Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 12 dec 2017 19:48
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Insecten eten (bijvoorbeeld rups)
BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 20:01 
Moderator

Aantal fretten: 1
Mila zit sinds een geruime tijd buiten en wat me opvalt zijn de hoeveelheid insecten die tegenkom in haar ren. Wat ik al tegen ben gekomen en actie die ik ondernomen heb om het wel of niet tegen te gaan en waarom?

- Een slak, dat is op zich geen probleem lijkt me, maar als ik dat zie dan zorg ik eerst dat de slak uit de ren is, voordat Mila erbij gaat. Dit is volgens mij geen probleem, maar ik vond het zielig voor de slak. Het kan natuurlijk zijn, dat ik er niet bij ben en dat die slak dus in de maag van Mila beland
- Bijen, die had ik pasgeleden in de ren. De oorzaak was één klein plantje met bloemen, dat plantje heb ik verwijderd uit de ren, omdat Mila met vol enthousiasme bezig was om een bij te vangen. Zo verklein ik wel, dat Mila een bij pakt en gestoken wordt. Ook een wesp of iets anders dat kan steken, dat lijkt me geen pretje en buiten dat ook gevaarlijk.
- Een teek, kan sowieso kwaad doordat ze bloed gaan zuigen.
- Een spin, volgens mij niet.
- Vliegen, dat lijkt me ook geen probleem.
- Mieren, zolang het geen rode mier is, lijkt me dat geen probleem.
- Een rups, gisteren zag ik opeens een rups voorbij komen kruipen in de ren, maar ik weet niet of dat goed is, omdat bijvoorbeeld eikenprocessie rups problemen bij een mens kan geven. Nu was het een rups met heel veel van de zijdeachtige haartjes rondom. Mila zou die echt zonder problemen opeten. Alles wat vliegt of beweegt moet in haar mondje belanden. Nu heb ik deze rups uit de ren gezet, met een verbod tot enkele meters van de ren. Hopelijk heeft de rups geluisterd.

Nu met een fret die een ren heeft en echt uren in de ren bezig is en ik ook dus, zie ik echt verschillende insecten voorbij komen.

Wat kan wel of geen kwaad. Een bij of bijv. een wesp kan kwaad, maar een rups bijvoorbeeld kan dat ook kwaad of niet en misschien zijn er nog meerdere insecten, die ik nog niet voorbij heb zien vliegen, lopen of kruipen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Insecten eten (bijvoorbeeld rups)
BerichtGeplaatst: 08 jul 2013 22:20 

Aantal fretten: 2
Ja wat is kwaad, de meeste insecten hebben een natuurlijk afschrikmechanisme. Een rups zijn haartjes zijn bijvoorbeeld irriterend voor de mond en ogen. Ze zal hem dus wel willen pakken maar het schrikt af. Met beesjes die steken zou ik inderdaad oppassen maar verder zou ik er niet van wakker liggen hoor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Insecten eten (bijvoorbeeld rups)
BerichtGeplaatst: 09 jul 2013 16:27 

Aantal fretten: 2
Ik heb regelmatig hele grote spinnen in huis, maar de fretten zien ze niet eens :dontknow:
Ik zet ze ook elke keer weer buiten.
Maar een hoornaar zou volgens mij best wel schade aan een fretje kunnen toebrengen.
Gelukkig kom je die niet al te vaak tegen.
En ik denk ook dat het merendeel van de insecten uit zelfbescherming wel weg zal gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]