Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 14 dec 2017 04:26
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brok en rauw combineren
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 20:17 

Aantal fretten: 2
@Maartje
Ga je ze TF en prooi geven? zag namelijk dat je ook een zak TF hebt gekocht :-D

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fretten in aantocht!!!
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 20:28 

Jep. Helemaal prooi is geen optie helaas, omdat onze vriezer dat niet kan behappen ;) En ik vind het een prettiger idee dat ze brokjes eten, je weet maar nooit wanneer dat eens uitkomt ;) (Kaatje mocht op een gegeven moment geen rauw meer van Hanneke, dus dan had ik mooi in de puree gezeten als ze geen brok zou lusten)
Hill's had ik al met Kaatje, maar dat vind ik ok-voer, maar niet super en Orijen vond ik zo droog als karton eruit zien (en smaken :oops: ) Ik gaf de dieren groot gelijk dat ze dat niet wilden eten. Dus dan blijft TF een beetje over, ook omdat ik dat nog nooit gehad heb en eens wil proberen.
Er is -vermoed ik- namelijk een verschil tussen wat er op papier schitterend voer is en wat in de praktijk 'werkt'. Ik zie dit namelijk aan de katten, die hadden echt prachtig voer (Acana-zusje van Orijen zeg maar) en Kato zat niet mooi in haar vacht en Koos werd aan de magere kant. :( Dus nu weer op het voer waar ze als kitten goed op deden : Royal Canin en ik moet eerlijk zeggen dat Kato weer mooi in haar vacht zit en ook Koos weer lekker looiig is. En ik ben absoluut geen fan van RC. ;) Mijn moeders katten zitten ook op de RC en daar zie ik ook aan dat ze het goed doen. Dus dan is er toch echt een verschil tussen theorie en praktijk. :sdf31:
Daar komt bij dat we in augustus een weekend naar Dublin gaan en ik het mijn schoonmoeder niet wil aandoen om alleen prooi te geven :lol: Moest al handschoenen en pincetten klaar leggen :-D
En dan als laatste punt: ik heb er zelf ook gewoon een ongemakkelijk gevoel bij om ze volledig op prooi te zetten, een gevoel alsof je zonder bandjes gaat zwemmen ofzo. Ik moet zelf weer aan alles wennen qua prooi en moet nog een paar grenzen over. (het konijn durf ik niet te ontdarmen bijv. en kwartels/duiven durf ik nog niet te plukken) Tot die tijd wil ik ze zeker weten brokjes geven ernaast.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 21:06 

Er is in princiepe genoeg klein spul om ze te voeren, duif en hele konijnen komen er hier ook niet in hoor.
Je moet gewoon ergens een grens trekken als je binnen moet voeren.
Maar ratten, muizen, gerbils, hamsters, babykonijnen, daarnaast 1 keer per week tweety en je zit al goed.
De KVV kun je ze geven als afwisseling en voor als je inderdaad op vakantie gaat. Ik zou om die reden geen brok gaan voeren. Tis zo zonde van goede prooieters om ze brok te geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 21:26 

Dan nog zit ik met de vriezercapaciteit (en nergens kan een tweede), en wat als ze ziek worden ooit en ze moeten op de brok/mogen geen rauw meer? Dat zeg ik, het voelt echt teveel zonder bandjes zwemmen voor me om ze nu helemaal op rauw over te zetten. Misschien zeg ik over een jaar iets heel anders hoor, maar dat heeft dan wel even tijd nodig ;)
Ik riep ook ooit dat mijn fret alleen brokjes krijgt, dat is ook inmiddels anders ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 21:43 

Houd je er wel rekening mee dat een hoop gezondheidsproblemen gerelateerd zijn aan brok voeren. Kai bijvoorbeeld van Kick en Marjan die had een voedselallergie. Die is toen echt opgeknapt na het eten van rauw.
dat is toch wel iets om in je achterhoofd te houden.
En als je brokjes geeft als snoepjes leren ze het ook te eten.
Maar als je er geen ruimte voor hebt dan houd het op :-D

Hier is een linkje viewtopic.php?p=478258#p478258

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 22:34 

Ik geef ook TF en daarnaast prooi en dat gaat prima.
Afgezien van het feit dat het ook wat goedkoper is dan volledig op prooi. :-D
Laatst ben ik nog bij Hanneke geweest en zij gaf aan dat het goed is, omdat ze dan toch minder TF eten.
En het is inderdaad een goed startpunt, wie weet kan je het in de toekomst wel en durf je het ook :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 23:28 

Ik gaf eerst alleen TF en kipfilet.
Maar sinds ze prooi (muizen,kuikens ed) hebben ontdekt in combinatie met kvv kijken ze de TF nog niet meer aan :-?
En ik heb ook ooit gezegd dat ik nooit muizen zou gaan voeren, en nu loop ik af en toe halve muizen uit de kooi te halen :roll:
Maar ik merk wél dat ze het véél beter doen op prooi en kvv dan op de Tf (zeker voor hun gebit)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 23:29 

Die van die snoepjes vind ik een hele goede, dus die hou ik zeker in mijn achterhoofd.
Dat rauw/prooi gezond is voor ze en heel erg goed, daar twijfel ik niet aan. :)
Maar het moet wel haalbaar/praktisch zijn. En op allerlei manieren is dat het nu eventjes niet ;)
Ten eerste heb ik inderdaad de capaciteit niet om een goede voorraad te hebben. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel ze eten, want daar heb ik nu eventjes geen kijk op, maar waarschijnlijk gaat dat 'em niet worden. Dan is, in mijn ogen brokken en prooi/kvv toch the next best thing. :dontknow:
Financieel mis ik nog steeds een aantal ribben door Kaatje, die moeten ook weer eventjes teruggroeien. En dat is ook meteen waarom ik dat konijn heb meegenomen om eens te kijken hoe ik dat ga vinden: grotere prooi is goedkoper. Muizen en ratten zijn behoorlijk duur als je ze daarmee wilt voeden. Gerbils en hamsters vinden ze toch echt minder lekker. En zelf menu's samenstellen heb ik het vertrouwen in mezelf niet voor. (moet er niet aan denken dat ik ze stelselmatig een voedingsstof te weinig geef) Ook dan weer: een combinatie is dan the next best thing, want helemaal op brok wil ik ze niet hebben.
Tja en heel mutserig hoor, :oops: maar zelf moet ik er ook weer eventjes aan wennen! Ik heb zeker een jaar, als het al niet langer is, geen dode muis meer in mijn handen gehad en nu ik alles weer langs zag komen (want ik heb het zelf nog niet aangeraakt) griezel ik toch weer een beetje. Het is toch weer eventjes die knop om. Maar als ik zie hoe die puppenkoppen straks smullen van die rat, denk ik dat ik er gauw overheen ben. 8-)
Maar goed, dat heeft allemaal even tijd nodig.
Net als alle andere dingen die eraan komen/ik nog aan wil pakken:
het zijn mijn eerste pupjes, dus ik wil het vreselijk graag goed doen en ze netjes opvoeden. :les: Maar jeetje, overal lees je wat anders over de opvoeding en de een zegt in het nekvelletje pakken als ze bijten, de ander zegt zachtjes blazen. Zelf ben ik meer van het zachtjes blazen in het snoetje en nee zeggen dan nekvel hangen. :sdf31: Maar ja, wat als ze echt blijven etteren?
In de toekomst (en dan denk ik dat ik het heb over ongeveer 1 jaar...) denk ik dat ik toch ook moet gaan uitkijken naar een nieuwe kast om te verknutselen. Deze is toch meer voor 1 fret, vind ik en ik ga het zeker weten dit jaar op mijn heupen krijgen. Misschien dat ik dan tijdelijk aan een dubbele konijnenkooi ga ofzo, of op zoek ga naar iemand om een kast voor me te verbouwen, want, aankomend jaar gaat behoorlijk druk worden.
Dit jaar heb ik eindelijk mijn bachelor afgerond na 7 jaar en nu ga ik aan een hele pittige master beginnen (van 2 jaar) en dan nog 2 jaar post initieel, dus al met al moet ik mijn hoofd wel een beetje koel houden en dingen stap voor stap doen. (de bachelor was een drama om te halen, veel obstakels, heel veel zelfs, dus ik wil mezelf ook even die rust geven) Vier jaar fretloos blijven vond ik echt geen optie :sad2: en we vielen allebei op de pupjes. Ik ben er ook niet alleen in, dat weet ik ook wel, maar ik ben wel degene thuis die alles opzoekt, kennis vergaard over vanalles, naar de DA gaat etc.
Al met al veel veranderingen en dan helemaal op prooi? Ik weet het niet. :roll: Dat is voor nu, voor het komende halfjaar iig, nog een beetje too much. Hierin ben ik gewoon eventjes heel eerlijk, want normaal denk ik dat ik de wereld aankan, maar dat is best een grote bol op je schouders ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 23:43 

Mijn meiden eten nu samen 60 muizen per maand en dat kost me 30 euro.
En dan nog wat kuikens en kippennekjes maar daar zit het geld niet in :-)
En de kvv worsten kosten rond de 5 euro (naar boven afgerond) en die eten ze hooguit 3 per maand ongeveer (als ze dat al halen)
Dus dat is hooguit 45 euro per maand en het neemt ook bijna geen ruimte in beslag in de vriezer, maw het valt best mee.
Maar je kunt het ook geleidelijk doen Maartje.
Het hoeft echt niet meteen van de ene op de andere dag allemaal te veranderen :wink:
Al doende zie je dadelijk als de pups er zijn, wel wat het makkelijkste is en ook betaalbaar is.
En prooi/kvv combinatie met brokjes is ook een optie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 23:57 

Ah, dat vind ik fijn om te weten Esther! Eerst inderdaad maar eventjes afwachten wat deze monstertjes van ons gaan verorberen. :) Prooi/kvv icm brokjes is wat ik nu heb :) En eerlijk gezegd is het meer prooi/kvv dan brokjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 12:40 

Je moet ook gewoon doen waar je je goed bij voelt, maar eerlijk gezegt denk ik dat je te veel nadenkt over het hoe of wat. Straks als ze er zijn dan loopt dat allemaal vanzelf wel.
De kalmte kan je redden :wink:

Nog maar een klein weekje :hi: :hi: :hi:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 15:57 

EstherC schreef:
Mijn meiden eten nu samen 60 muizen per maand en dat kost me 30 euro.

Dan eten ze er nog andere dingen bij toch? Puk en Jip eten 6 muizen per dag.

Bij katten wordt absoluut afgeraden om brok en prooi door elkaar te geven, voor het verteren van prooi hebben ze namelijk heel zuur maagzuur nodig, om de botjes en de haren (gedeeltelijk) in op te lossen, en van brok wordt het maagzuur meer basis. Als ze eerst brok eten en dan prooi zouden ze verstopt kunnen raken of kunnen gaan braken.
Nu braken katten aanzienlijk sneller dan fretten, dus daar valt het op dat de prooi niet goed valt en er weer uit komt, maar ik ben bang dat het bij fretten minder duidelijk zichtbaar is. (Andersom zijn mijn katten pure prooieters, en gewend aan voer met een hoog vochtgehalte en geen zout en geen suiker. Toen de kat van mijn broer kwam logeren, kreeg zij in eerste instantie een zak brokjes mee. Plien at een gat in die zak en vrat zich helemaal vol met brokjes, die uiteraard meteen weer naar buiten kwamen omdat dat lijfje geen idee had wat het moest doen met zulke droge dingen.)

Als je al iets houdbaars erbij wilt voeren, is een goede blikvoeding dan geen optie?
edit: Blikvoer heeft trouwens als extra voordeel dat er wél blikvoer bestaat met 0% koolhydraten en er bestaan geen brokken zonder koolhydraten, daar heb je alleen de keuze uit zonder graan, maar met aardappel en/of rijst.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 18:49 

@ Fem fatale: Ja, ze eten naast ieder een flinke regular muis, ook nog kvv, kipfilet en dan weer eens een kuiken of bijv kippennekje.
Maar ik heb 2 hele kleine dametjes de zwaarste is 658 gram, dus die eten al gauw minder dan de wat grotere dames :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 19:53 

Mijn Jip is zelfs een niet-kleine heer. Hij tikt in de winter net de 2 kilo niet aan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 21:18 

Het stelsel van een kat is natuurlijk wel heel anders dan het stelsel van een fret. Geloof dat een fret geen appendix heeft en een kat wel. Maar ik wil ook wel graag weten of je brokjes en prooi/kvv gewoon samen kan voeren zonder problemen. Of dat zuur/basisch verhaal ook voor fretten geldt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 21:28 

Dat lijkt me wel, omdat brokjes gewoon op een heel andere manier verteren dan complete prooi natuurlijk. Ik denk ook dat dat is waarom Hanneke bij maagpatientjes prooi afraadt.

Maar de vraag is of natuurlijk of ze er last van hebben. Katten gaan dus kotsen, maar katten kotsen nogal snel. Het grote probleem van fretten is dat ze het zo ontzettend slecht laten zien als ze niet lekker zijn (Puk gooide laatst een flesje rozen-bodyolie om, biologisch, zonder enge stoffen, dus in principe niet schadelijk bij consumptie, en ik ontdekte het omdat ik haar ergens aan hoorde likken en dat vond ik gek in de slaapkamer. Maar ze heeft een paar keer haar bekje afgeveegd, en was 's nachts een keertje in de war toen ze opeens superveel moest poepen en het naar roosjes rook, maar als ik niet had geweten wat er was gebeurd, had ik het waarschijnlijk niet eens gemerkt. Nouja, die volle poepbak met rozengeur waarschijnlijk wel.), echt nog slechter dan katten. Dus er is best kans dat ze er buikpijn van krijgen of iets, maar dat je dat niet eens merkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 21:40 

fem fatale schreef:
Mijn Jip is zelfs een niet-kleine heer. Hij tikt in de winter net de 2 kilo niet aan.

Daarom eet hij ,denk ik, ook meer muizen dan mijn beide dametjes :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 21:45 

Maar ik vind 2 muizen gewoon onvoorstelbaar weinig.

Ik heb volgens mij ook behoorlijke vreetzakjes van fretten. Bij mij eten 2 fretten bijna net zoveel als 2 katten, en die zijn toch echt aanzienlijk groter :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brok en rauw combineren
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 23:16 

fem fatale schreef:
Ik denk ook dat dat is waarom Hanneke bij maagpatientjes prooi afraadt.

Nee de reden dat Hanneke prooi/KVV afraad bij fretten met maagdarm problemen is omdat ze problemen hebben met de bacterien die daar in zitten. Hun maag is hier niet tegen bestand en zodoende dat ze ziek kunnen worden. En met ziek bedoel ik misselijk, overgeven, diarree.

@Maartje, naar mijn weten kun je brok en prooi gewoon afwisselen hoor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brok en rauw combineren
BerichtGeplaatst: 23 jul 2012 00:09 

Hier zitten ze ook beide op TF en prooi. De prooi gaat dan altijd als eerste op en dan later 's avonds wordt wat TF gegeten maar niet veel.
En met niet echt veel bedoel ik dan een handje TF ongeveer. Die combinatie gaat prima en goede manier om straks mee te starten bij je pups.
Later kun je dan alsnog kijken of je ze volledig op prooi zet of bijvoorbeeld KVV en prooi. :-D

Volgens Hanneke (afgezien van het verhaal van bacteriën wat Chaimel aangeeft) moet de maag bij prooi meer "malen" dan bij TF. Dat is dus ook een reden om bij maagpatienten prooi af te raden. Maar we gaan ervanuit dat je gezonde pups hebt straks dus zie ik geen reden om geen prooi te geven als dan niet in combinatie met TF of KVV.

Komt vast goed Maartje als je je pups in huis hebt, dan "loopt" dat vanzelf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]