Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 23:43
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 232 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wousje en Zaza ziekjes....
BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 21:33 

Aantal fretten: 2
Mayke schreef:
@ Chaimel > ik leg dat nog wel eens uit, mijn hoofd staat er nu even niet naar. Sorry.

Heel begrijpelijk hoor Mayke, sterkte :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 11:13 

Aantal fretten: 3
jeetje ik lees het allemaal nu pas. wat een achtbaan aan emoties in een paar dagen. wat erg :-( ,
heel veel sterkte Mayke! :sdf49:

Afbeelding

Als iets liefs je verlaat, blijft nog altijd de liefde.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 10:54 

Aantal fretten: 7
@ Chaimel.......
Zaza was gewicht aan het verliezen door haar ziekte lymfoom, ze viel iedere week wat af, het eten werd steeds moeilijker, het enige wat ze nog wel deed was drinken. Controle aan haar keeltje door Hanneke en een rontgenfoto liet niets aparts zien.
Ik bleef waltham geven, maar dat werd steeds moeilijker. Totdat ze ook die ging weigeren, wat en hoe ik het ook deed, ze nam geen hap meer ervan, verder AD geprobeerd, geweekte brokjes e.d. kortom, ze at gewoon niets meer. Ze viel in een week 100 gram af en dat is uiteraard niet goed. De vraag was of de lymfoom zich binnen in haar lijfje aan het uitbreiden was, en of ze daarbij ook pijn had of zo, maar ze bleef speels.
Ze was verder erg attent en oogde niet ziek, alleen wilde ze niet eten. Ook haar keel was niet gevoelig, haar oortjes niet, niets leek op een uitbreiding van de lymfoom in dat gebied.
3 dagen voor haar overlijden begon ze zo maar uit het niets over te geven, er was weinig maaginhoud meer, dus vooral water kwam naar buiten. Dat spugen duurde maar 1 dag.
Ik heb met mijn vinger waltham met cerenia en synulox gegeven, steeds maar weer opnieuw, de hele dag en nacht maar door, dat bleef er wel in. Dan nam ze kleine beetjes, ik had geen keus verder want Hanneke was ondertussen weg voor een tijd, andere klinieken gebeld maar die wilde eerst alle info e.d. en een onderzoek op Zaza loslaten, dat vond ik niks want ik wilde Zas niet meer laten plagen en al dat gekeutel aan haar lijfje door vreemde artsen zag ik niet zitten. Ik dacht aan euthanasie, want ze kon zo zonder vaster voedsel niet langer door en met de lymfoom in gedachte wilde ik haar ook niet langer zo laten doorgaan.
Ik hield contact met Helmond, totdat ik een berichtje kreeg dat ik toch bij Hanneke kon komen, dan kon zij haar nakijken, en eventueel laten inslapen.
Hanneke die voelde in haar buikje en dacht toch iets hard te ontdekken, dus het was het proberen waard om te kijken of er toch misschien een haarbal in de weg zat oid, ze was nog steeds attent en had kracht genoeg, dat zagen we, ze had geen pijn en was en bleef allert. Ze was wel flink afgevallen.
Ik wilde Zaza die laatste kans niet ontnemen, want stel dat een haarbal toch de boosdoener was en niet de lymfoom....
Waarom wilde Zaza toch niet gaan eten ? :sad2:

Ze werd geopereerd, alles zag er keurig uit van binnen, ik heb het zelf gezien, geen tumortje te ontdekken, de organen keurig van kleur, een uitstekend maagje, goede maagwand, darmen prima, alleen een zwarte harde galblaas, die was hard en dat zal Hanneke gevoeld hebben, die werd verwijdert en 2 hele kleine insulinomen. Menig fretje van 6 jaar zou er zo goed uit hebben willen zien van binnen !
De operatie was goed verlopen, toen aan de beademing uiteraard, het zag er goed uit, alleen pakte Zaza de ademhaling zelf moeilijk op. Ze werd in de couveuse gelegd op een warmtedeken, nog steeds beademend, dat duurde te lang, Hanneke belde mij en toen heb ik gezegd dat ik het beter vond te stoppen, misschien wilde Zas zelf aangeven dat ze niet meer verder wilde. En dat is toen gebeurd, we zij gestopt met haar. *cry*

Waar ze nu misselijk van is geweest of niet meer heeft willen eten zullen we nooit weten, misschien was de tumor in haar keeltje te ver doorgegroeid of was er iets aangetast boven in haar hoofdje maar dat liet ze verder niet blijken. Op de foto was niets speciaals te zien daarvan. In haar lijfje zelf is niets aan lymfoom gevonden in de organen.

Gisteren heb ik haar weggebracht naar het crematorium, maandagmiddag mag ik haar weer ophalen, dan is ze weer thuis. Ik mis die dame vreselijk ! *cry*

Wousje blijft alleen over, ze doet het redelijk nu, ze staat vaak voor haar kooitje te kijken, mogelijk wacht ze toch op Zas....ik heb haar wel afscheid laten nemen van Zaza, maar je weet niet wat er allemaal door die koppies gaat....
Ik geef haar extra veel aandacht nu, zij is ook niet helemaal gezond, maar ik doe wat ik kan voor dat dametje.....

Rust zacht lieve Zaza, je was een fretje uit duizenden, zo lief, zo zacht, maandag ben je weer bij me en laat ik je nooit meer bij me weggaan, je zit sowieso voor altijd in mijn hart. :up: :rofl:

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 11:27 
Moderator

Aantal fretten: 1
Mayke heel veel sterkte. :sdf49: Het is gewoon heel erg moeilijk weer een afscheid van een mooi meisje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 12:13 

Aantal fretten: 9
Wat een verhaal Mayke :-? , heel veel sterkte .....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 12:45 

Wat een verhaal :cry3:
Waarom heb je niet gekozen voor bijvoorbeeld een autopsie, als ik vragen mag?
Daar zat ik aan te denken omdat je niet weet, waarom ze niet meer at.

Wens je heel veel kracht en sterkte toe Mayke.
Fijn dat Zaza maandag weer bij je is. :sdf49:

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 15:19 

Er is na de operatie, en haar overlijden 2 uur daarna, geen autopsie meer gedaan, de operatie had volgens Hanneke duidelijk genoeg uitgewezen dat de fout niet in de organen van de buik e.d. zat.
Het enige was om haar hoofdje en haar keel te gaan bekijken, maar dat is zo klein en erg moeilijk te onderzoeken, dat Hanneke daar niet aan begint.

Ze heeft het een keer gedaan bij Noa, een ander fretje van mij die problemen had in de gehoorgang/ middenoor, maar het werd niet zichtbaar wat de oorzaak was, terwijl zij duidelijk jarenlang apart gedrag vertoonde.
Schedel lichten e.d. bij fretjes is zo een fijn werk, de apparatuur is daarvoor al niet voor handen, bij Noa heeft ze het toen geprobeerd zonder tastbaar resultaat. Het is gewoonweg te klein allemaal en daarnaast heb je weinig of geen vergelijk.

Om haar na de operatie uberhaupt weer open te maken voor autopsie daar had ik trouwens niet mee ingestemd, dat zou in mijn ogen niets meer opgeleverd hebben en vond ik wat cru tegenover Zas zelf, ze had nu haar rust en die gunde ik haar.
Ik vond haar rust belangrijker dan mijn weten waarom ze opeens niet meer at, we hadden genoeg duidelijkheid over alles in haar lijfje.
Soms moet je tevreden zijn met wat je weet ook al is het voor de verwerking niet makkelijk om geen duidelijke oorzaak te weten.
Alles is in overleg met Hanneke en medeweten van Marit gebeurt en beslist.

Ik wil het graag hierbij laten, en proberen te gaan begrijpen dat ze er niet meer is. *cry*

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 16:08 

Jezus Mayke wat een verhaal :-(
Ik kan me zo voorstellen dat je er echt helemaal doorheen zit.
En inderdaad wat je zelf ook zegt, autopsie was niet meer nodig in princiepe want hanneke heeft haar al van binnen kunnen bekijken.
Soms moet je inderdaad tevreden zijn met het feit dat je niet alles weet.
Het geeft je misschien wel antwoorden maar het gemis wordt er niet minder van.
Sterkte Mayke, ik denk aan je :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 19:24 

Duidelijk Mayke.
Sorry dat ik er naar vroeg, ik weet hier te weinig van. Nogmaals sorry.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 09:44 

Maakt niet uit hoor Raymond, fijn dat je echt geinteresseerd bent in Zas en haar situatie, het had immers nog gekund, een autopsie.

Morgen komt ze weer thuis, ik ga een mooie urn gezien waar al mijn fretjes samen hun laatste rustplaats in kunnen hebben. Die ga ik vandaag bestellen.
Ook al zijn ze zo ver weg, het voelt dan nog alsof ze heel dicht bij me zijn. :-( :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 10:15 

Ik heb je verhaal bijgelezen en heel moeilijk... je wilt eigenlijk zo graag dat ze blijven (de fretten) en toch is er iets met het lijfje van de fretten waardoor het niet kan.. ik bedoel het ook niet als kritiek of iets, maar ik denk dat als je fret aangeeft niet meer te kunnen of willen eten, dat je dan eigenlijk al zou moeten stoppen. Eten is de allereerste levensbehoefte van een dier en als ze dat niet meer uit zichzelf doen, dan is dat een signaal dat er echt iets vreselijk mis is. Dan kun je de fret wel binnenstebuiten keren en niks vinden.. de fret weet het altijd beter.

Voor mij is het niet-meer-eten altijd een signaal geweest om te stoppen, niet om te beginnen met dwangvoeren. Ik had Artax en Falkor best nog wat dagen kunnen rekken met dwangvoeren, maar ik heb ervoor gekozen om op dat moment te stoppen. En dat terwijl beide fretten eigenlijk nog best levendig waren. Maar niet meer willen/kunnen eten is voor mij een teken dat de fret aangeeft "Ik wil nog wel, maar kan niet meer". Alleen zullen fretten nooit stoppen.

En nogmaals, ik bedoel het absoluut niet als kritiek of wat dan ook, maar ik denk dat je het jou en Zaza makkelijker had gemaakt om op het punt te stoppen waarop je het van plan was. Dan had je ook rustig afscheid kunnen nemen en niet een 'klap na' gehad.

In elk geval heel veel sterkte met het afscheid nemen van dit meisje. En ze zijn nog altijd heel dichtbij je. Het blijven bijzondere dieren die voorbij stuiteren in je leven, een pootafdruk op je hart zetten en die gaat nooit meer weg :)

(Het is wat anders als het om een jong dier gaat of een dier dat wel kan opkrabbelen, maar van sommige fretten weet je dat ze een medische geschiedenis hebben en dat het uitstel is, geen afstel).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 10:49 

Ja daar heb je ook absoluut een punt Birgit.
Maar ik denk dat Hanneke er bijna van overtuigt moet zijn geweest dat het hier om een verstopping zou gaan en niet om een symptoom van de lymfoom.
Het is een heel gevoelige kwestie maar Hanneke en Mayke hebben samen dit besluit genomen.
Een operatie als bij Kaia is eigenlijk ook uitstel.
Ooit komt het weer terug en dan is het moment daar om weer andere keuzes te maken.
Ik denk gewoon dat zowel Hanneke en Mayke er van overtuigt waren dat het iets anders was als de lymfoom en daarop hun keuzes gebazeerd hebben, hopende dat ze dat nog een flinke tijd kon genieten.
Helaas heeft dit niet zo mogen zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 11:01 

Ik probeer ook aan te geven dat ik de beslissing wel kan snappen, maar dat niet voorbij gegaan moet worden aan het signaal wat de fret geeft, namelijk het niet meer willen eten. Fretten zijn wonderlijke wezentjes en er zijn fretten bij die medisch gezien allang overleden hadden moeten zijn, maar nog rondrennen (onkruid vergaat niet), maar het kan ook andersom zo zijn.

Het verschil met Kaia zit hem erin dat Kaia nog wel at en in redelijk goede conditie was. Elke medische behandeling is natuurlijk uitstel van afstel als je het zo ziet :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 11:22 

Ik vind het gevaarlijk om het zo zwart-wit te stellen Birgit.

Er zijn ook situaties waarbij een fretje, jong of oud, tijdelijk niet meer kan eten, omdat er sprake is van een voorwerp in de maag / darmen wat de werking tijdelijk afsluit. Als een dierenarts voelt dat er iets hards in de buik zit en dat er mogelijk sprake kan zijn van een obstructie dan grijp je die kans aan omdat daar het probleem kan zitten en het een probleem is dat verholpen kan worden. En ook fretjes met lymfoom kunnen nog een hele tijd een goed en verantwoord leven leiden, als dat niet zo zou zijn dan zou een da niet voorstellen om een operatie uit te voeren !

Dus het niet eten van een fret hoeft niet zo maar te betekenen dat het beestje aangeeft dat het niet meer wil leven. Dat gaat in goed overleg met een ervaren da en een overwogen kijk op de dingen voor wat de toekomstmogelijkheden zijn voor je fretje.

Ik ben het volkomen met je eens dat als een ( oudere) fret weken niks eet dat het dan een doelloos rekken is en je egoistisch bezig bent. Ik ben net als jij tegen dwangvoeren, tot op zekere hoogte.

Maar ik snap jouw positieve kritiek wel, maar er kan wel een reden zijn voor het niet eten, daar moet je niet aan voorbij gaan.

Ik wil het graag hierbij laten. Dit is een aparte discussie over hoe ieder persoonlijk over dingen denkt en past niet in het topic van Zas en Wousje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 11:25 

Is prima, ik wil er ook geen discussie van maken :)

Sterkte in elk geval, ook morgen als ze weer thuiskomt.. :-(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 11:27 

Dank je wel ! :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 12:09 

Mayke veel sterkte morgen.
Heb je de urn al besteld en eventueel een foto?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 12:47 

Mayke schreef:
Ik wil het graag hierbij laten. Dit is een aparte discussie over hoe ieder persoonlijk over dingen denkt en past niet in het topic van Zas en Wousje.

Dit is een prima idee, aan iedereen om het verzoek van Mayke te accepteren en het verder hierbij te laten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 12:47 

Mayke, heel veel sterkte morgen, je meisje komt dan eindelijk weer thuis :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2012 13:52 
Moderator

Aantal fretten: 1
Van mij ook heel veel sterkte morgen. Je meisje komt weer thuis. :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 232 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]