Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 02 apr 2020 18:51
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 158 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mila (deel twee)
BerichtGeplaatst: 04 nov 2013 13:36 

Aantal fretten: 2
Ha, ha : ach ja, dan is ze maar eventjes boos toch! :g

En nog even over die slakken Minka: gisteren zeiden ze toch dat er kans is op longworm :-?
Maar ja, hoe houd je slakken weg uit Mila's verblijf :dontknow:
En zij is er ook niet aan verslaafd toch, zoals die fret van die mevrouw wel was?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2013 13:55 
Moderator

Aantal fretten: 1
Ik kan geen slakken uit Mila's verblijf houden. :dontknow: Maar ik heb al een mail naar Hanneke gestuurd wat ik voor Mila hier kan doen bijv. preventie Stronghold of zo per half jaar. Dat is dan een nadeel van het buiten houden. Ik was niet zo blij met de kans op longwormen. :-? Het probleem hierbij is dat Mila gewoon elke slak opeet, die ze tegenkomt. Eigenlijk alles wat beweegt en Mila tegenkomt overleeft het niet. Ze is een jager, dat zit in haar.

Ik ben gisteren naar fretteren geweest, maar ik denk niet dat het iets voor Mila is. Ik heb het idee dat ze dan het konijn niet naar buiten jaagt, maar zelf andere plannen met het konijn heeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2013 14:39 

Dat zou goed kunnen ja!
Dan blijft Mila mooi ondergronds met haar dode konijn, en dan kun je haar gaan uitgraven :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2013 17:23 
Moderator

Ik heb Claudia Vinke niet meer kunnen spreken zondag, maar ik heb haar e-mail adres opgezocht en aan haar gevraagd of zij een verklaring voor het gedrag van Mila had. Ze kende veel buitenfretten, maar die hadden geen seizoenswisseling in hun humeur.

Ik heb de mail echt een aantal keren moeten lezen om het te snappen. Maar het heeft misschien te maken met de lichtomstandigheden.

Ik wilde zoveel mogelijk natuurlijk licht voor Mila. Ik denk dat dat wel gelukt is als ik haar gedrag zie. :g

Maar tijdens de donkercyclus wordt er meer melatonine aangemaakt. Door meer aanmaak van melatonine wordt er minder serotonine aangemaakt. Serotonine zorgt voor minder agressief gedrag en die wordt in de donkercyclus dus minder aangemaakt en voor minder agressief gedrag heb je meer nodig.

Mila kan dus gevoelig zijn voor de fluctuerende melatonine tgv de kortere dagen. Hierdoor heeft ze dus een te hoge melatonine en een te lage serotonine concentratie.

Ik zou kunnen proberen om tryptofaan toevoegingen te geven aan Mila om te kijken of het gedrag anders wordt. Ik denk niet dat ik dit ga doen. Mila is gewoon Mila en ik wilde weten waar dit nu vandaan komt. Tenzij te hoge of te lage concentraties een probleem kunnen zijn, maar ik wil eigenlijk niet te veel gaan prutsen aan Mila.

De laatste opmerking van Claudia vond ik dan wel minder “een permanent verstoorde melatonine productie kan overigens gekoppeld zijn aan een aantal ziektebeelden”.
Ik ga hier maar niet vanuit. Claudia heeft ook gelijk Hanneke in de cc gezet dus die is ook gelijk op de hoogte.

Ik ben wel wat wijzer geworden. Mijn eigen gedachten gingen ook richting licht zonder dan al die medische woorden van melatonine en serotonine. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2013 19:23 

Aantal fretten: 7
Een duidelijk antwoord van Claudia, en heel interessant.
Is zoiets te meten, de hoogte van de melatonine in een lijfje ??

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2013 20:43 
Moderator

Ik zou het niet weten Mayke of melatonine te meten is? Ik ben de informatie nog aan het ordenen in mijn hersenen en dan ga ik een mailtje terug sturen met mijn vragen waaronder of het te meten is.

Hier wat filmpjes van het gedrag van Mila:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 12:10 

Wel fijn dat je nu een uitleg hebt gekregen over melatonine/serotine verhouding!
En dat het daar dus aan ligt, hoogstwaarschijnlijk.
Ik zou het zelf ook gewoon zo zijn beloop laten gaan, want het is natuurlijk gedrag voor Mila.

Die filmpjes spreken boekdelen: het is meer : Ik verstop me voor jou, en jij mag niet weten waar ik ben.
Maar toch ben ik nieuwsgierig genoeg, om even te kijken waar je nu weer bent, om dan even te sissen :g :6
Maar ze laat zich toch nog wel over haar bolletje aaien én ze bijt iig niet! :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 18:07 
Moderator

Nee gelukkig bijt ze niet. Ze weet heel duidelijk dat ik boven haar sta. :les:

Ik heb al antwoord terug van Claudia Vinke. Melatonine is te meten in het bloed. Ik weet niet of ik dat ga doen. Aan de ene kant zou ik het verschil bij Mila wel willen weten qua zomer en winter, maar om haar nu onnodige stress te geven vind ik ook zo wat. Ik weet het nog niet, maar ik zou dan gelijk wel wetenschappelijk bevestiging misschien hebben en zeker weten dat het daar aan ligt. Ik ga hierover nadenken.

Van Hanneke heb ik ook al antwoord over het slakken eten van Mila. Om het half jaar Advocate geven of als ze aan het hoesten gaat.

Zo nu ben ik weer aardig bij met mijn vragen, die door mijn hoofd spookten. :g

Zo na het eten nog poepscheppen en eten geven aan Mila en eventjes zitten bij haar. Ik denk dat ik zo klaar ben. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 23:27 

Als het Mila geen onnodige stress geven zou om te meten (=weten) of haar negeergedrag komt door de melatoninespiegel in haar bloed, is het de moeite waard.
Maar helaas is het afnemen van bloed voor een fretje toch altijd stressvol :-?
En toch zou een wetenschappeliijke onderbouwde bevestiging wel erg fijn zijn om te hebben, en ook om aan te tonen dat dit zo'n gedrag, zoals MIla vertoont, kan triggeren.
Fijn, dat het slakkenprobleem met wat Advocate opgelost kan worden! :wink:
Succes met Mila knuffelen :fluit:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 01:02 

Toch goed te weten dat je dat via het bloed kunt meten, mogelijk kun je een keer dat laten doen als je voor de jaarlijkse enting gaat, dan pak je dat meteen mee. Maar als ik het goed begrijp zou je het eigenlijk dan twee keer moeten meten, in de zomer en in de winter, dan heb je een goed vergelijk.

Ik kan de filmpjes niet zien, komt door de instelling van mijn computer hoor, ligt niet aan jou Minka, ik moet dat eens even goed gaan maken en aan Remco vragen of hij er eens naar wilt kijken. Wel heel jammer want ik zou graag het gedrag van Mila zien, maar zodra het hier werkt ga ik weer kijken !
Ondertussen lekker genieten van haar zoals ze is...... :wink:

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 20:43 
Moderator

Na een mail van Claudia, Hanneke en weer Claudia kan ik het niet zo goed meer volgen. :roll:

Hanneke stelde voor om Calm dieet voor (volwassen) katten (van Royal Canin) te geven voor de melatonine. Dat gaat het al niet worden, want ik ga niet afwijken van wat ik nu geef en dat is prooi. Dus dat valt af.

Nu heeft Hanneke melatonine implantaten liggen of dat misschien een optie was, maar de bijwerkingen weet Hanneke niet, maar daar is Claudia weer geen voorstander van omdat het a-specifiek inwerkt op verschillende plekken in het lichaam.

Nu heeft Claudia het over lichtbakken of dat een optie is, maar dan denk ik weer dat is toch één van de problemen van de fretten mbt bijnierproblemen het onnatuurlijke licht. Ik zou ook tryptofaan toevoegen aan eigen voer. Maar hoe dmv prooi? Ze geeft ook aan dat Mila een verhoogd cortisol gehalte kan hebben en dat kan wel problemen geven later als dit aan de hand is.

Maar cortisol heeft toch met de bijnier te maken en daar heb ik het implantaat voor. Als ik het cortisol door iets ga verlagen of verhogen, werk ik dan het implantaat niet tegen of wordt de bijnier dan weer gestimuleerd.

Hanneke heeft nu nog niet gereageerd en dat wacht ik af, want ik heb het gevoel dat door het ene te gaan geven aan Mila ik het andere ga triggeren.

En dan heb je een vraag over gedrag en dan vliegen verschillende stofjes melatonine, serotonine en nu cortisol om mijn oren. Ik laat het op me inwerken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 nov 2013 11:28 

Mmm, dat is inderdaad wel een heleboel informatie die je dan krijgt!
En een heleboel dingen zijn niet haalbaar: zoals brokjes-> gewoon lekker prooi laten eten :wink:

Als je de bijwerkingen van melatonine implantaten niet weet, zou ik er ook niet aan beginnen.

En lichtbakken en tryptofaan, ik weet het allemaal niet.... :dontknow:

Met dat cortisolgehalte zou ik ,denk, ik niet gaan rommelen, want ik redeneer vanuit Mila en zij toont eigenlijk alleen maar natuurlijk gedrag!
En juist dat moet je in ere houden toch....
Verder is Mila toch ook helemaal gezond verklaard, dus dan vraag ik me af in hoeverre je in moet/mag grijpen op haar natuurlijke gedrag.....
Als zij zichzelf nou in de weg zou zitten, maar dat is helemaal niet het geval: Mila is gewoon Mila :sdf47:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 nov 2013 18:06 
Moderator

Ik wil wel alles weten en daarom vraag ik wel door. Ik wil niet de helft weten. Het is alles of niets. :g Ik wist niet toen ik de vraag stelde dat al de stofjes langs gingen komen en lichtbakken en andere voeding en nog een implantaat. :-o

Ik vind het wel leuk om me meer te verdiepen in het gedrag van Mila, dat deed ik met al mijn fretten alleen was dat op medisch vlak en dan komt er een fret (Mila) naar je toe, die je dan toch wel bezig wil houden en dan maar zo dmv gedrag.

Het heeft me wel aan het denken gezet en dat is goed. Of ik iets ga doen, dat ligt aan wat er kan gebeuren. Maar het liefst hou ik het gewoon zo.

Ach ik vermaak me wel met de kleine meid op afstand. We gaan de garage in aan een tuigje (Mila dus aan een tuigje :wink:) en dat vind ze spannend, dat is weer een extra prikkeling voor haar. Ze gaat zelf wel terug naar haar ruimte als ze het tuigje beu is.

Ik ben met één ding heel blij ondanks dat Mila zo nukkig is, kan ik gewoon alles met haar doen, dat scheelt voor mij heel veel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 nov 2013 19:24 

Maar het is ook reuze interessant om te weten wat haar gedrag precies triggered!
En helemaal om je daar dan ook helemaal in te verdiepen.
(en dan ook nog de hoeveelheid aan oorzaken, en info die je om de oren vliegt!)
Ik geloof goed trouwens, dat ondanks de nukkigheid van Mila ,het fijn is dat je toch alles met haar kunt blijven doen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 nov 2013 01:49 

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je wilt weten wat Mila 'bezield', hoe het komt zoals ze zich presenteert.
Maar omdat er nog weinig info over bekend is over al die dingen en niet iedereen het over hetzelfde eens is wat een goede oplossing zou zijn ( maar voor wat eigenlijk...Mila is gewoon zichzelf in mijn ogen ) zou ik dus helemaal niets ondernemen.
Jij geeft dat zelf al aan Minka, het is natuurlijk interessant om te weten waarom ze zo doet, maar dat is gewoon een gezonde belangstelling van jezelf uit voor het gedrag van je fret. Ikzelf zou haar lekker zichzelf laten wezen.
Elke fret is weer anders, zolang ze geen ongelukkige indruk maakt of weg zit te kwijnen in een hoekje zou ik het mooi zo laten.....want dat is pas echt problematisch gedrag. :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 nov 2013 18:35 
Moderator

Haar gedrag veranderen was ook niet mijn opzet van mijn vraag, maar wat je zegt Mayke ik wilde weten wat Mila bezielt.

Eigenlijk zit ik nu weg te kwijnen met de winter Mila :rofl: En daar moet ik dus ook naar kijken heeft Mila er last van en dat is niet zo en dat ik er last van heb, dat is nu eenmaal zo.

Het komt me nu wel goed uit hoor dat ik weinig tijd aan Mila hoef te besteden, dus ze kijkt heel goed naar mijn mogelijkheden. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 nov 2013 19:07 

Het is nu een keertje andersom, zoals jij zelf al aangeeft: jij kwijnt nu s'winters weg door het gedrag van Mila :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 nov 2013 19:01 
Moderator

Gisteren had mijn kleine druif diarree. Het is nu al over. Ik heb haar gewoon een gerbil gegeven, want dan weet ik dat ze een dagje overslaat en dan kunnen haar darmpjes tot rust komen. :-) Het is dus gelukt. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 nov 2013 12:09 

Handig ,als je precies weet wat gaat werken bij je fretje! :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 nov 2013 20:17 
Moderator

Ze had denk ik een off day, dat heb ik ook weleens. De poepjes zien er gewoon weer uitstekend uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 158 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]