Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 18:44
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verwarring over voeding
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 10:34 

Aantal fretten: 1
De meeste van ons konden zich in eerste instantie niet voorstellen dat zij ooit muizen in hun koelkast/vriezer zouden hebben liggen om deze aan hun lieve huisdiertje te voeren.
Laat staan de schaar er in te zetten om er in sommige gevallen hapklare brokken van te maken. *brush*
Geloof me.....het went. 8-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 10:42 

Aantal fretten: 0
Dat het went geloof ik gelijk. Maar aangezien het voor mij de eerste keer is dat ik fretten thuis heb, is het misschien makkelijker om met KVV te beginnen. Of gedraag ik me nu echt als een watje? ^^

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:05 

Haha nee je bent geen watje hoor :g
Ik denk dat het erg aan je fret ligt. Als je naar een opvang gaat en je hebt een klik met de fret, is dat de fret waar je voor gaat (meestal maakt het dan niet eens uit wat hij/zij eet). Ik zelf ben begonnen met brokken, maar naar 2 weken ben ik al overgegaan op volledige prooi (aangezien ze ook muizen lusten in de opvang). Eerst pakte ik de muizen nog op met een zakje eromheen, maar dat doe ik ook al lang niet meer. Ik geef overigens in de ochtend KVV en in de avond muizen. Hij lust hier dus beiden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:10 

Haha, oke. Dan weet ik in ieder geval wat er mogelijk is.

Stel dat ik na een aantal weken ook over wil gaan op prooi, hoe werkt dat precies? Ik heb al wel websites (ik zal geen namen noemen) gevonden waar je bijvoorbeeld muizen kunt bestellen, maar bestel je dan per kilo? En hoelang doe je met een kilo als je 2 fretten hebt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:14 

Daar zijn de meningen verdeelt over. Ik heb aan Marit gevraagd hoe ik dat het beste kon doen.
En omdat ik wist dat ze al prooi aten in de opvang, zei Marit dat ik prooi kon aanbieden en de brokken gewoon meteen uit de kooi kon halen. Dit gedaan en het ging eigenlijk meteen goed. Dus daar heb ik geen problemen mee gehad.
Hoeveel je dan moet bestellen, is erg afhankelijk van je fret(ten). Sommige eten niet erg veel en andere eten op een dag een hele bult weg. Ik bestel voor mij fret ook kilozakken, want muizen blijven zo ongeveer wel een half jaar goed in de vriezer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:20 

Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd hoelang ik ongeveer met een kilo zou doen (in verband met opslag), moet ik denken aan een maand of eerder aan een week? Stel dat allebei de fretten 2 muizen per dag eten (geen idee of dat normaal is).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:26 

Oh hemel, toch zeker wel aan een maand hoor!
Zo een zak jas je er echt niet met een week doorheen hoor *brush*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:30 

Lindsay schreef:
Oh hemel, toch zeker wel aan een maand hoor!
Zo een zak jas je er echt niet met een week doorheen hoor *brush*

Hahaha, weet ik veel hoeveel muizen er in een kilo gaan. Maar kun je fretten volledig op muizen laten leven (mits je ze er uiteraard genoeg geeft)? Of moet je ze hoe dan ook bijvoeren met iets?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:30 

Sorry voor het quoten trouwens, het ging per ongeluk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:31 

Nee in muizen zit alles. Muizen is erg volledig dus. Als je alleen muizen voert is dat al top!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:37 

Ik doe zeker geen maand met een kg. muizen en ik heb maar 1 fret. :roll:
Die van mij eet gemiddeld zo'n vijf muizen per dag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:39 

Wow, is dat niet extreem veel dan? Ik las ergens dat fretten gemiddeld 2 muizen per dag eten. Natuurlijk is het lastig te zeggen of jouw fret ook gemiddeld is, maar hoe weet je hoeveel muizen je aan je fret moet geven?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:46 

Aantal fretten: 5
Voeren doe je echt op gevoel, en door te kijken naar je dier. De ene fret heeft veel minder nodig dan de ander. Ik zal je even een pb sturen met een tip :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 11:49 

Ze zullen zich aan prooi zelden of niet overeten.
Je merkt het vanzelf als je fret zijn aangeboden prooi gaat verstoppen ipv het op te eten.
Je moet een fret wel meerdere keren per dag iets te eten aanbieden omdat zijn spijsvertering enorm snel gaat.
Dus als je hem 's morgens twee muizen geeft en hij eet het niet allemaal op wil dat niet zeggen dat hij een paar uur later niets meer nodig heeft.

Ik heb even snel een kg. muizen voor je open getrokken en geteld en zo'n zak bevat tussen de 45 en 50 (regular) muizen.
Of vijf muizen veel zijn denk ik niet, ik moet er wel bij zeggen dat mijn fret nog steeds in de wintermodus staat qua eetgedrag.
In de zomer gaan ze over het algemeen iets minder eten.
En verder heb ik een mannelijke fret die altijd wat groter zijn dan vrouwtjes, erg actief en veel beweging krijgt.
Hij zal dus misschien wat meer energie gebruiken dan de meeste andere fretten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 12:04 

Bedankt voor het tellen en de moeite. (:

In dat geval zou het met 2 fretten nog eens dubbel zo snel gaan en zou je maar zo'n 4 a 5 dagen met een zak doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 12:18 

Ik weet niet wat de ervaringen van de andere forumleden zijn want dit is natuurlijk gebaseerd op mijn fret. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 12:48 

Wow, dan heb ik me toch wel lelijk vergist in het aantal kilo's wat ik dan op jaarbasis nodig zou hebben.

Stel dat ik 4 muizen per fret per dag reken, dat komt per dag dus op een totaal van 8 muizen. Dan zou ik zo'n 6 dagen met een kilo doen. Per maand heb ik dan 5 kilo nodig. Per jaar zou dat dan 60 kilo zijn.

Ik las ergens dat een kilo meer dan 20 euro kost, dat zou op jaarbasis dan meer dan 1200 euro aan muizen zijn. Dit klopt toch niet, mag ik hopen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 12:51 

Ja het is inderdaad erg fret afhankelijk. Mijn fret eet maar 2 muizen op een dag en 's ochtends een bakje Carnibest of Haaks Barf. En als hij dat allemaal op heeft, heeft hij voor zijn doen goed gegeten. Dus het is heel uiteenlopend.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 13:01 

Ik weet niet of ik tekst van de website van Birgit mag halen, mocht het niet mogen, dan moet een admin het maar verwijderen.

Citaat:
3. Voeding
Dit is een moeilijke post om uit te rekenen. Dit heb ik namelijk niet constant bijgehouden. Ik bereken dit op basis van zeven weken waarin ik bijgehouden heb wat ik gevoerd heb aan vlees. Hierbij heb ik helaas niet bijgehouden wat de kosten hiervan waren, waardoor ik hier een schatting van zal maken. De goedkoopste week was €7,-. De duurste week was €16,50 voor vier fretten. Gemiddeld was ik per week aan voeding €12,11 kwijt voor vier fretten. Dat is €3,03 per fret per week.

Op jaarbasis is de voeding voor vier fretten een kostenpost van €629,72 euro. Dat is per fret €157,43*
(*dit is gebaseerd op een dieet met vleesvoeding. Als ik dit omreken in brokjes waarbij een fret 40 gram brok per dag eet, komt de kostenpost voor brokvoeding Totally Ferret uit op €2,10 per week en €109,50 per jaar)

Zij komt uit op een bedrag van iets meer dan 150 euro per fret per jaar. Hoe komt het dat ik op 600 uit kom?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 13:29 

Aantal fretten: 2
Omdat jij alleen muizen voert, andere prooi is goedkoper.

Mijn twee fretten eten op een muizendag zo'n 6-7 muizen (ik heb een mannetje en een vrouwtje), het zijn wel grote muizen, dus toch zo'n 200 gram in totaal. Ik bestel mijn muizen in bulk, per 10 kilo, dat is goedkoper (maar dan bestel je bij een groothandel en heb je dus een grote vriezer nodig, want er is een hoog minimumafnamebedrag), en voer daarnaast nog rat, kwartel, duif en konijn. Mijn fretten eten bijzonder slecht van incomplete prooi, dus dingen waar al vacht/veren af zijn, en al helemaal geen kvv, vinden ze gewoon niet lekker, vandaar dat ik relatief weinig variatie heb. (Ik heb met de katten trouwens hetzelfde probleem, al willen die een gemalen haasje of fazantje nog wel opeten, maar een gepluimde eend gaat er dus echt niet in.)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]