Een Deense student diergeneeskunde (Carina Ingemann) wil een (kwanitatief) onderzoek uitvoeren naar de doodsoorzaak bij fretten. Via via kwam ze bij mij terecht. Ze voert het onderzoek uit onder frettenhouders in Engeland en Denemarken, maar omdat ik aanbood dat er via fora ook gegevens verzameld kunnen worden onder Nederlandse eigenaren, is besloten het ook in Nederland uit te zetten. Voorwaarde voor de vergelijking is wel dat er minimaal van 100 fretten resultaten zijn. Wat wil ze onderzoeken?Ze wil een aantal gegevens naar voren krijgen:
- de gemiddelde leeftijd van fretten
- de meest voorkomende reden voor euthanasie / overlijden
- vergelijking tussen fretten in Denemarken, Engeland en Nederland (mits voldoende resultaten)
Wat is het probleem?Er zijn geen cijfers bekend waarin dit vergeleken wordt, ook niet in Nederland. Vandaar dat frettenhouders benaderd worden. Hoe meer respons, hoe betrouwbaarder het resultaat!
Wat moet ik nog meer weten?
- Alle reacties worden anoniem verwerkt en alleen voor dit onderzoek
- Alleen voor fretten die overleden zijn na het jaar 2000
- Ook voor fretten die overleden zijn bij een ongeluk of natuurlijke doodsoorzaak
- Alleen fretten waarvan de precieze geboortedatum en datum van overlijden bekend is
(precieze geboortedatum is dus niet als de fret uit de opvang komt en 'ongeveer 3 jaar is aan de tanden te zien'. Maar het komt niet aan op één dag)Hoe vul ik het in?Je kan in het volgende bericht de vragen kopiëren en in het Nederlands invullen op het forum. Ik zal dan alle reactie bij elkaar zoeken en naar haar mailen.
Zelf downloaden en mailen?Als je de gegevens liever zelf invult in een word-document en mailt, kan dat door onderstaand worddocument te downloaden en in te vullen. Let op, ze is Deens, kan Engels en heeft een Nederlandse vriend. Maar vul het bij voorkeur in in het Engels (anders heeft haar vriend zoveel te doen

)
http://www.frettenforum.nl/images/ferre ... Carina.docVul je dit nieuwsbericht verspreiden?Dat mag, maar hou er rekening mee dat ik niet het hele internet afstruin om de op internet ingevulde gegevens in te vullen. Stuur mensen dan bij voorkeur door naar mijn forum (
www.frettenforum.nl), dit forum of laat ze anders het Worddocument invullen.
Insturen voor 30 mei