Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 14 dec 2017 04:28
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Variatie
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 23:41 

Aantal fretten: 2
Ik heb een vraagje:

Puk en Jip eten veel muizen en ratjes (weaner en soms kleine gewone, maar die vind ik stinken als de fretten ze eten - de katten eten ze meteen op, maar de fretten stoppen halverwege en gaan dan een uur of twee later weer verder), soms hamsters, maar die vinden ze niet zo lekker, en in het weekend een kwartel of een duif. Af en toe krijgen ze insecten, en ze krijgen ook soms een eendagskuikentje.
Eén dag in de week eten de katten een wildmix, een soort kvv, maar dan van wild, en daar krijgen de fretten ook van, of gewone kvv, tegenwoordig eigenlijk geen carnibest meer, vanwege het rijstgebeuren (ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar ik hoef niet per se carnibest te kopen), maar dus vooral haaksbarf, en soms smuldier (super goedkoop, bij de supermarkt, en er is zijn twee koolhydraatvrije variant, de vleesmix, die de fretten niet lusten, en die ook heel snel slecht wordt, en de kipmix, die lusten ze wel).

Ik vind het niet zoveel variatie. De katten eten ook konijnen en grote ratten en vis, maar dat gaat wat makkelijker omdat zij groter zijn. En een konijn laat zich niet zo makkelijk in stukken knippen (enorm veel darmen), dus ik kan ze ook geen stukje geven. Ik ben eigenlijk op zoek naar meer variatie in kleine prooitjes.

Vroeger kon ik nog wel woestijnratjes kopen, maar tegenwoordig niet meer. En ik las in een muizenkweektopic over veeltepelmuizen, kun je die ergens kopen?

Hebben jullie nog ideeën wat ik nog meer zou kunnen geven? En dan met name aan kleine prooidieren (en als jullie adressen hebben, dan krijg ik die graag via pb).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Variatie
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 00:11 

wat je eventueel nog kan toevoegen aan je lijstje zijn babykonijntjes.
en dan vind ik dat je voldoende afwisseling hebt.

muis, ratjes, hamster, kuiken, kvv, duif, kwartel, babykonijn.
ja netjes.

ik geloof niet dat veeltepelmuizen te koop zijn in de vriezer :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 00:38 

Ze lusten geen babykonijntjes, zit niet genoeg haar op (vind het al knap dat ik af en toe kvv naar binnen krijg bij ze, maar dat is een kwestie van niets nieuws geven tot het op is).

Ik kan op zich wel een poot van dat konijn afknippen en kijken of ze dat eten, ze zullen het bot wel laten liggen, want dat vinden de katten al te hard (maar die zijn wel mindere bikkels dan de fretten, bij kwartels laten ze ook vaak het hoofd liggen, terwijl Puk en Jip dat als eerste eten. Een overgebleven hoofd van de katten vinden ze dan weer niet lekker.), maar dat is natuurlijk niet compleet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 00:49 

ja die babykonijntjes zijn even wennen voor ze, niet iedere fret is er happig op, angel vond ze altijd erg lekker

maar ook zonder je babykonijn vind ik dat je voldoende afwisseling hebt hoor :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 02:14 

Ze lusten wel gewoon konijn, en haas (en ree), maar die babykonijnen vinden ze echt helemaal niets.

Misschien dat ik op de markt parelhoen of fazant ofzo moet halen. Veel mensen geven dat aan katten, en ik denk dat veel afwisseling wel goed is (al vinden Puk en Jip iedere dag muis op zich ook wel prima. En de katten eigenlijk ook wel).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 07:47 

Op zich geef je afwisseling genoeg hoor. Chubby hier krijgt af en toe ter afwisseling inderdaad parelhoen, fazant of gans. Eend lust hij niet. Ik haal de darmen er uit en trek de grootste veren eraf en dan knip ik het in stukken ....ik heb maar een prooieter in huis en ben niet van plan om steeds halve dieren weg te gooien. Als ze verder kleinere prooi in het geheel krijgen is daar niets mis mee, als afwisseling. Hetzelfde geldt voor konijn of haas delen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 09:03 

Aantal fretten: 4
Ik vind dit echt wel voldoende afwisseling hoor, hier krijgen ze alleen muizen en vers vlees en in principe zit daar qua voedingsstoffen al alles in wat ze nodig hebben. Dus zoals jij bezig bent is helemaal toppie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 okt 2010 14:54 

Ik geef zelf een wisseling van versvlees (van wat voor merk dan ook, wel de goede natuurlijk). Daarnaast volwassen grote muizen, kippennekken, kwartel, babykonijn en babyrat.
Ik merk dat de babyrat een beetje klein is. Daar heeft hij er wel 4 van nodig, maar ik ben allergisch voor ratten, dus ik durf er eigenlijk geen te nemen waar al haar op zit.
Ik merk wel dat hij prooi lekkerder vind dan versvlees, de kippennekken vallen ook niet zo in de smaak.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]