Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 27 maart 2017 20:23
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn pup (ram, 10 weken) bijt verschrikkelijk hard!
BerichtGeplaatst: 25 aug 2015 17:34 

Hallo allemaal,

Het is natuurlijk eigenlijk van de zotten dat ik nu al een bericht plaats,
maar omdat ik zo ben geschrokken en ik niet denk dat dit oké is, wil ik toch om hulp, tips en ideeën vragen.

Gisteravond was het dan eindelijk zover. Ik mag mijn lieve, kleine Freddy ophalen!
Twee weken geleden was ik al bij het beestje wezen kijken. Het zag er allemaal fantastisch uit.
Hij komt bij een particuliere fokker vandaan.
Hij overhandigde mij het beestje. Zo'n lief beestje! Het bleef lekker bij mij zitten, kroelde graag.
Ik was verkocht!

Enfin. Twee weken later, gisteravond dus, ging ik 'm ophalen.
De man overhandigde mij het beestje. Zo lief, schattig. Ik deed 'm zelf in de carrier. Dat ging ook allemaal prima.

Gisteravond eenmaal thuis, even een fotootje (natuurlijk) genomen en Freddy zijn nieuwe hok laten zien.
Daar hebben wij 'm de rest van de avond ingelaten. Hij vond zijn hangmatje fantastisch en poepte gelijk al netjes in het bakje.

De volgende ochtend, vandaag dus, heb ik hem 's ochtends eerst eten gegeven. Dat ging ook allemaal prima. Hij heeft gesmuld!

Even later heb ik het hekje opengezet. Nu maar afwachten. En ja, hoor. Daar kwam ie!
Met een dikke staart alles besnuffeld en de hele huiskamer afgelopen. Het zag er fantastisch uit.
Ik besloot op de grond te gaan zitten (mij klein te maken) en tegen het beestje te praten. Daar reageerde hij goed op.
Tot ik op een gegeven moment mijn handen op de grond neerlegde. Hij sprong er nog net niet op af en beet in mijn hand.
Dat doet zeer. Wacht. Dat doet wel héél erg zeer! Hij laat niet meer los! Hij bijt steeds harder door.
Na mijn stem te verheffen en 1 keer te hebben geblazen, liet hij los. Maar niet voor lang... Vervolgens grijpt hij weer diezelfde hand, nu nog harder. Wat ik ook probeerde, hij liet echt niet meer los.
Ik ben met 'm naar de kraan gelopen, hield zijn kop eronder. Pas na een seconde of 10 liet hij pas los. Dat waren de langste 10 seconden van mijn leven.
Op dat moment was ik zo geschrokken, ik kreeg zijn carrier niet open op dat moment, dus besloot hem terug te zetten in zijn hok.
Hij kroop gelijk onder zijn dekentje. Ik vroeg mij af of ie nou door zou hebben dat dat echt pijn deed en dat ie iets deed wat niet mocht.
Ik heb Freddy volledig genegeerd.

Even later kwam mijn vriend thuis van zijn werk. Vlak voor hij thuis kwam, had ik zijn hok weer opengezet.
Mijn vriend ging op de bank zitten, Freddy kwam vrijwel gelijk op hem af. Alles even besnuffeld. Maar het duurde niet lang of Freddy hing al in de hand van mijn vriend. Ook weer met geen mogelijkheid los te krijgen. Het bloed droop van zijn vinger af.

Oké, oké. Ik zal het even in proberen te korten.

Uiteraard wisten ik en mijn vriend dat fretten bijten. We hebben er een half jaar over gepiekerd om er 1 te nemen, research gedaan en overal zoveel mogelijk informatie vandaan gehaald. Ook bij vrienden en kennissen.

Mijn vragen luiden nu dan ook:
- Zijn we toch te hard van stapel gelopen door 'm gelijk de volgende dag los te laten lopen?
- Is het beestje agressief?
(Op aanraden van de fokker hebben wij een doek met onze geuren in zijn hok gedaan, zodat hij goed kan wennen.)
- Is er nog een andere manier waardoor het beestje sneller loslaat?
(Mijn schoonvader had het over een plantenspuit. Nou weet ik dat dat bij katten werkt, maar bij fretten?)
- Hoe kan het dat Freddy zo fel op onze handen reageert? We proberen hem niet op te pakken. Onze handen liggen gewoon ontspannen naast ons. Tuurlijk is zo'n verhuizing hartstikke spannend, maar we maakte absoluut geen rare bewegingen of wat dan ook met onze handen.
(De fokker vertelde dat hij het beestje veel door zijn handen haalden, vooral de laatste dagen voor hij met ons meeging. Hij beet mij ook niet toen ik bij hem ging kijken.)
- Hoe leer ik hem dit zo efficiënt mogelijk af?
(Rust en geduld is natuurlijk een schone zaak. Op aanraden van velen, moet je het beestje ook veel door je handen halen, zodat ie het vertrouwd, maar het bijt er al in zodra ie een hand ziet.)

Ik hoor graag wat ik niet goed heb gedaan en tips en ideeën zijn welkom!

Vriendelijke groet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn pup (ram, 10 weken) bijt verschrikkelijk hard!
BerichtGeplaatst: 25 aug 2015 20:38 
Moderator

Aantal fretten: 1
Welkom.

Voor je fret is alles nieuw. Laat hem gewoon zijn ding doen en niet te veel oppakken. De fret voelt ook aan als je bang bent en zal daarop reageren dmv bijten.

Wat voor voer krijgt je fret? Hoe oud is de fret nu?

Eigen geur in de kooi heeft geen zin. De doeken zou ik eruit halen, want de kooi moet een veilige haven zijn en geen verschillende geuren bevatten.

Je fret moet vertrouwen krijgen en dit kan wel eventjes duren.

Je fret laat niet los met bijten? Dat kan lastig zijn. Probeer voorzichtig zijn bekkie open te krijgen en anders de waterkraan, maar wel je fret vasthouden anders schiet hij weg, maar dit laatste als hij echt niet loslaat.

Rustig aan doen, geen onverwachte bewegingen, spelen met een speeltje.

Andes ga ook eens naar:

https://www.facebook.com/groups/1418580 ... 9/?fref=ts

Je moet hier wel toegang vragen maar je kan hier goed geholpen worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2015 22:29 

Minka schreef:
Wat voor voer krijgt je fret? Hoe oud is de fret?

Ik geef hem brokjes van HopeFarm en 's avonds krijgt ie van mij een eendagskuiken.

Freddy is nu 10 weken oud.

Bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2015 22:34 
Moderator

Aantal fretten: 1
10 weken ja dan is het opvoeden en dat kan wel een tijdje duren. Mijn fret Mila is nu 3 jaar, maar toen ik haar kreeg als pup duurde het 2 weken voordat ik geen extra piercings meer kreeg.

Niet bang zijn en als hij bijt blazen is zijn snoetje kan ook helpen. Niet in zijn nekvel pakken want daardoor kunnen ze nog kwader worden. Duidelijk Nee zeggen bij het blazen in het snoetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]