Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 12:45
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De dagelijkse verzorging
BerichtGeplaatst: 15 okt 2006 19:19 

Hoe is jullie dagindeling met betrekking op het verzorgen van de fretten.
Denk dan aan; wanneer en hoe vaak scheppen jullie de bak, hoe vaak en wanneer mogen de fretten eruit....dat soort dingen. Ik ben benieuwd!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2006 19:31 

ik sta s`ochtend een half uur eerder op.
dan haal ik ze uit de kooi en kunnen ze z`n half uur tot 45 min doen wat ze willen, dan krijgen ze ook wat carnibest.
en ondertussen schep ik de bak uit.
dan ligt het een beetje aan hun, als pim weer voor de deur staat kabels te trekken dan verhuizen ze naar de kelder voor die dag.
anders gaan ze in de kooi in de huiskamer met verse brokjes.

s`avonds als ik uit mijn werk kom, zelfde verhaal kooi gaat los, hun krijgen wat eten en ik doe de bak.
en als ik naar bed ga sluit ik ze weer op.
na een zoektocht meestal ligt pim wel ergens te slapen, beaut gaat altijd uit der zelf terug.

als ik vrij ben of weekend heb staat de kooi altijd los en maak ik het wat vaker schoon.

als ik thuis ben staat altijd de kooi open en kunnen ze zelf bepalen wat ze willen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2006 19:45 

Ik sta om 6.30 op, dan gaan de pups er het eerste uit want die breken de bak af. Na een knuffel gaan die meteen door naar buiten, kunnen ze daar lekker rennen. Dan gaat het hok van de oude groep open, lekker ff kroelen en die mogen rondhuppelen terwijl we rustig ontbijten. De bakken worden schoongemaakt, brokjes en water gecontroleerd en medicijnen gegeven.
Als de oudere fretten gaan slapen (meestal 30-45 min later) gaat hun hok weer dicht en mag het uitgelaten jonge spul naar binnen. Die rennen nog een uur rond terwijl ik achter de computer zit en me verder klaarmaak voor werk.

8.30 zit alles weer in het hok en moet ik weg.

Als ik thuis kom om 17.30 is het ongeveer hetzelfde ritueel, eerst even kijken of alle oudjes het nog doen, dan met de puppen spelen, en als de oudere fretten wakker worden ('s avonds wat later) mogen die er uit en gaan de pups naar buiten of het hok in, ligt er aan hoe lang ze al rondrennen. Vaak zijn ze na een paar uur racen moe en gaan zelf liggen pitten. Ook word de puppenbak schoongemaakt.

's avond laat om ongeveer 22.00 worden weer meds gegeven, de bakken nagegaan want die van de pups moet vaak weer schoon. (ongelofelijk de bult poep die er uit die lijfjes komt) De oudere groep heeft (had) een grotere kooi met meerdere bakken dus die zijn niet zo snel vies. Laatste check voor brokjes en water, en een tijdje later gaan wij ook slapen.
Als wij er zijn zijn er vrijwel altijd fretten los :)

Overigens gaat het schema wat veranderen want ik heb kooien geruild, de pups ziten nu in de grotere kooi en staan sinds vandaag buiten! Het is wel een soort van noodoplossing want er zou een buitenhok aankomen maar die kan ik nog niet ophalen. Voor de ren ben ik al begonnen met de ruimte vrijmaken. (als het wat concreter wordt plaats ik natuurlijk foto's) :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2006 20:01 

Aantal fretten: 2
Het ligt eraan hoe laat ik de deur uitmoet. Maar ik sta altijd een uur van te voren op en dan gaan gelijk mijn fretten eruit. Ik vind het belangrijk dat ze in de ochtend gewoon echt even een uur de tijd hebben om hun energie na de nacht kwijt te kunnen (zeker als ik een hele dag gewoon werk) Dan schep ik de bakken uit en controleer ik gewoon op onnodige vuil en maak ik dat ook schoon en als ze dan de kooi in moeten krijgen ze te eten.

Daarna krijgen ze als ik thuis kom weer te eten en schep ik de bakken opnieuw even uit. Als ik nog wel moet vlak daarna, laat ik ze nog even in de kooi (anders vind ik overal (rauw)eten in mijn (slaap)kamer. En dan gaan ze er daarna voor de rest van de avond uit. Weer bakken scheppen en vuilruimen indien nodig. Weer voor het terug gaan in de kooi eten en dan zit de dag er weer op!

Mocht ik nou een schooldag hebben, gaan ze er in de middag ook uit als ik gewoon thuis ben. Normaal zijn ze er eigenlijk atlijd uit als ik gewoon thuis zit. Ze zijn er minimaal 3 uur uit dagelijks, maar meestal eigenlijk nog wel meer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2006 20:45 

Om 6 uur sta ik op. Als de fretten wakker zijn mogen ze los of afhankelijk van de tijd krijgen ze alleen een knuffelbeurt. Ik controleer het eten/ water en Speedy krijgt prooi of carnibest.
Meestal ben ik rond 11:30 uur weer thuis. Dan mogen ze lekker los en kijk ik hun kooi na. Meestal doe ik dan de poepbakken meteen (anders savonds). Als ze uitgebanjerd zijn gaan ze weer hun kooi in. Als ik thuis blijf dan laat ik de kooi open. Meestal slapen ze dan ergens in een la een uurtje en komen ze daarna weer tevoorschijn.
Savonds gaan ze rond 20 uur weer los tot ze zelf geen zin meer hebben. Dan wordt ook het eten / water weer gecontroleerd en zonodig aangevuld / ververst. Zonodig doe ik de poepbakken even leegscheppen. 3x per week haal ik een vochtige doek globaal door de kooi en verschoon ik de matjes/ lappen. Op zaterdag wordt de kooi grondig schoon gemaakt.
In het weekend gaan ze altijd meteen los zodra we wakker zijn.

Afbeelding

Dieren zijn oprecht en liegen niet !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2006 00:18 

Aantal fretten: 14
Mijn dagindeling is iets anders als de gemiddelde hier omdat ik op 1 dag na de hele week nachtdiensten werk. Als ik thuiskom van mijn werk dat varieerd van tussen 4 uur in de ochtend tot 9 uur in de ochtend dan staan er 8 snoetjes die :wave: om eruit te mogen.
Dan gaat de kooi open eerst even met allemaal knuffelen met als eerste Lotje want dat is een kleine heks en die je alleen kunt knuffelen als ze net wakker wordt of als ze moe is.Daar ben ik ongeveer een half uur mee bezig voordat ze allemaal geweest zijn.Daarna is het de bakken schoonmaken,voer en water verversen en de kooi waar nodig uitsoppen als ze er weer eens iets naast hebben laten vallen.
Om de 2 dagen worden dan de vloermatjes en dekens vervangen en gewassen.
Duurt ook ongeveer een half uur.Daarna wordt er een dik uur lekker samen gespeeld en geknuffeld.
Dan gaat de hele bende terug in de kooi en mag ik gaan slapen.
Na gemiddeld 4 tot 6 uur slaap ligt eraan hoe laat ik in de ochtend thuiskom,sta ik rond de klok van 3 uur in de middag op.
Dan gaat de kooi weer open en herhaald zich het ochtendritueel wat de schoonmaak betreft. Nu mogen ze loslopen en slapen waar ze willen tot ongeveer 9 uur in de avond want om kwart over 9 vertrekken we weer naar de nachtdienst.Rond de klok van 5 uur in de middag neem ik iedere dag een andere fretsel mee naar boven die dan ff baasje mag pesten tot deze wakker wordt want die werkt samen met mij de nachtdiensten dit vinden ze geweldig springen op bed.
Op zaterdag blijven de tijden gelijk alleen dan gebruik ik de uren die ik normaal slaap natuurlijk om mijn huis goed aan kant te krijgen zoals ramen lappen,strijken en alles waar ik door de week niet aan toe gekomen ben want dat wil niet zo lukken met 8 fretselbandieten om je heen alleen stofzuigen doe ik wel elke dag als ze loslopen want dat vinden ze een feest dan is het hier echt een gekkenboel.
Zodra ik klaar ben mogen ze rond 2 uur in de middag weer los en wordt de kooi helemaal leeggehaald en alles gewassen nu ook de hangmatjes,speeltjes enz.
Daarna neem ik 1 fretsel mee naar de dierenwinkel en gaan we alles kopen wat nodig is voor mijn schatjes.Hij of zij mag zich dan meestal wel iets leuks uitzoeken om mee te spelen.Thuisgekomen is het iedere zaterdag nagels knippen en oortjes nakijken en voor wie er zin in heeft mogen ze in de grote badkuip met gewoon een laagje water en wat speeltjes even lekker spetteren.
De nacht slapen ze dan weer in de kooi en op zondag rennen ze de hele dag rond en slapen ze waar en waneer ze zelf willen want dan hoeft er niet meer in huis gepoetst te worden.
Ik mis alleen soms uren in een dag want 24 is eigenlijk te weing. :lol:

Groetjes,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2006 07:12 

Aantal fretten: 9
Hier begint de dag om 06.00uur. Na de katten gaan om 06.30u de fretten los. Kooien worden geinspecteerd , bakken leeg geschept en meds gegeven . Rond 08.00u gaan ze terug de kooi in.
's Avonds hetzelfde ritueel.Vanaf een uur of 7 gaan de kooien los , worden de bakken leeg geschept, meds gegeven en mogen ze lopen tot ik ga slapen ( gewoonlijk rond middernacht )
Als ik er zelf niet ben ( werk in 3 ploegen) blijft het schema hetzelfde , alleen worden ze dan " verzorgt" door manlief. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2006 08:44 

Aantal fretten: 1
Om half zeven gaat mijn wekker en mag Max los nadat ik de vaatwasser heb leeg geruimd.
Eventueel overgebleven prooi haal ik uit de kooi, schep de poepbak leeg en klop de kleedjes buiten uit of vervang ze voor schone.
Vers water in de fles en de brokken bijvullen.
Rond half negen is Max moe en kruipt zijn kooi weer in om dan rond half elf weer wakker te worden.
Vervolgens schep ik de poepbak weer leeg en loopt Max rond tot een uur of 12.00 uur.
Slapen tot ongeveer 15.00 uur, weer poep scheppen en meestal blijft hij wakker tot een uur of 18.00 uur.
Weer slapen, wakker om ongeveer 21.00 uur maar dan ben ik zelf meestal naar mijn werk en laat iemand anders Max los.
Uurtje lopen en dan weer terug.
Als ik 's nachts uit mijn werk kom wordt Max ook meestal wakker en mag hij er nog even uit.
Nog even poep scheppen en dan gaan we beiden ons mandje weer in en de volgende dag het hele ritueel weer opnieuw. :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2006 09:38 

Aantal fretten: 4
Sinds wij twee groepen hebben, is de tijd doordeweeks in de ochtend wat krapjes omdat we het hebben moeten verdelen. We staan ruim een uur van tevoren op, dan gaan eerst Kai en Bo los. Als ik mijn koffie opheb, ga ik van naar boven om Cat los te laten. Kick vermaakt de twee beneden dus zo'n 3 kwartier en Cat is boven een half uur los.
Als we thuiskomen gaat Cat los boven en zij mag eruit tot wanneer we uiteindelijk naar bed gaan. Na het eten is dat dan zonder toezicht omdat dan de twee donders beneden eruit mogen. Die twee blijven zo'n anderhalf tot twee uur los.

In het weekend (3 dagen) nemen we 's ochtends wel alle tijd voor ze en 's avonds is het hetzelfde ritueel.

De poepbakken worden twee keer per dag schoongemaakt, de kooien en kleedjes één keer per week (ik draai twee frettenwasjes per week :wink: ), Kai en Bo krijgen een tot twee keer per dag carnibest en Cat krijgt drie keer per dag haar eten op schoot. Dit bestaat dan uit twee keer waltham met haar medicijntjes, een kwartier daarvoor haar sucralfaat (maagwandbeschermer) en 's middags carnibest wat meestal tussentijds weer even moet worden opgewarmt omdat madammeke het koud niet blieft. :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2006 14:48 

Aantal fretten: 1
Als ik dat zo lees zijn jullie er behoorlijk druk mee!

We hebben er maar 2 waarvan er 1 behoorlijk rustig is. Als ik uit bed kom gaan ze los en geef ik ze in de woonkamer vers water en voer. Dan bedenk ik even wat leuks om te doen. Of in de badkamer of een speelparadijs in de slaapkamer of alle plastic zakken door het huis heen gooien :o, noem maar wat op. Als de energie op is gaat muga naar de kooi en zoek ik mo (die zich weer ergens verstopt heeft) en stop ik hem ook in de kooi. Tenzij ik niet weg hoef dan blijft de kooi gewoon open. Als ik na me werk ga komt mij vriend thuis. Hij doet dan de kooi open en dan mogen ze net zo lang rond lopen tot ze moe zijn. We doen 2 keer in de week de kooi + lappen schoonmaken. op zaterdag en woensdag. Dit gaat uitstekend. Ze zijn niet zoveel in de kooi dus de bak is ook niet zo vies.

R.I.P lieve Mo

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 21:04 

als ik 's ochtends opsta (hangt af van school hoe laat) dan schep ik de poepbak uit, controleer ik eten en drinken en laat ondertussen de dames een kwartier rond rennen.
Daarna is het snel me tas pakken en naar school.
Als ik dan 's middags thuis kom ga ik of zelf lopen met ze (een half uurtje buiten) dan mogen ze daarna bij mij op de kamer nog wat dollen en uiteindelijk vallen ze vanzelf wel in slaap.
Als er iemand is die met me meeloopt en het is lekker weer gaan we meestal met de auto naar het bos.
Als het regent laat ik ze gewoon in huis rennen, een uur of twee lang. Tegen die tijd zijn ze vaak wel moe.
Voordat ik met ze ga lopen schep ik de poepbak overigens ook leeg.
Dan schep ik hem nog eens leeg voor ik naar bed ga. Ook dan controleer ik eten en drinken. Daarna ga ik lekker slapen en begint het de volgende dag weer van voren af aan. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 nov 2006 22:21 

Leuk topic :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2006 12:21 

o,Hankey is mn wekker om een uur of half zeven ofzo gaat ie drummen op zn slaapkist en doe ik zn deurtje open.
Dan gaat ie lekker wat rondspoken en komt ie meestal op mn bed om te kijken of ie het slaap uit mn ogen kan wassen :lol:
Daarna als ik opsta, gaat ie ff weer terug en ga ik beneden koffie drinken.
En als het zo in de middag is en die boef niet aan het knoeren is ga ik met hm aan de wandel of geef hem een muis.
Ik pas me een beetje aan hem aan vind ie wel zo prettig.
Heb wel altijd hele gesprekken met hm en dan mokt ie er lustig op los.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2006 13:53 

Aantal fretten: 3
S'morgens sta ik om 7 uur op (speciaal voor de fretsels) en "gooi" ik de kooi open. De bende kan dan in de woonkamer rondlopen.Dan ga ik zelf naar boven , douchen,aankleden.Als ik klaar ben ga ik naar beneden , schep de poepbak leeg (zeven) en kijk ik alles na. Tussen 0800-0815 ga ik weg en de fretten gaan dan weer terug in het hok.

Tussen 1800 en 1830 kom ik thuis en laat de bende weer los totdat ik naar bed ga of weg moet.Nadat ik thuiskom (maakt niet uit hoe laat),dan mogen ze weer los.Ik maak de bak schoon als het erg vuil is.
Dus ze lopen minimaal 2-3 uur los.

In het weekend of in de vakantie laat ik de kooi de hele dag open als ik thuis ben.
De doekjes (+ kooi)e.d. was ik 2x per week en soms ook de speeltjes.
Ik heb geen vaste tijden voor het geven van vlees e/o carnibest.Hier moet ik mijn ritme nog in vinden (vergeet vaak te ontdooien)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2006 13:57 

5:40 begint die snerttimer muziek te maken om aan te geven dat we eruit moeten. Frans is het eerst beneden en geeft Brou een knuffel en zijn sukkelfaat. grofweg 6:02 kom ik dan naar beneden, zet Gila's kooi open. Nu het nog donker is, ligt ze nog te pitten, in de zomer staat ze al op scherp.

Ik stap over de deurplaat en maak Brou's hartmedicijn klaar met een beetje Waltham. Terug naar de kamer. Zalfje op Brou's plek en Waltham voor zijn neus. Gila knuffellen (als ze tenminste wil), bakken schoonmaken, vers water, brokken als nodig, en uitgebreid goede morgen kroelen met Bro. Dan snel nog (soms) koffie (voor mij dan).... Voor ik weg ga alle deurtjes weer dicht, natuurlijk. 'S morgens is de tijd los aan de korte kant, eigenlijk is het meer de benen strekken, maar als ik nog vroeger mijn nest uit moet, dan val ik binnen twee weken in mijn auto in slaap.

17:10 ben ik weer zo'n beetje thuis, en het eerste werk is dan een lekkere hoeveelheid waltham klaarmaken met hartmedicijn erin. Hop naar de kamer, zalf op Brou's plek en Waltham voor zijn neus. Gila's kooi open en als Brou zijn pap op heeft die van hem ook. Knuffeltje hier, knuffeltje daar en laat maar lopen voor de rest van de avond. (Tenminste, zolang er structureel op tenen wordt gejaagd.)

'S avonds voor wij weer naar boven vertrekken, even alle ukkies op de juiste plaats leggen, Brou nogmaals voorzien van zijn Sukkelfaat, en dan een nachtje slapen voor de routine zich herhaald.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2006 13:15 

S,morgens gaan eerst Peewee/Zonta een uur rondlopen , na dat uur mogen Mika/Senna ook een uur rond huppelen.In die tijd worden de kooien schoongemaakt en eten en drinken verschoont.

S,avonds krijgen de kerels een beetje waltham en mogen ze weer om beurten ongeveer een half uur rond huppelen.

Helaas kunnen ze hier op de boerderij niet altijd los lopen , er zijn teveel gevaarlijke objecten aanwezig.Maar dat gaat binnenkort gelukkig veranderen :g We verhuizen naar een spiksplinter nieuw huis en daar krijgen de kerels weer een eigen kamer :pluk:

Gr, Ingrid

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2006 14:36 

Heb het ook een tijdje geprobeerd om ze er 's morgens uit te laten, maar dat vonden ze niet zo leuk.
Dus nu is het 's morgens opstaan; alle 6 een dikke knuffel geven. Etensbakjes bijvullen en water (indien nodig)
's avonds komt mijn vriend thuis om 16u, meestal laat hij ze er dan al uit.
Ik kom thuis om 19u, dan zijn ze al moe natuurlijk.
Dan gaan ze effe de kooi in en na het eten (meestal rond 20u) mogen ze er terug uit tot wij gaan slapen.

Etensbakjes worden 's morgens en 's avonds bij gevuld, water 1 x per dag.
Poepbakken worden 1 x per dag leeg geschept (ze hebben er twee in de kooi staan en daar verdelen ze mooi hun kakjes over. :P )
om de dag worden de bakken volledig ververst.
hangmatten en doeken worden 2 x per week uitgewassen, soms 3 x.
Kooi wordt om de dag volledig gereinigd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2006 08:22 

ingrid schreef:
Helaas kunnen ze hier op de boerderij niet altijd los lopen , er zijn teveel gevaarlijke objecten aanwezig.Maar dat gaat binnenkort gelukkig veranderen :g We verhuizen naar een spiksplinter nieuw huis en daar krijgen de kerels weer een eigen kamer :pluk: Ingrid
OffTopic: Proficiat met je nieuwe stekkie!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2006 13:34 

Citaat:
Proficiat met je nieuwe stekkie!

THX :g

Gr, Ingrid

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2006 14:59 

Ik heb er niet echt tijden aan gebonden. 1 keer per week verschoon in de doekjes en krijgen de huisjes een grote poetsbeurt. Soms vergeet ik we wel eens :oops: boven op die kamer, ze zijn dan zo rustig aan het slapen en ik ben dan zo druk bezig *schaamt zich heel erg diep* de dag erna wordt er altijd extra geknuffeld en gespeeld. 1 keer in de week gooi ik de hele bak leeg en elke dag kijk ik ze even na. De kamer waar ze spelen wordt ook 1 keer in de week gestofzuigd en gedweild. Op de andere dagen "schiet" ik wel eens met de vloerswiffer erdoorheen. Er staat altijd een raampje open op hun kamer.

Bindi gaat vaak na een uurtje of 2 haar huisje naar binnen om te eten en/of te slapen. Als lady kan spelen, kan die makkelijk het dubbele buiten blijven en zit dan gewoon voor de deur te wachten :-?

Om ze zoveel minuten ga ik een kijkje nemen en speel lekker met de beessies...

Ik laat zo ook vaak op het bed "dansen" of ze boven gewoon even rondrennen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]