Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 02:25
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: hoeveel en welke variatie?
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 23:16 

Aantal fretten: 1
chaimel,
hmm schrijvens is het altijd lastig om de toon aan te geven maar ik bedoelde het niet aanvallend. Met de extra percentage uitleg wilde ik juist aangeven dat ik er wel over had gelezen en niet zomaar wat op wilde noemen. En die vraag over 10/90 procent was serieus oprecht. Waarom ik het mezelf moeilijk wil maken ;) mooi gezegd trouwens want dat is het echt, is omdat dat een stuk goedkoper is! En dan geef ik toch prooi en kan dat extra geld in het 'ziekenpotje'
Die woordspeling van afkeuring was omdat ik geen enkele andere manier kon bedenken neer te zetten wat ik bedoelde :roll: maar omdat ik wel op een goede manier te werk wil gaan is het fijn om te horen of ik iets misschien totaal fout doe. Maar als het puur persoonlijke smaak is dan is dat prima, het gaat er meer om of dit een geschikt menu zou zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 08:44 

Aantal fretten: 2
er zijn hier niet veel mensen die zelf het menu maken volgens het prooidiermodel.
echt advies of je dus voedingsstoffen tekort kan komen in de toekomst kunnen wij jouw niet geven.
dat zul je zelf gaan ondervinden.
voeren van prooi is duur, en in de toekomst word die prooi alleen maar duurder.
ik vind letterlijk dat je het jezelf moeilijk maakt,en in dit geval kun je je geen fouten permiteren.
als je snapt wat ik bedoel :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 08:51 

Aantal fretten: 1
ja ik snap wat je bedoeld,
en dan heb ik direct een andere vraag want dan wil ik hele kip geven:
heeft iemand ervaring met een intacte kip van 2 kilo in 10 stukken snijden (waarbij de organen redelijk gelijkmatig verdeeld worden, in zoverre dat nodig is) is dat een beetje te doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 09:05 

ik heb al moeite met een carnibest worst van 500 gram dus ik heb geen idee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 10:48 

golfje schreef:
ja ik snap wat je bedoeld,
en dan heb ik direct een andere vraag want dan wil ik hele kip geven:
heeft iemand ervaring met een intacte kip van 2 kilo in 10 stukken snijden (waarbij de organen redelijk gelijkmatig verdeeld worden, in zoverre dat nodig is) is dat een beetje te doen?

meestal als je ee diepvries kip koop zitten er geen organen meer in ...een kip (met huid en veer dus) doe ik eerst licht invriezen en dan met een wildschaar in 4 stukken .....tjah wat dan de organen betrefd ...sorry daar kijk ik niet naar ...weet je als je maar vaak genoeg met vlees en prooi afwissel ...gaat het gewoon goed komen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 14:44 

Aantal fretten: 5
rebekka schreef:
dan moet je het niet geven ...ieder voor zich ik zie er de min waarde niet van ...leg me dat eens uit ...dat een bunzing niet zou vissen even daar gelaten ...wat mist vis

Zoals je zelf aangeeft is het niet iets wat een bunzing eet. Ze zullen het niet laten liggen als ze er eentje vinden maar de kans dat dat gebeurt is natuurlijk ook niet groot. Dus waarom zou je het dan geven? Welke toegevoegde waarde heeft het voor een fret om vis te geven?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 18:13 

In vis zit vitamine E en dat is wel goed voor ze.
En er zijn fretten die vissen uit de vijver vangen, wie weet doet een bunzing dat ook wel? :dontknow:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 21:20 

Een bunzing zal gerust een vis vangen wanneer het zich zo voor zal doen maar het is niet direct zijn hoofd maaltijd ...maar mijn fretten zijn geen bunzen meer (of zoals Patrick zegt mijn fretten zijn nog geen Bunz :wink: ) en af en toe een verse vis zie ik nog steeds als een gezonde toevoeging ....of die keurig ingevroren filet lapjes een echte toevoeging zijn betwijfel ook (die zijn volgens mij alleen maar lekker) in een verse complete vis zitten ook genoeg goede voedings stoffen, dus ik begrijp niet de opmerking geen toegevoegde waarde, ik denk en ben er van overtuigd dat een fret voldoende goede voedingstoffen uit een vis zal halen, een fret zal ook goede voedingstoffen binnen krijgen van een stukje reebout alhoewel ik een bunzing niet direct een ree zie vangen....maar jah zo eten een heleboel fretten ook Cavia ....ook niet direct het dagelijks voer van een Bunz :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 21:51 

rebekka schreef:
maar mijn fretten zijn geen bunzen meer

Maar we gingen uit van het eetpatroon van de bunzing.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 22:20 

maar goed ik ga hier verder niet meer over ouwe nelen vind het gewoon onzin dat vis geen toegevoegde waarde zou hebben ...
want er zitten volgens mij voldoende goede voedingstoffen in

...dan wil ik graag horen dat de fret de aanwezige stoffen niet kan gebruiken of niet mag hebben of ...dat ze slecht zijn ...maar het enige dat ik hoor ...geen toegevoegde waarde ...en dan het verhaal een bunzing gaat niet vissen ..waarom zou een bunzing niet trachten een vis te vangen???...mijn eigenste fretten halen vis uit de vijver en eet die op ...dat heb ik ook van andere fretten gehoord.
Zolang het maar af en toe gegeven wordt zie ik er totaal geen kwaad in, denk zelfs dat het nog beter is dan het geven van 1 dags kuikens.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 mei 2009 18:31 

ja dat denk ik ook.
1 dags kuikens vind ik helemaal niets, en het is ook nog eens ranzig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2009 10:19 

Aantal fretten: 5
Ik heb nog niet eens de kans gehad om een reactie te geven dus ik ouwe nevel nog even lekker verder.

De volgende redenen zijn voor mij van belang waarom ik vis niet geschikt vind om te geven aan een fret.

Vis bevat veel vitamine A en D. Beide vitamines zijn vetoplosbaar. Dit houdt in dat een teveel opgeslagen kan worden in het weefsel en het lichaam niet verlaat met plassen. Wanneer te vaak vis gegeven wordt kan dit gezondheidsproblemen opleveren door de ophoping van Vit. A en D in het weefsel.

Dan is er nog de vraag of je zoet- of zoutwatervis geeft (Lijkt me redelijk logisch dat zoutwatervis afvalt) en waar je de vis vandaan haalt, vang je die zelf of haal je het bij een visboer. Het nadeel van zelfgevangen zoetwatervis is dat de meeste sloten en wateren aardig vervuilt zijn hier in Nederland wat betekent dat je goed op moet passen, want dit kan zeker schadelijk zijn voor je fretten. Daarnaast kan verse vis (zowel zoet als zout) parasieten bevatten, deze zitten met name in de ingewanden. Ingewanden/afval moet je dus zeker nooit geven. Ook is het sterk aan te raden om verse vis minimaal 3 weken in te vriezen om de parasieten te doden.

Verder heb je ook nog de keuzes in vette vis, half vette vis en magere vis. Welke vis geef je als het dan toch moet. We weten dat fretten
gebaat zijn bij dierlijke vetten, dus is het fijn om dan maar een vette vis te geven. Anders hebben ze er nog geen donder aan.

Als je kijkt naar het eetgedrag van een bunzing dan zal deze veel meer jonge vogels (eendagskuikens) eten dan vis, dus om nou te zeggen dat vis beter is dan een eendagskuiken vind ik heel kort door de bocht. Maar ook hier geldt uiteraard: met mate.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2009 12:44 

Wow, wat weet je er veel van Marit! :sdf61:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2009 18:58 

ergo je kan het wel geven maar met mate ....enne dat parasieten gedoe over vis is wel overtrokken want dat kun je overal in vinden ...denk ik heel bescheiden ...en af en toe een visje van de visboer ...ach nee ben er niet zo bang voor ...maar die vit aen d gebeuren ga ik toch eens navragen want dat is wel iets om in de gaten te houden ...maar die lopende eieren zijn echt niet geweldig hoor die moeten zeker zeer sporadisch gegeven worden...want het bevat veel te veel eidooier of je moet er gewoon een gaatje in prikken en het eigeel eruit laten lopen ...nee geef ze dan liever muis

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011 03:06 

kijk dat hoge gehalte aan die vet oplosbare vitamientjes kan ook gewoon een reden zijn om minder of geen orgaan te voeren die week. zout water vis bevat veel minder parasieten dus dat vindt ik wel een plus! kijk je kan wel zeggen dat ze geen zoute vis zouden vangen, maar dat is niet perse een reden waarom je ze het niet kan voeren! je moet vooral kijken dat de balans in voedingsstoffen goed zit, en je fretten het goed kunnen verteren/opnemen. Sommige fretten verteren konijn bijvoorbeeld ook niet goed, terwijl dat vanuit de bunzing gezien wel zo zou moeten zijn :wink: wat vooral belangerijk is om te weten is dat rauwe vis, vitamine b1 (thiamine) opname blokkeert

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thiamine#Oorzaken

dit van tannetje gehoort, en neem dat van haar echt wel aan! Je zou het mogelijke tekort natuurlijk op verschillende manieren kunnen aanvullen (gedroogd biergist is daarvoor een hele goede, wordt ook gebruikt in totally ferret). maar mijn mening is gewoon niet teveel voeren en dan komt het wel goed!

mijn vier fretten zijn alleen maar beter in hun vacht gaan zitten nu ze hele vis en afval krijgen. Maar goed veel afval is van wat ik zelf niet van de hele vis eet, en de rest komt bij voor mij heel betrouwbare visboeren af, ik neem alleen de koppen, graten en vinnen met visvlees mee.

groot voordeel hiervan is dat het vlees rond botten/graat en de hersenen zowieso meer b1 bevatten dan kale filet! :P

en last but not least:

veel vee wordt met vis gevoerd dezer dagen, dus indirect blijf je helaas toch vaak die zware metalen voeren. je kan wat mij betreft dus gewoon beter voor vis kiezen die niet veel in het slip naar voedsel zoekt, dit geldt zowel voor zoet als zout!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011 09:36 

Aantal fretten: 6
Dit is een topic van 2 jaar geleden. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]