Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 22 okt 2017 17:27
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 370 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Spike en puppy Yuki
BerichtGeplaatst: 15 jul 2015 22:47 

Aantal fretten: 3
Daar moet ik ook maar eens naar kijken dan. Voorlopig is het weer wat koeler, gelukkig :)

Nee, Teun heeft ons echt ons echt laten schrikken door te ontsnappen... En je leest zo vaak dat fretten niet meer teruggevonden worden :-o Gelukkig kwam hij zelf weer terug na een uurtje of 5, alsof er niets aan de hand was... Moet er niet aan denken....

Minka schreef:
Ik gebruik ice pods ter verkoeling. Ik stop een ice pod in een kussensloop met rits en stop het in het slaaphok. Een ice pod blijft lang koel.

Gelukkig heeft Teun niets overgehouden van de ontsnappingspoging.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2015 16:57 

Vandaag met Kuma naar een dierenarts in Drachten geweest omdat hij sinds afgelopen donderdag wat minder actief is.

Temperatuur prima, oren ietwat vies maar geen ootmijt (had ook net behandeling gehad 1,5 maand terug) gewicht iets aan de lage kant maar het is zomer, vacht wat minder verzorgd de laatste dagen maar wel mooi dik en geen kale plekken.

Alleen hij was niet zo fit, "Jumbo muis" ging niet meer helemaal in 1x op en had geen zin om lang te spelen, deed even een verkenningsrondje en zocht snel een slaapplekje op. En dat past niet bij een stuiterbal als Kuma van nog geen 3,5 jaar.
Ook bedacht ik me later dat hij niet mokt maar wel veel slikt.

Het ging eigenlijk niet slechter de afgelopen 3 dagen maar ook niet beter, dus wel een reden voor bezorgdheid.

Tandvlees en tanden leken prima maar toen de DA z'n bekje verder opensperde (hij laat het gelukkig allemaal toe) zag ze een langwerpig zweertje op z'n gehemelte. Een schoon zweertje, geen pus of andere ellende maar het zat er wel. En dat voelt niet fijn natuurlijk.

Nu weet ik van de relatie tussen nierproblemen en zweertjes (dus ik schrok wel een beetje) maar vooralsnog kijk ik eerst even of dit gewoon geneest, vooral omdat hij verder altijd in prima conditie was, z'n tandvlees mooi roze is, hij niet eerder ziek was (minstens zo energiek en speels als de 1 jaar jongere Yuki) en niet uit z'n bekje stinkt.

Hij krijgt deze week extra "convalescence support" papjes, pijnstilling (om makkelijker te kunnen eten) en ik kijk af en toe in z'n bekje om te zien of de zweer kleiner wordt. Als het niet verbetert dan ga ik uiteraard weer terug voor verder onderzoek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2015 19:58 
Moderator

Aantal fretten: 1
Met pijnstilling moet je uitkijken bij een fret ivm de maag.

Als het geen oormijt is, dan kan het ook helicobactor zijn omdat er meerdere fretten zijn. Misschien zou je naar de frettenkliniek kunnen gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2015 16:05 

Minka schreef:
Met pijnstilling moet je uitkijken bij een fret ivm de maag.

Als het geen oormijt is, dan kan het ook helicobactor zijn omdat er meerdere fretten zijn. Misschien zou je naar de frettenkliniek kunnen gaan.

Bij het Dierenziekenhuis heeft Kuma in eerste instantie een injectie als pijnstiller gehad, de rest is 0.4ml "Novacam" per dag, op de volle maag.
Met je opmerking in gedachten (arts gaf al aan dat het alleen op volle maag mocht) zou ik ook geen problemen hebben gehad met zelf injecteren, dat lukt bij Kuma wel. Dat is iets dat ik de volgende keer zal overleggen, mocht er pijnstilling nodig zijn.

Eind 2013 zijn we met Teuntje bij Hanneke langsgereden toen hij klachten (van een maagzweer) had en ze kon die kleine bijter moeiteloos aan, haha.
Maar aangezien het bijna 3 uur rijden is (vanaf waar ik woon) en ik ook vrij moet vragen voor dit soort aangelegenheden, ga ik toch liever eerst naar Drachten (half uur rijden) waar ze toch wel handig weten om te gaan met m'n fretten, in tegenstelling tot een andere, kleinere dierenartsenpraktijk die zelf al aangaf amper fretten in z'n praktijk te krijgen en vooral bezig was om niet gebeten te worden :g

Natuurlijk wil je maximale zorg voor je fretsels, aan de andere kant kan (en wil) ik niet voor ieder pijntje naar Giessen (en voorheen zelfs Eindhoven) rijden. En expertise in de buurt krijg je natuurlijk ook alleen maar als ze daar vaak fretten aangeboden krijgen.

Best een dilemma soms... Hoe doen anderen dit?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 aug 2015 22:32 
Moderator

Je dierenarts kan ook telefonisch met Hanneke overleggen. Misschien is dit een optie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 aug 2015 13:51 

Minka schreef:
Je dierenarts kan ook telefonisch met Hanneke overleggen. Misschien is dit een optie.

Bij de eerste kennismaking gaf de DA al aan te weten van het bestaan van de frettenkliniek en wel eens gebeld te hebben met Hanneke.
Dat geeft uiteraard vertrouwen!

Ik zag net op fret.nl ook als het enig genoemd dierenziekenhuis in Friesland dat ervaring heeft met fretten, al is het puur toeval dat ik daar terecht ben gekomen.

Dan over Kuma!

Kuma was vanochtend weer wat "haantje de voorste" toen ik met de gedroogde kipstukjes aankwam.
De laatste dagen deed hij maar net een oog open en bleef hij liggen tot ik het hem overhandigde maar vandaag kwam hij zowaar bij de opening van de kooi bietsen!

Heb hem tijdens het douchen in de badkamer losgelaten om even te kijken hoeveel pit er in zat en hij was zowaar te porren voor het spelletje "hap in de tenen die onder het douchegordijn uitsteken".
De andere 2 willen daar nooit iets van weten want je zou zomaar een druppel water op je hoofd kunnen krijgen :g

Heb z'n bekje met wat moeite open gekregen en de zweer zit er nog maar lijkt te helen en iets kleiner, het zal nog wel even duren voor het helemaal weg is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 19:04 
Moderator

Klinkt goed. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 2015 00:37 

Helaas heeft Kuma het niet gered...

Het leek begin september dat hij weer opknapte door de kuur maar eind oktober ging het toch weer mis, hij viel weer af.
Na o.a. bloedonderzoek bleek dat zijn nieren het aan het opgeven waren, wat ook de zweertjes verklaart (die toch wel al wat geslonken waren).

Weken aan de papjes en later ook medicijnen en spoelingen; het mocht niet baten...

Een paar week terug werd hij 's avonds laat heel "wiebelig" bij het spelen, bij controle 's nachts kreeg ik hem al niet meer goed wakker en 's ochtends was al het leven er uit...

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 2015 19:51 
Moderator

Heel veel sterkte met het verlies van Kuma. :-(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 18:05 

Spike is vandaag jarig! 6 jaar alweer!

Komt de ouderdom met gebreken? Hij zoekt wat eerder een slaapplek na het spelen, klimt niet meer zo soepel als vroeger maar als de zak met kipstukjes rammelt staat hij nog steeds vooraan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 370 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]