Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 02:26
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jumpy
BerichtGeplaatst: 10 nov 2013 22:40 

Aantal fretten: 2
Jumpy is onze nieuwe aanwinst in de familie. Ze is ongeveer 5 jaar en doet haar naam eer aan ze jumpt de hele tijd en mokt bij alles.
We hebben haar uit een opvang gehaald en ze is een sandy color

We moeten goed opletten als ze los is want de vloer die wij hebben kleurt bij haar vacht. We zien haar soms niet eens en we zijn wildkleur gewent.
Is allemaal wel even wennen voor ons en Jumpy , maar Jumpy voelt zich al helemaal thuis en moet nog het huis ontdekken en dat doen we stapje voor stapje.
Ze is echt een vreetzak maar is zo slank als een den! Ze eet gewoon koude carnibest met waltham op :dontknow: nou dat doet Momo echt niet en Stitch deed dat ook nooit. Koud is koud en dan lusten wij het niet meer, maar bij Jumpy is dat geen enkel probleem.

Ze is echt een heerlijkheid , maar ben heel eerlijk het moet heel erg wennen om een andere fret in Stitch haar kooi zien rond te lopen.
Komt allemaal wel goed en heb ook gezegd dat ze geen vervanging is voor Stitch, want zij blijft heel speciaal en zit voor altijd in mijn hart en gedachten.
First love.............. :sdf47: :angel:

Jumpy ligt nu helemaal k.o in haar kooi te slapen buikje vol en knorren maar............zo veel indrukken maakt haar natuurlijk moe. Ze mocht vanavond de speelkamer verkennen op de tweede verdieping van het huis........niet te lang want ook voor haar komt er veel op haar af ze mag door het hele huis en kan me voorstellen dat dat veel indruk op haar maakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Jumpy
BerichtGeplaatst: 11 nov 2013 11:20 

Natuurlijk zal er nooit een andere fret komen die Stitch vervangen kan!
Die heeft een speciaal plekkie in jouw hart :wink:
En Jumpy lijkt wel goed te aarden bij jou thuis :lol:
Heerlijk om te lezen hoe ze bezig is, en van eten houdt.
Fijn dat je geniet van haar :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 nov 2013 18:59 
Moderator

Aantal fretten: 1
Stitch zul je niet vergeten en na een tijdje heb je het gevoel dat het zo moest zijn, dat Jumpy in Stitch haar kooi is gaan wonen.

Ze vindt het eten zo heerlijk, dat het niet uitmaakt hoe je het serveert.

Om het zo te lezen is Jumpy al helemaal thuis. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 nov 2013 19:15 

Aantal fretten: 7
Proficiat met je nieuwe aanwinst Helen, wat leuk dat Jumpy er nu is, leuk een sandy en een leuke naam ook !
Natuurlijk is het geen tweede Stitch, die heeft zijn eigen plekje in je hart veroverd, wel lief dat je dit fretje nu ook die kans geeft.

Als ik het zo lees past de naam Jumpy goed bij haar, fijn dat zo een dametje nog zo actief is, en dat jullie haar een gouden mandje geven.
Heel veel plezier van je nieuwe aanwinstje, zet je een keer een fotootje hier neer, ben wel benieuwd.
En we horen graag hoe ze je huis op zijn kop zet..... :wink: *brush*

:sdf49:

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 nov 2013 01:04 

Jeetje wat is Jumpy fanatiek zeg vanavond non stop met haar gespeeld ze is niet te stoppen. Ben er ook al achter wat voor speelgoed ze super vind en dat zijn van die kleine pluizige knuffels die ze lekker beet kan pakken en achter na kan rennen die ik natuurlijk beet houd anders kunnen de knuffels niet rennen (hahaha)
en van die kattenstokjes vind ook helemaal top. En grote plastic tassen die veel geluid maken.

Maar even een vraagje is het normaal dat een fret zo erg mokt? Of is het nog even wennen aan alles? Op zich vind ik het een pracht geluid, maar moet wel kloppen natuurlijk.
En ze drinkt ook heel erg veel viel ons op, maar eet ook veel brokjes. Ik wil haar wel over zetten op T.F nu zit nog half op TF en HP het voer wat ze gewent was/is Hope Farms. Maakt die erg veel verschil, want hier ben ik niet zo in thuis namelijk.
En natuurlijk carnibest dat krijgt ze nu als avond eten nog wel in combi Waltham.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 nov 2013 12:05 

Mijn ene fretje mokt bijna nooit, en het andere vrij vaak, dus ik denk dat dat ook afhankelijk is van het karaktertje van je fretje.
Mokken kan een teken van opwinding zijn en dat zal ,denk ik, bij Jumpy het geval zijn :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 nov 2013 19:38 

Ik denk ook dat het van opwinding komt, ze ruikt zoveel nieuwe luchtjes en maakt zoveel nieuwe dingetjes mee dat ze haar blijdschap wil uitten. Wel leuk hoor zo een enthousiaste dame over de vloer ! Geniet ervan. :-D

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 nov 2013 20:29 
Moderator

Alles is nieuw voor haar en dan komt bij Jumpy er gewoon geluid uit. Sommige fretten mokken nu eenmaal veel.

Omdat ze vijf is kan het ook een bijnier probleem zijn en door de hormoontjes kunnen ze ook meer gaan mokken. Ik denk niet dat ze daarom zoveel mokt, maar ik wil het wel aangeven dat dit ook een mogelijkheid is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 01:04 

En kunnen jullie nog iets vertellen over de brokjes? Overstappen op TF of Hope Farm houden? Ze vind TF ook erg lekker en mijn gevoel zegt dat TF beter is :dontknow:

Ik mix het nu........

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 03:48 

Als ik tussen die twee zou moeten kiezen dan zou ikzelf voor TF gaan.
Ik heb vernomen dat tijdens het laatste frettensymposium van twee weken geleden er een voedseldeskundige was die de baby-variant van TF adviseerde voor fretten, dat die beter zou zijn om te geven, of de brokjes van Orijen-kitten.
Ik heb zelf Orijen geprobeerd maar mijn fretten eten het niet, zoals ik al van meer luitjes gehoord heb dat hun fretten het ook niet aten.
Ik heb mijn fretten al jaren op de TF staan met goed resultaat. Ik kijk zelf naar hoe mijn fret het doet, gaat dat goed dan heb ik het juiste voer. Ik wissel wel af met af en toe wat prooi, maar dat is maar heel af en toe.
Mogelijk lust Jumpy ook af en toe een muisje of iets anders aan vers vlees.
Kip werd ook afgeraden op het symposium omdat dat teveel bacteriën zou bevatten.
Ook carnibest is niet goed voor de fret werd er gezegd. Informeer bij een goede prooidierzaak wat je het best kunt geven. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 12:46 

Ik gebruik al jaren TF en carnibest en prooi lusten ze hier helaas niet. Heb van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Dan houd ik het inderdaad maar op TF voor Jumpy.
Wilde het even zeker weten.........thx!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013 16:12 

Ik zou ook gewoon TF aanhouden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 nov 2013 01:11 

En wat lust Jumpy deze brokjes :hi: heb de HP verwijderd en het gaat goed dus.
Aan de carni moet ze echt wennen van de week deed ik iets meer carni en ze at helaas niet alles op ook niet toen het koud was geworden dus maar weer iets meer waltham stapje voor stapje dit dametje.

Vandaag even Momo en Jumpy bij elkaar gezet ging eerst wel aardig, maar toen Jumpy weg wilde was het hek van de dam......... :-(
Nooit gedacht dat Momo zo zou reageren! Heb ze als de bliksem uit elkaar gehaald en weer apart gezet.
Maar als ik het zo bekijk dan zijn ze wel heel nieuwsgierig naar elkaar, maar ook dit is een proces en als het niet lukt dan hebben we pech en heb dan 2 groepen van 1.
Ik verdeel het huis nu al in tweeen en wissel ze af, zodat het wel afwisselend blijft voor ze. Jumpy vind de speel kamer boven heel erg leuk weet ook niet waarom, want Momo en Stitch taalden er niet naar terwijl er best veel ligt en staat.

En het is best nog wel vreemd om Jumpy te zien, omdat ze een sandy is en zo anders wat ik gewent was/ben. Ze heeft ook een hele andere vorm van koppie en die oogjes van haar zijn als het licht er op valt rood. Heel apart........
Maar het is echt een schatje. Vandaag kwam haar nieuwe bekleding voor de FN platen binnen en een nieuwe hangmat in de vorm van een kubus met slurf wat een lol zeg.....was gelijk een succes! Heerlijk toch! :sdf47:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 nov 2013 11:42 

Het wel eens helpen om wat lauw/warm water door te Carnibest te doen.
Niet alle fretjes eten het meteen, dus ik zou het gewoon nog even blijven aanbieden, en anders geef je haar een keer een muisje.
En jammer dat ze niet met elkaar kunnen spelen.
Wel leuk dat Jumpy de speelkamer leuk vindt!
Zij heeft veel energie dus die vermaakt zich, denk ik, wel met alle speeltjes :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2013 13:49 

Carnibest wordt vaak niet meer gegeven aan fretten omdat er teveel rijst doorheen zit, de fabricage ervan is een keer veranderd en toen is dat geconstateerd.
Anders zou je Hilversum even kunnen bellen, Nanja kan je er alles over vertellen en je doorgeven welke andere merken beter geschikt zijn voor Jumpy.

Misschien moet je ze nog wat langer aan elkaars lucht in huis laten wennen, en nog niet samen koppelen. Het is een hele verandering natuurlijk voor Momo, het heeft ongetwijfeld tijd nodig.
Wie weet wordt het ooit toch nog eens een stel, als je maar de tijd ervoor uittrekt.

Inderdaad oogt een Sandy heel anders als je wildkleurtjes gewend bent. Maar ze zijn prachtig die Sandy's ! :sdf47:
Maak je een keer een fotootje, ik ben reuze benieuwd naar Jumpy ! :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2013 20:25 
Moderator

Als het de eerste keer al niet goed ging de kennismaking, dan zou ik het niet meer proberen. Ik heb altijd zoiets van als ze elkaar nu niet leuk vinden, dan straks zal dat ook niet zo zijn.

Foto's willen we wel zien natuurlijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 nov 2013 21:40 

De carni gaat hier in als zoete koek en vooral bij Momo die vind dit het lekkerste eten wat er is.............en bij Jumpy mix ik het een beetje, maar ook zij peuzelt het later lekker op.

Dus wat voeding betreft laat het mooi zo. Maar bedankt voor de adviezen!

En wat betreft de kennismakingen......................ik weet het niet hoor! Eerst even aan elkaar snuffen en dan :-o en we staan er allebei met de neus boven op.
Ze legen allebeide hun anaalklieren pffffffffffff nou dan weet je hoe mijn kamer ruikt op dat moment.
En nee ik koppel ze nog niet! Ze hebben allebeide het halve huis en dat wissel ik steeds om.
En bij Jumpy is het mooie als die moe is dan gaat ze uit haar zelf de kooi in en gaat slapen en eten doet ze later op de avond :dontknow: maar ja als je ook ziet hoe zij door het huis heen rent , springt, mokt, danst en klimt ze heeft een klim tik volgens mij....die heeft een energie van een puppy joh! Je zou het niet geloven dat ze straks in Februari 6 wordt.

De foto's ja dat moet ik even uit zoeken heb nu een laptop dus weer wat nieuws voor mij en dat is altijd een struikelblok bij mij :oops: Heb al foto's gemaakt nu nog proberen om ze hier te krijgen.

En ze is zo lekker zacht, maar in haar paspoort staat dus dat ze half sandy half angora is dat verklaart haar super zachte vacht denk ik.
En ze is zo afhankelijk van je (had ik al verteld zeker) ze loopt je achter na als een jong hondje............echt een lieverd is het! Maar niet tegen elkaar helaas.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 nov 2013 22:17 
Bestuurslid SDF

Wat je kunt doen om ze aan elkaar te laten wennen?
Zelf heb ik een aantal dagen de fretten omgewisseld.
Mijn fret was ongeveer 6 jaar oud toen er twee bij kwamen van ongeveer 10 maanden.
Heb ze eerst in aparte ruimtes gehouden, maar wel steeds elke dag gewisseld. En verder geen kennis met elkaar laten maken. Niet anders dan de lucht van de ander aan mijn handen, welke aangebracht was door ze flink door mijn handen te nemen.
Na een paar dagen kon ik merken dat hun reactie anders werd bij het wisselen. Het leek op gewenning van de ander, die er niet was.
Omdat de reactie van Hééé al een aantal dagen weg was heb ik mijn fietsenschuur leeg gemaakt om ze samen te brengen in een voor allemaal vreemde ruimte. In deze schuur waren ze nog nooit geweest. Het leegmaken natuurlijk ook om in te kunnen grijpen als dat nodig was.
Op een paar plaatsen wel een schotje scheef neergezet zodat er ruimte was om te schuilen als ze dat zouden willen.
Wat ik zag was een heleboel interesse van alle drie in de nieuwe omgeving, en als ze elkaar tegenkwamen dan was dat ook interessant. Er is wel het een en ander met elkaar aftastend gespeeld, maar geen verkeerd geluid daarbij.
Leuk om te zien hoe ze dan alles nieuw vinden en ook elkaar accepteerden.
Of het in alle gevallen ook zo goed werkt dat weet ik niet. Maar voor mijn gevoel was dit de beste optie, en in de praktijk dus ook. Mijn idee was dat er geen territorium gevoel kan zijn als voor allemaal de plaats nieuw is.
En het gaat nog steeds heel goed, een enkele keer word de oudste nog wel speels besprongen. Met name als ze alle drie in de garage gezet worden, en dan van blijdschap gek gaan springen en de ander uitdagen. Maar gezien haar reactie daarop geeft ze wel aan dit niet echt erg te vinden. Wellicht houd het haar jong ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 nov 2013 19:54 

Wat bedoel je met fretten omgewisseld? De ruimtes bedoel je, want dat doe ik dus al. En dat beet pakken doe ik ook en ze komen in elkaars kooi als ik ze omwissel van ruimte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 nov 2013 20:27 

Als fretten elkaar niet leuk vinden dan moet je dat accepteren, het legen van anaalklieren is een serieus teken dat je niet moet onderschatten. De kooi hoort juist een veilige plek te zijn voor een fret. Door de ene fret in de andere fret zijn kooi te laten creer je een situatie waarin deze fret zich ook in zijn kooi niet meer veilig kan voelen. Dit is extra stress voor je fretten.
Kortom stoppen met matchen en accepteren dat dit geen vriendjes zijn. Dit is trouwens zeer goed besproken op het frettensymposium.

Verder wil ik je nog wel feliciteren met je nieuwe aanwinst :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]