Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 16 dec 2017 01:44
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Snelle wintervacht Charley
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 12:47 

Aantal fretten: 7
Oktober is net begonnen en Charley is alweer een hele dikke wintervacht aan het ontwikkelen. Ten opzichte van mijn andere fretten is dat al veel meer en best vroeg vind ik.
Vorig jaar was Charley net een dik beertje door zijn vacht, dit jaar wordt het weer hetzelfde ben ik bang.....het is dan ook moeilijk om goed zijn gewicht te blijven bepalen ( zonder de dikke vacht dus ).
Eind april dit jaar, dus na de idiote wintervacht van vorige winter heeft hij een haarbal- operatie gehad, bijna onoverkomelijk met zo een vacht.
Hij zit nu levenslang op sucralfaat, 0,5 ml per dag, en om de dag kat-a-lax. Voorschrift van Hanneke uiteraard.
Een haarbal-operatie is best zwaar, beslist geen lolletje voor de fret en de herstelperiode duurde bij hem best lang. Ik ben bang dat het volgend voorjaar weer een operatie gaat worden.
Wat voor een extra voorzorgsmaatregelen zijn er mogelijk nog meer te nemen denken jullie ?
Heeft er iemand nog een idee of er meer tegen haarballen te doen is dan kat-a-lax, sucralfaat en veel borstelen ??
Heeft voer daar ook invloed op ? Ik kan het me haast niet voorstellen maar wie weet.....
Zijn er al meer fretten nu met van die idiote vachten ?
Hieronder de vacht van Charley op dit moment ......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 13:26 

Aantal fretten: 2
Ik vind het wel een prachtige vacht, hij glanst helemaal! Ik vind het wel vreemd dat hij er zoveel last van heeft, ik dacht dat dat alleen iets voor angora's was.
Ik heb helaas geen tips voor je, maar ik meen hier wel ergens gelezen te hebben dat prooi de maag en darmstelsels "schoonveegt". Die nemen haartjes die de fret binnen heeft gekregen, mee naar buiten (als ik het goed heb). Zit Charley op prooi?
Sterkte ermee en we willen natuurlijk wel veel foto's van deze prachtige fret in zijn prachtige jas. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 14:06 

Aantal fretten: 5
Ik vind zijn vacht ook prachtig! Maar die haarballen zijn niet zo prachtig.... Prooi veegt inderdaad het maag-/darmkanaal schoon maar ik meen mij te herinneren dat hij geen prooi of carnibest wilde?

Gaf je de vorige keer ook al anti-haarbalpasta toen hij aan het ruien was?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 16:16 

Aantal fretten: 4
Ik denk dat als je hem regelmatig anti-haarbalpasta geeft tijdens het verharen en je helpt hem daarbij wat door hem regelmatig te borstelen dat je de kans op een haarbal al aanzienlijk verkleint.
En inderdaad, het geven van prooi zorgt er zeker voor dat de overtollige haren uit zijn maag- darmkanaal worden uitgescheiden. Sinds ik Kai op de muizen heb, hoef ik eigenlijk noooit meer te laxeren én heeft hij geen maagproblemen meer.

Ik vind hem er overigens wel al prachtig uitzien! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 16:21 

Charley zit niet op prooi maar eet TF.
Ik heb een hele lange tijd Carnibest geprobeerd, heb het ook gemengd door de Waltham geprobeerd, zonder resultaat. Het enige wat hij eet is af en toe eigeel, maar eigenlijk ook niet echt van harte....
Ik kan het weer gaan proberen nu, je weet maar nooit..... stel dat hij het nu wel zou gaan eten. Ik wil alles doen om te voorkomen dat er weer een ontstopping volgt in zijn lijfje.

Maakt het veel verschil of je Carnibest geeft of kleine, hele muisjes, vegen de laatste beter schoon van binnen ? Ik zou die kunnen gaan geven, misschien wil hij die wel gaan eten.
Moet er zelf niet aan denken dat ik met prooi aan de gang moet........ :roll:
Maar voor een goede gezondheid voor Charley doe ik alles ! :g

Charley kreeg voor het ruien ook al anti-haarbalpasta, alleen niet om de dag, ik gaf het toen 2x per week, Marit.

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !

Laatst bijgewerkt door Mayke op 07 okt 2008 16:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 16:25 

Zijn dat kleine of grotere muizen die je dan geeft Marjan, of maakt dat geen verschil ? :dontknow:

Ik ben echt een prooi-gever in de dop hoor.... :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 16:27 

Ziezo schreef:

Maakt het veel verschil of je Carnibest geeft of kleine, hele muisjes, vegen de laatste beter schoon van binnen ? Ik zou die kunnen gaan geven, misschien wil hij die wel gaan eten.
Moet er zelf niet aan denken dat ik met prooi aan de gang moet........ :roll:
Maar voor een goede gezondheid voor Charley doe ik alles ! :g

Ik denk dat dat zeker verschil maakt. Carnibest is is al helemaal fijngemalen en ik denk dat dat niet zoveel meer meeneemt in het maag / darmkanaal.
Ik weet niet of het nog zin heeft om prooi te proberen, je hebt het al zolang geprobeerd, maarja wie weet.
En geloof me, dat prooi geven went snel genoeg. In het begin pakte ik het prooi alleen met grote gele huishoudhandschoenen, die gingen op een gegeven moment uit en laatst heb ik een large rat doormidden geknipt. Sorry, voor de gruwelen, maar dat had ik nooit van mezelf verwacht! Je wordt vanzelf praktisch. Ik had namelijk maar 1 ontooide rat en mijn puppen zitten in aparte kooien, dus moesten ze de rat delen. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 16:29 

Aantal fretten: 4
Ik denk dat hele prooidieren uiteindelijk beter zijn voor het "schoonvegen" van de darm dan carnibest. Ik heb er hier ook heel lang over gedaan om Kai aan de muis te krijgen hoor, misschien wel driekwart jaar. Ik ben begonnen met die hele kleine, kale babymuisjes, daarna small en nu eet hij regulair. Grotere prooi moet hij nog steeds niet hebben. En zelf heb ik zo'n beetje net zo lang moeten wennen aan het geven van prooi, ik vond het afschuwelijk. Maar als ik zie hoe goed Kaiknul het erop doet ben ik blij dat ik heb doorgezet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 16:38 

Ik denk het ook Mar, dat prooi meer doet dan Carnibest. Succes Mayke :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 17:06 

Ja klopt. Het vachtje van een muis moet je zien als een klein borsteltje. En die borsteltjes heeft carni niet :-). En het maakt dus niet zoveel uit of de muis groot of klein is, als ie maar een borsteltje aan heeft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2008 21:57 

Doormidden geknipte ratten, muisjes S, M, XL....... * slikt * :o

Oke dan !! :-?
Maar voor mijn fretjes doe ik alles hoor, in ieder geval dank voor jullie uitleg allemaal.
Er zit niks anders op vrees ik..... gaan zoeken naar een adresje die 'borstel'-muisjes verkoopt en een hele doos plastic handschoenen aanschaffen...........! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2008 18:15 

goed zo mayke :D
komt goed hoor met zijn haarbalprobleem.
nou nog hopen dat hij het lust :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2008 00:56 

Dit weekend 'dansen' de muizen op tafel......( en ik ben weg...!) :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2008 21:43 

Succes :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2008 23:43 

Het is zover.......... vandaag kleine babymuisjes besteld......... :-?

Het is heel wat........prooidier geven was altijd een 'ver van mijn bed show', maar ja, als het Charley zijn gezondheid ten goede komt wie ben ik dan......
Maar het is een heeeeeeele grote drempel die genomen moet worden..... :(

Het is nog maar de vraag of hij ze ook echt wil gaan eten.........! :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2008 07:37 

misschien vind hij het gelijk lekker
en anders... de aanhouder wint 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2008 07:51 

Aantal fretten: 1
Succes Mayke, in ieder geval vind ik het super dat je wilt proberen over te stappen. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2008 16:22 

Aantal fretten: 0
Het kan zijn dat ze meteen 'over' zijn maar soms moet je even volhouden en doorzetten. Ik ben benieuwd!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2008 21:29 

Vanmiddag werd er gebeld en stonden er 43 muisjes op de mat, of ze binnen mochten komen..... :-?
Een TNT -bezorger in oranje-zwart pak zat aan het witte doosje vastgeplakt... :lol:
Op het pakketje stond prooidier......
Oh jee, daar kwam de eerste lichting muisjes mijn huis binnen. Ik kreeg de kriebels. Ik nam het pakketje aan en snelde er mee naar de keuken, het idee om het pakje open te moeten maken gaf me een beeld voor ogen van * het hangen boven een kotsbakje* misselijkheid.

Hoe zou ik het aan gaan pakken ??
Ik sneed het plakband door aan de zijkanten en deed de deksel eraf, gelukkig zag ik het eerste ijsklontjes-verpakking :o Pffffff.
Ik ging verder en zag hoe 43 paar oogjes mij aankeken.....oh jee wat waren ze klein, bloot en zielig.
Ik moest me niet aanstellen, mijn prooidier-avontuur was begonnen.
Met plastic handschoenen aan en een lepeltje heb ik 3 muisjes uit het zakje gehaald, agossie, kleine rolmopsmuisjes, dikke en dunnetjes.....* slikt* .
Deze 3 zullen als proefkonijn ( lees muis ) dienen voor mijn lieve Charley,
ik hoop voor Charley dat hij ze gaat eten, voor mezelf hoop ik dat niet.
Het is echt wennen hoor, jeemig, wat een sport...... * slikt en zucht * !
Ik word er niet vrolijk van ( nog niet ) ! :-?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2008 22:15 

Goedzo Mayke! :toppie: Heb je er al 1 gegeven? Geloof me het went echt. Nu zie je het nog als zielige, dode, ingevroren muisjes. Dat zijn het straks ook nog wel, maar dan ga je het meer zien als eten voor de fret. Ik wel in ieder geval.
Laatst had ik 'smiddags nog de (levende) rat van mijn zus vast en 'savonds haalde ik er weer 1 uit de vriezer voor m'n fretten. Maar ik had helemaal niet het idee dat het ook het lieve ratje van 'smiddags had kunnen zijn wat ik daar uit de vriezer haalde, het staat nu helemaal los van elkaar. Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]