Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 16 dec 2018 21:38
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Plukken
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 14:08 

Mike (man, gecastreerd, 5 jaar oud) kan één keer in de twee jaar helemaal geplukt worden. Netzoals trimmers bij honden doen kan alle oude vacht zonder probleem uit zijn huid getrokken worden omdat die ongelovelijk los zit. Hij heeft dan meestal al iets of wat een nieuwe vacht, maar ook vaak genoeg is hij een weekje bloot. (ziet er niet uit!) Nu heb ik hem twee weken geleden geplukt, maar er komt geen nieuwe vacht terug. Ik zie zelfs nog geen begin van nieuwe haren uit zijn huid komen. Gelukkig is het nu nog warm genoeg, maar als het straks weer kouder wordt en hij heeft dan nog geen vacht terug, dan wordt het wel erg koud voor hem. Iemand enig idee wat ik kan doen om een nieuwe vacht te bevorderen? Ik geef hem al extra vitaminen en ik masseer zijn huid bijna dagelijks voor een goede doorbloeding.
Of zal ik maar beginnen met het breien van een jasje?? ;)

Laatst bijgewerkt door fretje75 op 21 sep 2006 14:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 14:33 

Aantal fretten: 1
Ik zou maar vast beginnen met breien....... :g
Nee, even zonder gekheid dat je een fret van zijn losse haren kunt ontdoen prima, maar kaal plukken daar heb ik nog nooit van gehoord. :o
Ik heb hier dus ook geen ervaring mee maar ben er van overtuigd dat hier genoeg kennis op het forum zit die weten hoe, wat, waar of waarom.
Succes !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 14:34 

Aantal fretten: 2
Bij een fretje van die leeftijd zou ik toch durven denken aan bijnierproblemen...
Ik zou je aanraden om voor het zekerste toch even een goede DA raad te plegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 14:40 

Ik zag net tot mijn verbazing dat ik Mike spontaan 3 jaar ouder had gemaakt (typfoutje, solly!) Zo heel erg oud is hij nog niet. Maar ik ben regelmatig met hem bij de DA geweest, ook omdat hij niet zindelijk meer te krijgen is na een zware blaasontsteking. Yellow (mijn andere fret) heeft twee maanden geleden, twee keer een acute nierbekkenontsteking gehad in drie weken tijd. Hij verhaard perfect (wordt niet geplukt) en juist bij hem zou ik problemen verwachten vanwege drie weken antibiotica. Mike is supergezond en die heeft het "probleem" nu wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 14:42 

Aantal fretten: 1
Krijgen ze wel de juiste voeding en drinken ze genoeg?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 15:10 

Voeding: diverse soorten kittenbrokken (ik werk in de dierenspeciaalzaak, dus ik neem iedere keer weer wat nieuws mee) en drinken doen ze meer dan genoeg. Wordt ook gewoon iedere dag ververst.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 15:14 

Ik zou even in het topic voeding gaan lezen!

Hoe oud is Mike nu?Want in een eerder bericht is ie ook 5 jaar? :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 15:20 

Klopt, dat was aan het begin van het jaar. Hij is nog steeds 5 jaar.
Edit: ik heb even bij Voeding gekeken, maar ik weet niet precies wat je precies bedoelt. Mike en Yellow krijgen een mix van Hills,- Iams,- Royal Canin,- en ProPlan Kittenbrokken. De ene keer wat meer van het één, dan weer wat meer van het ander. Totally Ferret krijg ik er niet bij ze in. Enkele malen geprobeerd, maar dat hoeven ze echt niet. Het liefst eten ze nog de Selection Rund van Royal Canin, maar dat is meer omdat de katten dat ook krijgen, volgens mij. Dat wordt dus ook alleen als extraatje gegeven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 15:37 

fretje75 schreef:
Ik zag net tot mijn verbazing dat ik Mike spontaan 3 jaar ouder had gemaakt (typfoutje, solly!) Zo heel erg oud is hij nog niet.

Vandaar dat ik het even niet kon volgen.
Het is niet zo verstandig om steeds van voer te verwisselen.
Daar gooi je steeds hun darmen van in de war.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2006 08:28 

mijn fretten eten dus ook van alles altijd al gedaan trouwens en heb het hier ook met hanneke overgehad. Ik heb dit gedaan om ze niet kieskeurig temaken en toen wij met fretten begonen moest je toch nog wel goed zoeken naar fretten voer dus nam je maar mee wat je zag (heb het nu over begin '97), resultaat is dat ze eigenlijk alles lusten behalve versvlees daar zijn ze niet dol op :oops: .
Hanneke vond dit verder eigenlijk ook wel goed bedacht, en zeker omdat de fretten er verder niet onder lijden, wel had ze als advies om alleen nog af te wisselen met TF eukanuba en hill's.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 11:37 

Idd, die insteek heb ik ook: niet merkvast maken. Als er dan een keer het vaste voer niet te verkrijgen is, zit je mooi in de penairie als ze iets anders niet lusten. Maar het is niet zo dat ze dan het één en dan het ander krijgen: het is altijd een mix van verschillende brokken. Heftige overgangen van merk a naar merk b zijn er dus niet.
Ondertussen ben ik begonnen met dagelijks een papje te voeren: even wat meer voedingsstoffen geven in de hoop dat dat werkt. Ik zie namelijk nog steeds geen nieuwe vacht.... :-?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 12:03 

Ik z ou toch even naar een goede da gaan die verstand heeft van fretten. Weet niet wat je da die je nu hebt van freten afweet. Het kunnen toch de bijnieren zijn.

Afbeelding

Dieren zijn oprecht en liegen niet !!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 21:34 

van kaal plukken heb ik ook nog nooit gehoord, klinkt mij een beeeetje vreemd in de oren. En van dat mengsel van kittenbrokken zou ik ook afstappen. Als je dan toch kitten brokken wil geven geef dan alleen eukanuba en hills en laat de rest staan, als je tenminste problemen op latere leeftijd wil voorkomen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2006 07:16 

Aantal fretten: 4
Ik vind een mengsel van een paar verschillende brokken ook geen probleem en onze fretten hebben dagelijks de beschikking over een bakje Totally Ferret en een bakje met een mix van Hill's- en Eukanuba voor kittens.
Dit doe ik omdat ik wil dat ze dagelijks de keuze hebben in de smaak die ze op dat moment lekker vinden maar hoofdzakelijk om niet in de problemen te komen wanneer één van de brokken opeens niet meer verkrijgbaar zou zijn.
Denk alleen maar aan de problemen rond de nieuwe TF-brok uit Duitsland. Ik zou in nood zonder problemen kunnen overstappen op alleen Hill's en Eukanuba. :wink:

Alleen zou ik in dit geval met een fretje van 5 jaar en kale plekken op zijn lijffie eerder aan een medisch probleem denken, en mijn gevoel zegt ook bijniertumoren, dus ik zou een goede dierenarts opzoeken met verstand van fretten en daar eens naartoe gaan. Dit is in mijn ogen geen voedselprobleem.

Overigens vind ik het kaalplukken van een fret zoals jij dat beschrijft een erg rigoreuze manier om de rui te bevorderen. :o Mijn voorkeur zou uitgaan van het borstelen van de vacht wanneer ze weer gaan verharen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 09:13 

Nou, het is echt niet zo dat ik het er met geweld uittrek, hoor! :D Ook als ik geborsteld had, was alle vacht er zo uit komen vallen. Zo los zit het eens in de zoveel tijd. En qua bijniettumoren: die heeft hij niet. Bloed,- en urineonderzoek geven geen vreemde waardes aan. (twee maanden geleden nog getest).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 09:51 

Als je bijniertumoren nou via urine- en bloedtesten kon testen dan had ik je vast gelijk gegeven. Maar helaas edu jammer, dat werkt niet zo. Bijniertumoren zijn alleen vast te stellen wanneer deze gevoeld worden wat alleen Hanneke Moorman kan of via een echo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 19:40 

Hallo, dat vind ik wel erg ruig gezegd. Je gaat mij niet vertellen dat hanneke de enige in nederland is die kan voelen of een dier bijnier tumoren heeft. Er zullen vast nog wel meer mensen zijn. Hanneke is dan wel de expert...maar het stopt ergens en ik denk dan ook dat als je naareen ander zou kunnen stappen je daar hanneke niet lastig mee moet vallen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 22:13 

Nathalie schreef:
Hallo, dat vind ik wel erg ruig gezegd.

Ik niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 00:52 

Niet om Hanneke de hemel in te prijzen (alhoewel ik wel vind dat ze het verdiend) weet ik wel dat inwendige dingen ontzettend moeilijk te voelen zijn. Mijn ervaring met Speedy was dat toen Hanneke Speedy overal ging voelen zij zich goed moest concentreren. Dit gaf ze ook zelf aan. Dit wil toch wel wat zeggen als een ervaren fretten deskundige het zelf zegt en niet zomaar (zonder concentratie) dingen voelt.

Afbeelding

Dieren zijn oprecht en liegen niet !!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 08:04 

Nathalie schreef:
Hallo, dat vind ik wel erg ruig gezegd. Je gaat mij niet vertellen dat hanneke de enige in nederland is die kan voelen of een dier bijnier tumoren heeft. Er zullen vast nog wel meer mensen zijn. Hanneke is dan wel de expert...maar het stopt ergens en ik denk dan ook dat als je naareen ander zou kunnen stappen je daar hanneke niet lastig mee moet vallen.

Normaal zou ik je in deze ook gelijk geven dat er meer dierenartsen zijn die bijniertumoren kunnen vaststellen. Maar Nanja heeft het over het voelen vanaf de buitenkant. Dat is zeer precies werk. Andere dierenartsen kunnen het wel vaststellen, maar dan niet via palperen (voelen).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]