gaan worden :dontknow:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 07:57 

KVV wordt samengesteld uit spiervlees, botjes en wat organen zoals hart en lever en dan gemalen. Er zit dus geen huid, nagels, longen, hersenen, snavels etc in en de verhoudingen liggen iets anders dan in een prooidier. Een muis weegt ongeveer 15 gram en daar zit alles in....geef je 15 gram KVV heb je maar een gedeelte van het dier en een heel erg hongerige fret. Ze hoeven er niets voor te doen, ze kunnen het zo oplikken. Een ander groot nadeel vind ik, is dat het voor het grootste gedeelte kip bevat, puur of gemengt met lam, paard etc. Dat is wel allemaal kip uit de industrie...plofkippen! Die zijn in een zeer korte tijd enorm gegroeid, worden met allerlei medicijnen behandeld en hebben nooit een natuurlijk leven gehad, waardoor de spiervezels heel anders zijn. Ze hebben veel minder voedingswaarde. Je hebt ook een konijn variant, maar daar geldt het verhaal eigenlijk hetzelfde, industriekonijnen.
Maar nogmaals, KVV is een goed alternatief voor prooi en nog altijd veel beter dan brokjes :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 10:01 

Allereerst bedankt voor al jullie reacties.

Wat ik opmaak uit jullie reacties is het volgende: prooi>>KVV>>brokken.

Zoals ik al eerder zei, ben ik toch wel een soort van geschrokken door het verhaal van Birgit. Zoveel fretten in korte periode verliezen is niet niets. Daarom zou ik het liefste gelijk beginnen met prooi, maar ik weet niet of ik dat gelijk al kan en of de fretten dat gelijk al aan kunnen. Daarom denk ik dat het voor mij wijs is om te beginnen met KVV (dat is toch net iets makkelijker) en daarna op prooi over te stappen. Is dit een realistische stap, of is dit niet verstandig?

Oja, ik zal niet meer onnodig quoten, chef.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 10:10 

Aantal fretten: 1
Als je uiteindelijk bij een opvang terecht komt zitten daar misschien al fretjes die volledig op prooi zitten. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 10:14 

Oja, dat kan natuurlijk ook nog. Maar dan heb ik nog wel steeds het probleem dat ikzelf in eerste instantie misschien nog moeite heb met het voeren van muizen et cetera. Fretten die al op prooi zitten eten geen KVV meer, of is dat niet zo?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 10:19 

Het is per fret afhankelijk wat ze lusten. De ene fret lust alleen prooi, de ander KVV en er zijn fretten die het beide lusten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 10:28 

Oke, dan is dat dus ook iets waar ik goed op moet letten bij het uitzoeken van de fretten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]