Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 18:45
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sterk vermagerde fret
BerichtGeplaatst: 31 okt 2014 22:55 

Aantal fretten: 3
Hoi allemaal!

Ik zal mijn situatie eerst even schetsen:
Ik heb 3 vrouwelijke fretten, 2 zusjes (wildkleur) van iets ouder dan een jaar een een albino van 7. Het drietal hebben mijn vriend en ik een half jaar geleden overgenomen van een stel. Toen wij de oude fret (Channey) in huis hadden gehaald werd ze al vrij snel dun, maar niet zorgwekkend. Naar ons idee kwam dat door stress vanwege de verhuizing, ze at wel goed en werd na loop van tijd steeds actiever.

Zondag zijn mijn vriend en ik teruggekomen van 2 weken vakantie. We hebben de fretten toen ondergebracht bij een frettenopvang. Wij hadden al aangegeven dat het zou kunnen dat Channey hierop zou kunnen reageren. Echter, toen wij ze op kwamen halen afgelopen maandag was Channey inderdaad sterk vermagerd, maar echt vel over been. Een wandelend skelet. Bij haar laatste weging voor de vakantie woog ze 700gr, ik weet niet precies meer wanneer ik haar toen heb gewogen. Toen ze terugkwam heb ik haar gewogen en woog ze nog maar 615! We wilden het even aankijken omdat we dachten dat dit weer door de stress kwam, we zagen haar wel weer uit haar bakje eten. Ik wilde haar graag bijvoeren met Waltham, waar ik veel over had gelezen. Mijn HA had dat helaas niet maar hij had wel een alternatief, blikvoer Recovery van Royal Canin. Ze vind het helemaal niet lekker en ik probeer haar met een spuit te voeren, maar dat is echt een marteling. Ik heb haar ook niet meer zien eten uit haar bak.

Nu, 4 dagen verder is ze nog veel meer afgevallen, ze weegt nu nog maar 550gr!!!! Haar ontlasting is zwartpapperig, ik had gelezen dat dit kan duiden op een bloeding.. :( Heeft iemand tips? Hoe gaat zo'n behandeling hiervan? Ik zie het namelijk niet zitten om haar onder narcose te doen. Maar ik wil haar ook niet in laten slapen, want het lijkt of ze nergens last van hebt, ze rent gewoon nog vrolijk rond. Ze is wel heel instabiel met lopen, maar dat had ze daarvoor ook al, ik denk ouderdom. Ik probeer haar zoveel mogelijk te voeren met dat blikvoer, maar dat gaat met druppeltjes per keer.. Gimpet Multi-Vitamine is het enige wat ze echt lekker vind op het moment, dus laat ik haar dat af en toe maar een beetje opsmikkelen, ik ben allang al blij als er iets in gaat! Ik ben ten einde raad. Eerst wachten op de dierenarts natuurlijk..

Misschien heeft iemand tips of herkenningspunten?

Gr Denise en een zielig pootje van Channey :up: :sorry:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sterk vermagerde fret
BerichtGeplaatst: 01 nov 2014 10:21 

Aantal fretten: 1
Denk niet dat je nu nog meer kunt doen als langs de dierenarts gaan. Zou er niet te lang mee wachten... Veel sterkte..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 nov 2014 10:58 
Moderator

Inderdaad naar een dierenarts gaan. Ik adviseer de Frettenkliniek. Dit is wel in Eindhoven maar dan heb je wel gelijk een goede diagnose. Zie http://www.frettenkliniek.nl.

Het klinkt in ieder geval helemaal niet goed. Vreemd dat de dierenarts geen Waltham heeft?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 nov 2014 22:56 

Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest en er is bloed afgenomen. Channey heeft insulinomen en maagzweer. Hele batterij aan medicatie meegekregen en het lijkt al te werken, we hebben haar vandaag al twee keer weer brokjes zien eten! Voor het eerst deze week!! Ze komt ook weer iets aan. Het waltham vind ze erg lekker en de medicatie gaat er wonderbaarlijk goed in :) We houden hoop! :angel:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2014 09:34 

Mooi om te horen dat het al iets beter gaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2015 23:15 

Even een update: Channey heeft het niet gehaald..
Het leek de goede kant op te gaan, op een gegeven moment woog ze zelfs 630 gram!
Maar toch ging het in een paar dagen wel heel slecht. Wij gingen een weekendje weg, en toen was ze al minder aan het worden, mijn ouders hebben haar toen verzorgd in het weekend, en toen we terug kwamen bleek er niet alleen ingebroken te zijn (GRR) maar ook channey was ontzettend achteruit gegaan.

Het leek alsof ze verlamd werd aan haar achterpoten. We hebben het nog 2 dagen geprobeerd. In die dagen kwam ik thuis en toen was ze uit haar hangmat gevallen (dat ik al dacht vermeden te hebben) en lag ze beweegloos in haar poepbak met haar kop over de rand. Ik dacht dat ze dood was gegaan maar ze bleek nog wel te leven. Ze voelde koud aan en kon helemaal niks meer, zelfs niet haar kopje optillen. Ik heb haar een tijd vastgehouden zodat ze iets opwarmde en toen maar op de bodem van de kooi gelegd met heel veel dekens.

Die avond hadden wij de dierenarts gebeld en voor de volgende dag een afspraak gemaakt om een spuitje te laten geven aan Channey. Die volgende ochtend lag ze dood in haar hok. Heel sneu hoe het is gegaan, vooral omdat ze die 7 dagen daarvoor nog op de bank en tafel kon springen, heel bizar. Ontzettend sneu maar ik ben wel blij dat die strijd voorbij is, het was zo'n zielig beestje geworden! Mijn andere fretten Eppie en Crash zijn er weer helemaal bovenop gekomen, goed in gewicht en ontzettend speels. Eppie ziet er wel minder goed uit vond ik, zijn vacht in de war, maar de DA heeft hier naar gekeken en verteld dat ze waarschijnlijk vroeg in de rui is. We houden het in de gaten, want als ze kalen plekken krijgt zijn het waarschijnlijk de bijnieren. Laten we duimen dat het de rui is!

Gr :fret:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jan 2015 19:26 

Aantal fretten: 2
Heel erg veel sterkte met het verlies van Channey! :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jan 2015 19:46