Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 02:28
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Joey gereanimeerd
BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 19:13 

Aantal fretten: 2
Citaat:
Uit nieuwsbrief SDF maart 2012
Joey SDF adoptiefret.

Op 28-11-2012 werd ik door Marit gebeld dat er een fret gevonden was in Dordrecht.
Hij was door de dierenambulance naar mensen gebracht die zelf ook fretten hadden en die mensen hadden weer contact opgenomen met SDF.
Aangezien Marit wist dat ik hier een extra kooi op de bovenverdieping had staan voor eventuele vondelingen in de buurt van Rotterdam werd ik snel gebeld, ik heb toen zelf contact opgenomen met die mensen en diezelfde avond nog werd er een magere sandy ram bij mij afgeleverd.
Brood mager was hij, dus als eerste op de weegschaal, deze gaf een luttele 650 gram aan.
Aan het feit dat ongeveer ieder ribbetje in zijn lijfje te tellen was, maakte ik op dat hij toch wel ernstig vermagerd was, maar ja wie weet hoelang hij al buiten liep.
De mensen die hem brachten hadden een zak totally ferret mee gegeven, echt super aardig van ze.
Ook deden ze vrijwilligers werk voor amivedi, zodoende dat zij mij al konden vertellen dat hij geen chip had en dat er ook niet actief naar hem gezocht werdt.
Ik besloot wat waltham te maken en bij de geur werd hij al helemaal wild, helaas was zijn maagje hier niet tegen bestand en na een aantal likjes waltham wilde hij niet meer.
Ik besloot hem in zijn kooi te zetten en hem eerst even tot rust te laten komen.
Nou dat heeft hij geweten, gedurende 2 weken sliep hij bijna aan 1 stuk door, ik moest hem wakker maken voor zijn waltham en hij liep alleen maar even rond om de boel te onderzoeken, hij wist niet wat te doen met speeltunnels, en hij wist al helemaal niet wat spelen was.
Hij begon flink aan te komen, in 1 week tijd was hij 140 gram zwaarder geworden.
Hij deed het dus goed, er was in ieder geval geen onderliggend medisch lijden wat er voor zorgde dat hij zo mager was. Dus ik bleef door gaan op deze voet. Na die 2 weken slapen begon hij actiever te worden. Hij stond al voor de tralies op me te wachten als ik zijn waltham kwam brengen en hij begon ook steeds langer rond te lopen. Zijn oogjes werden veel helderder, en zijn interesse in zijn omgeving werd steeds beter.
Hij was na 2 weken in totaal al 300 gram aangekomen, maar ik merkte toch wel op dat het hier om een wat ouder fretje ging(ik dacht rond de 6 jaar) die waarschijnlijk wel het een en ander aan medische problemen kon hebben. Ik besloot in overleg met stichting de fret een afspraak met Hanneke te maken. Dus zo gezegd zo gedaan en op 28 december ben ik met Joey naar Hanneke gegaan. Nadat Hanneke van mij vernomen had hoe hij bij mij terecht was gekomen ging ze beginnen met het lichamelijk onderzoek. Hij bleek wat gevoelig te zijn bij zijn oortjes en ook bij het palperen van de buik gaf hij wat klachten aan. Genoeg reden dus voor een bloedonderzoek.
Hieruit kwam naar voren dat hij weinig rode bloedcellen had, iets wat niet zo raar is bij een extreem mager fretje, maar Hanneke kon mij gerust stellen, het bijvoeren had goed resultaat gehad want zijn lichaam was goed bezig deze schade te herstellen, zijn aanmaak van nieuwe bloedcellen was namelijk verhoogd, dit was een goed teken.
Zijn albumine was ook aan de lage kant, dit is een eiwit wat je op 2 manier kunt verliezen, dat was of via de nieren of via het maag/darm kanaal. Aangezien zijn nierfunctie goed was en ook uit zijn urineonderzoek niets naar voren kwam wat op een nierprobleem kon duiden, was het aan te nemen dat het vanuit zijn maag/darm kanaal kwam. Als je daarnaast kijkt naar zijn lichamelijk onderzoek had ik al vermeld dat hij erg gevoelig was tijdens het palperen van zijn buikje. Kortom alle signalen wezen op een maag/darm probleem. Aangezien gal en lever problemen bij fretten met maag/darm problemen veel voorkomen werd ook zijn leverfunctie en zijn galwaarde gemeten, gelukkig waren deze allebei goed.
Maar dat was nog niet alles, Tijdens het intake gesprek bij Hanneke had ik al vermeld dat hij wel eens wat onstabiel liep, hij zakte soms door zijn achterpootjes en hij kon wel eens in de ruimte staren. Iedereen die een fretje heeft met insulinomen komt dit waarschijnlijk wel bekend voor.
Dus ook zijn suiker moest getest worden, insulinomen zijn namelijk kleine tumoren op de alvleesklier die overmatig insuline gaan produceren en dus zo het suiker gehalte in het bloed verlagen. En ja hoor zijn suiker was inderdaad aan de lage kant. Joey moest 4 uur nuchter zijn voor zijn bloedonderzoek en hij had een suiker van 4.9. Niet schrikbarend laag maar wel aan de lage kant. Vooral als je weet dat hij zeker 2 maal per dag een schaal waltham krijgt, iets waar ook al veel suikers in zitten had zijn suiker wel wat hoger mogen zijn.
Aan de hand van het gebit en de medische problemen van Joey kon Hanneke een aardige schatting van zijn leeftijd maken, ze dacht rond de 5 of 6 jaar, we hebben het maar op 5 en een half gehouden om het makkelijk te maken.
We hadden het hier dus over een ouder fretje van 5 en een half jaar, die een maagprobleem heeft middenoorproblemen en ook nog eens beginnende insulinomen.
Wat dus inhoud dat er een dure operatie voor de deur staat en waarbij je iemand nodig hebt die weet waar je op moet letten bij zo een fretje. Joey zou dus erg moeilijk te plaatsen worden. En ik gunde hem nou juist een huisje waar hij zich helemaal thuis kon gaan voelen. Hij begon juist nu net weer fret te worden. Hij begon voorzichtig aan te springen en te spelen en als ik tegen hem begon te kletsen dan mokte hij erop los. Ook ging hij iedere morgen mee onder de douche, hij vond het heerlijk om een nat koppie te halen. Ik baalde dus flink van de situatie maar stichting de fret maakt het mogelijk voor Joey om nog te genieten van het leventje zolang hij zich goed voelt.
Joey is een adoptie fret geworden van de stichting, dat houd in dat hun zijn medische kosten zullen dekken in de toekomst. Joey kan en mag dus voorlopig bij mij blijven, ik geef hem een liefdevol huisje, een schone kooi met een heerlijke hangmat en ik geef hem iedere dag zijn medicijnen en zijn waltham die hij nodig heeft. En in dank daarvoor krijg ik heerlijke mokjes, kleine sprongetjes en heel veel kusjes ervoor terug. Het is gewoon een heerlijk manneke en ik ben Stichting De Fret heel erg dankbaar dat ze dit voor Joey hebben gedaan.

Het gaat momenteel gelukkig heel erg goed met Joey, voor zijn maagprobleem heeft hij een antibiotica kuur gekregen en deze heeft goed aangeslagen.
Er is niets meer te herkennen van dat magere scharminkeltje wat 3 maanden geleden hier werd afgegeven, het is nu een lekker stevig ventje wat heerlijk van het leven geniet.
In maart moeten we weer terug naar Hanneke om zijn suikergehalte nog een keer te laten controleren, ik ben zo benieuwd hoe die zal zijn. Hij loopt af en toe nog wel eens wankel maar het staren heb ik niet meer gezien. Ik hou jullie op de hoogte van hoe het gaat met Joey.

Groetjes Chaimel.

Zoals je kunt lezen moest Joey op controle bij Hanneke en die afspraak stond gepland voor vandaag.
Joey was gevoelig op de maag en om een haarbal uit te sluiten werd er een rontgenfoto gemaakt.
Tijdens het maken van de foto onder een klein roesje ging het helemaal fout.
Monique zag dat hij stopte met ademhalen, na het intuberen en het geven van zuurstof blijk hij geen uitademingslucht meer te hebben, hij had dus een hartstilstand.
Ze zijn begonnen met reanimeren en Hanneke heeft hem een injectie adrenaline direct in het hart toegedient.
Zijn hartje ging weer kloppen maar daarw as dan ook alles mee gezegt.
Hij was zelfstandig aan het ademhalen met zijn tube in maar hij reageerde nergens meer op.
Hij had geen reflexen meer en lag op zijn zij.
Hanneke heeft me uit de wachtkamer gehaald en nam me mee naar de operatiekamer waar hij op dat moment aan de bewakingsapparatuur lag.
Ik heb een tijd naast hem gezetn in de hoop dat hij bij ging komen.
Langzaam aan begon hij beter te ademen en hij kreeg zijn reflexen weer terug, hij begon weer te reageren op pijnprikkels en zijn knipperreflex kwam langzaam aan weer terug.
Toen Monique zeker wist dat hij zelfstandig kon ademen heeft ze de tube verwijdert en ging hij in de couveuze waar extra zuurstof werd gegeven.
Zijn spieren begonnen ongecontroleerbaar te trillen en hij had last van spierspasmes, heel naar om te zien :-(
Daardoor steef zijn temperatuur dus hij moest afgekoelt worden met onderhuids infuus.
Nu is zijn temperatuur redelijk stabiel, hij begint weer wat functies in zijn achterbenen terug te krijgen, dat houd in dat hij ze kan bewegen maar er nog niet zelf op kan gaan staan.
Joey is van heel ver gekomen en is op dit moment nog aan het vechten voor zijn leventje.
Ik vraag een ieder die dit leest om heel hard voor dit bijzondere mannetje te duimen.
Dat heeft hij heel hard nodig.

Profiel  

Berichttitel: Re: Joey gereanimeerd
BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 19:23 

Tranen in mijn ogen Chaimel.
Wat een heftig verhaal om zo ineens te lezen :-o

Zal zeker voor Joey duimen!

Goed van SDF en jij dat jullie zo voor Joey zorgen! :sdf49:

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 19:38 

Ik duim voor Joey ...zet m op :sdf49:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 19:52 

Aantal fretten: 4
O wat ontzettend heftig allemaal zeg Chaimel. :cry3:

En natuurlijk draaien de duimen hier ook voor Joey.
Kom op lief klein ventje!

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 19:58 

:-o Jeetje, daar schrik je van!! Ik ga voor het ventje duimen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 20:00 

Bedankt voor het duimen, ik hoop zo dat het werkt :-(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 20:11 
Moderator

Aantal fretten: 1
Ik heb je al aan de telefoon gehad, maar ik ga me helemaal als een gek duimen. Ik kon het niet geloven toen je me belde en nog steeds niet. :-? Dit scenario had ik drie weken geleden verwacht, maar niet bij Joey.

Joey is in mijn gedachten. Er is al een hele toekomst voor je uitgestippeld ventje, ga ervoor.

Chaimel voor jouw ook een dikke :sdf49: die kun je wel gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 20:11 

Bedankt Mink :sdf49:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 22:24 

Aantal fretten: 3
dus dan was jij dat met dat spoed fretje vandaag.

nu ik het lees schrik ik me ook een ongeluk hoor. heftig hoor!!! muts wat ik ben zit ik weer te huilen.
ik ga zeker voor hem duimen!! dat hij er maar goed bovenop komt. jij ook sterkte chaimel!

*dan heb ik jou volgens mij gezien toen ik daar was met iva*

Afbeelding

Als iets liefs je verlaat, blijft nog altijd de liefde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 23:16 

Ja zou best kunnen, was jij samen met een man?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 08:16 

Aantal fretten: 7
En natuurlijk wordt er ook in Schiedam heel hard geduimd!
Vreselijk zeg... ik hoop dat het goed komt met Joey!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 09:18 

@chaimel: nee ik was met mijn moeder. als je diegene bent die ik denk dan had je en bril op en heb je blonde haren... en kwam je vanuit achterdoor en ging je bij hanneke het kamertje binnen. toen dacht ik nog, jeetje heeft ze achter een fretje liggen dat is nooit goed.;) vandaar dat ik dat nog allemaal weet.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 10:16 

Aantal fretten: 0
Ben gelijk weer een beetje van slag af...:-(

Voor Joey:
Afbeelding

Voor jou:
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 16:08 

Ook vanuit delfzijl veel sterkte :3:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 16:22 

Aantal fretten: 6
Chaimel wat erg.. ik denk aan jullie beiden..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 19:10 

Bedankt allemaal,

Het is nog niet duidelijk of het duimen heeft geholpen.
Vanmorgen heb ik Hanneke gesproken en die was voorzichtig positief.
Hij reageerde minder heftig als voorheen op aanrakingen bij zijn nek/hoofdje.
Gisteren schoot hij daarvan in een spasme en dat leek iets minder vandaag.
Het lag eigenlijk in de planning dat hij al wat moest kunnen lopen maar dat deed hij nog niet, Hanneke wilde het nog 24 uur aankijken.
Ik heb heel duidelijk gemaakt dat ik snel verbetering wil zien en dat ik vind dat hij de oude moet worden.
Ik neem geen genoegen met minder, dat klinkt misschien hard maar ik wil wel dat het voor hem fretwaardig blijft.
Het is al een fret op leeftijd met toch ook wel wat mankementjes, dan moet daar niet weer iets nieuws bij komen.
Om 12 uur had ik Hanneke weer aan de telefoon en hij heeft wat waltham gegeten, op een theelepeltje heeft hij het eraf gelikt.
Opstaan gaat nog niet.
Naar mijn idee duurt het te lang maar Hanneke wil het echt nog even tijd geven.
Was het een aandoening geweest waar ik meer verstand van had dan had het voor mij ook makkelijker geweest om mijn oordeel te trekken maar ik heb hier geen ervaring mee en dus te weinig kennis van, ik leg de keuze daarom bij Hanneke en als zij vind dat we nog moeten wachten dan doen we dat.

Heb net 2 minuten geleden lieke aan de telefoon en zij vertelde mij dat hij al wat aan het wandelen was, het gaat dus de goede kant op, maar nog niet stoppen met duimen hoor, nog even doorgaan :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 19:17 

dat is inderdaad goed nieuws als hij al wat aan het wandelen is! ik blijf duimen hoor!! ik zou ook naar het advies van hanneke geluisterd hebben en het moet inderdaad wel fretwaardig blijven. maar ik blijf duimen en hopen dat het de goede kant op blijft gaan!!!. :3:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 20:22 

Aantal fretten: 4
We blijven duimen voor joey.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 21:01 

Ook hier blijven we duimen hoor!
Hopen dat het morgen beter met hem gaat.

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 21:17 
Moderator

Ik blijf ook door duimen, maar dat lopen vind ik al wel wat positief.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]