Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 12 dec 2017 19:50
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: allergisch of verkouden?
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 10:39 

Aantal fretten: 6
Citaat:
En ik ben ook erg benieuwd naar de entstof die door deze dierenarts is gebruikt.

Dat vroeg ik me ook al af. Ik vond het ook zeer vreemd dat als je bij een da komt met dergelijke klachten dat ze er dan een enting inzetten. Alleen door de enting kan het hoesten niet minder worden hoor.
Zodra je weer wat hoort bij Bontje zou ik meteen actie ondernemen bij een goede dierenarts.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 14:11 

Aantal fretten: 2
Wendy schreef:
Fretten zijn niet gevoelig voor het rhinovirus van mensen. Wel voor de griep (influenza-virus) en allerhande andere ademhalingsaandoeningen.

Niet? Dan ga ik me toch eens afvragen waarom een verkouden ikke verdacht vaak overeenkomt met een niesende fret :-?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 14:46 

Nee het klopt idd wel, fretten zijn (waarschijnlijk) niet gevoelig voor het rhinovirus (RV) maar wel voor andere virussen die verkouden zijn kunnen veroorzaken zoals het influenzavirus (IV) maar ook het respiratory infection virus (RVS) wat bij volwassen fretten zich voornamelijk uit `in de neus`.

Verder vind ik het raar dat het verhaal op zich als vreemd wordt gezien. Nu lijkt het net alsof niemand hier op het forum ooit een niezende fret heeft meegemaakt. En een DA met verstand van fretten ok, maar dat er weer gelijk naar Hanneke gerend moet worden... Mijn fret heeft vorige winter een tijdje gehoest en dat heeft mijn DA prima behandeld! Als er altijd maar naar Hanneke gerend wordt krijgt een andere DA ook niet de kans om ervaring op te doen met fretten. Lijkt me nog al een probleem als Hanneke ermee stopt. Of heeft ze het eeuwige leven??

Dat de DA gaat enten als hij niet helemaal gezond is vind ik idd ook raar, dat zou mijn DA nooit doen iig.
Het had mij logischer geleken om een AB kuurtje voor te schrijven en na een paar weken te gaan enten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 15:25 

aha, meer soorten verkoudheidsvirussen (ben niet zo thuis in virussen)

Ik moet zeggen, ik heb wel vaker een verkoude fret gehad, maar nooit zo erg als wat ik hier lees. Dus in die zin snap ik het wel dat mensen het wat vreemd vinden. Ook omdat het al even bezig is/was.

Verder verwees volgens mij niet iedereen meteen/alleen door naar Hanneke.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 16:21 

Aantal fretten: 5
Nee, er werd verwezen naar een dierenarts met kennis van fretten, dat is iets anders :wink: En waarom? omdat het hier niet ging over een fret die gewoon niest of hoest, maar die duidelijk ziek is/was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 16:36 

Aantal fretten: 1
Er wordt hier geen Hanneke genoemd, dus vind dat een beetje vreemd om te zeggen.

En om dan te zeggen dat hier op het forum dan waarschijnlijk nog nooit een niezende fret heeft meegemaakt is echt grote onzin. Dat zeggen wij toch niet. Een fret kan inderdaad niezen, maar er werd gezegd dat het dekentje helemaal nat was. Dat is meer dan alleen niezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 16:48 

Tja, het is vervelend dat er inderdaad maar een echte frettenarts is, ik had er ook liever eentje om de hoek :g , maar het is niet voor niks dat vrijwel iedereen die wat langer fretten heeft daarheen gaat, in weerwil van afstand. Ik vind het wel een vreemd verhaal, omdat het een toestand was die langer duurde en er inderdaad een enting wordt gezet. Er wordt ook -terecht- gevraagd om welke entstof het gaat, juist omdat ook dat jammer genoeg nog wel eens fout gaat. Maar gelukkig gaat het nu beter met Bontje!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 16:50 

En ja, ik heb ook wel eens verkouden fretten gehad, inderdaad meestal al je zelf aan het sneezen bent, maar verder dan tijdelijk een beetje slomer gedrag en wat niezen gaat dat niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 17:58 

Begrijp me niet verkeerd, ik zou als mijn fret 2 dagen aan het hoesten en niezen is al bij de DA zitten.

Maar wat ik meer bedoel is dat een fret griep kan krijgen en dan kan hoesten en niezen en slomer kan zijn. Dat is ook wat ze omschrijft volgens mij.
En ik kan me zo voorstellen dat als je hier dan een vraag stelt en er wordt eigenlijk wat verbaasd gereageerd dat je dan helemaal in de stress kan schieten van dat het wat ernstigs kan zijn terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
Een griep bij fretten kunnen ze best even ziek van zijn maar meestal komen ze er wel weer bovenop, mits ze verder gezond zijn. Ik zou er wel dan zelf AB bij geven en goed in de gaten houden of hij genoeg eet en drinkt.

Ok Hanneke werd dan wel niet genoemd maar wel 3 keer Helmond. Volgens mij wordt met Helmond Hanneke bedoeld, of zie ik dat verkeerd?

En ja uiteraard wel naar een DA waarvan je weet dat hij wel ervaring heeft met fretten. Dat doe ik zelf ook. Ben iig geswitcht van DA toen ik fretten kreeg omdat de andere DA voor mijn gevoel er te weinig ervaring mee heeft.
Maar om met zoiets nou meteen naar Helmond te vliegen..... dat zou ik pas doen als het niet over gaat na behandeling van mijn eigen DA.

En entstof idd wel ff navragen als je niet weet of jouw DA dat weet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 13:01 

Tja Suus, weet je wat het is, er wordt advies gegeven, omdat het net zo goed een doorgebroken middenoorontsteking kan zijn. Of een longontsteking. De vorm van hoesten en niezen zoals zij het omschrijft is niet normaal, en kan op grote problemen duiden. En dan geldt voor velen van ons toch de regel "liever een keer te veel naar de da dan te weinig".

En je zegt zelf dat je ab zou gaan geven, en hem in de gaten zou houden. Het is toch aan een da om dit voor te schrijven? Ik zie liever een advies "ga naar Helmond" dan "Een griep bij fretten kunnen ze best even ziek van zijn maar meestal komen ze er wel weer bovenop, mits ze verder gezond zijn. Ik zou er wel dan zelf AB bij geven en goed in de gaten houden of hij genoeg eet en drinkt". Want ab helpt niet bij griep :wink: Dus je advies raakt kant noch wal.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 13:22 

Je weet zelf heel goed dat bij de griep een bacteriele longinfectie een complicatie kan zijn, dus die laatste zin wat je zegt slaat nergens op.
En ik zou wel meteen naar de DA gaan zoals ik al zei. En ik neem dan aan dat hij mij AB meegeeft dus ja dat zou IK dan geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 13:29 

En je leest ook niet goed, want ik heb het helemaal niet over niet naar de DA gaan!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 14:04 

suus schreef:
Je weet zelf heel goed dat bij de griep een bacteriele longinfectie een complicatie kan zijn, dus die laatste zin wat je zegt slaat nergens op.

Dit zet je toch niet in je posting? Hoe moet iemand dat dan weten? En dit is iets dat een dierenarts vast moet stellen, dat kun je als leek niet zelf. Je zet in je posting dat als je fret griep heeft, je ab zou geven.

suus schreef:
En ik zou wel meteen naar de DA gaan zoals ik al zei. En ik neem dan aan dat hij mij AB meegeeft dus ja dat zou IK dan geven.

Dan heb je zelf je zin niet goed neergezet want zo schrijf je het niet. Let op met hoe je dingen op een forum zet, mensen kunnen je advies overnemen en zelf dus met ab aan de gang gaan.
Daarnaast zet je ook in je posting het volgende:

suus schreef:
En ik kan me zo voorstellen dat als je hier dan een vraag stelt en er wordt eigenlijk wat verbaasd gereageerd dat je dan helemaal in de stress kan schieten van dat het wat ernstigs kan zijn terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

suus schreef:
En je leest ook niet goed, want ik heb het helemaal niet over niet naar de DA gaan!

En waar zeg ik dan dat je zegt dat ze niet naar een dierenarts moet gaan?

Door de opmerking die je eerder maakte kan iemand het wel afdoen met "oh het is maar een griepje", en daar moet je heel erg mee oppassen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]