Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 18:54
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rauwe voeding FAQ
BerichtGeplaatst: 07 mei 2006 21:02 

Onlangs geschreven en vanwege een aantal vragen zal ik deze hier ook even posten. Hij is wel op eigen naam geschreven en niet vanuit Stichting De Fret, dit even voor de duidelijkheid.

Hieronder is een FAQ te vinden over rauwe voeding. Hier is geen standaard menu te vinden, maar wel een aantal vragen die mij (of anderen) gesteld zijn of vragen die nog gesteld kunnen worden. Hiermee wil ik ook het een en ander wat duidelijker maken over het rauw voeren. Deze tekst komt overigens van mijn website. Ik plaats hem hier ook even. Aanvullingen en opmerkingen hoor ik graag :-)

Algemeen
1. Is rauw voeren nu echt nodig?
2. Je bent een gemenerd! het is enorm zielig om cavia's en ratten te voeren!
3. Wat zou jij ervan vinden als ik fretten zou opvoeren?!
4. Ik vind het voeren van muizen zielig. Moet dat echt?
5. Als ik nu het dieet van jouw fretten kopieer, dan ben ik goed bezig he?
6. Iedereen kan een rauw dieet beginnen!
7. Worden fretten agressief van het eten van vlees?

Brokjes
1. Wat heb je tegen brokjes?
2. Rauw voer is niet nodig, want ik voer Totally Ferret!
3. Als je zo tegen brokjes bent, waarom voer je het dan nog?
4. Is vlees goedkoper dan brokjes?

Rauwe voeding
1. Ik voer mijn fretten 1x per week een muis. Doe ik het nu goed?
2. Ik geef mijn fretten een 100% Carnibest dieet. Is dat voldoende?
3. Op prooidieren zit haar! daar krijgen mijn fretten haarballen van!!!
4. Waarom rauw? ik vind dat onhygenisch en wil het bakken
5. Ik heb muizen gekocht voor de fretten, maar hij wil ze niet eten!
6. Ik heb drie kilo eendagskuikens gekocht. Lekker goedkoop en goed voor ze!
7. Er ligt hier een dood varken. Kan ik die in stukken snijden en opvoeren?
8. Oké geen varken dus. Maar wat kan ik wel geven?
9. Ik kan echt niet elke vier uur vlees aan mijn fretten geven!

--------------------------------------------------------------------------------------
Algemeen

1. Is rauw voeren nu echt nodig?
Ja en nee. Enerzijds kan een fret ook op brokvoeding gezond oud worden en geen problemen krijgen. Aan de andere kant is brokvoeding geen optimaal dieet voor de fret. Een fret is een obligate carnivoor. Dat betekent dat hun dieet grotendeels uit vlees moet bestaan om in alle voedingsbehoeften te voorzien. In brokvoeding zit een hoog percentage plantaardig materiaal. Daarbij opgeteld dat de fret een jachtdier is wat op alle manieren "built for the kill" is, maakt het voor mij zeker nodig. Rauwe voeding is het meest natuurlijke en volledige dieet wat je de fret kan voorschrijven.

2. Je bent een gemenerd! het is enorm zielig om cavia's en ratten te voeren!
En het is niet zielig om fretten brokjes te geven waar vlees in verwerkt zit? Dat wij in de brokjes geen schattige kuikentjes en kippen herkennen, wil niet zeggen dat het er niet in zit! In brokvoeding zit vrijwel altijd vlees wat op een zo goedkope manier verkregen is. Je kan er dus bijna wel vanuit gaan dat het bio-industratie kippen (klik vooral op de link om weer even te weten hoe die leven) zijn die in de brokvoeding verwerkt zitten. Mijn inziens is het verborgen leven van die kip niet meer of minder waard dan van de cavia of rat die ik mijn fretten voer. Dat cavia's en ratten als huisdier gehouden worden, betekent niet dat de fret ze daarom maar niet ziet als voedsel. Dat is iets menselijks om zo te redeneren.

Ik ben zelf vegetariër, omdat ik tegen de manier ben waarop productiedieren in Nederland gebruikt worden. Dat betekent echter niet dat ik tegen het eten van vlees ben. Ik vind dat je moet weten wat je eet en je er ook van bewust moet zijn dat als je vlees eet, dat het om een dier gaat. Daarbij maak ik geen onderscheid tussen welk dier het is. Het onzichtbare leven van de kip is net zo waardevol als het zichtbare leven van de cavia die als huisdier gehouden wordt.

3. Wat zou jij er van vinden als ik fretten zou opvoeren?
Tsja. Als jij een dier houdt waarbij fretten binnen het natuurlijke dieet passen, wie ben ik dan om er wat van te zeggen? Echter, ik ken weinig dieren die een fret (bunzing) zouden pakken als ze ook de keuze hebben een konijn te doden. De reden ervoor is simpel. Een fret in het nauw keert zich om en vecht terug, een konijn niet. Het vangen van een konijn is dus veel minder risico voor een roofdier. Hieruit volgt dat er weinig roofdieren zijn die marterachtigen op hun menu hebben staan, want het vangen en doden ervan is niet zonder risico.

4. Ik vind het voeren van muizen zielig. Moet dat echt?
Nee. Moeten is een groot woord. Wel is het goed voor de fret. Maar als je er om welke reden dan ook problemen mee hebt, dan denk ik niet dat je jezelf moet dwingen als je er niet tegen kan of klaar voor bent. Als je toch aan je fretten rauwe voeding wil voeren als bijvoer, begin dan eens met kip of Carnibest. Dat ziet er niet zo herkenbaar uit en is niet zo eng :-). Als je helemaal overstapt op een rauw-voer dieet, dan vind ik muizen of andere complete prooidieren wel onmisbaar binnen het dieet.

5. Als ik nu het dieet van jouw fretten kopieer, dan ben ik goed bezig he?
Nee! dan ben je een copycat :-) Ik hou op mijn weblog bij wat ik mijn fretten voer en wat ze ervan vinden. Dat menu is samengesteld voor mijn fretten en voor hun situatie. Ik hou daarbij rekening met wat de fretten eten en hoe ze het eten. Dat betekent niet dat het voor andere dieren ook geldt. Daarbij komt ook dat ik net begonnen ben met rauwe voeding en het best kan zijn dat ik fouten maak of iets over het hoofd zie.

Mijn weblog is bedoeld als inspiratie en om te informeren. Niet om klakkeloos het menu over te nemen. Ook vind ik dat als je je fretten op dieet wil zetten, dat je moet weten waar je mee bezig bent. Dat betekent veel lezen, vragen stellen en zelf nadenken. Je moet begrijpen waar je mee bezig bent.

6. Iedereen kan een rauw dieet beginnen!
Ja klopt. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Ken je dier, ken zijn voedingsgewoontes en heb er tijd en geld voor over. Het is veel simpeler om een zak brokjes open te scheuren, maar dat is lang niet zo'n uitdaging als het zelf samenstellen van een menu voor je fretten.

Ongetwijfeld zullen er praktische bezwaren zijn, maar ook dan geldt: waar een wil is, is een weg.

7. Worden fretten agressief van het eten van vlees?
Nee. Deze mythe blijft rondspoken, maar slaat kant noch wal. Een fret wordt niet agressief of gaat bijten door het eten van vlees. Ik denk ook wel te weten waar dat verhaal vandaan komt. Fretten die vlees gewend zijn, vinden dit vaak erg lekker. Als ik ze een muis geef, dan staan ze echt te springen van enthousiasme. Als ik dan een beetje onhandig de muis aangeef, dan kan het zijn dat ze per ongeluk je vingers pakken in plaats van de muis.

Ook wil het wel eens gebeuren dat je hand naar vlees ruikt. Een fret die niet veel in handen komt of wat bijterig is, die willen dan nog wel eens je hand pakken. Niet omdat ze agressief zijn, maar omdat ze denken dat een stuk vlees is. Maar een goed opgevoede en handzame fret zal niet bijten of agressief worden.

En eerlijk is eerlijk, ik zou ook niet enthousiast worden als fret zijnde als ik elke dag dezelfde saaie brokjes voorgeschoteld kreeg.

Brokjes

1. Wat heb je tegen brokjes?
Tegen brokjes persoonlijk niks, maar wel als voeding voor mijn fretten :-). Hoe meer ik erover lees, hoe minder ik overtuigd ben van de kracht van brokjes. Bij mij is de argwaan tegen brokjes vooral begonnen bij de diagnose van Fosco. Zijn gezondheidsproblemen met de jeuk en dunne maagwand. Ik moet wel toegeven dat ik een zondebrok gevonden heb ik de brokjes, maar dat neemt de feiten over brokvoeding niet weg.

In brokjes zit veel meer plantaardig materiaal dan goed is voor een fret. Op korte termijn kan het lichaam van een fret - wat gebouwd is op de vertering van vlees- dat wel aan. Echter, op lange termijn (jaren) kunnen al die plantaardige materialen die de spijsvertering van de fret passeren wel schade veroorzaken. Plantaardig materiaal is moeilijker verteerbaar dan vlees. Door het constant voeren van brokvoer, moet het lichaam dus enorm overwerken.

2. Rauw voer is niet nodig, want ik voer Totally Ferret!
*prik* Sorry dat ik die luchtbel moest doorprikken, maar helaas gaat die vlieger niet op. Ook al is Totally Ferret (TF) een van de topvoeders, dat neemt niet weg dat ook daar plantaardig materiaal in zit. Kijk de ingrediëntenlijst er maar eens op na. Wel is het zo dat als je brokvoeding geeft, TF een absolute aanrader is. Van de brokvoeding staat deze het dichtste bij de voedingsbehoefte van de fret. Veel andere frettenvoeders zijn echt bagger, dus met TF ben je in elk geval al op de goede weg.

3. Als je zo tegen brokjes bent, waarom voer je het dan nog?
Ouch, gewetensvraagje... Maar ik voer mijn fretten inderdaad nog brokjes, TF wel te verstaan. Zowel de oude fretten als de jonge groep krijgt nog brokken. Bij beide probeer ik het wel te minimaliseren waar mogelijk is.

Wat Montu en Fosco betreft, zij krijgen nu een dieet van Waltham en daarnaast brokken. Ik kan ze onmogelijk de hele dag door waltham geven (al is het alleen maar omdat ze dat meteen opeten zodra het er staat en ze dat zo lekker vinden dat ze zichzelf overeten). Omschakelen bij hun gaat niet, want ze weigeren Carnibest of andere rauwe voeding. Fosco reageerde op Carnibest zelfs heel misselijk, dus ik heb dat niet doorgezet. Gezien hun gezondheidstoestand lijkt het me ook niet verstandig om nu nog om te schakelen.

De jonge fretten krijgen nu nog een minimum aan brokjes. Ik ben ermee aan het afbouwen. Op dit moment krijgen ze ongeveer 150 gram per week met zijn vieren. Dat komt neer op ongeveer 5 gram per fret per dag. De fretten krijgen nog brokjes voor op warme zomerdagen (als ik overdag geen vlees kan neerleggen) en ook om mezelf in te dekken, want het gaat me ongetwijfeld gebeuren dat ik vergeet vlees te ontdooien *schaam*. Een derde praktische reden is dat als ik ooit eens nieuw vlees uitprobeer en ze lusten het niet, dat de fretten dan vast uit protest veel brokjes gaan eten en ik het dieet moet aanpassen :-)

4. Is vlees goedkoper dan brokjes?
Dat ligt eraan welke brokjes je geeft, welk vlees je geeft en hoe je hier aan komt. Als er wekelijks aangebeld wordt en er een zak brokjes voor de deur ligt, dan zijn brokjes goedkoper :-). Maar over het algemeen genomen: brokjes hebben een vaste prijs en daarvan eten fretten dagelijks ongeveer evenveel. Een snelle berekening leert dat als een fret 40 gram Totally Ferret per dag eet, dit ongeveer 30-35 cent zal kosten per dag. Met rauwe voeding kun je het zelf bepalen. Welk vlees haal je? in welke hoeveelheden? welke eisen stel je aan het vlees? etc. Toch zul je over het algemeen genomen in eerste instantie met vlees duurder uit zijn. Ook kost het meer tijd en moeite om een vleesdieet samen te stellen.

Echter, een vleesdieet is wel een investering in de toekomst. Het is het natuurlijke dieet van de fret. Hierdoor zal de fret op latere leeftijd minder problemen hebben met het gebit en inwendige problemen, zoals haarballen, maagproblemen etc.

Rauwe voeding

1. Ik voer mijn fretten 1x per week een muis. Doe ik het nu goed?Het ligt eraan wat je ermee wil bereiken. Als je daarmee een volwaardig dieet voor de fret wil neerzetten of denkt dat eventuele problemen aan het gebit of bijv. de maag daarmee voorkomen worden, dan niet. Een muis per week is heel goed voor de fret, je maakt de fret er gelukkig mee en het zal ook bijdragen aan zijn gezondheid. Maar problemen voorkomen die door brokjes veroorzaakt kunnen worden doe je er niet mee.

Zie het als mensen die een keer in de week aan Aerobics doen om aan hun conditie te werken. Als zij verder altijd de auto pakken en de trap negeren, dan zul je op die manier geen conditie opbouwen. Pas als je voeding of sporten een deel van je leven maakt, dan zal er iets veranderen.

2. Ik geef mijn fretten een 100% Carnibest dieet. Is dat voldoende?
Eigenlijk niet. Het probleem van Carnibest is dat het het zacht voer is. De botten e.d. die in prooidieren zitten, die zijn in de Carnibest al vermalen. Hierdoor heeft het niet de gunstige werking op het gebit die ongemalen rauw vlees wel heeft. In dit artikel is meer te lezen over de invloed van voeding op het gebit van fretten. Wel is het zo dat Carnibest voor 100% uit vlees bestaat. Hierdoor kunnen andere "brokkenproblemen" wel vermeden worden.

3. Op prooidieren zit haar! daar krijgen mijn fretten haarballen van!!!
Nee hoor. Wees gerust. Fretten krijgen nog wel eens haarballen van hun eigen haar bij het ruien. Hierbij krijgen ze veel losse haren tegelijk binnen. Als een fret een prooidier eet (bijvoorbeeld een konijn of rat), dan krijgt hij ook haren binnen. Echter, deze haren zitten vast en gaan als een soort "matje" met de rest van het vlees naar binnen. Hierdoor hebben de haren meer een borstelend effect. Maar doordat de haren vast zitten en met het vlees tegelijk gegeten worden, is de kans op haarballen een stuk kleiner. Bij katten die rauw vlees en prooidieren eten, is het zelfs zo dat zij veel minder gevoelig zijn voor haarballen!

4. Waarom rauw? ik vind dat onhygenisch en wil het bakken
Waarom zou je? ooit wel eens een bunzing in het bos zien staan met een aansteker boven een stapel hout en een kookpan? Bakken van vlees is iets menselijks. Roofdieren als fretten hebben bovendien een hogere zuurgraad in de maag en kunnen veel beter tegen rauw voedsel.

5. Ik heb muizen gekocht voor de fret, maar hij wil ze niet eten!
Oh nee! *paniek* Nee hoor. Er is nog echt hoop voor de fret. Alhoewel er natuurlijk altijd fretten zijn die nooit aan de muis beginnen. Maar ik heb nog mijn vijfjarige fretten enthousiast weten te krijgen voor een muis. Wel met wat geduld, maar ze aten het wel. Ga er maar vanuit dat het instinct er bij fretten voor prooidieren nog is. 9 op de 10 fretten vinden een muis interessant en zullen ermee gaan slepen. Maar dan ben je er nog niet, want het kan goed zijn dat Fred de muis tussen zijn speeltjes onder de bank verstopt en dan verder speelt (waarna je na een dag of drie ineens wat begint te ruiken...).

Daarom even wat tips om te beginnen:

- begin klein. Koop niet meteen een zak volwassen muizen, maar haal eerst enkele pinkies (babymuizen) of eventueel springers (muizen van 2-3 weken). Ik merkte dat mijn fretten de volwassen muizen te groot vonden, maar de pinkies gingen er wel in. Daarna gingen grotere muizen ook.

- heb geduld. Verwacht niet dat je fret de muis aanpakt en voor je neus opeet en doorslikt. Een fret heeft niet zo'n enorme maag en als hij geen honger heeft, dan zal hij zijn eten even verstoppen om eventueel later op te eten. Haal de muis daarom niet al na een halfuurtje weg, maar laat die een nacht in het hok liggen.

- voer de fretten in het hok. Om te voorkomen dat het over een paar dagen in de huiskamer enorm begint te meuren (en dat doet het hoor, ik heb ervaring :-) ), geef de muis nadat de fretten los zijn geweest en er voorlopig even niet uit mogen. Dat kan 's avonds zijn of voor je gaat werken.

- laat de voerbak staan. Met andere woorden: honger je fretten niet uit om ze muis te laten eten. Je wil je fret er toch een plezier mee doen?

6. Ik heb drie kilo eendagskuikens gekocht. Lekker goedkoop en goed voor ze!
Goedkoop zijn ze zeker, maar goed is een tweede. Zo nu en dan een eendagskuiken kan geen kwaad, maar denk niet dat je daarmee de fret iets gezonds voorschrijft. Een kuiken bevat amper voedingswaarde. Ze komen net uit het ei en hebben amper geleefd. Dit in tegenstelling tot een muis die veel meer voedingswaarde bevat.

Een fret lust ook zeker wel een eendagskuiken, maar geef het als tussendoortje of eens als afwisseling, maar niet structureel als onderdeel van de voeding. Het dode kuiken draagt weinig bij.

7. Er ligt hier een dood varken. Kan ik die in stukken snijden en opvoeren?
Nee! Buiten dat het wettelijk niet toegestaan is, mag je fretten ook geen rauw varkensvlees geven in verband met de ziekte van Ausje-nog-iets. De ziekte van Aujesky.

8. Oké geen varken dus. Maar wat kan ik wel geven?
Neem eens een kijkje in de keuken van de bunzing, de wilde broer van de fret. De bunzing weet feilloos wat wel en niet in het dieet van hem past. Nu is het onmogelijk om dat dieet precies na te maken, maar haal er wel ideeën uit. Een bunzing zal niet snel een koe vangen, dus laat het rundvlees uit het frettendieet. Ook past vis niet goed binnen het fretten- en bunzendieet. Wat wel past, zijn de konijnen, kleine knagers, kippen, eenden, kwartels etc.

9. Ik kan echt niet elke vier uur vlees aan mijn fretten geven!
Dan kan ik je geruststellen. Een fret eet ongeveer om de 4 uur, maar dat gaat om een fret die brokken eet. Fretten die prooidieren eten kunnen perfect slechts enkele keren per dag eten. Sommige baasjes houden zelfs een interval van 12 uur aan en hun fretten zijn héél gezond (let wel, dit is natuurlijk niet iets dat je wil beginnen gaan doen met een fretje die insulinomen of andere gezondheidsproblemen heeft).

Dat een fret die brokken krijgt om de 4 uur eet, is een gevolg van de manier waarop koolhydraten in brokken het glucosepeil in het bloed beïnvloeden. Bij een brokkendieet ontstaan er sterke schommelingen in dit glucosepeil. Maar wanneer een échte carnivoor als de fret zijn natuurlijk dieet krijgt (dat nagenoeg geen koolhydraten bevat), wordt het glucosepeil ongeveer constant gehouden door een uiterst efficiënte ombouw van glucose (naar behoefte) uitgaande van eiwit. Dit proces heet gluconeogenese. Met dank aan Wendy

bron: http://www.mustela.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2006 21:07 

Dat was t?? :o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2006 21:11 

Birgje, ik hoef um niet weer helemaal te lezen he :D Nogmaals, top!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2006 22:10 

Aantal fretten: 2
Heel duidelijk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2006 00:11 

Toppie en duidelijk

Afbeelding

Dieren zijn oprecht en liegen niet !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2006 08:26 

Aantal fretten: 0
Zoweeh!!! :o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2006 09:57 

Goed stuk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2006 11:57 

SUPER INTERESSANT!!! Deze ga ik uitprinten en in de frettenklapper stoppen, kan ik het altijd nog eens terug lezen als ik nog iets wil weten :D

en dat fretten van het eten van rauw vlees gaan bijten dat is idd onzin. Heb wel al ervaren dat een fret idd zo enthousiast kan worden van de geur van rauw vlees, dat hij idd tevens je vinger ook aan kan zien voor een stuk vlees :-?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2006 14:24 

Jups :). Maar dat kan ie ook van een komkommer als ie dat zou krijgen ;). Heeft niet met het vlees te maken, maar met het enthousiasme.

Enne thx :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2006 20:44 

is idd een heel goed overzichtelijk stuk....ik ga het nu niet helemaal lezen, gewoon omdat ik geen vragen heb in die richting, maar ik denk dat het voor mensen die wel ergens mee zitten het een erg overzichtelijk naslagwerk is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2007 09:06 

Wow, wat een goed stuk, hier heb ik veel aan en veel vragen zijn beantwoord, thanks!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2007 10:11 

ik heb een kort vraagje.

als je carnibest bijvoert bij brokjes, ben je dan ook al een stuk beter bezig voor je fretten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2007 10:28 

Jups :) Rauw vlees en afwisseling is goed! Al is het maar een beetje, alle beetjes helpen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2007 11:01 

Aantal fretten: 4
Natuurlijk ben je dan al goed bezig! Je moet maar zo denken, elk brokje wat wordt vervangen door echt vlees is er weer één. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2007 20:22 

Een heel duidelijk verhaal. Bedankt.
groetjes Mieke :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 13:12 

Aantal fretten: 3
Hai dat is goed nieuws voor beginners, Thanks :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 16:18 

zeker goed nieuws voor beginners :g ik stop nu alle bruikbare informatie in een grote map, bijzonder handig!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 16:40 

ohhh super goed stuk Birgit!
*print snel uit*

Bonnie (17-10-96 19-08-08 )
Nicky (?- ?- 03 10-07-09)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 23:02 

Nou...dan ga ik maar eens wat roze wormpjes halen om te beginnen :-?
Vind het wel eng en krijg kriebels in mijn buik als ik er alleen al aan denk....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 10:37 

Je hoeft ze niet zelf op te eten ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]