Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 14 dec 2017 06:14
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Moeilijke keuze...
BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 11:18 

Sinds vorig jaar heb ik een moertje erbij gekregen. Ze zag er erg slecht uit en weinig vacht. Aan goed voer gezet, veel aandacht, los lopen, schone kooi en sociale contacten met andere fretten. Nu ziet ze er super uit. Aangekomen, meer vacht en zat een tijd goed in haar vel.
Alleen de toevalletjes die ze heeft beginnen nu erger te worden. Eerst was het twee tot drie keer per dag, nu heeft ze er al ontelbare in de ochtend gehad. Ze slaapt ook meer en meer en is constant afwezig. Heb al met Hanneke gemaild, die zei (toen het nog lang zo erg niet was) dat er zeker wel wat aan te doen is. Met mijn eigen dierenarts overlegd en die zegt dat het met medicatie te helpen is. Maar nu het in zeer korte tijd al zo erg wordt, en ik vermoed dat ze ouder dan vijf is vraag ik me af wat het beste is. Soms schiet me door het hoofd dat het beter is om haar in te laten slapen. Omdat ik het erg vind om te zien hoe ze dan in haar kooi zit te lijden. Maar kinderen die bij ons over de vloer komen zijn het meeste gek van haar. Als ze wel normaal is, is ze erg rustig en lief, bijt niet en ligt graag bij je op schoot.
Ik vraag me af, zal ze een goed leven hebben als ik haar vol stop met medicijnen? Of kan ik haar beter uit haar lijden laten verlossen? Ze heeft in ieder geval bij mij nog een goed jaar gehad. Denk dat de kinderen het erger vinden dan ik... Voor nu dan...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Moeilijke keuze...
BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 11:33 

Om te beginnen zou ik met het fretje naar Hanneke gaan, en kijken wat er precies speelt. Uit jouw tekst haal ik niet dat er is gevonden wat ze precies mankeert.
Want zonder duidelijke diagnose zou ik zelf geen dier in laten slapen. Wellicht kan Hanneke met medicatie haar gewoon weer op de rit helpen. Een fret op medicijnen is helemaal niet erg, als ze dan gewoon weer hun eigen leventje kunnen leiden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 11:33 

Aantal fretten: 4
Als het is wat ik denk dat het is, insulinomen dus, kan ze daar prima aan geopereerd worden door Hanneke (of een da die deze operatie vaker heeft uitgevoerd) en kan ze nog jaren mee. Wij hebben zelf een fret waarbij 3 jaar geleden insulinomen zijn weg gehaald op vijfjarige leeftijd, zij is nu ruim acht en heeft nog steeds een goed bloedsuiker.
Persoonlijk zou ik een fret nooit laten inslapen om deze reden maar haar gewoon laten opereren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 11:35 
Moderator

Aantal fretten: 1
En probeer voor nu Waltham te geven, want het klinkt mij als insulinomen en dan kan Waltham haar suiker weer omhoog halen. Inslapen zou ik nog niet doen, maar ik zou wel maandag naar Helmond gaan en niet wachten, want toevallen is natuurlijk niet goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 11:55 

Aantal fretten: 1
Heel snel naar Hanneke gaan. Operatie of medicijnen is dan echt zo erg niet hoor. Zoals ze er nu bij zit, dat is wel erg als ik het zo lees. Gewoon laten checken door haar!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 12:04 

Aantal fretten: 5
Als ik je tekst lees ben ik het met mijn voorgangers eens, en heeft jouw fretje insulinomen. Heb je druivensuiker in huis? En Waltham? Je moet haar bloedsuikerspiegel omhoog zien te halen, en haar maandag meteen naar Hanneke brengen. Mijn fretje is vorig jaar geopereerd aan insulinomen, en is dit jaar 7 geworden. Ze doet het super, haar suiker is nog altijd goed, en ik geniet nog iedere dag van Levvy :sdf47: En dit geldt ook voor jouw fretje :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2011 15:40 

Aantal fretten: 2
Ik zou zelf nooit een fretje zomaar laten inslapen, zonder met Hanneke te overleggen. Eerst een diagnose en prognose en daarna kun je voor jezelf bepalen of het de moeite waard is om verder te gaan. Zoals jouw verhaal klinkt, zou ik er zeker voor kiezen....insulinomen is goed te behandelen. Niets doen is laten lijden....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]