Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 20:00
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dina
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 11:15 

Aantal fretten: 3
Hallo,

Ik zit met een probleem. Dina heeft al een tijd last van af en toe lichte poepjes. ook hiervoor natuurlijk bij Hanneke geweest. maar omdat het altijd af en toe was.was er weinig aan de hand en was het niet nodig om hier wat aan te doen. natuurlijk wel op letten maar dat doe ik bij alle poepjes van hun allemaal. ooit heeft ze me verteld dat als ze misselijk is en of als ze geel gaat zien dat het niet goed is en dat ik dan contact kon opnemen met haar. Nu mijn probleem: Dina poept nu 2 a 3 dagen lichter nog steeds af en toe dus ze worden afgewisseld met de donkere poepjes. maar ik heb nu dus het idee dat het meer word. bijvoorbeeld, gisteravond rond 6 uur was de ontlasting weer lichter daarna het s avonds weer goed en vanmorgen vond ik ook weer 2 totaal verschillende poepjes van vannacht. verder komt ze de laatste 2 dagen meer gestrest over, ze rent gestrest rond als ze eruit is.
ik zal even wat foto's plakken:
Afbeelding
ik heb het opgepakt uit de poepbak en te hard geknepen dus vandaar dat het zo uitgesmeerd uitziet.(deze is van eerder)
Afbeelding
deze is van vannacht je ziet hier ook de donkere poep bij liggen links in de hoek. ik moet zeggen op de foto komt het geler over dus in het echt is het iets grijzer.

nu weet ik dat hanneke deze week vakantie heeft. en ik dus niet bij haar terecht kan. nu zijn mijn vragen aan jullie:
1- hebben jullie al eens een probleem met de galwegen van de fret gehad? zo ja hoe ging dat bij jou'n fret. wanneer was het bij jullie nodig om te gaan en wat merkte je op? wat is er toen aan gedaan?
2- weet iemand voor de zekerheid een andere goede dierenarts voor fretten? ik heb ooit wat gehoord in utrecht? kun je me daar wat meer over vertellen? of een andere misschien wel in de buurt van hanneke? ik kom uit heerlen dus voor Dina liever geen hele lange rit in de auto. maar als het niet anders is oke dan. dit is dan voor mijn noodplan want ik zeg eerlijk ik raak nu echt wel in paniek.
ik hoop dat ik het kan uitzingen tot volgende week maar ik heb geen idee of dat gaat lukken.

ik hoop dat misschien een van jullie mij hiermee kunnen.

Ik heb het met Mr. Big ooit gehad maar die ging van een klein stukje grijze ontlasting naar een bijna witte poep de keer erop dat hij poepte. hij had het aan de lever. maar bij hem zag ik verder niks aan bijvoorbeeld zijn gedrag. en de lichte poep was ook gelijk over toen ik bij hanneke was geweest.hij kreeg toen synulox en de ursosuspentie. dus ik weet niet of ik dit kan vergelijken.

Afbeelding

Als iets liefs je verlaat, blijft nog altijd de liefde.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dina
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 14:25 

Aantal fretten: 2
Aan de hand van deze foto's zou ik niet gelijk denken aan een galwegverstopping. Dit is eerder gewoon slechte ontlasting van een maag/darm probleem. Ik zou hier niet gelijk van in paniek raken, maar dat komt ook omdat ik slechtere ontlasting ben gewend. Het is geen echte diarree, dus je hoeft je geen zorgen te maken over eventueel uitdrogen. Merk je teken van misselijkheid? dat is namelijk hetgeen wat je zal zien bij een galprobleem, platliggen, braken en natuurlijk de witte/grijze ontlasting.
Even nog wat vraagjes.

1 Heb je sucralfaat in huis?
2 is ze afgevallen?
3 Hoe eet ze, eet ze nog gewoon goed?
4 Kun je haar temperaturen?

En wat natuurlijk het allerbelangrijkste is is je eigen gevoel. Ik reageer nu natuurlijk vanaf het zien van een foto maar jij kent je fret, volg dus vooral je gevoel. Als jij denk dat het foute boel is dan moet je daar gewoon gehoor aan geven en een andere dierenarts bezoeken. Een bloedonderzoek is nooit verkeerd bij een fret met slechte ontlasting en ander gedrag. In het dierenziekenhuis eindhoven zit Stein, die heeft bij Hanneke in de praktijk gewerkt en hij heeft heel wat fretten behandelt als hanneke er niet was. Daar zou ik zelf naar toe gaan mocht er een situatie ontstaan met één van mijn fretten en Hanneke was niet aanwezig. Daar werkt ook Moniek van dierenkliniek brouwhuis. De oude frettenassistente van Hanneke. Dus daar zou ik het meeste vertrouwen in hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 14:35 

Hier is de website van Stein
http://www.dzeh.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 14:45 

chaimel wat ben ik blij met jou reactie! :3:

ze is niet afgevallen eerder wat bijgekomen,brokjes en waltham eet ze wel gewoon. ik heb haar vanmorgen wel even zien smekken maar ze ligt niet plat. ik kan moeilijk zeggen of ze misselijk is omdat ze er niet echt uit wil. dit kan ook een teken zijn dat ze misselijk is maar Dina heeft vaker van die dagen (bekend probleem bij haar) dus dat is op het moment moeilijk te zeggen. temperaturen kan ik haar jammer genoeg niet. dat gaat bij hanneke al moeilijk. sucralfaat heb ik inderdaad. ik heb vorige week nog contact gehad met Hanneke voor de poepjes van hun alle 3 want die zagen de dagen ervoor allemaal minder uit. alleen toen was het nog niet licht. dus de sucralfaat krijgt ze nu ook samen met de omeprazole en de synulox daar staat ze al dik een jaar op (voor het hoesten).

stijn kan ik inderdaad hij heeft me al eens geholpen in helmond. en moniek ook. ik wist niet dat hun nu in het dierenziekenhuis in Eindhoven zitten. dit is fijn om te weten want mocht ze verslechteren dan kan ik daarheen. als hij daar aanwezig is. heb ik in ieder geval iets achter de hand! dan kan ik het nu nog even aankijken. en hopenlijk poept ze dadelijk weer met wat meer kleur. je zult altijd zien dat als je op de poepjes wacht ze maar niet poepen ;)

ik heb net even op de website gekeken bedankt voor de link! ze zijn ook met de carnaval gewoon open gelukkig!

bedankt chaimel!!!!!!!!!!

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 15:26 

Heel erg graag gedaan hoor, ik weet hoe vervelend het is als één van je fretten niet lekker gaat en je weet niet wat je moet doen. Maar ik begrijp uit je verhaal dat je het even aan blijft kijken en als het slechter gaat naar stein gaat?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 16:05 

ja ik ben nog steeds aan het wachten op haar volgende poepje misschien zit daar weer meer kleur in. :dontknow: ook ga ik vanavond dan even kijken hoe ze overkomt als ze eruit is. ze wil er nu toch niet meer uit. het is moeilijk als je niet echt kunt zien hoe ze zich voelt. maar Dina is wat dat betreft maar moeilijk. ze heeft wel eens van die dagen dat ze er niet echt of lang uit wil. ook heeft ze wel eens eerder van die stress momenten gehad, wel al lang geleden en dit hing meestal samen met het verkouden klinken en hoesten. maar tot nu toe is het niet heel slecht denk ik. dus zolang ze nog eet en niet gaat platliggen denk ik dat het wel ok gaat. gebeurt dit wel dan ga ik inderdaad naar stijn. mocht het met een sisser aflopen deze week (waar ik nog altijd op hoop!) neem ik volgende week wel sowieso contact op met Hanneke om te kijken wat ik kan doen voor dina. en ook even duidelijk vragen hoe en wat. want zo wil ik ook niet meer zitten met al die vragen over wat als.. misschien ga ik dan ook wel langs dan kan ze haar weer even nakijken en bloedonderzoek vind ik nu ook inderdaad geen slecht idee. maar goed dat is pas voor volgende week. nu even kijken hoe het met haar zal gaan

is de temperatuur dan verhoogd als ze een galwegverstopping hebben?

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 18:31 

Koorts zie je natuurlijk bij verschillende problemen. Het is gewoon een indicatie dat er iets niet goed is in het lijfje. En als jij natuurlijk afgesloten galwegen hebt dan raakt de boel daar geirriteerd en dan kun je koorts verwachten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 18:45 

ja dat is zo misschien dat ik kan kijken of het lukt maar ben bang van niet ik ga zo kijken of ze eruit wil.
haar poepje was half om half :-(
Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 19:12 

Ik vind dit geen ontlasting van afgesloten galwegen hoor, dan is het echt grijs tot wit. Dit is slechte ontlasting en wat de oorzaak daarvan is kan ik je niet zeggen. Maak gewoon een afspraak bij stijn, al doe je het voor je eigen gemoedsrust.
Dan weet je het zeker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 18:53 

ja dat dacht ik gisteravond ook, ik ga morgenvroeg bellen voor een afspraak maar tot nu toe gaat het beter met Dina (afkloppen). Ik heb geen lichte poep meer gezien (sinds mijn post van gister) er zaten zelfs hele mooie vaste tussen. gisteravond is ze er zelfs een dik half uur uitgeweest en gekke dansjes gemaakt voor iva ;). ik kijk het even dag bij dag aan met haar. mocht het weer minder gaan dan maak ik een afspraak bij stijn en anders maak ik voor volgende week een afspraak bij Hanneke. hopelijk blijft het zo goed gaan met haar. ik ben je wel nog eeuwig dankbaar voor de tip van stijn! stelt me toch wat gerust en ook voor in de toekomst als Hanneke bijvoorbeeld weer met vakantie is :3:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 19:17 

Ja, dat is fijn om te weten dat je naar iemand kunt gaan, die alles wat hij van fretjes weet van Hanneke geleerd heeft!
Hij heeft destijds ten Hannelke op vakantie was, mijn 1e fretje Frieda van de dood gered.
En Moniek is ook een hele goede frettenassistente :wink:

Ik hoop iig dat het goed blijft gaan met jouw Dina!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 20:15 

Ja alleen al voor moniek zou ik daar naar toe gaan. Die weet meer van fretten dan menig dierenarts.
Maar wat fijn dat ze het weer wat beter lijkt te doen. Hopen dat dit doorzet :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 21:13 

Ja toevallig dat ik me inderdaad afvroeg waar Stijn nu Zou werken. Nu omdat Hanneke met vakantie is. geen idee hoe hij met de achternaam heet dus daar was ik zelf nooit achtergekomen. jou reactie sloot daar dus mooi op aan :wink: . Moniek is inderdaad ook goed.

Ik heb het idee dat dina lichter poept van stress, dus niet dat de stress een bijwerking is van de lichte poepjes dit is omdat ik me nog kan herinneren dat als ze wel eens stressvolle dingen had meegemaakt bijvoorbeeld bij de DA dat ze dan daarna een stukje licht in haar ontlasting had. Dit heb ik ook ooit eens aangegeven bij Hanneke volgens mij. Raar is het wel maar omdat me opviel dat ze meer gestresst rond rende kan het wel kloppen. Nu nog uitvinden waar die stress dan nu ineens vandaan kwam/komt. misschien toch iets mis in haar lijfje :dontknow: hier zitten ze in ieder geval apart dus daar kan het niet mee te naken hebben. Nou ja we zullen zien, ik hoop ook dat het de goede kant op blijft gaan.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 feb 2013 00:13 

Het zou best kunnen dat ze deze ontlasting heeft als ze gestrest is. Stress slaat vaak op het maagdarm kanaal van een fret en deze vreemde ontlasting zou daar bij passen. Maar je gebruikt al maagbeschermers, maagzuurremmers en antibiotica. Dus het zogenaamde Hb pakketje geef je al.

Inderdaad even kijken of je er achter kan komen waarom ze zo gestrest is. En dat is vaak moeilijker dan gedacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 10:30 

Dina gaat maandag om 10 uur naar Hanneke. ik had dinsdag nog gebeld met Hanneke en die zei probeer eerst eens over te stappen naar ander voer (hills m/d) word het daar niet beter van dan kun je daarna beter langskomen. dat is hier moeilijk te krijgen dus dat heb ik besteld maar dat krijg dat ik maandag pas. Ik dacht toen ook nou laat ik dat dan eerst proberen. maar afgelopen donderdag had Dina weer een hoestaanval dag van hier tot tokio. dit heeft ze wel eens, maar goed dit zorgt ook voor stress bij haar (en bij mij want dat gaat me door merg en been). die dag wilde ze ook geen brokjes eten. haar poepjes zijn minder licht ze zitten er wel nog tussen hoor maar weer iets minder vaak. haar poepjes in het algemeen vind ik maar slecht, er zitten ook nog prachtige tussen maar die zijn ver in de minderheid. met daarbij de stress die ze nu toch weer sinds donderdag erger blijkt te hebben heb ik besloten om toch maar gewoon weer te gaan naar Hanneke. ik kan er zelf ook moeilijk tegen als ze als een kip zonder kop soms rond rent en om dan af te wachten (op het nieuwe voer) daar ben ik niet zo goed in :oops: dus maandag gaan we maar weer langs. in ieder geval om te kijken of er iets erg aan de hand is. een bloedonderzoek en urineonderzoek wil ik ook graag gedaan hebben bij haar. het urineonderzoek omdat ze vorig jaar november alle drie een fikse nierontsteking hadden wat maar moeilijk weg te krijgen was. ik hoop dat ze het weekend geen gekke dingen krijgt. en dat het redelijk rustig verloopt, voor haar ook. en dat maandag wat meer duidelijk word of dat ik het ergens anders moet gaan zoeken.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 16:58 

Ik hoop dat je maandag duidelijkheid krijgt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 19:39 

succes maandag!

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 19:51 
Moderator

Aantal fretten: 1
Heel veel succes maandag, dat weet je gelijk wat er aan de hand is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 20:01 

Er gebeurd dit weekend helemaal niets, daar ga ik voor duimen. En fijn dat je maandag een afspraak hebt. Heel veel succes :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 01:33 

Veel succes maandag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]