Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 12 dec 2017 19:51
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Insulinomen, operatie of medicatie?
BerichtGeplaatst: 17 nov 2012 15:27 

Aantal fretten: 2
Hallo allemaal,

mogelijk heeft mijn fretje insulinomen.
Om voor mezelf alles even op een rijtje te krijgen en uiteindelijk de beste beslissing te nemen voor mijn fretje,
zou ik graag ervaringen willen horen over het verwijderen van de insulinomen. Dus zowel positieve als negatieve ervaringen daarmee.
Ook zou ik graag wat ervaringen horen van de mensen die behandelen met proglicem.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes Suzanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Insulinomen
BerichtGeplaatst: 17 nov 2012 16:01 

Allebei mijn meiden zijn er dit jaar aan geopereerd. En ik moet zeggen dat het voor mij niet zo heel goed heeft uitgepakt. Maar dat heeft meer te maken met het resultaat van de operatie. Zal het proberen uit te leggen.

Kaia
Kaia is een dame van 7,5, in april is ze geopereerd omdat ik zo lang mogelijk van de insulinomen af wilde zijn. Medicatie is alleen een remming en naar mijn mening minder effectief. Ze was in redelijk goede conditie dus ik heb gekozen voor de operatie aangezien medicatie(proglicem) belastend kan zijn voor de maag. En Kaia is al een maagpatient dus dat leek me geen goede combinatie. Het herstel van de operatie ging best wel goed, natuurlijk in ogenschouw genomen dat ze al ouder is en dat ze meer dingen mankeerd. Zo heeft ze ook een lichte hartaandoening, op dat moment was ze ook aan het herstellen van een nierontsteking dus ik was niet ontevreden. Nu 7 maanden later blijkt het langzaamaan weer terug te komen. Dat is helaas niet het gemiddelde, normaal zijn ze dacht ik een jaar tot 1,5 jaar insulinomen vrij, tenminste dat is wat Hanneke mij verteld heeft. Dus het is pech dat Kaia er nu al weer last van krijgt maar dat is niet anders en dat zal ik moeten accepteren hoe moeilijk ook. Aan de andere kant vind ik wel dat haar leven in die 7 maanden enorm in kwaliteit is toegenomen. Ze is veel actiever dan voorheen. Dus wat mij betreft was het de operatie meer dan waard.

Sandy
Ook sandy heeft een zeer gevoelige maag waardoor medicatie voor haar geen optie is. Ik heb dus verleden week donderdag haar laten opereren aan insulinomen. Maar helaas is dat niet gelopen zoals gedacht. Het blijkt dus dat er waarschijnlijk nog een insulinoom zit die nog niet voelbaar is op het moment. De operatie heeft dus niet goed geholpen nu omdat er nog meer zitten. Ze heeft dus nog steeds dezelfde problemen als voorheen waar ze ongeveer over 2 maanden weer aan geholpen moet worden. Hanneke geft aan dat dit heel af en toe kan gebeuren en ze voelde zich er ook niet prettig bij, niet dat zij hier iets aan kan doen natuurlijk maar ze vind het gewoon vervelend dat deze operatie niet de verwachtingen heeft waar gemaakt waar we allemaal op hoopten. Ze heeft dus aangeboden om haar over 2 maanden nogmaals open te maken voor een heel zacht prijsje. Niet dat dat belangrijk is maar het is toch leuk om een dierenarts te hebben die ook in dat opzicht met je meedenkt. Sandy is echt super aan het herstellen van de operatie, we zijn nu een week verder en ze gedraagt zich als voorheen, het is net alsof ze voor sterrilisatie is geweest, zo snel vond ik haar al weer goed. Natuurlijk rent en vliegt ze nog niet, en is ze wat voorzichtig met klimmen en klauteren maar verder ben ik erg tevreden met haar herstel.
Maar het blijft natuurlijk jammer dat de operatie weinig heeft uitgehaald bij haar. Dat is echt moeilijk te verkroppen. Maar nogmaals Hanneke heeft aangegeven dat dit heel af en toe wel eens gebeurd, dit is dus niet een goede casus maar het kan wel gebeuren.

Maar ik zou bij mijn fretten nogmaals kiezen voor een operatie, maar het is dan vooral belangrijk om naar je eigen fretten te kijken en hun herstelkansen te kijken. Zijn ze fit genoeg om de oparatie aan te kunnen, zo ja dan zou ik het doen, denk je van niet dan zou ik kiezen voor medicijnen en goed kijken hoe ze daar op reageren. Maar naar mijn idee zijn medicijnen veel minder effectief dan een operatie. Zou ik bij Kaia gekozen hebben voor medicatie dan denk ik dat ze nu al niet meer bij me was geweest. het is dus een weloverwogen keuze geweest, en er is er maar 1 die daar over kon oordelen en dat ben ik zelf. Ik had namelijk het gevoel dat mijn meiden een operatie wel aan zouden kunnen. en vandaar dat ik daar voor gekozen heb.
Beetje een langdradig verhaal geworden :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Insulinomen, operatie of medicatie?
BerichtGeplaatst: 17 nov 2012 16:56 

Wel een duidelijk verhaal Chaimel :-D

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2012 18:08 

Dank je wel Chaimel. En helemaal niet langdradig hoor. Hoe meer informatie hoe beter.
Ik had jouw fretjes al wel helemaal gelezen, dus was al redelijk op de hoogte.
Maar fijn om het zo nog even te zien.
Je gaat dus wel weer laten opereren met Sandy?
Ik heb nog twee andere verhalen gelezen van fretjes met insulinomen.
Ook niet bijster positief.
1 fretje was voor niks geopereerd want had geen insulinomen (niet bij Hanneke)
en 1 fretje zou te jong zijn voor insulinomen en na een jaar toch geopereerd, wel insulinomen weggehaald,
maar uiteindelijk door andere oorzaken toch laten inslapen na 2 maanden na de operatie.

Ik zou heel graag ook verhalen horen waarbij het heel goed gegaan is.
Ik neig nu namelijk steeds meer naar niet opereren.
Ten eerste vind ik een operatie DOODENG. Ten tweede vind ik toch ook wel dat dat weer aardig wat stress met zich meebrengt. Ten derde lees ik best wel veel negatieve verhalen. Ten vierde kunnen ze in de tussentijd ook weer ergens anders last van krijgen en dat je alsnog moet besluiten ze in te laten slapen.

Ik vind dit echt zooooo moeilijk.....

Maar goed, ik hoop op nog wat reacties, zodat ik een beetje een beeld krijg van hoe of wat....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2012 19:27 

Als ik heel eerlijk ben zou ik hier niet te lang wachten op reacties. Er zijn hier sinds verleden jaar een hoop mensen weg van het forum met heel veel medische kennis en ervaringen. De kans dat er iemand echt inhoudelijk op je vraag in kan gaan is niet heel erg groot.

Ik weet wel van Marit dat ze een positief verhaal heeft, ik zal haar even om een reactie vragen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2012 20:21 
Moderator

Aantal fretten: 1
Ik kan je ook niet verder helpen. Ik heb nog nooit een fret met insulinomen gehad, maar dit komt omdat ik maar één fret gehad heb, die de leeftijd van 6,5 jaar gehaald heb en die had geen insulinomen.

Wat dat betreft is Chaimel de persoon, die veel informatie kan geven en dat heeft ze al gedaan. Een top uitleg Chaimel. :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2012 21:01 

Aantal fretten: 4
Zeer duidelijke uitleg Chaimel :-D

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 00:05 

Hmm dank je wel voor de tip Chaimel.
Dat is wel jammer dan, ik zal eens kijken of ik het verhaal van Marit kan vinden..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 01:24 

Nee denk niet dat je het kan vinden. Maar ik zal even aan MArit vragen of ze hier wat meer over kan komen vertellen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 02:18 

Zit trouwens net aan furo van karlijn te denken, misschien dat zij wat meer (positiever) kan vertellen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 15:56 

Ik heb Troy laten opereren aan insulinomen, dat is nu denk ik twee of drie jaar geleden. Die operatie is goed gegaan en hij is ook lekker opgeknapt. Wel had ik het idee dat de insulinomen na ruim een jaar toch terug zijn gekomen en toen heb ik besloten hem in te laten slapen (omdat er elke keer wat anders mis was).

Van de verhalen die ik ken, is een operatie wel een goede keuze, omdat het het probleem direct oplost. De insulinomen zijn weg en je hoeft je fret niet op medicatie te zetten. Dat sommige mensen voor medicijnen kiezen, komt ook omdat de fret te oud is voor de operatie of de operatie niet mogelijk is vanwege bijvoorbeeld hartproblemen. Of de fret is niet in goede conditie.

Zelf heb ik de keuze gemaakt dat als een fret in goede conditie is, dan opereren. Als hij van alles extra mankeert, dan doe ik het niet meer. Artax is twee jaar geleden geopereerd en de operatie was geslaagd, maar de patiënt overleden. Nou ja, niet direct, pas drie maanden na de operatie. Maar hij is gewoon nooit helemaal opgeknapt van de operatie en die extra lijdensweg had ik hem liever bespaard, achteraf gezien. Maar dat waren insulinomen, gal, darm etc. dus veel meer dan alleen de insulinomen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 19:36 

Ja dat is ook vaak het bijkomend probleem. Ik ben heel erg benieuwd Suus, of je denk dat je fretten een eventuele operatie aan zouden kunnen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 19:38 

Aantal fretten: 5
Ik heb zelf inderdaad ook een fretje laten opereren aan insulinomen. Levvy was dat. Ik kreeg Levvy toen ze vier jaar oud was en de vorige eigenaren vertelde mij dat ze haar altijd van alles en nog wat te eten hadden gegeven. Ik had daardoor al zelf ingevuld dat de kans dat ze insulinomen kreeg erg groot was, en besloot haar daarom ook zelf te houden zodat ik haar de kans voor een operatie kon geven.

Toen Levvy vijf was, kreeg ze uiteindelijk een laag bloedsuiker. Ik liet het regelmatig prikken, gewoon om nieuwsgierigheid en uiteindelijk bleek haar suiker beneden de 5. Ik ben toen iedere drie maanden geloof ik naar Hanneke gegaan om te prikken. Uiteindelijk heb ik toen haar suiker 3,7 was heb ik haar laten opereren. Ze kreeg toen alleen meerdere keren per dag waltham maar nog geen medicijnen. Je zag ook totaal niet aan haar dat ze last had van insulinomen. Ik vond zelf haar waarde toen te laag, en dacht ook dat het beter was om haar te laten opereren voordat ze ziek werd en/of af begon te vallen. Levvy is toen geopereerd en na een paar dagen mocht ik haar ophalen. Ik geloof dat ze toen vijf was.

Levvy had 1 hele grote insulinoom en daardoor was de kans dat het snel terug zou komen ook erg klein. Ik heb daarna nog dik twee en een half jaar van haar mogen genieten, waarbij ze vanaf haar zevende pas weer medicatie kreeg voor insulinomen. Puur omdat haar suiker weer laag werd maar ze had er weer totaal geen last van. Levvy is uiteindelijk overleden aan haar hartje, maar van de insulinomen heeft ze eigenlijk nooit echt last gehad.

Persoonlijk zou ik bij mijn fretjes wel altijd kiezen voor een operatie, vooral ook omdat de medicatie voor insulinomen zo zwaar vallen op de maag. Ik heb bij Levvy heel veel geluk gehad, en de operatie was het dik en dwars waard. Volgens mij ligt het er ook voor een groot gedeelte aan hoe de insulinomen zich ontwikkeld hebben. Zijn het vele kleintjes, of grote exemplaren.

Heel veel succes met je keuze Suus!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 19:41 

Thanks voor je bijdrage Marit :-D
Ik wist dat jij met Levvy een positieve ervaring had :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 20:46 

Destijds had mijn fretje Freaky ook insulinomen.
Ik heb haar laten opereren en ze is er helemaal van hersteld, dus het is wel degelijk mogelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 20:48 

Sorry hoor Esther dat wist ik niet :-)
Fijn om nog een positief verhaal te horen :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 21:02 

Dat geeft niet hoor Chaimel!
Freaky heeft de insulinomen wél overleefd maar werd meteen daarna weer ziek.
De klieren in haar hals waren erg dik geworden (kon alleen nog maar vloeibaar eten), en ze was helemaal uitbehandeld, en toen heb ik haar alsnog moeten laten inslapen :cry3:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 21:07 

Dank jullie wel voor jullie verhalen. Fijn om ook positieve verhalen te horen. Want ik neigde naar niet opereren.
Nu begin ik te twijfelen.
Bunzy kwam bij de DA omdat ie een beetje kaal werd, verder totaal geen klachten.
Implantaat laten zetten, en kaalheid gaat weer helemaal weg.
Schrok me alleen wel dood, want zag ineens dat zijn buik blauw werd!!
Ik weet dat met een vergootte mild dat ook kan, maar zat niet echt links ofzo, maar een lange streep in het midden.
Totdat ik las dat bij wildkleur als de haartjes weer aangroeien dit blauwig kan zijn. Pfffff ik opgelucht. Want hij was wat kaal op zijn buik en dit begon idd weer aan te groeien.
Hij was bij de DA op zijn suiker geprikt, en dat was te laag. Uit mijn hoofd net onder de 3. Nu las ik dat die bloedglucoseapparaatjes dat die niet de juiste waarde aangeven??? Dus ik twijfel of het wel echt te laag is. Thuis heb ik ook nog een paar keer geprikt met zo`n apparaatje en ene keer wel te laag en andere keer niet.
Vorige week begon ie ineens om te vallen. Dus dacht toen meteen aan insulinomen.
Ik heb begin deze week ook nog contact gehad met Hanneke, en heb proglicem om wat tijd te overbruggen. Maar Bunzy at ook zijn brokjes niet zo goed, dat vond ze vreemd want dat past niet bij insulinomen. Hij eet wel zijn waltham. En hij komt ook goed aan voor de winter. Hij zit zelfs iets boven zijn normale gewicht voor deze tijd. Maar dat kan ook komen doordat ie nu wat meer waltham krijgt.
Hij schudt zich ook regelmatig uit...
Nu denk ik misschien heeft ie wel oorontsteking???/ Misschien heeft ie wel oormijt bij de DA opgelopen??? Dus iig behandeld met stronghold en nu ook een kuurtje synulox gegeven.
Ik ga binnenkort sowieso naar Hanneke met hem, maar wil dan wel al een beetje weten wat ik nou wil, opereren of niet.
Hij is verder in goede conditie, hij is 5 1/2 jaar. Hij heeft wel een chronisch maag darm probleem. Verder is ie nooit ziek geweest.

Nogmaals bedankt voor jullie verhalen, en ik laat zeker nog weten als ik bij Hanneke ben geweest en als ik weet wat ik ga doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 21:10 

Duidelijk verhaal. Bij een fret die in goede conditie is zou ik gaan voor de operatie. Zeker ook omdat je aangeeft dat hij wel maag patient is en de medicijnen dus extra schadelijk voor hem kunnen zijn.
Alvast heel veel succes bij Hanneke en we horen het wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 21:11 

Ik ga ook altijd naar Hanneke, en zij geeft jou echt wel een goed advies, over wat wel en niet haalbaar is volgens haar!
Ik wens jou dan ook héél erg veel succes toe met jouw Bunzy :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]