Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 12 dec 2017 16:12
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Prooi voor een (ex) helicobacter patientje
BerichtGeplaatst: 06 jun 2010 21:11 

Aantal fretten: 2
zoals de meeste van jullie waarschijnlijk wel weten heeft flipsen helicobacter gehad.
Ik heb hem nu gisteren een muisje gegeven en hier reageerde hij volgens mij hartstikke goed op.Zijn poep is inieder geval normaal en hij hupst ook gewoon rond
Ik zat er samen met mijn moeder er aan te denken mischien een paar muizen voor de kweek te gaan houden. Nu hoorde ik dat hij daar vanwege nog zijn zwakke maag slecht op kan reageren.
wat adviseren jullie?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Prooi voor een (ex) helicobacter patientje
BerichtGeplaatst: 06 jun 2010 22:04 
Moderator

Aantal fretten: 1
Het klopt, dat je ermee moet uitkijken. Andere mensen hier moeten dit maar duidelijker uitleggen, want het mijne weet ik er niet van. Het heeft wel met bacterieen te maken, dacht ik, die een fret met HB moeilijk kan verwerken en dus kan ziek maken.
Maar ook in Carnibest kunnen bacterieen zitten.

Wat je ook kunt doen om nog een keer langs Hanneke te gaan voor een na controle. Dan weet je in ieder geval hoe hij ervoor staat met zijn maag. Dat hij het nu goed doet, dat is wel duidelijk, daar heb ik totaal geen twijfels meer over. :wink:

Hanneke kan wel zeggen of hij wel of niet weer aan de prooi kan, voordat je aan de muizenkweek gaat beginnen. Ik heb ook een eigen muizenkweekje voor een fret van me.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 10:12 

die Helicobacter draagt je fretje bij zich...als het goed gaat heeft het er misschien helemaal geen last van en gaat het muizen eten prima....maar je kunt ook regelmatig terugvallen krijgen, of provoceren door de muizen. Dat is iets waar je op moet letten en dat weet je pas na verloop van tijd. Er zijn fretjes die blijven de rest van hun leven steeds maag(en /of darm)klachten houden met betere en slechtere periodes, maar er zijn ook fretjes die na de kuur helemaal opgeknapt zijn en er eigenlijk nooit meer last van hebben. Ik zelf ben wel erg voorzichtig met HB patienten, want het kan aardig wat schade toebrengen met alle gevolgen van dien voor de rest van het leven van een fretje. Prooi is op zich natuurlijk het beste wat je een fretje kunt geven, ook een HB fretje, maar muisjes kunnen zwaar op de maag liggen. Makkelijker te verteren zijn dan diverse gevogeltes (kwartel,patrijs, duif, eend en kip) Bacteriƫn heb je in al het vers eten, prooi en KVV. KVV is wel iets gevoeliger en moet met zorg behandelt worden, doordat het al vermalen is. Op zich hoeven de bacteriƫn niet voor extra problemen te zorgen, maar als je fretje er gevoelig voor is, dan natuurlijk wel. Alleen brokjes zijn steriel, maar hebben weer andere nadelen. Als je graag prooi wilt geven, dan zou ik zelf eerst zorgen dat de kuur die je nu hebt gekegen afgelopen is en je controle bij Hanneke goed is en dan pas beginnen met een wijziging in de voeding. Dan zou ik ook eerst een paar maanden gewone diepvries muisjes/prooi proberen om te kijken hoe je fretje het er op doet, voordat je zelf gaat beginnen met muizenkweek. Zie je dat het geen problemen geeft, dan kun je altijd nog zelf je prooi kweken :wink: Het is van tevoren gewoon niet te zeggen hoe je diertje het er op gaat doen, dat is proberen...stem je voeding af op wat het beste voor je diertje is en niet op wat jij het liefste aan ze wilt geven!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 10:16 

Aantal fretten: 4
Het ligt er ook aan hoe zwaar de maagwand beschadigd is. Wanneer de maagwand erg dun is geworden kunnen scherpe dingen als botjes misschien juist wel schade toebrengen aan de maag.
Maar een van onze fretten (Kai) kreeg juist een maagprobleem dooe het eten van brokjes. Nadat ik volledig ben overgeschakeld op vers vlees en prooi heeft hij nooit meer last van zijn maag gehad.

Dus ik zou het gewoon gaan proberen en let daarbij goed op zijn gedrag en ontlasting.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jun 2010 09:31 

Aantal fretten: 6
Hoe gaat het nu met Flipsen? Doet hij het goed op prooi?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jun 2010 21:25 

ben het nu rustig aan het opbouwen en opzich doet hij het er best lekker op^^

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2010 09:50 

ja en wat bedoel je met best lekker?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2010 09:52 
Moderator

Aantal fretten: 1
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En hoeveel weegt hij nu.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 22:36 

Toen de helicobacter bij mijn meisje geconstateerd was maakte ik mij hier ook zorgen over, we waren ons er alleen maar al te goed van bewust dat ze nogal verwent is brokjes alleen maar pakt als ze het van de honger echt niet meer houdt. Aangezien ze al 1/4de van haar gewicht kwijt was hebben hanneke en ik toen gezamelijk besloten dat ze gewoon op de muizen moest blijven. Maarja dat verschilt natuurlijk per keer. Ik moest ook een paar keer slikken toen ik de muizen aan der gaf wetende dat ze helicobacter heeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]