Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 17:05
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opgezette anus
BerichtGeplaatst: 02 aug 2013 11:25 

Aantal fretten: 1
Gisteren heb ik dus een jong fretje opgehaald, en ik kwam er vanochtend achter dat haar anus opgezet is.

Ze is 8 weken oud, en behalve wat gepiep (lijkt mij niet uit pijn) heb ik niets raars aan haar gemerkt. Gezien ik haar niet 24/7 in de gaten kan houden en ze natuurlijk met James zit, weet ik niet welke drolletjes van haar zijn, maar ik kan haar natuurlijk altijd een tijdje apart zetten indien nodig.
Haar kontje is niet echt dik en de anus is ook niet rood, heeft een gewoon kleurtje eigenlijk.

Meningen? Kan dit een anaalklierontsteking zijn of misschien gewoon wat geïrriteerd? En wat kan ik hier dan aan doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Opgezette anus
BerichtGeplaatst: 02 aug 2013 12:23 

Aantal fretten: 7
Vervelend dat je nieuwe fretje dit nu al heeft, ze is pas 8 weken nu, wat kreeg ze te eten bij de fokker ?

Het is natuurlijk moeilijk te zien als je fretjes direct bij elkaar in een kooi plaats van wie welk drolletje is, in dit geval is het beter om haar toch even alleen te zetten, dan krijg je een beter beeld van haar ontlasting en ook van wat ze verder nog laat zien aan haar gedrag.
Je ziet dan ook meteen of ze mogelijk last heeft (of nog krijgt) van diarree, dat kan een symptoom zijn van vele soorten van ziekten zoals bijvoorbeeld inwendige parasieten. Een fretje met diarree moet je zo snel mogelijk laten nakijken door een frettendierenarts, zeker zo een jong diertje, omdat er vloeistoffen verloren raken en er geen voedsel wordt opgenomen. En zeker nu met die warmte !! Maar hopelijk heeft ze geen last van diarree.

Ruikt ze ook erg, en dan bedoel ik stinkt ze erg ? Schuift ze wel eens met haar kontje over de vloer dat zou een teken van jeuk aan de anaalklieren kunnen zijn.
Gepiep van je fretje zou wel op pijn kunnen duiden, dus hou dat even in de gaten. Dat geluid maakt ze dan als ze aan het poepen is. Ze kan dan ook kreunen.
Dan zouden de anaalklieren ontstoken kunnen zijn.

Maar het kan ook een gewone irritatie zijn.
Hou haar de komende dagen goed in de gaten, zeker omdat het nu zo warm is moet ze goed blijven drinken en eten !
En kijk of ze sleetje rijdt ( poepertje over de grond schuren), kreunt bij het poepen en/ of erg stinkt.
Zet haar de komende dagen apart van James, dus niet samen in een kooi, pas dan kun je een goed beeld van haar krijgen. Hou haar dus heel goed in de gaten en laat haar ook nog even niet spelen met James. Voor het geval het iets besmettelijks zou zijn.... maar mogelijk is het alleen een lichte irritatie, en verdwijnt het weer snel.

Blijft de irritatie aanhouden dan zou ik toch niet te lang wachten om naar een goede frettendierenarts gaan ter controle !
En frettenvrouwtjes moet je ook laten steriliseren he ( vanaf 6 maanden oud ), maar dat wist je waarschijnlijk al !

Hoe heet ze eigenlijk ? Heb je al een naam voor haar ? :up:

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 aug 2013 12:33 

Bij de fokker kreeg ze s'ochtends nat kattenvoer en s'avonds een mix van katten en frettenbrokjes. Bij mij krijgen ze kattenbrokjes.

Oké, ik zal ze dan apart zetten en haar ontlasting in de gaten houden.

Ze stinkt verder niet, en ik heb haar ook niet zien schuiven.
Het gepiep is trouwens eerder gebrom wat ze in de buurt van James maakt, maar ze lijkt er ook verder niet veel last van te hebben.

Het steriliseren wist ik inderdaad al ja, haha. Ze heeft nog geen naam, dus suggesties zijn altijd welkom ;)

EDIT:

Ik heb zojuist even gecheckt, en alles ziet er weer picobello in orde uit. Kan het zijn dat ze gewoon een beetje last had met poepen en het er daardoor wat dik uit zag?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 aug 2013 12:57 

Dat zou kunnen, wel goed dat je haar meteen zo goed in de gaten houd hoor ! Goed van je !

Hou het gebrom toch even in de gaten, niet alle fretjes willen samen zijn met een ander fretje, mogelijk wil ze dat dan aangeven, geef ze de tijd om aan elkaar te laten wennen, heel af en toe eens samen laten spelen is in het begin al voldoende en er bovenop zitten dat ze het ook samen leuk houden. Laat ze inderdaad gedrag zien als brommen of gaan ze elkaar aanvallen in de nek dan meteen scheiden van elkaar. Dan is ze duidelijk niet gediend van James. Niet alle fretjes willen een vaste partner ! :wink:

Als voer zou ik je toch aanraden te gaan voor echt frettenvoer zoals Totally Ferret, Orijen, Eukanuba of Hills( kitten kipsmaak).
Dat is zoveel beter voor je fretten ipv gewoon kattenvoer. Daar zitten teveel plantaardige stoffen in die je fretje niet kan verteren.

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 aug 2013 15:30 
Moderator

Mayke heeft alles al verteld. :g

Ik weet niet of het een optie voor je is, maar steeds meer mensen neigen ernaar om de fretten apart te huisvesten en samen spelen als dat kan natuurlijk. Zo kun je ze altijd goed in de gaten houden. De fretten hebben een eigen slaapplek en geen last van een andere fret als die opeens het idee krijgt ik wil spelen en de andere fret denk nee ik wil slapen. In hun eigen kooi hebben ze rust en kunnen dingen doen als ze dat zelf willen.

Dat gebrom ken ik wel denk ik. Het is een laag keel geluid. Mijn fret doet dit ook. Bij mijn fret is het als ze het ergens niet mee eens is. Maar ja sommige dingen moeten toch echt gebeuren zoals nageltjes knippen of haar vacht langs gaan of ze geen rare beestjes heeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2013 14:41 

toen ik zojuist de twee drolletjes in bad deed, (en dominique erin poepte- zag er verder goed uit) kwam ik er achter dat ze nogsteeds een dikke anus heeft, maar nu is het ook rood en het leek ook iets te bloeden. Ze stinkt ook een klein beetje (was in bad erger) en is er ook heletijd naar aan het likken en doen, ze rolt een beetje rond hier op bed.
Ik heb zojuist de dierenarts gebeld, maar ivm spreekuur kon ik niet met één van de dierenartsen spreken. Omdat we momenteel financiële problemen hebben is ook er heen gaan niet echt een optie, al ben ik wel bezig om een aantal kostbare spullen te verkopen om zo evt. behandeling te betalen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2013 15:03 

EDIT: zojuist weer even gekeken, en het ziet er al veel minder rood en gezwollen uit. Kan dit komen door het poepen of iets dergelijks?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2013 16:28 
Moderator

Ik denk, dat het toch verstandig is om langs een dierenarts te gaan met frettenverstand. Bloed is nooit goed. Misschien kun je met de dierenarts een maandelijkse betaling regelen. Het is altijd te proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2013 16:03 

Aantal fretten: 2
Ik zou ook aan de DA vragen of je via een regeling kunt betalen.
Er is een bepaalde instantie voor zoiets maar daar ben ik de naam van kwijt, maar het bestaat dus wel!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 aug 2013 01:19 

Wat ik niet goed begrijp is dat je aan een tweede fretje bent begonnen als je financiën het eigenlijk niet echt toelaten. Fretten kunnen al heel jong ziek worden met daarbij de nodige onkosten die dat met zich meebrengt, misschien had je het beter bij 1 fretje kunnen houden, want dat kan heel goed, fretten kunnen nml. heel goed alleen blijven mits ze maar voldoende aandacht krijgen van de baas.

Ik zou nu met Dominique zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan die echt verstand heeft van fretten ( Eindhoven).
Als er al vanaf het begin problemen zijn in het gebied van de anus en niet meteen goed aangepakt worden dan blijft het problemen veroorzaken met weer steeds terugkomende onkosten daarvoor. En vergeet niet hoe pijnlijk het kan zijn voor je fretje.
Dus zo snel mogelijk naar een dierenarts, en bespreek inderdaad of in delen betalen mogelijk is.
Succes ! :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 sep 2013 21:39 

Aantal fretten: 2
Amen Mayke

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]