Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 14 dec 2017 12:10
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De meest waardeloze muizenkweek.
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014 14:51 

Aantal fretten: 2
Ook ik ben sinds enkele weken begonnen met het kweken van muisjes voor mijn geliefde fret Baileys. De muizenkweek is niet waardeloos maar ik als eigenaar wel (helaas)

Ik heb namelijk 2 vrouwtjes op een man, de man zit nu apart en de eerste 2 nestjes zijn niet van de man. Het eerste nestje is de 14de van april geboren en het tweede nestje is 19 april geboren. Nu gaat het met de nestjes goed. het eerste nestje zijn inmiddels al vrolijke springers en het andere nestje blijft wat achter in ontwikkeling en zijn nog vrij kleine fuzzys. Nu las ik op het forum dat sommige mensen die fuzzys voerde dus ik was in dubio of ik dit ook moest doen. Ik was er niet toe instaat (ik ben me natuurlijk weer gaan hechten aan het levende voer :dontknow: )

Mijn vriend liep met de kleinste fuzzy naar de kooi van Baileys waarop zij gretig aan de tralies begon te trekken en ik was nog net niet aan het gillen. (Ik bleef maar nee roepen) Ik baal nogal want ik ben degene die hiervoor gekozen heeft maar nu ben ik niet instaat om ze te geven. Wie weet komt dit wel (Ik weet zelf dat ik ze niet levend wil geven maar ben me er wel van bewust dat baileys een fuzzy in een keer dood zou bijten) Wie heeft dit ook gehad en kwam er overheen en hoe?

(Ik heb er trouwens geen moeite mee om ze ingevroren te geven maar hiervoor moet ik iedere keer een half uur a drie kwartier reizen dan heb ik het alleen maar over de heenweg en komt de terugweg er nog bij)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De meest waardeloze muizenkweek.
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014 16:59 
Moderator

Aantal fretten: 1
Ik kweek zelf al ruim twee jaar muizen voor mijn fret, maar het begin is moeilijk. Je moet in je achterhoofd houden dat jou muizen het beter hebben dan de muizen uit de diepvries. Hierdoor weet ik dat ik goed bezig ben. Nu ben ik een volleerd muizenkweker geworden en kan mijn fret volledig voorzien van mijn eigen muizenkweek. Aan rat, gerbil enz begin ik niet aan.

Misschien moet je ze eerst zelf of je vriend dan eerst doden en dan geven, dan weet je zeker dat de muis niet geleden heeft.

Ik dacht ook dat ik het nooit zou kunnen, maar als ik zie hoe gretig mijn fret is op de biologische muizen zal ik niet makkelijk stoppen met de kweek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014 19:35 

Ik snap het, dat waren alle redenen waarom ik ze zelf wou houden. Bij mij zouden ze een beter leven gehad hebben dan dat ze hun leven moesten doorbrengen in een labbak. Maanden heb ik me ingelezen (zelfs toen had ik het lef niet om muizen te geven) toen baileys stopte met eten was ik daar heel snel overheen trouwens meteen naar de dierenwinkel gehold en ingevroren muizen gehaald. naar een keer gruwelen was ik zelfs instaat om te kijken. Ik vond het ook gezonder ik wist precies wat ik mijn fretje zou geven. Maar nu puntje bij paaltje komt (de springers blijven al half tam op mijn hand zitten en laten zich aaien) Het werkt ook niet mee dat mijn vriend en ik elkaar om en om roepen: Hey lieverd moet je is zien wat die kleine gek doet! En dan kijken we weer vertederd naar ze. Ik had me zo voorgenomen om er geen band mee te krijgen. Wie weet komt het vanzelf wel hoor. Mijn vriend heeft er geen moeite mee en bied het al de hele dag aan en iedere keer als ik dan een muisje oppak die hij moet "hemelen" pak ik em weer af en leg em snel bij zijn moeder. Het slaat nergens op ik weet het :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2014 15:16 

Aantal fretten: 7
Ik kan me dat heel goed voorstellen, ik ben zelf ook geen held om zelf muizen te kweken voor mijn fretten.
Je moet denk ik leren gaan zien dat je de muizen echt hebt met een ander doel. Anders heb je straks enorm veel huisdieren..... en je fret nog niks te eten.

Ik heb zelf geen ervaring met het kweken van muizen, dus kan je verder niet veel adviseren. :-)

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 10:47 

Aantal fretten: 18
Ik ben vorig jaar ook begonnen met het fokken kleinschalig. Ik heb nooit levend gegeven, totop gisteren.
Voor die tijd gaf ik ze een flinke tip op de grond, en voor de zekerheid eentje nog erna.
Maar mijn pups, 11 maanden, hebben gisteren voor het eerst een levende gehad.
Het is net wat Mayke zegt, een knop omdraaien, en ze zien als ander doel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 19:28 

Levend geven vind ik echt onzin, is het dier nodeloos erg laten lijden. Daarin tegen heb ik totaal geen moeite om iets zijn nek om te draaien als ik het zelf of mijn dieren op eet. Muizen werkt het meest humaan om ze tegen een harde onder grond dood te werpen/gooien. Klinkt misschien hard, maar werkt het beste.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 23:52 

Nou het is ons gelukt, ik kan nog niet toekijken knijp mn ogen dicht en vingers in mn oren terwijl mn vriend ze vakkundig hemelt op de rand van de tafel..

Nummer een ging helaas wat te snel hier hou ik trauma's aan over, hij had em in een plastic zakje gedaan en gaf em een zwaai en tikte tegen het bureau. We zijn er zeker van dat hij opslag dood was omdat het zakje openscheurde en er een muis plus ingewanden door de kamer vloog... Dit ging zo snel omdat we bang waren dat als we het te zacht zouden doen dat het arme beestje nog in leven zou zijn.

We komen er wel ik vind het nogsteeds moeilijk maar het geeft me een goed gevoel dat baileys meteen begint. Ze laat zelfs de maag en de darmen niet liggen zoals ze deed bij de ingevroren muizen. Aankomende week wil ik er 2 dames bij aanschaffen en dan kan het zelfvoorzienen beginnen.

Ik wil haar nog niet volledig over hebben op muizen omdat we in een kleine studio wonen en we een kat en twee fretten hebben. Ik zie het niet zitten om dan ook nog rond de 30 muizen in dezelfde ruimte te hebben. Nu ruik ik het al en ik moet er niet aan denken dat dit nog erger gaat worden. Gelukkig horen we aankomende week ook of we onze nieuwe woning krijgen dan kan ik mij ook gaan richten op een wat grotere groep muizen. Als dat doorgaat laat ik ook een buitenverblijf bouwen voor mijn meiden zodat we in de zomer lekker buiten kunnen zijn met zijn allen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 mei 2014 11:25 

Aantal fretten: 18
Klink stom, maar je moet inderdaad de feeling krijgen hoe hard je kan laten hemelen.
Maar ik snap je helemaal, heb het ook gehad, en ik vind het nog steeds niet wennen. Maar als ik zie hoe lekker ze die vinden, en ineens opeten dan is het voor een goed doel...
En dat van die luxht van de muizen... ppfff echt! Dat ruik je wel...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 mei 2014 19:14 

Nogmaals, geloof me. Gewoon hard op de grond gooien, doe dit maar 1 x anders zit alles onder het bloed..... Werkt echt het best.. Top Voer!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 mei 2014 19:18 

Als je naar beneden scrolt zie je bij prooidier worstjes, nieuw staan 1 kilo rat worst voor 9,90 euro. Dat zijn 2,5 echt dikke ratten, enige nadeel is dat je niet weet wat ze te eten hebben gehad (zal niet veel bijzonders geweest zijn voor deze prijs...)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 mei 2014 19:19 

Oeps :oops:

http://www.kiezebrink.nl/pdf/prijslijst/Prijslijst1.pdf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 19:22 

Ben er eindelijk achter hoe ik de geslachtsbepaling uit kan voeren op een succesvolle manier. Ik dacht dat 3 muizen een zwelling hadden bij hun (hoe zeg ik dat netjes) Hun achterwerk? Vond het erg toevallig en realiseerde me dat het echte mannen aan het worden waren :sdf57: Ook besprongen ze de mama's continu en heb ze helaas weg moeten halen bij hun moeders ze zitten nu apart ondanks het feit dat ze 3 weken oud zijn. Gelukkig eten ze goed.

Natascha ben het inderdaad met je eens over die lucht. Het is wel te doen (als we de hele dag door ventileren en het kleinschalig houden want we wonen in een hele kleine studio) Ik ben inmiddels zover dat ik ze oppak en zelf kies wie naja opgegeten gaat worden (selecteer op grootte maar ook op geslacht heb namelijk een kennis in meppel die ze fokt voor haar slangen en we ruilen binnenkort muizen voor bloedverversing)

Haha bedankt voor de tip Joog, ik merk alleen aan Baileys dat ze een verwent nest is. Ze was gek op de muisjes die ik ophaalde in Meppel tot ze een muisje uit eigen kweek kreeg. Nu doet ze haar bek er niet voor open. (en ligt de vriezer nog vol...) Ik ben als de dood dat als ze nu verzot raakt op ratten dat ze mijn muisjes niet meer wil en ik ook nog is ratten kan halen terwijl ik die hardstikke leuk vind :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 07:10 
Moderator

Ha, ha nu weet je wat mannetje is en wat vrouwtje is. Ik heb de muizen een tijdje binnen op een kamer gehad, maar dat stond inderdaad. Nu heb ik de muizen in de garage staan en dat gaat goed. Ik moet zeggen, dat daar de stank stukken minder is, maar de ventilatie is daar ook beter.

En zo te lezen gaat het steeds beter met de muizenkweek en je gedachten erbij. Het gaat helemaal goed komen. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 08:19 

Hahaha.... Over die jongen van de muis bij mama hoef je je eigen helemaal niet druk over te maken, gewoon lekker laten zitten. Ze hebben getest wat er gebeurd wanneer je die muizen maar moeder op zoon bleef zetten. Meen over de 600 x inteelt en nog niets aan de hand met de muisjes. Sterke beesjes ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 20:30 

Haha ik vind het idee gewoon raar een zoon en der moeder (is meer het feit dat ik dit bij mensen ook raar vind en het op die beestjes projecteer :fluit: ) En reden 2 is het feit dat mijn muisjes klein van postuur zijn en ik ze groter wil krijgen en met dezelfde genen gaat dat hem niet worden. Dus eerst nog uit zien te vinden hoe ik aan grotere muizen kan komen :') Het mannetje dat ik later aangeschaft heb is gelukkig al een slag groter maar alsnog klein vergeleken met mijn diepvriesmuizen :-o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2014 21:12 

Veeltepel muizen nemen, zijn een slag groter. Hebben ook grotere nestjes..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2014 20:12 

Die zijn helaas bij ons in de omgeving niet te vinden, daar heb ik in het begin namelijk ook voor gekeken maar toen kwam ik langs de dierenwinkel voor diepvriesmuizen en kwam thuis met 2 hoogzwangere voedermuizen. Had het er wel vaker met mijn vriend over gehad en hij ging er mee akkoord maar volgens mij had hij nooit verwacht dat ik dit ook echt zou doen. Jullie hadden zijn gezicht moeten zien. (onbetaalbaar) :rofl:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2014 22:56 

Op de bekende advertentie site bij de reptielen kijken/vragen, anders op reptielen beurzen. Hebben ze er altijd..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2014 13:03 

Joog dat weet ik :wink: het probleem is voornamelijk dat ik dingen in de omgeving van Zwolle zoek omdat ik niet in het bezit ben van een auto. Maar wel bedankt dat je meedenkt :g . Nou dames en heren, het ziet erna uit dat ik mijn muizenkweek toch maar uit moet gaan breiden. Baby eet ze nu namelijk ook :hi: Heerlijk dat mijn 2 dames ze nu beide eten. maandag a dinsdag ga ik trouwens naar de poelier voor kwartels. Ik ben benieuwd wat ze daar van vinden :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2014 13:13 

Nu maar is kijken of ik bij meerdere mensen muizen kan ruilen voor bloedverversing. Momenteel is mama een weer zwanger en zit mama 2 bij de man. Samen met een van haar zoons (dit gaat hardstikke goed met die 2 mannen ondanks het feit dat ze geen familie zijn. (vond het zo sneu een man alleen maar nu hou ik dat mannetje gewoon aan zodat hij niet alleen zit) Ik zit alleen met een probleem. De kleurmuis die ik voor de fok gekocht had (het mannetje) was zo gigantisch fel dat hij mij nog net de bak niet uitsprong toen ik schoon probeerde te maken. Daarbij valt hij ook mijn handen aan. Ik probeer schoon te maken via het luikje want deze kerel springt ongekende hoogtes en is er anders toe instaat eruit te springen. Iemand enig idee hoe ik hem uberhaupt uit de bak krijg of in ieder geval rustig schoon kan maken zonder dat hij me aanvalt of eruit springt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]