Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 07 apr 2020 00:01
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gwin
BerichtGeplaatst: 21 aug 2014 13:06 

Hallo !!

Ik wil een dagboekje bijhouden over gwin,

Gwin is een albino en is nu 12 weken.

Ik moest ooit wat vissen van mijn zusje verkopen dus heb ik via facebook een pagine gevolgd waar je dieren en toebehoren kon verkopen.
Die vissen gingen weg en ik heb me nooit afgemeld van die pagina, en toen zag ik 3 weken terug deze foto van Gwin. :
[img][IMG]http://i1276.photobucket.com/albums/y469/gianna_james/animals%20and%20stuff/20140802_195421_zps2b607b60.jpg[/img][/img]

En toen was ik verliefd!

Ik heb de eigenaar gelijk een berichtje gestuurd een week later heb ik met mijn moeder een kooi en spullen gekocht en Gwin opgehaald.
Ik was zo blij en ik dacht alleen maar aan Gwin. Door alle opwinding ben ik helemaal vergeten te vragen waar Gwin vandaan komt en of hij al geent is en al dat soort belangrijke dingen. Zo stom dat ik dat vergeten ben te vragen.. :-? *cry*

Maargoed, In de auto was Gwin al heel speels en druk en vond het totaal niet eng.
Toen hij in zijn kooi werd gezet sprong hij als een idioot heel die kooi door en heeft alle gekke sprongen laten zien die hij in zich had.

Ik wilde hem eerst laten wennen aan zijn kooi en toen aan mijn kamer( waar hij instond).
Ik heb mijn kamer fretproof gemaakt en wat speeltjes neergezet, weer sprong hij als een gek de kamer rond en hij rende echt heel hard.

[img][IMG]http://i1276.photobucket.com/albums/y469/gianna_james/animals%20and%20stuff/20140809_193304_zps4e990c9a.jpg[/img][/img]

Hij kreeg van de vorige eigenaar Ferret Balance als voer.
Ik las veel over prooidieren maar geen haar op mijn hoofd die dat aan zou kunnen.
Ik doe een opleiding dierverzorging in Barneveld, en ik weet dat het in de natuur zo gaat maar ik krijg het niet over mijn hart...
Op mijn oude school moest een klasgenootje de slang voeren, maar de muis stond zo te trillen dat ik hem eruit heb gehaald. Ik kan dat echt niet aanzien. :oops:

Dit moest op een andere manier. Diepvries.

Ik heb bij de dierenwinkel 10 pinky muisjes gehaald en Gwin 1 muisje gegeven, (met rubberen handschoenen aan en mijn ogen de andere kant op.)
:help:

Hij heeft in het muisje gebeten maar hem niet opgegeten. dat was een week geleden, er liggen nu nog 9 muisjes in de vriezer..
Die moet ik nog geven..

Ik ben nu 5 dagen geleden overgegaan op Totally ferret, Gwin had vanaf het begin al geen vaste ontlasting en nu is het vlaai, dus ik ga vanavond naar de dierenarts met gwin. Ik hoop echt dat het niets ernstigs is want ik ben net zo gehecht aan gwin als aan mn bed.. *cry* Hij bijt ook veel, en ik lees ook dat dat kan komen omdat hij pijn heeft..

Ik voel me net een bezorgde moeder, hij houdt me s'nachts af en toe ook wakker door aan het tralies van zn kooi te bijten en te krabben, echt heel vervelend en ik weet niet hoe ik het moet afleren..

Hij weet ook, als ik wakker ben mag hij eruit dus dan staat hij altijd al klaar, Hij heeft nog wel een beetje moeite om s'avonds te gaan slapen als ik ook ga slapen.. maar dat komt nog wel :-D

Ik ga op kamers omdat Barneveld ver weg is vanwaar ik woon ( purmerend).
Ik ga zondagavond heen en vrijdagavond terug, Gwin gaat met mij mee, ik heb een mooie vervoersbox waar hij veel ruimte heeft.

Als Gwin gecastreerd is wil ik graag met hem naar een opvang en hem laten kennis maken met andere fretjes, en kijken hoe hij erop reageerd, als hij het leuk vind en hij heeft een voorkeur voor een moertje dan wil ik die graag meenemen.

Gwin heeft echt giga veel energie en ik kan nou eenmaal niet de hele dag met hem spelen, Hij heeft nog iemand nodig die net zoveel energie heeft als hijzelf en daar lekker mee kan spelen. Natuurlijk ga ik hier goed over nadenken, ik ga eerst met hem een paar keer naar de opvang, want dat hij 1 x leuk speelt met een fretje betekend niet dat hij daar ook mee kan leven.
Als jullie een opvang weten in de buurt van barneveld of purmerend dan hoor ik dat graag van jullie.
Advies en tips hoor ik graag, kritiek hoor ik ook graag want ik wil alles goed doen voor Gwin.

(Gwin is niet zo fotogeniek dus elke foto is een wonder!)

Afbeelding

[img][http://i1276.photobucket.com/albums/y469/gianna_james/animals%20and%20stuff/20140808_103233_zps70ecab94.jpg[/img]

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gwin
BerichtGeplaatst: 21 aug 2014 20:35 
Moderator

Aantal fretten: 1
De volgende keer de foto's wat verkleinen. Niet alle foto's kunnen nu niet getoond worden.

Van mij weet je dat ik het maar op één fret zou houden. :wink: Ook ivm eventuele kosten ivm dierenarts, die kunnen bij een fret hoog oplopen en ook omdat een fret solitair is en de kans van stress van elkaar. Hij raakt zijn energie echt wel kwijt.

Succes bij de dierenarts in ieder geval.

Misschien een muisje open knippen, dat wil ook weleens helpen. Ik weet niet of je dat durft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 aug 2014 21:09 

Als je veranderd van voer hebben ze bijna altijd even moeilijk, blijft het zo slecht zou ik weer terug gaan naar wat je al gaf.. Los ervan dat ik gek op prooi en barf ben. Waarom baby muisjes? Zit bijna geen voeding in/aan, meer traktatie... In het begin helpt het idd om de prooi door de midden te knippen..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 aug 2014 21:29 

Ik heb veel mensen gesproken, de meningen waren verdeeld over het nemen van nog een fretje, Ik ga toch het risico nemen. dit omdat ik steeds meer hoor dat het goed gaat. de dierenarts raadde het zelfs aan om er een bij te doen.
Over de dierenarts, het ging goed, Gwin vond het eng maar deed het super goed! de artsen denken dat het inderdaad komt door het voerverwisselen, ik zal nog een keer een muisje proberen, als hij het nog niet wil zal ik het doorsnijden... alles voor gwin :roll:

Ik heb zulke kleine omdat dat werd geadviseerd omdat hij voor de 1e keer diepvries kreeg.

en over de foto's, ik zei al in ben niet zo goed met computers :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2014 07:05 
Moderator

Joog, Gianna is met kleine muisjes begonnen om Gwin te laten wennen aan prooi met het doel om zo naar steeds grotere muis te gaan. Teruggaan naar de oude voeding is niet verstandig omdat het geen goede frettenvoeding is.

Gianna, heb je de pagina van de frettenkliniek over voeding al gelezen. Hier wordt ook Hills Kitten geadviseerd.

Ik vind het jammer dat de dierenarts het aanraadde om een fretje erbij te nemen. Je weet in ieder geval nu het risico en meer kan ik dan ook niet doen. Zorg ervoor dat je twee kooien hebt, dat als het niet gaat dat ze apart kunnen slapen. Ik zou ze zelf dan nooit in één kooi stoppen, maar ieders een aparte kooi zodat ze ieder een eigen territorium hebben waar de andere fret niet bij kan. Liefst zie ik natuurlijk maar één fret.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2014 08:41 

Zelf geef ik brokken alleen erbij, en dat doe ik eigenlijk ook alleen wanneer het zo warm is dat er veel vliegen op af komen (de prooi of barf) Heb nu een zak van de boerenbond, geen idee welk merk :oops: Koop eigenlijk altijd de goedkoopste brok (ferret pro) En heb er nooit problemen mee, wel is het een bijvoer en niet het hoofdvoer.. En je vertelde ook dat je wil gaan reizen met je fret, weekeind thuis, door de week studeren. Dan is het met 2 nog moeilijker toch? Ze worden echt niet liever als je ze met meerdere samen houd, en zich eigen alleen vermaken kunnen ze ook heel goed. Het gaat vooral erom dat ze veel beweging krijgen. Wel leuk dat je voor een albino gekozen hebt, vind ik ook de mooiste :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2014 11:59 

Ik spotte bij gwin een paar oormijtjes, gelijk dat spul gehaald gisteravond, verder ging het goed bij de arts, hij vond het eerst een beetje eng, dikke staart had hij,. maar paar sec. daarna huppelde hij rond over de tafel en was er niks aan de hand, IK wacht voorlopig nog even met een 2e fretje, omdat oormijt dus besmettelijk is, dus ik wil zeker weten dat het over is, en als ik verhuisd ben wil ik gwin eerst laten wennen aan alles en kijken hoe hij ermee omgaat, als het goed gaat, zal ik het bij alleen gwin laten. als ik merk dat hij te weinig aandacht krijgt neem ik er een bij. we zullen zien!

Ik heb ondervonden dat gwin echt heel slim is.. hij is in een half uur al 3 keer ontsnapt uit zijn kooi.. opzich niet zo heel gek aangezien het een konijnenhok is.. ( zijn gewone kooi staat al in mijn andere kamer, geen zorgen, het is een gigantisch hok)
blijkbaar kan hij zonder het hok open te maken door de spaken heen.. heb het nu zo gedaan dat het nu wat moeilijker gaat.. ik ga nu opzoek naar een beter hok ergens 2e hands..

Ik heb een tuigje voor hem, maar daar is hij nog te klein voor.. hij wurmt zich er zo uit.. dan maar even wachten tot hij wat groter is.. :fret:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2014 17:10 

Ja ontsnappen kunnen ze goed lol.. Hier een link hoe je zelf een tuig kunt maken, gebruik deze ook. En werkt erg fijn vind ik.. Bij de action 20 meter touw, van 90cent. Das alles wat je nodig hebt.......

https://www.youtube.com/watch?v=bxeHpYy ... aYzFg&hd=1

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2014 14:27 

Ik heb besloten dat ik zoiezo nog even wacht met nog een fretje, ook omdat ik toch druk ben met de verhuizing enz.

Gwin zijn onlasting zag er gisteren beter uit dan eergister, maar vanochtend was het weer vlaai en had het een lichtere kleur dan normaal..
Volgends de arts komt het door zijn voeding, omdat ik ben overgegaan op ander voer, maar is er niks dat ik hem kan geven? rijst of kip ofzo, iets dat zijn buikje kalmeert, hij drinkt wel goed.. :sorry: bezorgde moeder hier!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 06:55 
Moderator

Je zou hem wat Convalescence support van Royal Canin kunnen geven. Dit is licht verteerbaar voor de maag. Je kunt dit bij dierenartsen halen.

Hillls kitten kip kun je ook proberen of dit beter gaat. Ik hoor ook steeds meer van Orijen dat fretten het hier ook goed op doen. Het is wel allemaal kattenbrok maar door de samenstelling van deze brokken kan het wel aan de fret gegeven worden. De verhalen die je gehoord hebt dat katten voer niet goed is voor de fret, dat komt denk ik door het nat voer van de kat, want dit mag niet aan de fret gegeven worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 14:54 

Ik zal het proberen, dankjewel.

Gwin liep net los en heeft heel hard in mijn vinger gebeten en hij liet ook gewoon niet los.. ik word een beetje wanhopig nu.. net natascha nog een keer om hulp gevraagd en anders zit ik dus de komende jaren met een terrorfret... :dontknow:

hopen dat het snel overgaat...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 22:16 

Je moet echt niet opgeven, even doorbijten. Is nu gewoon behoorlijk aan het puberen, als hij bijt gewoon hard nee zeggen, en heel hard in zijn gezicht blazen. Desnoods met gespetter erbij!!Als hij los laat, terug op de grond zetten en met de hengel afleiden. Leert hij dat je vingers niet mogen, en hij zijn energie op speelgoed moet uitleven. Vergis je niet, ze hebben heeeeel veeeeel energie. Zorg dat ze die kwijt zijn, ik zou echt wandelen overwegen. De link die ik je gaf voor een tuig te maken is echt niet moeilijk. Raken ze hun energie goed kwijt, en je hebt veel 1 op 1 contact met je fret. Kunnen jullie elkaar leren vertrouwen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2014 15:09 

Aantal fretten: 2
Je kunt oormijt niet met het blote oog zien dus het zal ,denk ik, gewoon wat oorsmeer geweest zijn!
En je moet echt consequent zijn met het afleren van het bijten van je fretje én heel veel geduld hebben en dan komt het wel goed.
Je moet ook niet vergeten dat je nog een jonge fret hebt.
Het is wel een schatje :sdf47:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 aug 2014 13:47 

Opgeven doe ik niet, maar het is af en toe wel moeilijk :sorry: ,

Ik zal het proberen om zo'n tuigje te maken, en met hem te wandelen, ik hou jullie op de hoogte!
:g :up:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 12:32 

Straks met gwinnie naar de dierenarts, me poepie heeft buikpijn *cry*
Hij eet minder, hij plast heel zn bak vol in een half uur en tijdens het spelen gaat hij af en toe plat op zn buik liggen en speelt dan verder,
Hij is ook veel rustiger als normaal en aanhankelijker, normaal kan ik hem niet zo aaien, nu komt hij bij me om ( misschien troost te vinden)
ook heeft hij op een wonderbaarlijke onbekende manier in zn nek gepoept.. de rest kan ik niet vinden, heel frustrerend.. en hij laat me het niet schoonmaken... moet de dierenarts zo ook maar doen... maak me nu wel echt zorgen.. ik heb gwin nodig als ik straks in mn eentje in een kamer zit 3 jaar lang.. *cry*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 16:22 
Moderator

heeft hij niet iets verkeerd gegeten. Hij heeft toch geen rubber speeltjes. Ik zou eventjes alles nalopen om te kijken of er ergens geen stuk uit is en dat in zijn maagje is beland.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]