Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 17 dec 2017 15:44
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kletsen over prooidiereters
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 16:55 

Aantal fretten: 4
Ik vraag mij uberhaubt af of er veel mensen zijn die hun fretten prooidieren geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 17:11 

Aantal fretten: 9
Ik denk dat je dat niet zo maar 1,2,3 beslist. Mij heeft het tenminste enorm veel moeite gekost ( en nog ). Maar voor het welzijn van fretmans ga je al ver .
Na mijn telefoontje met Hanneke gisterenavond ( ze belde om te informeren naar Max ), ben ik ervan overtuigd dat ik er goed aan doe. Al kan ik er nog steeds niet naar kijken als Molly aan haar muis ligt te knabbelen :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 19:36 

Ik moet er ook nog aan wennen.
Het kijken lijkt me niet eng, meer het horen :-?

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 19:38 

Ik vind het niks.Ik heb het hier geprobeert met kipfile en dat vond ik overal terug.
Kortom ze eten het niet.En al dat gedoe met doorsnijden, ik moet er niet aan denken.En ik vind dan ook, dat als je toch zover bent dat je prooi geeft ,laat het ze dan ook zelf vangen.Maar uit de diepvries?

Neemt niet weg dat ik Marjan erg dapper vind, en ik hier met kippevel van het griezelen, wel hard heb zitten lachen,alle respect, ik doe het jullie niet na!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 21:10 

Aantal fretten: 2
jeannette schreef:
En ik vind dan ook, dat als je toch zover bent dat je prooi geeft ,laat het ze dan ook zelf vangen.Maar uit de diepvries?

Ik vind dit eerlijk gezegd wel een klein beetje kort door de bocht... :-?
Waarom zou je ze alles zelf willen laten vangen?
Kijk, toen wij de pups zijn gaan ophalen bij Birgit heb ik Humpie een muis zien doden. Dat ging héél erg snel, en mocht dat altijd zo gaan bij alle fretten, dan is dat goed natuurlijk. Maar dan komt er nog steeds bij dat niet iedereen in de mogelijkheid is om muizen zelf te fokken of een "voorraadje" levende muizen in huis te hebben. Komt daar nog bij dat ik persoonlijk toch liever een iets gevarieerder menu geef dan énkel muizen. Dus dan moet je onderhand een hele mini-boerderij hebben als frettenvoer. Nee sorry, dat gaat me toch wel te ver.

De enige "goede" reden die ik zou kunnen bedenken om ze zelf hun prooi te laten vangen is omdat het van nature rovertjes zijn. Maar als ik ze een dode muis geef, dan schudden ze die ook eerst "dood"...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 21:46 

Dat is dus een beetje mijn punt.Als je toch al zover bent doe het dan helemaal goed :D
Maar voorlopig ben ik zelf een schijterd,want bij mij heb ik kipfile geprobeerd,en ik vond het helemaal niet erg, toen ze het niet binnen het kwartier moesten hoor :D
En als ik dan het verhaal van Marjan lees......ik vind het knap,maar ik doe het niet :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2006 10:53 

Buiten dat, het is wettelijk gezien strafbaar om dieren zelf te doden!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2006 11:22 

Aantal fretten: 1
Maar jij doet het niet zelf, het dier doet het.
Mag dat ook niet?
Hoe doen ze dat dan met slangen bijvoorbeeld?
Deze voeren ze toch ook levende muisen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 00:10 

Graag wil ik wat toevoegen aan het onderwerp vlees eten.

Ik ga ervan uit dat fretten alles wat ze in hun eerste half jaar hebben leren eten, dit hun verdere leven ook zullen zien als eten.

Dat zie je aan bijvoorbeeld fretjes die fruit lekker vinden (stukje appel een rozijntje of zelfs tomaat)is al heel jong aangeleerd.

Jonge fretjes proberen eigenlijk alles.

Ik ga het nu niet hebben over goed of fout.maar ik geef mijn frettepups geen vast merk aan brokjes....meestal meng ik de brokken ....want ik weet niet wat de toekomstige eigenaar wil of kan gaan voeren....en zover ik weet zijn er nooit eet stoornissen of problemen geweest.

Verder krijgen de fretten veerwild te eten (eend/duif/fazant) en soms muskus rat.

De pups hebben met 3 weken de oogjes nog dicht maar eten al mee aan het wild en niet alleen het vlees maar ook de veertjes, kraakbeen en ingewanden, dat maakt het juist zo gezond.

Daarom zeg ik ook nooit fretten moeten vlees eten want dan komen er stukjes biefstuk, etc. op zijn menu.

Hoe goed het ook is om prooidier te voeren ook is het kan ook gevaarlijk zijn zeker als het warm weer is denk maar aan vliegen/maden/bederf van vlees etc.
Fretten verstoppen graag hun vlees goed in de gaten houden dus.
Zelf geef ik mijn fretten 'smorgens na het soppen van de kooi gewoon brokken en 'savonds na 21.00 u krijgen ze duif of i.d de volgende morgen de restanten weghalen evt in een koelbox leggen met koel element tot de avond

Soms lees ik wel eens over mensen die zo graag aan het vlees willen maar dat het niet lukt....gewoon er mee stoppen wij hebben een fretje van 6 jaar en daar is het nog nooit bij gelukt om vlees te geven....ze kijkt je dan echt ....zo van --ik graag iets normaals---

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 10:01 

Citaat:
Daarom zeg ik ook nooit fretten moeten vlees eten want dan komen er stukjes biefstuk, etc. op zijn menu

Daar heb je opzich wel gelijk in. Alleen verwacht ik eigenlijk dat men dan wel snapt dat het om alles gaat en niet alleen de mooie stukjes. Dat wordt er vaak ook wel bij gezegt. Maar zal topic naam maar eens veranderen. Is wel een goeie.

Citaat:
Soms lees ik wel eens over mensen die zo graag aan het vlees willen maar dat het niet lukt....gewoon er mee stoppen wij hebben een fretje van 6 jaar en daar is het nog nooit bij gelukt om vlees te geven....ze kijkt je dan echt ....zo van --ik graag iets normaals---

Tuurlijk moet je stoppen wanneer een fretje echt niet wil. Maar dat bepaal je niet binnen 1 dag. Je moet het ook wel een beetje tijd durven geven. En soms vergt het wat creatifiteit. En het geven van prooi e.d. is ook niet voor iedereen weggelegt.

Hoe kom jij aan je eend en rest van het wild trouwens?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 10:46 

Eeerst wil ik even zeggen dat mijn eerste fretje, toen ik die ging ophalen in een karkas van een dode duif zat te vreten...ik ging bijna over mijn nek....nee die kleine fret zou het bij mij beter krijgen (dacht ik)

Een jaar later krijg ik een nest binnen van 6 pups, 6 weken jong, vies, mager en moederloos.....na 5 weken kunnen ze weg op een na een albino ventje die mager blijft en zijn haren staan open, we moeten op vakantie ....mijn fretten gaan naar een vriendin .....maar wat moet ik met die zielepiet.....een bevriend jager en fretteerder is op bezoek bij ons en neemt de kleine mee naar zijn huis, hij zal er wel voor zorgen dat het goed komt.....2 weken later ga ik de kleine halen.....ongelooflijk wat is tie opgeknapt volle blinkende haren lekker mollig buikje en stralende ogen..hij zegt ik geef ze het beste voer....dan natuurlijk mijn vraag wat eten jouw fretten dat wil ik ook voor elke prijs.... en ja je snapt het al ze aten prooidier

Ik vond het nog steeds gruwelijk om mijn schatjes dat te geven getver...en ook mijn dochters konden er niet echt goed tegen.....toen kreeg ik een Tip die misschien voor een aantal lezers goed is....doe een duif in een kartonnen doos snij een gat in de doos en sluit de doos en zet hem onder in de kooi.
na 2 dagen gooi je doos en al in de gft bak.

Nu is het de gewoonste zaak van de wereld (alles went)

Wij jagen zelf ...tenminste wij lopen mee in de drift met onze honden .....en dan krijgen we wild mee en niet alles eten we zelf op, maar als we op de duif gaan en er worden 180 duiven geschoten dan gaan alleen de borstjes eruit (om te roken hmmmmm) en de rest gaat in de vriezer voor de fretten.

Met mijn jongste jachthond doe ik mee aan allerlei wedstrijden daar wordt (dood) wild voor gebruikt eend/duif/fazant etc.etc.
Ja die kun je dan weggooien na een wedstrijd maar ik neem dat gewoon mee naar huis om nog een paar keer mee te oefenen en daarna is het voor de fretten.

Om dat we ook fretteren eten onze fretten nooit konijn ....lijkt mij niet slim alhoewel sommige fretteerders dat wel doen.....

Mijn advies is zoek een jager en vraag vriendelijk doch dringend om wild...gniffff........leg uit dat het voor je fret is ....jagers zijn echt niet zo eng hoor en vaak vinden ze het heel leuk om je te helpen.........heb je een kippenboer in de buurt????.....vraag of er weleens dode kippen zijn (vertel wel waarvoor en let op dat je geen zieke kippen krijg.........is er in je omgeving iemand die duiven houd???

Ik krijg ook vaak dode duiven van een "duivenmelker" mijn fretten zijn verzot op de grote kale baby duiven.

Nu nog tot slot wil ik zeggen dat ik nooit levende prooi dieren aan mijn fretten geef.....dan krijg ik een gevoel van zinloos geweld. :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 16:09 

Jeetje wat een goede tips rebekka!
Dat van die duif in een afgesloten doos, die wil ik ook wel proberen, erg goed idee!

Dan rest mij te vragen: als je fretten nog nooit wild hebben gegeten, alleen carnibest en kippenekken wil maar niet lukken, en muizen lijken me niet aantrekkelijk/voedzaam genoeg; hoe kan ik dan het beste beginnen??? Welke prooi, geplukt of kaal, natuurlijk open gesneden, evt ferrettone erover mikken? En is die duif in doos binnen ook wel zo lang houdbaar???

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006 19:25 

Wat ik ook niet begrijp is het feit dat er hier over gesproken wordt dat de kop eraf moet een begin maken/openen van het wild de fret die prooidier eten wil doet dit gewoon allemaal zelf

En ik kan er geen antwoord op geven hoe je een fretje moet laten wennen aan prooidier ....geen idee....ik begin gewoon van jongs af aan en de volwassen fretten die hier komen eten gewoon met de andere mee....behalve die ene .....die wil het echt niet.....ja nou dan niet!!!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 09:40 

Max wil zijn muis niet :(
Kan iemand mij vertellen waarom die diepvriesmuizen zo ontzettend week zijn?
Als je er naar kijkt vallen er al gaten in en loopt de smurrie er zo uit.
Als ik een fret was hoefde ik ook niet zo'n snackje.

En Rebekka ik heb dit muisje gewoon heel het hok in gegooit maar die buik sprong open nadat Max hem heeft lopen verslepen.
Het vorige, wilde muisje was gewoon intact en daar heeft hij eigenhandig de kop vanaf gegeten. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 09:47 

Dan toch maar levend geven :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 10:07 

ik vind het prachtig om te zien hoe die fretjes heerlijk aan die duiven en wat voor prooidieren dan ook aan het knabbelen zijn.

Na het zien van al deze foto's heb ik Sammy, nu 8 1/2 jaar oud een rauw stuk kip gegeven. Waar ze met veel smaak aan begon.
Sandy zat letterlijk te kokhalzen toen ze het proefde :o

Normaal gesproken krijgen ze gekookte kip, waar ze dol op zijn.

Sammy komt van een jager. Toen ik ze als pup ging halen zat ze met haar zusjes en broertjes ook aan de duif...
Bij mij heeft ze NOOIT meer rauw vlees gegeten en nu op haar oude dag laat ze het haar goed smaken! Ik stond er eerlijk gezegd versteld van dat ze het lustte... misschien nostalgie uit haar jeugd?

ik heb besloten om zo meteen naar een dierenwinkel te gaan om diepvriesmuizen te halen, om dat morgen ochtend eens te proberen.

ik laat nog wel weten hoe dit afloopt.

Merian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 10:25 

Aantal fretten: 2
Nou waarom ze zo week zijn kan ik je vertellen. Dat komt doordat tijdens het invriezen de cellen kapot gaan, omdat de celinhoud door het bevriezen uitzet. En als je dan weer ontdooit merk je dat doordat alle organen week zijn geworden. Daarom moeten cellen zoals eitjes en sperma die je zou willen bewaren voor later ook behandelt worden voordat zij worden ingevroren, anders zeggen ze "knap" *brush*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 11:24 

rebekka schreef:

Wat ik ook niet begrijp is het feit dat er hier over gesproken wordt dat de kop eraf moet een begin maken/openen van het wild de fret die prooidier eten wil doet dit gewoon allemaal zelf

En ik kan er geen antwoord op geven hoe je een fretje moet laten wennen aan prooidier ....geen idee....ik begin gewoon van jongs af aan en de volwassen fretten die hier komen eten gewoon met de andere mee....behalve die ene .....die wil het echt niet.....ja nou dan niet!!!!!

de kop er af doe ik nooit, tenzij er weer twee lopen te bekvechten over een hele duif dan ;).
maar vergeet niet dat de meeste van ons onze fretten pas op latere leeftijd vlees gingen geven, het zit er nog niet zo in dat ze begrijpen waar ze hun prooi open moeten maken enzovoort...hierbij moeten we soms even een handje helpen.
in sommige gevallen zeker bij een paar die net beginnen moet ik een duif compleet slachten en in stukken knippen (dit gaat overigens geweldig met een takkenschaar) voor ze er aan durfen te beginnen.
fretten die van jongs af aan prooi eten weten precies wat ze moeten doen, de wat ouderen lopen maanden lang aan te modderen voor ze het helemaal snappen.
en dan heb ik de keus of eigenwijs hele duif geven en savonds de helft weggooien (en eindigen met nog meer muis ontdooien omdat ze nauwelijks gegeten hebben) of gewoon maar even in stukjes zodat ze teminste dat ding opeten.

ik vind het niet zo erg, 't is mijn werk om in vlees te rommelen dus dat doen we dr wel even bij :).

wat denken jullie trouwens van mollen? een bevriende jager kwam dr mee en ik zit er even over te puzzelen of dat zinvol is als aanvulling.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 12:14 

Aantal fretten: 9
Sinds kort ben ook ik ervan overtuigd dat vlees gezonder is dan brokken. Na veel slikken dan toch maar een poging gewaagd. Maar dat was buiten de kieskeurigheid van familie fretmans gerekend. Zowel voor carnibest als voor muis halen ze hun bevallige neusje op. Orgaanvlees zoals lever,kippehartjes enz. bleven onaangeroerd. Tot er een duif op het menu stond.
Max en Spunkie weten nog steeds niet wat ze ermee aan moeten . Ons Molly daarentegen :
Afbeelding
Wat ben ik beretrots op ons meisje ! ( hopenlijk volgt de rest nu ook )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 12:42 

Citaat:
Citaat:
De levende muis van vorige week (gevangen door de kat) ging er in als koek en moest ik echt van hem afpakken maar deze............

Dan toch maar levend geven

uhmmmmmmm..........daar moet ik even over denken...... :(
Zou het hem het liefst zo vers mogelijk geven maar levend een muis in het hok gooien...... :o
Als ik zeker zou weten dat hij hem met 1 beet dood zou hebben zoals het vorige muisje heb ik er misschien iets minder moeite mee.
Ik kan zelf namelijk onmogelijk een diertje doden.
Zoals Beert eerder vertelde de muis aan zijn staart te pakken en hem ergens tegen aan te slaan, nehhhhhhhhh.......dat kan ik niet.
Straks is hij niet gelijk dood en dan ben ik in paniek. :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]