Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 02 apr 2020 17:12
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kaatje
BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 19:05 

Aantal fretten: 2
Eerder schreef ik al dit:
Maartje schreef:
Het verhaal van Kaatje is:

Kaatje is van mei 2008 ongeveer. Ze werd binnengebracht als vondeling. De eigenaren hebben dan altijd 2 weken om zo'n beestje te claimen, maar niemand kwam. *cry* Dus is Kaatje gecastreerd en ingeent, logisch, want dan kan ze geplaatst worden. Na anderhalve maand kwamen toch nog de eigenaren opdagen, maar de kosten die gemaakt waren voor de castratie en de inenting weigerden ze te betalen. Kaatje kon dus de pot op. Helaas is het wel een eenkennig fretje en ze kwijnde weg van heimwee. *cry* Ze wilde niet meer eten en de mensen van de opvang in Breda hebben alle zeilen bij moeten zetten om haar toch aan het eten te krijgen. Uiteindelijk is dat gelukt met carnibest en prooi, gelukkig (voor mij) eet ze ook brokjes. Maar omdat dit verhaal achter haar zit, geef ik af en toe wel prooi/stukje vlees. (ondanks gewetensbezwaren)
In de tijd dat ze hier zit heb ik haar al in de wintervacht zien komen, ze wordt steeds voller en krijgt ook wat spekjes. Het is een zeer vriendelijke dame naar iedereen, alleen volgt ze mij op de voet. :) Zo lief.
In de opvang heeft zij meer mij uitgezocht dan ik haar, want in de eerste instantie viel ik voor een prachtige sandy dame. Er zaten heel veel lieve fretjes, maar deze twee (sandy en kaatje) hadden wel iets heel speciaals. De Sandy had een prachtige vacht en Kaatje een geweldig karakter, want ze begon me gelijk te likken en me uit te dagen tot spelen. Iets wat ik bij de sandy niet zag en toen ik het wel probeerde hing ze hard (de gaten staan nog in mijn hand) in me. Kaatje keek toen vanuit haar hok toe, alsof ze wilde zeggen "sja, told you so". En daarom ging het minder mooie dametje maar met een 'klik' mee. En geen moment heb ik daar spijt van gehad!

En naar aanleiding van Chaimel zal ik mijn 'gewetensbezwaren' toelichten.
Ik weet dat de meeste mensen hier voorstander zijn van rauw voeren, prooidieren etc. Een goede vriendin van me (Yuddith) is er ook voorstander van, haar fretten krijgen niks anders meer. Zelf heb ik al jaaaaaren ratjes, maar wegens allerlei redenen heb ik besloten om met ratten te stoppen. Een beslissing die me overigens wel zwaar viel. Ik heb er nu nog 4, waarvan twee onder de 1 jaar en 2 erboven. Prooidieren zijn dus jarenlang mijn huisdieren geweest, ik heb ook eerder hamsters gehad. (toen was ik heel jong)
Gek genoeg is dat niet mijn grootste moeite om prooidier te geven. Ik kan het onderscheid tussen voerdieren en huisdieren nog wel maken, hoewel ik het geven van rat nooit over mijn hart zou kunnen verkrijgen. Dat is dus een eerste bezwaar.

Verder vind ik het hanteren, het aanraken en ontdooien van prooidieren ook allerminst prettig. Ik geef ook de dingen waarvan ik weet dat ze gauw op zijn. Nu heb ik een voorraadje van Yuddith gehad, om eens te proberen wat Kaat wel en niet lekker vindt en hoe ik het voeren ervaar. Kaatje vind alles lekker, hoewel er van de gerbil nog wel wat blijft liggen en dat moet ik dan opruimen. (bah) Voor de rest sta ik te klungelen met bakjes en gedoe om die beesten maar niet aan te raken. Tweede bezwaar is dus een grote iewl factor waar nog wel overheen te komen is.

Maar mijn grootste bezwaar is: ik wil het beste voor dieren, voor mijn huisdieren, maar ook voor de dieren die geconsumeerd worden. Daarom eet ik zelf of biologisch vlees of geen vlees en als ik vlees eet is het 1 x per week. Vis eet ik niet of nauwelijks omdat ik diervriendelijke vis bijna niet tegenkom. Zelfde met eieren (bio) en melk (weidemelk) Ik probeer dus zo diervriendelijk mogelijk te leven. Daar komt wel bij dat ik student ben, dus zo nu en dan zal ik eerder gaan voor scharrel dan voor bio. Tenslotte is bio niet goedkoop voor de portomonnee. ;)
Maar waar komen de dieren uit de vriezer vandaan die Kaatje krijgt?? Zijn er biomuizen? Zijn er biobabykonijntjes?? Haast niet. En als ze er zijn probeer ze dan maar eens te vinden. Zelf kweken is natuurlijk ook een optie, zij het dat ik zo'n muts ben die echt geen muis kan doden. Ze krijgen een naam en voor ik het weet zit ik met tig muizen.(enorm hypocriet, ik weet het) Toch wil ik Kaatje ook niet een lekkere snack zo nu en dan ontzeggen en aangezien het beter is voor haar gebit, krijgt ze zo nu en dan een muis, een kuiken of een babykonijn. Dit zijn natuurlijk ook geen biobeesten, maar aangezien ze die af en toe krijgt, kan ik het nog enigszins rijmen. Voor de jonge dieren geldt dat die heel erg kort geleefd hebben en dus weinig geleden. Hoe het met de muis zit, wil ik ook liever niet aan denken. (maar is wel voedzamer ten opzichte van het kuiken)
Bovenstaande bezwaar geldt ook voor carnibest.

En dan nog een vierde vraag: hebben dieren zieltjes, zo ja, waar blijven die van voederdieren??? Deze vraag houdt me bezig sinds mn vriend erover begon om me te plagen (hij heeft er totaal geen moeite mee, kijkt zelfs graag toe als Kaatje eet) en hij zei en de geestjes dan??? Hierover lopen de meningen natuurlijk enorm uit, de een gelooft er in, de ander niet, ik weet het simpelweg niet, maar kan me er toch ook niet helemaal overheen zetten. Straks heb ik een huis vol muizenzieltjes. :sad2: En dan nog gekwelde ook, dan kom ik weer op de biomuis.

Verder is het prooi voeren voor een enkele fret nog best lastig, als je geen dieren in twee wilt hakken/knippen. Een grote gerbil krijgt ze niet op. Bovendien kom ik net kijken op fretten gebied en hoewel ik me vrij vlot en veel in heb gelezen, durf ik een geheel rauw dieet (nog) niet aan.

Al met al zijn dit (soms niet allemaal even rationeel) bezwaren die ik heb bij het 100% voeren van prooidieren, voor mezelf. Ik vind het zo knap dat mensen muizen kunnen houden voor hun fretten, maar ik durf ze zelf niet te doden. :( Gelukkig voor Kaatje helpt Yuddith me ook wel bij het een en ander. De eerste drempel is genomen met het enigzins hanteren van en het geven van prooidieren. Verschillende nog wel. De tweede drempel (en daar kijk ik erg tegenop) is het aanschaffen van wintersportmuizen etc. Vind het zo cru dat ze verstuurd worden. Maar ja, naar de plaatselijke DW hoef ik ook niet meer, want daar adviseerden ze me kattenbrokjes. (en niet de goede soort.)
Omdat ik zo aan het mutsen ben met prooidieren en nog wel eens wat vergeet, is er nog een praktisch bezwaar > wat als ik vergeet te ontdooien? Ik wil niet dat ze te lang nuchter is of honger lijdt, dus haar op de brok houden is daarom een goed alternatief.

Het welzijn van Kaatje staat bij mij voorop, maar ik denk niet dat ik heel erg slecht bezig ben als ik niet 100% rauw voer. Bovendien krijgt ze ontzettend veel aandacht, mag ze zich lekker frettig gedragen en dat is ook van invloed op het welzijn van een dier. Ik hoop dat ik het zo begrijpelijk heb uitgelegd, waarom ik persoonlijk achter de keuze sta brok te voeren en af en toe een prooi. ;)

Profiel  

Berichttitel: Re: Kaatje
BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 19:16 

Aantal fretten: 0
Goed en duidelijk verhaal hoor. En op veel punten ga ik volledig met je mee (maar het geven van prooi went, echt... Geloof me).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 19:17 

Aantal fretten: 4
Ik ben stil van je reactie en kan mij daarin eigenlijk best vinden. Ik ben zelf tien jaar geleden gestopt met vleeseten doordat ik niet kon uitsluiten dat er een hoop dierenleed vastzat aan mijn stukje vlees. Maar ik realiseer mij terdege dat we een stel prooi/vleeseters in huis hebben gehaald die je tekort zou doen met een droge brok.
Maar mij gaat het fokken van prooi en het doden ervan ook te ver, ook al weet ik dat dit de beste manier zou zijn.
Misschien moet je eens met Chaimel gaan praten. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 19:21 

en ik ben helemaal pro prooi maar.. ik :sdf47: cavia's en kan het echt niet aanzien wanneer mijn fretten dat zouden eten ...maar er is genoeg keuze in het geven van prooi...en vind je het vies om aan te pakken?stop gewoon je handen in boterhamzakjes en echt het went ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 20:37 

Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen !! Wij hebben ook altijd ratten als huisdier gehad, ja we deden er alles voor en ik genoot van die beestjes. Heb er eens één moeten laten inslapen met tranen in mijn ogen. Ik heb kilometers gereden om ergens een asielratje op te halen. En nu ? Nu ..........heb ik een leuk stel ratten: twee mannen; Despereaux en Nino, een mooi stel ladies: Korina, Dora, Stips, Pien en 'die van Milou'. Ik geniet van de beestjes en zorg er goed voor. Maaaarrrrr op zn tijd krijgen ze een leuk nestjes en worden de kids voer. Hoe leuk ze ook zijn: ze zouden niet geboren zijn als ik geen fretten had, ze hebben een leuk (kort) leven. Beter dan menig rat zal hebben. Daarom ik zal nooit een rat uit een dierenwinkel halen en zal mijn ratten ook nooit verkopen: ik voer ze liever aan mn fretten dan dat ze via een dieren winkel een eenzaam leven tegemoet gaan. Maargoed dit is gegroeid. De eerste muis en later de eerste rat heb ik met pijn in mijn maag gevoerd. Ik ben begonnen met brokken, kippennekjes, ingevroren prooi naar muizen en tepelmuizen. Maar ook die voer ik liever dan ze naar een dierenwinkel te moeten doen. En nog steeds geldt: voor mensen en kids met een laag budget is er één geweldig soort huisdier: een rat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 20:40 

ik snap je helemaal, zo'n kleine 2 jar geleden had ik het ook nooit van mezelf verwacht.
maar dan heb ik een hele goeie vraag voor je.
wat denk je dat er in brokjes zit :wink:
deze dieren hebben ook geen goed leven gehad, en of je dan prooi geeft of brokjes, dat maakt dan geen verschil.
behalve dan dat prooi beter is dan brokjes waarin ook dooie dieren zitten die waarschijnlijk geen leuk leven hebben gehad.
ik ben inderdaad sins kort mijn eigen biologische muizen aan het kweken en dat loopt als een tierelier.
nog niet goed genoeg om al mijn fretten te voorzien maar het is wel een geruststelling dat een deel van wat de fretten krijgen zelf gefokt is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 21:07 

Aantal fretten: 1
Ik begrijp heel goed wat je allemaal zegt en ook ik heb de eerste weken met een "ieuwww" gevoel gestaan met een schaar in mijn ene hand en een muis in de andere maarrrrrr.......
Vanaf dag 1 wist ik dat ik een prooieter in huis had gehaald en ik vind het tegen natuurlijk om zo'n diertje dan aan de brokken te zetten.
In mijn ogen had je dan beter voor een ander huisdiertje kunnen kiezen.
Zoals iemand anders al eens eerder op het forum zei: Een leeuw in een dierentuin zie je ook niet aan een krop sla knabbelen. :help:
Je mag juist heel blij zijn dat Kaatje zo van prooi houd, heel veel mensen op dit forum hebben veel moeite moeten doen om hun fretjes aan de prooi te laten wennen.

Ik neem je verder niets kwalijk hoor en een ieder moet doen wat hij/zei goed dunkt.
En wat Kick ook al zei, het geven van prooi wend, ik draai er mijn hand niet meer voor om. :D
In het verleden heb ik ook eigen muisjes gekweekt om te voeren, gelukkig hoefde ik deze dan weer niet zelf te doden want dat zou ik ook niet kunnen.
Je andere bezwaar wat betreft het vergeten te ontdooien is ook geen probleem.
Muizen zijn uit de vriezer op kamertemperatuur supersnel ontdooit en in half bevroren toestand knipt het ook nog een stuk makkelijker indien nodig. :wink:

Wees maar blij met die vriendin van je en probeer de voors en tegens tegen elkaar af te wegen.
Uiteindelijk zullen de voors het winnen. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 21:38 

Dank jullie wel voor alle reacties. Toch heb ik nog echt tijd nodig om aan het idee te wennen.
Dat er in de brokjes ook vermalen beest zit weet ik en dat is ook een beetje hypocriet van me. Dan zou ik aan de biobrokjes moeten (Orijen?? Is dat bio?) maar ik heb nog zat F4U. (ben ook 'maar' student)

Dat ik dan niet voor een fretje had moeten kiezen, vind ik wel te ver gaan. Dat valt of staat niet met de keuze om wel of geen prooi te voeren. (naar mijn mening hoor) Fretten hebben nog veel meer dingen waar mensen op af kunnen knappen, waar je goed over na moet denken voor je een fret neemt. En ik kan toch wel zeggen dat ik dat heb gedaan. ;) Dat fretten het allerbeste prooi/rauw kunnen hebben, heb ik ook gelezen en the next best thing is dan een goede brok. Snacks in de vorm van allerlei snoepjes met allerlei dingen erin geef ik liever niet, dus krijgt ze als snack een prooi. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, kan ik me nog wel over het gruwelen heen zetten. Dat iewl gevoel verdwijnt al ietsje. Wie weet knip ik ooit nog een goudhamster in twee, maar voorlopig kan ik dat gewoon niet. Ik zit nog teveel met mijn 3e bezwaar in mijn maag. Als hier een muizenfokker in de buurt zou zitten waar de muisjes het heel erg goed hebben en waarvan ik ze niet meer levend mee krijg (en op minst pijnlijke wijze gedood), dan is echt meer dan de helft van mijn bezwaar weggevallen. Helaas heb ik zoiets nog niet kunnen vinden.
Wie weet dat ik inderdaad mijn eigen muizen ga kweken als mijn ratjes er niet meer zijn? (een van de redenen om te stoppen is allergie voor knagers) Geen idee nog. Maar dit is hoe ik er nu ongeveer insta en ik denk niet dat ik heel erg slecht bezig ben voor een beginnende fretteneigenaresse. (hoop ik)

@ Yvon, wie doodde ze dan??

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 21:47 

Ik ben zelf een vrij strenge vegetarier (bijna veganist, maar ik eet soms wel geitenkaas, en ik eet ook honing), en ik vind prooi echt heel erg en denk dus om die reden dat ik nooit volledig prooi ga geven. Maar wel carnibest, kippennekken, etc, wat er minder als een leuk dier uitziet. Ze krijgen wel prooi, maar dan het liefst als ik toch ga werken.

Maar brokjes zijn nog veel minder diervriendelijk dan prooi en carnibest zijn, brokjesdieren worden niet een altijd geëuthaniseerd voordat ze in de brokjes gaan. En bovendien zijn brokjes minder diervriendelijk voor je fretten.

En prooi went echt. Puk wil op het moment eigenlijk alleen op schoot eten, dus als ik wil dat ze prooi eet (en dat wil ik toch) dan zit ik toch met Puk en een muis op schoot. Terwijl ik de eerste maanden met mijn ogen dicht iets uit de vriezer pakte, het in een zakje in de koelkast deed, en als ik ging werken het zakje uitschudde in de frettenkooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 21:51 

Dit zijn overigens de foto's die ik heb: :foto:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En lief liggen slapen op mijn zelfgemaakte hangmat (ze kan er ook inkruipen hoor)
Afbeelding

Edit: meestal is het volgens mij wel dood hoor, wat in de brokjes gaat. Heb je misschien een artikel/site waar dat op staat? Ik heb overigens ook iets wat lijkt op carnibest, ook gehad van Yuddith, maar daarvan moet ik nog kijken of ze dat lekker vindt. Heel af en toe krijgt ze ook een kippenlevertje en een hartje. Helaas liet ze de scharreldrumstick links liggen.
Dat prooi went geloof ik ook wel, dat is ook niet mijn grootste bezwaar. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 00:32 

nee zoals ik het nu lees(je geeft het al als snack) komt het helemaal goed. :lol:
en brok is inderdaad jaren lang gepromoot voor fretten dus het is echt geen doodszonde om brok te geven.
het is alleen wel minder goed

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 08:25 

Wat een schatje is Kaatje. Nu wilde ik vragen hoe oud ze is maar ik zie dat je in je voorsteltopic hebt aangegeven dat ze pas 1 jaar is. Weet je wel zeker dat ze zo jong is want ze doet echt aan als een veel ouder fretje....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 08:37 

Goh meid...sorry dat ik het zeg, maar Kaatje lijkt op de foto niet echt een fretje van 1 jaar....ik vind haar er ook niet echt lekker uit zien, wat verdrietig :oops:
Ik ga ervan uit dat het bij jou helemaal goed gaat komen met het meiske, ze heeft nogal wat achter haar kiezen gehad in haar jonge leventje....doe waar jezelf achter staat met voeren...en ga in ieder geval door met prooi als tussendoortje. Een geboren prooietertje ....daar moet je zuinig op zijn hoor :wink:
t klinkt in ieder geval heerlijk dat ze je overal achterna kachelt en van aandacht is nog nooit en fretje slechter geworden... :g
Succes met je kleine lieverd

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 12:11 

:dontknow: als ze van mei 2008 is, wat waarschijnlijk de vorige eigenaars de opvang hebben verteld is ze anderhalf. Maar dat kan ik dus niet met 100% zekerheid zeggen.
Nu heeft ze ook pas in de opvang goed voer gekregen, die aanname kan ik wel maken, aangezien de vorige eigenaren niet eens de castratiekosten en inenting konden/wilden betalen. Dus wie weet wat ze gevoerd heeft gekregen. Ze kwam ook magertjes aan en door heimwee wilde ze ook niks meer eten dus ze was op sterven na dood. Ook dat geeft een klap. In hoeverre je dat terug ziet in haar vacht nu, weet ik niet, maar een goede start heeft ze niet echt gehad. Toch is het zo'n lieverd. Sliep ze eerst helemaal verscholen en weggedoken, tegenwoordig hangt steeds vaker haar koppie ergens uit. Nu zit ze overigens al beter in haar vacht, het voelt dikker en ze voelt ook zwaarder aan.
Toch kan ik me voorstellen dat jullie haar er slecht uit vinden zien, dat had ik in de opvang ook enigzins. :oops: maar ik ben op haar karakter gevallen en niet op haar vacht. Als ik dat zou doen had ik voor de mooie zachte sandy gekozen. Ik hoop heel erg dat zij ook zo mooi en zacht zal worden, ze is nagekeken door een dierenarts daar en is gezond verklaard. (anders zou ik haar niet meekrijgen).
Dus wat ik nog meer kan doen om haar het leven naar de zin te maken dan aandacht, liefde, speeltijd en lekker eten? :dontknow:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 12:30 

Aantal fretten: 5
Och dat vachtje komt vanzelf. Kijk maar eens over een jaar, dan kennen we haar met z'n allen niet meer terug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 12:44 

:o kan dat nog zo lang duren??

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 13:09 

Aantal fretten: 5
Misschien al wel eerder hoor :wink: Heeft ze haar winterjasje al aan? Anders gaat ze straks in haar zomerjurkje lopen, en dan bij de rui naar de winter toe worden ze zoooooo mooi :sdf47:

Ik heb ook zo'n kleur fretje, en ze zag er ook zo uit toen ze bij mij kwam, maar als je haar nu ziet :o Ze is nu 2,5 jaar oud en ze is veel lichter geworden (dit zijn net toverballen, ieder jaar worden ze lichter) en net een wollig balletje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 14:04 

Aantal fretten: 1
Maartje schreef:
@ Yvon, wie doodde ze dan??

Uhm, dat deed Max zelf maar ik schrijf daar niet zoveel over op het forum omdat ik andere fretten eigenaren niet wil aansporen om hun fret een levend muisje te geven.
Sommige fretten weten echt niet wat te doen met een levend exemplaar en beginnen lukraak te bijten en te eten van een prooidiertje wat nog niet dood is.
Een vreselijke aanblik natuurlijk en een ontzettend pijnlijke dood voor het prooidiertje.
Sommige fretten hebben het doden wel in zich en dan gaat het zo snel dat je het niet eens in de gaten hebt al kijk je er naar.
Ik ben daar met mijn fret niet achter gekomen door het te proberen maar doordat hij in mijn eigen tuin op jacht ging naar muizen, kikkers en een enkele vogel.
Max is daar heel handig in, zodra ik een muisje bij hem neerzet duikt hij er op en bijt hem verschillende malen heel snel in de nek zodat het eigenlijk gelijk gebeurd is.
Het muisje kreeg nog niet eens de kans om te zien waar het was neergezet.

Voor Max bestaat er geen lekker-der maaltje dan een eigen gedood maaltje dus daarom ben ik destijds veel-tepelmuisjes gaan houden.
En ook natuurlijk omdat ik toen wist wat ik mijn fret te eten gaf namelijk een gezond muisje wat een prettig leventje had gehad.
Maar mijn muisjes waren ook diertjes en ze waren me lief dus kocht ik ook voor hen lekker eten, knabbelstangen en lekkere snacks.
Als je op een gegeven moment zoveel muisjes hebt om daar je fret van te kunnen voeren gaat het muizen houden ook in de papieren lopen.
Ik was dus zeker niet goedkoper uit met het zelf fokken van Max zijn eten en dan maar niet te spreken over de ruimte die de muisjes innemen in je huis.
En nu zit Max weer gewoon op de prooidiertjes uit de winkel.
:wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 16:57 

wat een moppie, mee veel liefde en goede voeding wordt ze vast helemaal happy de peppi8e, dus komt helemal goed :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2009 17:38 

Ik ben inderdaad bang dat ze alles te eten heeft gekregen wat uit den boze is voor een fret. Want haar vachtje ziet er echt niet uit voor zo'n jong dier. Maar gelukkig is ze nu bij jou terecht gekomen en met voldoende aandacht en goed voedsel gaat het wel goedkomen met die lieve dame. Ik vind het in ieder geval erg lief van je dat je in eerste instantie niet voor het uiterlijk bent gegaan. Maar ze is binnen no time je eigen mooie prinsesje hoor, daar ben ik van overtuigt. :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]