Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 24 sep 2020 16:27
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 619 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Raaf en Zusje
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 19:39 

Aantal fretten: 2
Kijk dat is nog eens super positief, een afspraak vergeten te maken met hanneke :rofl:
Helemaal geweldig :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 20:47 

Dan gaat het idd goed als je vergeet om een afspraak met Hanneke te maken,maar dat is in dit geval alleen maar positief! :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 00:05 

:g Raaf weegt ondertussen 941 gram en zusje 625!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 01:53 

Zo dat zijn mooie gewichten. Maar Raaf is niet zo groot dan, heeft hij een echt fretteer formaatje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 11:50 

:-) ik denk het. Zusje is ook echt een kleine prul. :sdf47:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 16:37 

Haha, schattig hoor, angel was ook niet zo groot :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 17:52 

Blackie weegt ongeveer net zoveel als Zusje.
Ik vind dat juist wel schattig ; zo lekker klein!
Ik noem haar ook vaak kaboutertje :sdf47:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 dec 2012 21:29 

Gaat het nog steeds goed Maartje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 dec 2012 20:08 

:-D Het gaat super!
Raaf bijt alleen wel harder dan Zusje, ik denk omdat hij toch een tijdje kooirust moest houden, dus dat zijn we nu aan het afleren. (oppakken, streng nee zeggen en vertellen dat hij dan niet mag) Alleen vervolgens danst hij weg, om dan in je teen te hangen ipv je vingers. Maar het is echt alleen maar tijdens het spelen ofzo. Hij heeft gewoon niet door dat mijn velletje dunner is. En hij is niet bij je gezicht te houden. Ik had laatst dus een lippiercing. (leek net alsof ik op mijn mond gemept was)
Zusje graaft haar bak nu minder gauw uit, nu het ding vaststaat, maar als het moet, doet ze het. Ze doet het alleen ook als haar loslooptijd te lang duurt naar haar zin en ze vindt dat ze er dan NU uit moet. En wel NU. Niet zo. Nee, NU! Kleine diva.
Ik zie haar ook aan dingen gaan sjorren, knauwen en bijten, de prooi wordt de kooi vijf keer doorgeslingerd. En bij ieder ding dat ze doet kijkt ze naar mij of het effect heeft. :lol: Maar ja, ik probeer echt streng daarin te zijn, dat ze op mijn tijd eruit gaat en niet op haar tijd, want ik heb niets aan een fret die haar tandjes kapot bijt op de tralies uit drammen. :( Dat moet niet. Gelukkig is het traliebijten minder geworden en gooit ze nu liever met dingen.
(en ze komen er iedere dag geruime tijd uit, in het weekend vaak 2x of heel lang ivm schoonmaken...dus ze heeft echt niets te klagen)
Raaf schildert sinds deze week met poep. Raafael. :roll: Maar die heeft ook buien dat hij gewoon niet op zijn bak wil en waarom? Geen idee. Er ligt dan een houtkorrel verkeerd ofzo? Hij rolt er ook wel eens in of verstopt zijn prooi erin. Dan wordt het ding wel weer een tijd als poepbak gebruikt... Het is mij een raadsel. En we scheppen hun bakken iedere dag uit.

Voor de rest zijn het twee heerlijke, clowneske fretten. We lachen ons rot. Dan piept er opeens een koppie boven de kussens op de bank uit, dan zitten ze weer op tafel.. Zusje kan klimmen, als ik met een zak muizen in mijn handen sta, hangt daar ineens een fret aan. Of ze klimt doodleuk aan mijn kleren naar boven. :-o
En met nagels knippen zit er steeds meer boter op hun buikjes dan op mij! En het lukt me steeds sneller om hun nageltjes te knippen, ze lijken ook daaraan te wennen. (jeej!!!) Raaf zie ik nog steeds wel dodo-gedrag vertonen. Hij gooit bijvoorbeeld graag dingen van een hoogte, dus de lantaarns zijn uit de vensterbank. Maar hij pakt dingen niet handig en niet elegant aan, dondert gauw ergens af en is gewoon lomp. :lol: Zusje kan heel erg ver springen, goed klimmen, terwijl Raaf in zijn sprong heeeeel hard daalt en dus nooit zijn doel (de bank) bereikt en als hij klimt, hangt hij meer in je benen en komt niet verder omhoog. :lol: Hij mokt heel erg veel als hij los is en vind alles leuk. Zo'n heerlijke druif is het. Zusje kan heel lief met haar voorpootjes wapperen als ze wardanst, dat is echt opeens *wapper*, bekkie open en springen. :sdf47:

Dus ehm. :oops: ja, het gaat heel goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 dec 2012 20:22 

Wat een heerlijk verhaal, ik lig hier helemaal dubbel. Heerlijk om te lezen dat het zo goed met ze gaat. Heb je het zo druk tegenwoordig, ik zie je amper meer op het forum?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 dec 2012 21:53 
Moderator

Aantal fretten: 1
Hi, hi gaat lekkkeerrrrr goed bezig Raaf en Zusje zo moet het. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 dec 2012 21:23 

@Chaimel: behoorlijk. Die master die ik doe is 5 dagen per week van 9 tot 5, dan nog huiswerk en in het weekend zit ik ook meestal te leren. De tijd die over is, gaat dan naar de beestjes *brush*
Meestal ben ik rond 6 uur, half 7 thuis, dan koken, eten, beestjes rondhupsen, verslagen schrijven/leren/artikelen lezen en dan weer naar bed. :lol: Want om 6 uur/half 7 (afhankelijk van waar ik moet zijn) gaat de wekker weer. Morgen moet ik bijvoorbeeld in de ochtend in Amersfoort zijn en 's middags in Amsterdam (of andersom)
Veel tijd om te forummen heb ik dus niet :( (heb ook al in geen tijden tv meer gekeken)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 dec 2012 21:55 

Wat je zegt, de beesjes zijn het belangrijkste. gelukkig niets aan de hand verder. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 2012 13:12 

Fijn dat het allemaal zo goed met ze gaat! :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 dec 2012 21:36 

Vorige week heb ik toch maar even een afspraak gemaakt voor een check-up bij Hanneke. Voor Raaf zijn pootje en om te kijken hoe het met oormijten staat. Bovendien vond ik Raaf toch niet geheel lekker. Hij leek me een beetje hoesterig.
Het heupkopje van het gewricht zit niet met bot vast aan de rest, maar met bindweefsel. Het gewricht draait wel soepel in het heupbot en met een operatie had het ook los gezeten, alleen dan zonder het kopje in het heupbot, waardoor het nu nog wel lekkerder draait. Dit betekent in de praktijk dat hij gewoon wat gevoeliger is op zijn pootje. Dit had ik inderdaad al eerder gezien, dat als hij te lang heel erg wild doet, hij dan wat last krijgt. Na 5 minuten wat rustiger aan kan hij weer.
Al met al ben ik daar dus best tevreden over. Het is geen ideale situatie, maar idealer dan wanneer we toch wel hadden geopereerd.

Wat de oormijt aangaat: ze zijn weg.

Maar zowel Raaf als Zusje is slecht in de nek te pakken en heel gevoelig op het middenoor. Hun nek is ook vrij dik. Raaf heeft zelfs een rode keel en rode amandelen. Daar komt zijn kuchje ook van. Op de röntgenfoto voor zijn pootje was ook te zien dat de longen niet helemaal zwart waren, zoals het zou moeten.
Diagnose: zowel Raaf als Zusje hebben een chronische middenoorontsteking en ze hebben daar ook behoorlijk last van. Het ziekteverloop is bij de ene fret minder agressief dan bij de andere en Hanneke zei dat ik gewoon pech heb. Ik heb gevraagd waar het door kwam, of het misschien iets is geweest wat ik heb gedaan of juist gelaten. Maar helaas. Echt een oorzaak voor middenoorontstekingen is er niet en persoonlijk vind ik het ook echt hoog tijd worden dat er meer onderzoek naar wordt gedaan. Het kan komen door oormijt, maar er zijn ook fretten bekend die geen oormijt gehad hebben en toch wel een CMOO (= chronische middenoorontsteking). Wel is bekend dat fretten die wel oormijt hebben, vaak meer last hebben en eerder van een CMOO. Een weekje oormijt kan al schade opleveren. Maar of oormijt een of de oorzaak is van CMOO, dat is niet bekend, nog niet wetenschappelijk onderzocht. De reden dat het middenoor bij fretten zo gevoelig is, is de structuur ervan. Het zijn allemaal vakjes en als daar eenmaal iets in zit, ontstekingscellen o.i.d. krijg je dat er niet meer uit.
Wat dat betekent voor nu :sparen, sparen sparen. :roll:
Raaf krijgt nu een kuur Marbocyl en polaramine voor de ontsteking in de keel, (polaramine helpt ook om de slijmvliezen rustiger te maken) en ook Zusje heeft een injectie Marbocyl gehad voor de MOO. Meer dan dat doen we niet, want ik wil zo lang mogelijk zo weinig mogelijk medicijnen geven. Maar het is wel duidelijk dat ze met een jaar of 3, 4 waarschijnlijk aan de medicatie zullen zitten. *cry*
Voor de duidelijkheid en vooral om discussies te vermijden (bepaalde opmerkingen ringelen nog steeds door in mijn oren, namelijk) Dat Raaf en Zusje een CMOO hebben, is niemands schuld, gewoon vette, dikke pech. Ik heb het expliciet gevraagd en ik kon en kan er weinig tegen doen. Fretten zijn gewoon niet zo handig gebouwd in het middenoor en daarom erg gevoelig erop. De een heeft er alleen veel meer last van dan de ander, waarbij het nauwelijks opvalt. En helaas heb ik twee fretten die erg veel last van hebben. :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 08:32 
Moderator

Aantal fretten: 1
Verdorie Maartje, dat midden oor daar wordt je toch gewoon ziek van. :-? Ik heb ook een flink verleden met midden oor. Ik heb Hanneke ook sectie laten doen op Bollie met het middenoor en ik was erbij. Hanneke liet me zien hoe het middenoor in elkaar zit en dat is gewoon een soort honingraad van bijen als ik het zo goed zeg. Hanneke gaf toen aan is dat dat ook de reden is waarom het moeilijk te bestrijden is. Met Billie ben ik ook naar Gent geweest met Hanneke om daar misschien duidelijkheid te krijgen over het middenoor dmv een scan, maar daar kwam helaas niets uit.

En inderdaad het is gewoon erg beangstigend, dat elke fret oorproblemen kan krijgen met of zonder oormijt. Ik weet gewoon wat het kan betekenen en jij ook. Hopelijk dat je het flink onder controle kan houden, daar duim ik voor. :sdf49:

Onderzoek naar middenoor is iets wat inderdaad moet gebeuren. Zoveel fretten die er last van hebben en de gevolgen kunnen ook gigantisch zijn voor de fret. Ik heb het meegemaakt met drie fretten. Allemaal middenoor problemen, waarbij voor Billie qua motoriek de gevolgen gigantisch waren. Billie heb ik door middenoor problemen in laten slapen, omdat hij gewoon geen fret meer kon zijn door zijn lichamelijke motoriek.

De angst zit erbij mij ook goed in en ik begrijp helemaal wat je bedoelt. :sdf49:

Als Raaf zo lekker kan doorgaan, dan is het toch goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 15:37 

Ach nee toch! :-(
Na Kaatje ,hebben nu ook Raaf en Zusje CMOO.....
Dat is gewoon zwaar kl*te en oneerlijk.
En dat zal voor de toekomst betekenen dat ze de polaramine nodig hebben.
Maar je kunt er om de zoveel tijd wel mee stoppen, merk ik nu aan mijn Witte (die ook CMOO heeft)
Want ik heb ook het liefst dat ik zo min mogelijk medicijnen aan mijn fret geef.
En je leert op een gegeven moment de tekenen, van wanneer het weer begint op te spelen te herkennen.
Daarom kun je,denk ik dan het allerbeste altijd polaramine in huis hebben ( en Waltham om het doorheen te mengen)
Maar idd je kunt er zelf eigenlijk weinig, tot helemaal niets aan doen, om dit te voorkomen en dat maakt je dan helemaal machteloos....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 16:07 

Voorlopig krijgt alleen Raaf eventjes polaramine en een kuur Marbocyl voor zijn keel. Hanneke zei dat ze zo nu en dan wel een AB kuur zullen moeten, maar ja, dat je dan wel weer zit met hun maagjes. Dat is dan weer niet goed voor hun maagjes. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden en de boel zo goed en gezond mogelijk houden.
Het meest ergerlijke is dat ik zo enorm mijn best doe om alles goed te doen qua voer, behuizing, aandacht, speeltijd etc. Dat ik erg graag eens een keer blij bij Hanneke zou willen vertrekken. :S
Maar goed, voorlopig krijgt Raafje een kuurtje en Zusje nog niets. Het hele gedonder begint hopelijk pas na een jaar of 2 a 3 en ik wil ze zo lang mogelijk medicijn-vrij houden. Met Raaf kan nu eventjes niet anders, omdat hij een zere keel heeft en daar echt last van heeft. Ik zal een weg moeten vinden om toch enorm van ze te genieten en me erbij neer moeten leggen dat ze dit hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 19:20 

Aantal fretten: 4
Wat een narrigheid allemaal zeg!
Sterkte in ieder geval.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 21:46 

Ja ,Maartje jouw fretjes zijn nog jong.
Bij Witte kwam dit alles pas tot uiting toen ze al 4 jaar was geworden; toen kreeg ze pas symptomen van de CMOO.
Dus ik hoop dat het bij jouw fretjes nog een hele tijd blijft sluimeren en niet de kop opsteekt!
Ik heb van Hanneke begrepen dat erg warm weer dat aanhoudt, een rol spelen kan in de CMOO (dat ze dan eerder de symptomen krijgen)
En jij hebt ze allebei de best mogelijke start gegeven, qua voeding etc.
Dus wat dat betreft hebben ze volgens mij wel een streepje voor op fretjes die dat niet hebben.
Dus dit is gewoon pure pech.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 619 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]