Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 16 dec 2017 01:42
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sloom gedrag / Ademhalen met herrie
BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 17:31 

Aantal fretten: 0
Oke even voordat er misverstanden ontstaan: dit gaat dus over 2 verschillende fretten met allebei een ander probleem.

1.
Hope, een moertje van 4 jaar en een paar maanden oud gedraagt zich ineens traag/sloom.. ze loopt een beetje alsof ze niet helemaal snapt waar ze is en als ik haar eenmaal op heb getild laat ze zich echt hangen. Nu doet ze dit vaak ook wel zomaar.. maar niet zo erg als nu. Ik vind haar ook wat magerder lijken dan ze was: ik heb haar helaas nooit gewogen dus dit kan ik niet chekken. Haar vachtje vind ik ook een beetje dof. Verder eet en drinkt ze wel gewoon goed (voor zover ik haar kan controleren). Ook klom ze net, zoals altijd steeds mijn broekspijp in.. ik vertrouw het niet helemaal maar weet ook niet of ik hier nu wel mee naar de dierenarts moet gaan of nog even af moet wachten? Het is pas sinds vandaag dat ze zo doet. Oogjes zijn wel helder en ze loopt niet scheef of mank. Kopje houdt ze ook rechtop. Krabbelt niet aan de oren. Hope zit buiten gehuisvest.

2.
Muppie, ook een moertje van 4 jaar en een paar maanden oud maakt een hoop lawaai met ademen en eten. Nu moet ik zeggen dat ze wel erg opgewonden gedrag vertoont (hyperactief heen en weer lopen etc.) dit doet ze alleen als ik net het hok in kom.. daarvoor en daarna doet ze rustig en hoor ik het geluid ook veel minder.. het is een soort van piepend/nukkend geluid... heel lastig te omschrijven. Als ze eet wordt dit geluidje harder. Ik heb net bij haar keeltje gevoelt; ik voel geen verdikking of iets.. eet voor zover ik zie goed. Drinkt ook voldoende.

Weet iemand van jullie wat 1 van deze dingen kan zijn? En moet ik er mee naar de DA of nog even afwachten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sloom gedrag / Ademhalen met herrie
BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 19:46 
Moderator

Aantal fretten: 1
Hope:

Vergeet niet dat het winter wordt, maar als dit gedrag dan andere winters, dan zou ik het laten onderzoeken. Magerder worden is natuurlijk niet goed vooral met de tijd van het jaar, waarbij ze juist weer vetjes moeten kweken en ze zitten buiten, dan moeten ze juist meer gaan eten. Het vachtje kan zijn met de overgaan naar de wintervacht. Verhaart ze niet? Gewicht zou je eigenlijk wel moeten gaan wegen. Dit voor je zelf om een referentie te hebben vooral in dit soort situaties.

Mijn vragen:
Eet ze goed? Is de ontlasting goed? Gewicht is op dit wel belangrijk om te weten.

Waar ik aan denk is misschien een maag/darm probleem of het is echt de overgang naar de winter toe. Als de overgang naar de winter echt anders is dan anders, dan is dit het niet. Een bijnier probleem kan ook aan de orde zijn. Alleen met de winter krijgen ze dan meestal een betere vacht, dan in de zomer. Als ze kruimelt met het eten of moeilijk eet, kan een middenoorprobleem misschien parten spelen.

Als ik het iets niet vertrouw, dan kijk ik het een paar dagen aan en ik ga dan een dierenarts. Tenzij het spoed is, want dan sta ik gisteren al bij mijn dierenarts.

Muppie:

Een bijnierprobleem kan dit zijn. Vooral omdat het gedrag anders is dan anders. Bij piepend geluid denk ik ook aan middenoorprobleem of bronchitis of zoiets.

Maar dierenarts ben ik niet. Met Muppie zou ik zekers naar de dierenarts gaan en als je dan toch gaat, dan neem Hope ook mee, want dan weet je gewoon wat er aan de hand is. Je moet echt een dierenarts met frettenverstand hebben, want anders wordt het zoeken, proberen en zoeken en een paar maanden later ben je nog steeds op het punt waarvoor je kwam.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 20:20 

Aantal fretten: 0
Bedankt voor het antwoord!

Eet ze goed?;
Zover ik het kan chekken eet ze goed (aangezien ze met z'n 2en zijn kan ik het niet precies in de gaten houden).. ik vind zelfs dat ze wat meer eet dan normaal.

Is de ontlasting goed?;
De ontlasting ziet er prima uit maar ik heb wel al een tijdje het idee dat het meer is en dat ze het meer door het hok heen doen.. maar hier hebben ze wel vaker periode's van.

Ik ga zeker een afspraak bij de dierenarts maken.. misschien (hopelijk) is het wel niets maar dan kom ik in ieder geval niet voor vervelende verassingen te staan en als er wel iets aan de hand is ben ik er (hopelijk) op tijd bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 19:56 
Moderator

Aantal fretten: 1
Hopelijk valt het allemaal mee, maar eventjes laten checken door de dierenarts kan nooit kwaad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 22:15 

Aantal fretten: 7
Dat zou ook mijn advies zijn, gelijk even een afspraak maken bij een goede frettendierenarts met ervaring (want anders heb je bij dit soort dingen nog niks aan), beter een keer teveel voor niks dan een keer te weinig en je straks zegt had ik maar.
Dus goed dat je gaat, heb je al een afspraak gemaakt ?

En een weegschaal is een must als je fretten hebt, dan heb je altijd een overzicht van hun gewicht en weet je precies of er iets daarin scheef zit. Ik weeg mijn fretten elke week, dan weet ik zeker dat er niks fout zit. :-D

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 13:37 

Aantal fretten: 2
Ik zou ook even een afspraak maken bij de DA.
En een digitale weegschaal heb je al vanaf 10 euro, dus daar kun je het niet voor laten toch! :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]