Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 30 sep 2020 05:11
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Buffy, Billy en Bobby
BerichtGeplaatst: 04 apr 2009 16:44 

Aantal fretten: 4
Ron en Mar schreef:

De mannen hebben inmiddels Buffy's domein (soort slaaphok) ook ontdekt. Ze willen graag bij Buffy liggen. Buffy heeft daar niet altijd trek in. Ze zet het niet op een gillen (wat bij een bevriende logeerfret nog weleens gebeurde), maar je hoort haar dan soms wel een beetje verontwaardigde zachte piepgeluidjes maken. Uiteindelijk liggen ze dan toch soms met z'n drietjes te slapen. :3:

Ik maak mij hier toch wel wat bezorgd om eerlijk gezegd. Gillen is uiteraard uit den boze tussen fretjes maar die piepgeluidjes klinken mij ook niet lekker in de oren.
Eerlijk gezegd denk ik dat je Buffy lekker alleen moet laten, en dan bedoel ik gewoon gescheiden slaapplekken/kooien. Het zegt namelijk helemaal niets dat ze uiteindelijk toch bij elkaar liggen te slapen. Buffy zal zich gewoon niet willen laten kennen en dwars blijven liggen maar dat betekent niet dat ze daar vrede mee heeft.

Het spelen onderling klinkt overigens niet verkeerd, ik denk dat dat ook geen problemen op zal gaan leveren. Maar als ik dit zo lees raad ik je echt aan om het idee van samen slapen in één kooi uit je hoofd te zetten. Dan hou je Buffy in ieder geval gezond en zonder stress.
Heb het er anders ook nog even met Natas over maar ik vermoed dat ze hetzelfde zal zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2009 14:02 

Aantal fretten: 1
Hai Marjan,

Dit blijft inderdaad een punt van discussie bij ons. Eén hok is natuurlijk makkelijker voor ons, wat betreft schoonmaken en ruimte, maar de gezondheid van de beessies gaat natuurlijk vóór! Vooralsnog hebben de mannen nog steeds een eigen hok, apart van Buffy, maar als ze vrij rondlopen gaan zowel Billy als Buffy na een poosje altijd op dezelfde plek bij elkaar liggen ('Buffy's' slaapplek). Als wij er zelf even niet de hele tijd met onze neus bovenop zitten, hebben we dus niet altijd door dat die twee elkaar weer hebben opgezocht (en dat is dus de ene keer Billy die Buffy opzoekt en de andere keer andersom). Pas als Buffy dan die piepgeluidjes gaat maken halen we een van de twee daar weg. Buffy loopt ook niet zelf weg.
Kortom: we houden ze in de gaten! En jij ook, dus erg bedankt voor het meedenken! Toch erg handig, zo'n forum..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2009 17:03 

Aantal fretten: 2
maar ze hebben toch wel apparte kooien??
of mis ik nu iets?
dat moet je wel zo houden hoor.
want het gaat natuurlijk goed maar dat moet je wel zo houden.
en het klinkt inderdaad niet goed genoeg om ze in 1 hok te zetten

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2009 08:54 

Ron en Mar schreef:
...maar als ze vrij rondlopen gaan zowel Billy als Buffy na een poosje altijd op dezelfde plek bij elkaar liggen ('Buffy's' slaapplek). Als wij er zelf even niet de hele tijd met onze neus bovenop zitten, hebben we dus niet altijd door dat die twee elkaar weer hebben opgezocht (en dat is dus de ene keer Billy die Buffy opzoekt en de andere keer andersom)

Natuurlijk heb je dat niet altijd gelijk door maar ik denk eerder dat Buffy haar favoriete slaapplekje opzoekt en niet Billy. Dat hij toevallig op haar plekje ligt, zal haar er niet van weerhouden om er toch te gaan liggen. Maar dat wil niet zeggen dat ze het fijn vindt dat hij daar ook ligt. Integendeel, anders maakt ze die piepgeluidjes niet.

Ik kaart dit express nog een keer aan omdat ik vaak hoor van mensen dat er wordt gezegd: "maar ze slapen zo leuk bij elkaar". Ik zie dat hier ook gebeuren. Kai zijn favoriete slaapplek buiten de kooi is een "Happy House" stoeltje. Maar ook Bo vind het fijn om daarin te gaan liggen. Als Bo dit favo slaapplekje eerder heeft opgezocht en Kai komt daarna, gaat hij vaak demontratief bovenop Bo liggen. En aan Bo haar koppie zie je dat ze bijna denkt: "je krijgt mij hier toch niet weg". Dit is gewoon dominant gedrag (van beiden) en helemaal niet gezellig. Maar ik denk dat menigeen denkt dat ze elkaar opzoeken en lekker bij elkaar gaan liggen maar niets in minder waar.

Maargoed, ik ben blij dat jullie toch nog twijfelen over een gezamelijke kooi in de toekomst, ik zou het niet doen in ieder geval.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 20:14 

Paniek!
Ik had vanmorgen de beestjes lekker rondlopen in de kamer. Ik moest naar de wc (ik paste niet in de kooi, anders had ik op de bak gegaan :-? ). Ineens hoorde ik Buffy enorm gillen dus ben ik met mijn broek op mijn enkels de kamer ingerend. Ik zag niet wat er nu precies aan de hand was maar ik dacht in eerste instantie dat Billy met haar aan het vechten was, dus ik heb hem maar even opgesloten. Buffy kon ik zo snel niet zien..
Ik snel weer terug naar de wc en meteen weer de kamer in. Buffy lag in haar hok en was natuurlijk beduusd. Maar we weten dus nog niet wat er nou precies gebeurd was. We denken allebei dat het geen vechtgegil was, maar dat Buffy misschien ergens aan vast heeft gezeten of zo en dus gilde van schrik. Maar ja daar komen we natuurlijk niet achter. Ik heb Buffy maar even opgetild en geaaid en kon niets raars ontdekken.
Toen ik vanmiddag uit mijn werk thuis kwam heb ik de beesten ook weer gelijk losgelaten en alles loopt lekker door elkaar en er is niets aan de hand. Dus wat er nu precies aan de hand was weet ik niet, maar ik ben me rot geschrokken. (ze slapen trouwens nog steeds apart..)

Verder gaat het eigenlijk best goed met de mannen. Ze banjeren elke dag lekker door de tuin en slepen nog steeds met sloffen en slippers. Ze hebben alleen allebei een ander idee waar de sloffen moeten liggen. Bobby legt de sloffen steeds in het hok. Als Billy dat ziet loopt hij het hok in en haalt ze eruit, om ze onder de bank te leggen. Bobby gaat er dan achteraan en legt ze weer in het hok en Billy haalt ze er weer uit. Dit gaat een paar keer achter elkaar door en soms worden ze even boos op elkaar. Het is af en toe best komisch om te zien.
En ze stinken wel enorm. Als er eentje op de bak heeft gezeten komt er echt een behoorlijk vieze lucht vanaf, waar ik niet aan kan tippen. dat is toch wel een beetje jammer *cry* .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 20:21 
Moderator

Nou dat is inderdaad schrikken. Wel leuk om te lezen dat het goed met ze gaat en dat sloffen verhaal heerlijk toch.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 20:45 

Heeft ze niet vastgezeten met een nageltje? Misschien dat haar nagels iets te lang zijn? Meestal zie je dan nog wel een pluisje of draadje vastzitten in de nagel als dit het geval mocht zijn.

En mocht je een Ferret Nation hebben dan zou ze misschien toch met haar teentje vast hebben kunnen zitten aan de plateaus die daarin zitten. Dat schijnt toch wel vaker voor te komen. :-?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 21:59 

nou ken me voorstellen dat je je het lazerus schrok.
is niet prettig om te horen, wat vond je buurman van je broek op je knieen :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 22:05 

Aantal fretten: 5
Ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent! Ik had het laatst met Polly, die hoorde ik ook gillen maar toen ik boven kwam was er niets aan de hand :dontknow:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2012 01:11 

Hallo allemaal,

Ik ben heeeeeeeeeel lang niet meer hier op het forum geweest :oops:
Korte samenvatting voor wie dat interessant vind en dan op naar de clue van het verhaal:
In het voorjaar van 2009 haalden we onze nieuwe fretten (Billy en Bobby) bij Natascha. We hadden op dat moment nog maar één fret van de oorspronkelijke vier over.
Dat was Buffy. Zij heeft Billy en Bobby nog ongeveer een half jaar meegemaakt, voordat ze overleed.
Billy en Bobby waren labjes (laboratoriumfretten). In het begin leken ze qua gedrag echt niet op normale fretten (als die al bestaan). Als je ze neerzette, bleven ze staan. Maar langzamerhand kwam er steeds meer frettengedrag. Hoewel ze nooit zo enorm uitbundig zijn geworden. Billy heb ik één keer liggend op de salontafel gevonden. Zowel Bobby als Billy konden na ruim een jaar(?) via de tralies van hun kooi omhoog klimmen. In de tuin werd soms wel even gestoeid en ook de bovenverdieping met vloerbedekking was wel wat gekke sprongetjes waard. In de hoeken werd zo af en toe een drolletje achtergelaten. De gieter werd uitgelikt, waarbij de koppies altijd weer vast zaten en de beesten met gieter en al over de keukenvloer achteruit liepen tot ze hun kop er weer uit kregen. Er werd echter niet gegraven in banken, alle planten bleven keurig staan en er raakten geen spullen 'kwijt'. Hoewel.. op de Spaanse sloffen van Ron (mijn vriend) na dan. Het waren kortom erg rustige, makkelijke en enorm lieve fretten. Ze hebben werkelijk nooit gebeten (buiten het spelen op het gras met onze handen om dan). Van neuzen of tenen keken ze niet op of om en in broekspijpen gluren of in tassen wroeten was hen vreemd. Ideale soort-van-fretten dus, zou je kunnen zeggen. Maar wel met ernstige maag-darmproblemen, bleek in 2011. Maar met behulp van medicijnen ging ook dat allemaal best goed, op stinkende ontlasting na. Bobby kreeg (of had?) staar. Sinds begin dit jaar zag hij vrijwel niks meer en moesten we regelmatig even 'pas op!' roepen. Meestal remde of stuurde hij dan nog net op tijd. Verder leek het blind zijn hem niet echt in de weg te zitten. We hebben hem één keer met een noodgang over het gras tegen de schutting zien rennen door de sneeuw. Gaf best een klap, maar na even schudden rende hij vrolijk verder.
In de zomer ging het minder goed met zowel Bobby als later ook Billy. We hebben er weer aardig wat bezoekjes aan Hanneke op zitten, dit jaar. Bobby hebben we uiteindelijk op 25 oktober in laten slapen. Hij had lymfevocht en bloed in zijn buikholte. Hanneke heeft het er één keer uit kunnen halen, maar dat was op z'n zachtst gezegd geen pretje voor het beessie. En een week later was hij er alweer net zo slecht aan toe.. Dat was niet leuk meer. Wel een lastige keuze, want zelf leek hij nog niet echt op te geven. Maar ja, hoe lang laat je dat vocht ophopen en wat een pijn moet dat doen!
Billy leefde even op, sliep minder en speelde meer. Maar toen bleek hij DCM (hartprobleem) in een vergevorderd stadium te hebben. Hij hield veel vocht vast. Dus nog veel meer medicijnen erin, maar het ging toch rap achteruit. Uiteindelijk hebben we hem afgelopen vrijdag in laten slapen. Eigenlijk net een paar dagen te laat, maar de beslissing is zo lastig. Ook al weet je dat dat egoïstisch is..
Nu zit ik voor het eerst in ruim 11 jaar in een huis zonder fretten. Heel vreemd. En natuurlijk willen we weer een nieuwe fret. Door de opgedane ervaring van de afgelopen jaren, lijkt het kiezen voor één fret de beste optie. Hoewel twee fretten toch leuker lijkt, weten we dat het uiteindelijk vaak toch mis gaat a.g.v. bijnierproblemen enzo. En voor langere tijd twee hokken in huis zien we ook niet zitten; dat hebben we met Buffy toen noodgedwongen wel gedaan.

Nu de praktische vragen: Kent iemand dierenspeciaalzaak ............ in Haarlem? Website verwijderd Ik ben uiteraard geen voorstander van fretten uit een dierenwinkel, maar dit is dus tevens een opvang, begrijp ik. Omdat we in het verleden eigenlijk alleen maar 'afgedankte' fretten hebben gehad, leek het ons wel heel leuk om eens een pup te nemen. Maar dan speelt mijn geweten nogal op. Er zitten nog zoveel fretten te wachten in de verschillende opvangen. Dus de deal met mijn geweten is: we nemen een jonge fret uit een opvang. Ofzo. Ik hoor graag jullie meningen / reacties.

Nog iets anders praktisch: we hebben nog een volle fles sucralfaat (wel al geopend) en een ongeopende fles Zantac. Die kunnen natuurlijk terug naar de dierenarts / apotheek, maar vooral de sucralfaat is duur spul. Dus als iemand van jullie het gebruikt voor een fret: laat maar even weten.

Zo, het verhaal is toch weer langer geworden dan verwacht. En ik wilde me eigenlijk nog even inlezen op het forum. Er is natuurlijk van alles gebeurd in de afgelopen tijd..
Nou ja, ik hoop in ieder geval op jullie reacties!

Groetjes, Martine (fretloos).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2012 08:27 
Moderator

Heel veel sterkte met het verlies van je lieverds. :sdf49: Ze hebben de beste verzorging gekregen, die er maar mogelijk is. Meer kun je ook niet doen en je hebt de juiste beslissingen genomen.

Martine leuk dat je weer terug bent. Niet leuk is dat je fretten overleden zijn. :-?

Als ik naar de site ga, zie ik ook dat ze fokken en ook met specials. Kijk daar voor uit. Een moeder gaf geen melk meer en de pups zijn met de hand gevoerd. Deze pups hebben naar mijn verwachting geen goede start gehad en hebben belangrijke voedingsstoffen van moeders gemist. Ik zou hier huiverig voor zijn, omdat dit in de toekomst toch voor gezondheidsproblemen kan zorgen buiten dat denk ik dat het specials zijn.

Ik zie inderdaad dat er ook opvang fretten zijn. Zijn dit opvang fretten, die terug gekomen zijn van eigen fok? Bij sommige heb ik niet het gevoel dat dit het geval is. Vooral niet bij de oudjes.

Dat je maar één fret wilt nemen is helemaal goed. Ik heb nu ook maar één fret en dit bevalt me goed. Ik heb dit bewust gedaan geen mogelijke stress meer van andere fretten. Ook om te kijken wat het hebben van maar één fret in de toekomst gaat doen qua gezondheidsproblemen.

Een fret uit een opvang of niet, dat is heel persoonlijk. Ik zou zeggen ga naar een opvang, daar heb je genoeg fretten zitten. Een pup vanuit een fokker is rond deze tijd niet mogelijk en als er wel pups zijn van rond de 9 weken, dan klopt er iets niet. Je kunt ook wachten tot het seizoen van pups als je voor een pup wilt gaan en ook in opvangen komen pups terecht.

Dit is gewoon heel persoonlijk wel of geen opvang. Als je voor een pup vanuit een fokker wil gaan, kijk dan goed naar de achtergrond van de fretten en neem geen special. Wie is de vader en moeder en kijk ook of er informatie is van nog verdere familie. Ik ben dit jaar voor een pup gegaan vanuit een fokker, omdat ik wil proberen om zo lang mogelijk van gezondheidsproblemen weg te blijven. Dit is een keuze die voor mijn gevoel nodig was. Ik heb gekeken naar de achtergrond en of het geen broodfok was. Wat wordt er als voeding gegeven. Ik wilde een gehele prooieter en geen brokken fret.

De vraag is wat wil je zelf en wat zegt je gevoel. Dat is het belangrijkste, dan kun je geen foute keuze maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2012 12:01 

Jeetje zeg wat een verhaal. Heel veel sterkte met het verlies van je jongens. Ik heb ze gekent, ik kwam toen veel bij Natascha helpen. Fijn dat ze toch nog een goed leven gehad hebben :-D

Die zogenaamde opvang heb ik gelijk de link van verwijderd, een hoop zwarte fretten. en ik dacht zelf eigen fretten in de opvang. Kijk dat je al fokker zegt ik vang ook fretten op die op straat gevonden worden dat vind ik alleen maar goed. Maar dit zijn een hoop eigen fretten die in de opvang zitten en dat is een beetje vreemd.
Dus ik zou hier geen opvang fret vandaan halen en al helemaal geen pup.

Als je een opvang fret wil dan zou ik als ik jouw was gewoon eens contact opnemen met Betje van de frettenstichting. Die heeft echt heel veel verschillende fretten zitten en dus keuze zat. Als je echt voor een pup wil gaan en uit de opvang dan moet je inderdaad een half jaar wachten ofzo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2012 12:35 

Heel veel sterkte met het verlies.

Volgens mij heeft Betje nog 1 pup zitten :-D
Ik zou even contact met haar opnemen, denk dat het echt de moeite waard is :-D
Ik geloof dat ze een maand of 8 a 9 is.
Ze staat nu op de site van kerstfretten. Het is wel een pittig meisje zo te lezen maar denk dat jullie voldoende ervaring hebben.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2012 14:43 

Dankjulliewel voor de supersnelle info. Ik heb net meteen even gekeken naar de kerstfretten. Stond sowieso nog op mijn to-do-lijstje, want het is alweer bijna kerst!!
Zo te zien gaat het dan dus om bijterige dame Els. Ik zal eens contact op gaan nemen met Betje.
We willen nog even wachten tot na half januari, want we gaan nog ergens een paar daagjes weg voor die tijd. En om zo'n nieuw beessie dan meteen bij mijn zusje (ook erg bekend met frette) onder te moeten brengen, vind ik ook net niks. En inderdaad hebben we inmiddels jaaaaaaren ervaring met vreemde fretten, van bange bijters tot stoere sukkels, haha!

Ik ga proberen jullie op de hoogte te houden van waar we uiteindelijk op uit gaan komen..

Groetjes, Martine.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2012 15:03 

Wat een verhaal zeg.
Heel veel sterkte met het verlies Martine.

Dierenspeciaalzaak ............. is volgens mij wel een dierenzaak die bekend staat als "een van de goede"
Ze houden zich in ieder geval aan de regels en zetten de fretten niet 'in de etalage' maar een aparte ruimte.
Tevens wordt er goed voorlichting gegeven en gekeken naar of mensen echt geschikt zijn voor fretten.
Dat gezegd hebbende geven ze wel verkeerde informatie op hun website. Ze zeggen bijvoorbeeld dat een fret die brokken eet,
minder kans heeft op tandproblemen dan een fret die prooi eet :roll:
Denk dat je beter naar een opvang kan gaan. :-D

Betje heeft volgens mij nu een aantal jonge fretten zitten (jonger dan 6 maanden).
Teovallig heeft ze van de week een aantal "vondelingen" binnen gekregen via de dierenambulance.
En ook eenlingen, ze kan je goed daarin adviseren.

Wens je heel veel wijsheid toe en hopelijk kan je snel weer genieten van frettenstreken. :-D

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2012 20:04 

Ik ben echt zo benieuwd waar je voor gaat, hou ons inderdaad maar op de hoogte, dat zou ik leuk vinden :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 dec 2012 14:22 

Sterkte met het verlies van je fretjes!
En ook ik zou ervoor kiezen om een fretje uit de opvang te halen, of anders te wachten tot het voorjaar want dan zijn er weer voldoende pups!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2012 17:31 

Updateje: Bij h'Onderdak 1 geschikte kandidaat (Neeltje).
Bij de Frettenstichting schijnt het verloop heel snel te gaan, dus over een paar weken zal ik nog eens navragen.
Opvang Lelystad krijg ik niet te pakken en de site ziet er ook uit alsof ze niet meer bestaan, weet iemand dat?
Zoals het er nu uitziet wordt het pas eind januari, dus ik zal nog even geduld moeten hebben en dat niet mijn sterkste kant..

Hopelijk tot gauw met vers nieuws!
Iemand nog een goed idee voor de Sucralfaat en de Zantac? Het wordt geloof ik toch maar gewoon terugbrengen naar een dierenarts/apotheek..

Groetjes, Martine.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2012 18:49 
Moderator

Lelystad bestaat gewoon. Je kunt het ook doneren de Zantac en Sulcrafaat aan een opvang. Kies een kerstfretje uit en stuur het op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2012 19:00 

Ja, inderdaad wat Minka zegt: Een opvang zal ontzettend blij zijn met de Sucralfaat en Zantac!
Die hebben immers vaak ook oudere en/of zieke fretjes die deze medicijnen nodig hebben.
IK zou het niet naar de DA terugbrengen iig.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]