Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 15:22
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat te doen?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2016 21:19 

Aantal fretten: 2
Ik ben al tijden niet meer op het forum geweest...Maar wist nu even niet tot wie ik me anders moest wenden.
Het gaat om mijn fret Bolle. Sinds dinsdagochtend loopt hij ineens gigantisch kreupel. Gelijk dezelfde dag rontgenfoto's laten maken. Het ging om de rechterachterpoot. Daar bleek op de foto's een gewrichtsmuis in te zitten (een los geraakt stukje bot of kraakbeen wat in het gewricht zit. Daardoor loopt het gewricht natuurlijk niet soepel meer en dat doet pijn. Logisch. Is een beetje alsof er een steen in je schoen zit waar je de hele dag op moet lopen. Verder bleek de linker knie waarschijnlijk een oud defect van de kruisband te hebben en vertonen de heupen wat artrose. Los daarvan zijn de heupen sowieso niet mooi aangelegd. Nu gaat het hier om een fret van 7.5 jaar oud met al 6.5 jaar maag darm problemen (helicobacter ellende gehad in het eerste jaar). Ook is hij al bekend met HCM. (Hartspierziekte) Voor beide slikt hij al de nodige medicijnen. Op zich doet hij het op die medicatie prima...tot nu toe dus met die manke achterpoot.
Nu zit ik met een aantal dingen. Bij een jonge hond zou je naar een goede chirurg gaan om die gewrichtsmuis te laten verwijderen. Maar bolle is al niet meer de jongste, heeft al hartklachten en is een fret. Ik weet niet of er uberhaupt een chirurg is die me zou kunnen helpen...want die mensen die regelmatig knieen uit elkaar halen, hebben misschien nog wel nooit een frettenknie gedaan. Ik weet dus niet of er wel iemand is die dat kan. Verder moet die persoon ook nog verstand hebben van fretten (met een hartprobleem)....hoe groot is die kans? Dan komt de vraag of je dat uberhaupt nog moet willen. De revalidatie zal best een tijd duren, zo lang heeft hij pijn...net zoals nu trouwens. Doe je dat een fret van 7.5 nog aan? Ik heb buprenorfine als pijnstilling gebruikt tot nu toe...maar daar wordt hij vreselijk onrustig van, dus is niet echt fijn. Hij gaat daardoor ook rondlopen, terwijl ik nu het liefste heb dat hij rust houdt. Nu heeft de dierenarts (mijn baas) gezegd dat er wat controverse is tussen de universiteit in utrecht en hanneke als het aankomt op nsaid's (normale pijnstillers). Hanneke zou ze absoluut niet geven, zeker niet bij een fret met maag darm problemen. In utrecht zeggen ze helemaal niet zoveel problemen te hebben met fretten en pijnstillers. Omdat opereren niet echt een optie is (of wel?) en omdat de buprenorfine niet goed valt, adviseerde hij mij om toch met de metacam te beginnen en te kijken wat dat doet. Immers slikt hij toch al sucralfaat en omeprazole, dus is de maag al redelijk beschermd...redeneert hij. Verder is het nu alles of niks. Want als hij daar niet goed op reageert dan houdt het op. Dan is euthanasie waarschijnlijk de enige oplossing. Toch heb ik nog twijfels of ik met die pijnstillers moet beginnen. En schuld gevoel dat het er naar uit ziet dat ik hem verder niet helpen kan. Dus wil ik graag weten hoe anderen er over denken. Vandaar dit achterlijk lange verhaal. Sorry daarvoor...maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen een beslissing te nemen over hoe ik nu verder moet. Ideeen zijn altijd welkom. Misschien dat er iemand anders is die ooit een fret met een gewrichtsmuis heeft gehad? Je weet het nooit.
Enfin. Geef je mening en je inzicht alsjeblieft, misschien dat mijn twijfels dan ook minder worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]