Ik denk dat ALS ik met mijn fret buiten zou gaan lopen en ik zie een groepje eenden staan, dat ik mijn fret even op zou pakken en een endje zou dragen tot voorbij de eenden. Dat is voor beiden partijen het rustigste. Ik denk niet dat hij meteen in de aanval gaat, maar mogelijk wil hij er wel op af gaan, stel dat hij dan uit het tuigje schiet....( nu ken ik die tuigjes die jij noemt erg goed en weet dat ze erg goed zijn, maar toch ) dan wil ik niet verder nadenken over de gevolgen.
Dus loert er gevaar of is er ook maar van enig risico sprake dan gewoon je fret op de hand nemen of in zijn draagtas doen.
Probleem eenden ( loslopende honden) opgelost !
Frettensnoepjes moet je niet in de dierenwinkel halen, daar verkopen ze vaak geen geschikte snoepjes, het lijkt allemaal wel geschikt voor je fret omdat er een mooie fret op staat op de verpakking, maar gezond is anders.
Beter is het om bijvoorbeeld kleine stukjes kipfilet of zo te geven, dat kun je zelf maken, die zijn veel gezonder voor je fret.
Daarnaast zou ik een fret niet gauw meenemen naar een dierenwinkel, daar zitten vaak ook andere diertjes die verkocht worden ( cavia's, muizen, hamsters) die je fret ruikt, dat is een beetje je fret plagen met die luchtjes, daarnaast weet je niet wat voor een ziekten je daar op kan lopen met je fret.
Een vieze reismand is niet te voorkomen, als je een grote mand/ carrier hebt kun je er een klein poepbakje in zetten maar de kans is groot dat je fret er dan toch geen gebruik van maakt en het toch ergens anders doet. Dus gewoon reserve doekjes meenemen, mocht hij gepoept hebben dan maak je het schoon en geef je hem schone doekjes.
Fretten poepen nu eenmaal best wel veel, als je daar vies van bent dan is het nemen van een fret niet verstandig denk ik.