Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 15:18
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Het zogenaamde rattenstaartje
BerichtGeplaatst: 09 apr 2009 20:47 

Aantal fretten: 2
Ik weet even niet meer welke van onze fretten het toen had, maar die had geen last van bijniertumoren.
Maar Wammes had bij de laatste overschakeling toen hij zo ziek was ook een kale staart na het verwisselen van de zomervacht naar de wintervacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009 09:41 

ik vind het er altijd "niet gezond" uitzien maar ik ken best een aantal fretten (ook jonge van onder de 3 jaar) die dat hebben ..toevallig zijn dat binnenwoners ...die toch al niet zo'n geweldige vacht hebben ....die krijgen dan zodra ze gaan verharen een kaal /bijna kaal staartje ....ik zeg vaak geef toch eens een ander poepbak korrel (hebben ook een stugge vacht) en zet die fretten weg bij de verwarming ....sommige met zo'n staartje eten alleen brok ...en nestgenootjes die elkders wonen ..zitten wel goed in de haren ....
Sonny hier heeft tijdens het verharen wel een dun staartje (vol met korte haartjes) maar nooit kaal

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009 09:51 

dan kan het ook te maken hebben met slechte voeding?
mijn meiden staan naast de kachel maar hun hebben echt wel een mooie wintervacht, niet zo mooi als angel natuurlijk maar ze zijn wel heel zacht en glanzig :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009 09:55 

Aantal fretten: 4
Dat denk ik niet, dat het wat met voeding te maken heeft. Cat kreeg het haar laatste jaar ook opeens en die zat aan de waltham. Geen goedkope brokken dus.
En ik denk ook niet dat het wat met warmte te maken heeft. Onze fretten hebben we altijd binnen gehouden en de een kreeg op een bepaald moment wel een kale staart en de ander nooit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009 09:59 

nou je kan wel stellen dat door slechte kwaliteit voer de vacht achteruit gaat, bij langdurig gebruik van dat voer zou het wel eens een symptoon kunnen zijn :dontknow:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009 10:04 

Aantal fretten: 9
Ik vind die gedachtengang van Rebek nog zo vreemd niet.
Om naar mijn eigen fretten te kijken, Max en Maya zijn beiden op latere leeftijd bij ons gekomen. Natuurlijk krijgen ze dan een volwaardige voeding, maar ik weet niet wat ze in de voorgaande jaren te verwerken hebben gekregen.
Het geven van minderwaardige voeding, komt toch pas na een hele tijd tot uiting :dontknow:
En ik ben er ook wel van overtuigd dat onze fretten, op latere leeftijd, een prijs betalen voor alle troep die ze voorgeschoteld is. :-?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009 10:38 

Aantal fretten: 4
Onze Luna kregen we toen ze een paar maanden oud was. Ze heeft altijd op goede kwaliteit brokken gezeten en kreeg op oudere leeftijd toch, tijdens de rui, een kale staart.
Maargoed, nu kun je natuurlijk wel het geven van uberhaubt brokken ter discussie stellen inmiddels. Maar of fretten die aan de prooi zitten nooit een kale staart zullen krijgen, dat zal nog wel even duren voordat we daar achter komen want dat gebeurd nog niet zo lang.
Tenminste, niet door mensen die bijvoorbeeld hier op een forum zitten en de moeilte willen nemen dit de komende tijd te gaan registreren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009 12:21 

Ja precies Marjan. Ik zal het in ieder geval melden als mijn prooietende schooiertjes een kale staart krijgen. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009 16:19 

Hebben we het hier eigenlijk over een echt kale staart of over een kalende staart of dun behaarde staart?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009 16:32 

het echt rattenstaartje.
hoe je dat vertaald is per persoon verschillend, maar een kalende staart vind ik al niet echt geweldig

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009 19:24 

Nee oke, maar het geeft wel een duidelijker beeld. Bij een rattenstaart denk ik al aan een kalende staart terwijl anderen denken aan een compleet kale staart.

Zelf heb ik nog geen fretten gehad met een echte kale staart, wel met een halfkale staart of een kalende staart. Mijn ervaring is dat de ene fret het wel elk jaar heeft en de andere niet, ook al zijn de fretten op dezelfde manier opgegroeid. En bij albino's zie je het beter ;-)

Als ik kijk naar mijn vier mannen, dan heeft Troy elk jaar een kalende staartpunt en Falkor niet. Terwijl die twee toch vanaf vijf weken dezelfde verzorging en voeding krijgen. En beide hebben een hormoonimplantaat ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009 20:42 

Ik heb even gegoogled en dit kwam ik tegen (ik wil de bron er wel bij zetten, maar dan maak ik reclame).

Citaat:
Kale staarten syndroom
Veel fretten krijgen vroeg of laat een kale staart. Deze kale staart komt zowel bij jonge (wij hebben dit al bij angora's van nog geen 4 maanden oud gezien) als oude fretten voor. Bij mannetjes en vrouwtjes en het maakt ook niet uit of zij gecastreerd zijn of niet.
Vaak wordt er gezegd dat het een raadsel is waarom een fret dit heeft.
Ligt het aan de hormoonhuishouding? Zitten ze in een te vies verblijf of zijn er andere oorzaken voor dit verschijnsel waarvan de fret verder niet ziek is?
In een aantal gevallen wordt de kale staart veroorzaakt door verstopte poriën (acné).
Wanneer het om acné gaat zie je alleen maar zwarte pikkels op de huid zitten. Deze kun je uitknijpen.
De zwarte pikkels zijn mee-eters en die komen ook bij mensen voor. In dit geval zal de hormoonhuishouding in combinatie met de dikkere huid op de staart een rol spelen. Zodra de huid vervelt (dit gaat vaak samen met de rui) en de poriën open verdwijnen de zwarte pikkels. Het haar komt dan ook weer terug.

Vaker wordt de kale staart veroorzaakt door mijt ook wel schurft genoemd.
Afbeelding

Dit is iets waar we eigenlijk nooit iets over horen in de frettenwereld. Op de huid van de staart zie je dan dezelfde vlekje (zie de foto's) als in het oor én bij schurftplekken op de huid.
De zwarte pikkels kunnen ook aanwezig zijn.
Na een "kuurtje" ivomectine zie je dat deze vieze plekken op de staart indrogen. Je kunt de ingedroogde vellen er zo afwrijven/borstelen. De huid eronder ziet er dan schoon uit.
Is de staart al kaal? Hierover hoef je je geen zorgen te maken. Ook in dit geval komt het haar vanzelf weer terug (meestal rond de rui).

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar het is precies wat Isa had.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 22:04 

Jullie kennen dit wel?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 22:06 

nee eigelijk niet, dacht dat ik hier op had gereageerd, blijkt dus van niet :-?

ik ken het helemaal niet, heb er nog nooit van gehoord.
zal het wel is vragen aan hanneke

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 22:10 

Aantal fretten: 5
Wat me op is gevallen bij Levvy is dat ze een enorm slechte vacht had toen ze bij mij kwam. Ook haar staart was kalend. Nu heeft ze idd ook altijd slechte voeding gehad, maar ze had ook wel degelijk een bijnierprobleem. Ze heeft nu een implantaat en daar reageert ze echt heel goed op. Na twee weken waren haar kale plekjes al weg aan het gaan. Dus ik denk dat het bij Levvy wel degelijk door de bijnierproblemen kwam.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2009 22:51 

jah schurftmijt ken ik en ivermec ken ik ook ...maar ik heb het zelf nog nooit bij een fret gezien ...

ik heb veel cavia's gehad en die waren gevoelig voor schurft en die ente ik in met ivermec (mogen fretten dat hebben ?)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 12:55 

In Stronghold is het werkzame bestanddeel voor zover mij bekend Ivermectine. Dus als bovenstaande afbeeldingen 'staartschurft' zou zijn, dan zou je het in theorie toch kunnen behandelen met Stronghold?

Overigens heb ik weleens gehoord van fretten die behandeld werden met Ivermectine, maar het is veel meer werk en minder effectief.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 14:37 

Aantal fretten: 0
Ik heb zelf drie fretten gehad met een ratten staat, kaal of heel dun, maar dan over de hele lengte van de staat, niet een klein stukje, alle drie hebben uiteindelijk bijnier problemen gehad, voor mijn gevoel is dit verschijnsel een voorloper van een bijnier probleem

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 15:32 

Aantal fretten: 3
Thelma en Louis hadden allebei een rattestaartje. Ik heb ze gekregen toen ze 3 jaar waren. Thelma had een bijnierprobleem en Louis had geen bijnierprobleem maar had wel een zwak hart en insulinomen. Verder hebben mijn andere fretten alleen op latere leeftijd soms een dunner wordend staartje gehad. Maar dat was dan na de rui weer over.
Thomas en Joris hebben nog geen last gehad van een rattestaartje.
Amy heeft vorige zomer een kalend wordend staartje gehad, maar na de rui was dat weer helemaal over en ook nu heeft ze weer een mooie volle staart.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 23:18 

mijn fret heeft er last van.
hij was toen net klaar met ruien, maar zijn haren op de staart waren wat gelig.
toen ik de staart beter ging bekijken, zag ik dat er kale plekken in de staart waren.
ook zag ik kleine zwarte puntjes, de staart was niet helemaal kaal!
heb toen maandags een vriendin geraadpleegt en die zei dat dat niet zo goed was.
de volgende dag kon ik al terecht bij de dierenarts, zij wist niet zo precies waar het aan kon liggen dat de staart kaal word.
de staart was ook wat vettig, dus kreeg ik een tube NURTI-PLUS GEL mee.
ik ben hier nu al een week mee bezig en de staartbasis wordt al wat beter.
toen kwam er een kennis in de winkel en ik vertelde dus over zijn staart en zij zei dat het o.a.
een voedingsallergie en stress kan zijn.
met stress kun je der heel moeilijk achter komen, want het kan aan van alles liggen en ben ook met een andere voeding begonnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]