Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 15:21
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 641 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kaatje heeft een middenoorprobleem
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 00:03 

Aantal fretten: 2
Even gekopieerd uit het topic van Bollie:

Hartelijk dank voor alle antwoorden! Heb er veel aan en het hele lijstje kan ik wel aanvinken bijna. Zal het met Hanneke overleggen over de nieren, want daar maak ik me toch wel zorgen over. Wilde dit topic niet al te veel vervuilen, maar het wordt de derde trip Hanneke hoor Mijn eigen DA kwam er al gauw achter dat hij er niet achter ging komen en heeft me daarom doorverwezen naar Helmond. Wat een ervaring! Haar lever/galwaarden (dacht ik hoor) waren verhoogd, dus eerste maand heeft ze een kuurtje marbocyl gehad en zantac, om het allemaal wat minder heftig op de maag te maken. En sucralfaat. De tweede maand (waar ik nu aan bezig ben) krijgt ze synulox, omdat de lever/galwaarden nu wel goed waren, maar ze reutelde nog wel en de eiwitten in de urine waren 3+. Ook krijgt ze polaramine, Hanneke zei al dat het nog eigenlijk een beetje in de testfase was, maar ik wilde het wel proberen. Laatste maand lijken haar poepjes mooier te worden en ze is ook een stuk levendiger/alerter, ze haalt dingen weer overhoop! Maar alle dingen hierboven beschreven waren volgens Hanneke (als ik het goed heb onthouden) secundair, want de grote boze boosdoener was een chronische middenoorontsteking die ze ooit kan hebben opgelopen. Het is een vondeling dus sja, dat is goed mogelijk. Kruimelen doet ze inderdaad, ik probeer nu toch wel zoveel mogelijk prooi te geven, maar merk geen tranen bij het eten. Kreeg ook trouwens gelijk veel info over het gedrag van fretten, want Kaatje was een lieve, maar enorm verwende fret. Hanneke mocht haar maar nauwelijks onderzoeken.

@ Chaimel: nee ze heeft echt de eerste maand een kuurtje marbocyl gehad, maar een kwart tabletje per dag.
De waarden waren 404 terwijl het onder de 200 moet zijn, maar nu weet ik niet meer welke waarden het nou precies waren :P de lever of de gal. In ieder geval waren die in de 2e maand wel keurig, 99. Maar omdat de eiwitten in de urine nog te hoog waren (3+) en ze heel veel gevoeligheid in de keel liet blijken, krijgt ze deze maand synulox en tegen het middenoorprobleem polaramine. Hanneke heeft ook een 'bijttest' gedaan met dat pincet, maar daar liet ze heel erg lichtjes een trilling zien.
Zo nauwkeurig en precies weet ik het ook allemaal niet na te vertellen hoor. Maar wel had ze heel erg duidelijk gezegd dat de zantac en sucralfaat NIET tegen HB waren. Daar kon ze geen last van hebben (was ik wel bang voor)
Oh ja, ze zei dat het heel erg goed mogelijk was dat het klepje van de galblaas en lever naar de maag ontstoken waren.

Profiel  

Berichttitel: Re: Kaatje
BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 00:14 

Overigens is het bij het laatste bezoek aan Hanneke wel duidelijk geworden dat het hier om een chronisch middenoorprobleem gaat, dus ik zou wel graag willen weten wat ik allemaal kan verwachten.
Vooralsnog gaat Hills kitten en muis/prooi er redelijk tot goed in.
Deze maand vind ik het al een stuk beter gaan met haar dan daarvoor. Met de marbocyl kwam ze niet aan van de waltham en was ze nog steeds een beetje stil met uitschieters naar heel vrolijk. Daarvoor had ze nog erger last van haar dag niet hebben of juist heel erg blij zijn. De ene dag stuiterde ze zoals het een fret betaamt door mijn huis, de andere vond ze er allemaal maar niet zoveel aan. Dat is eigenlijk de reden geweest in de eerste instantie dat ik naar de dierenarts ben gegaan.

Bij mijn ratjes wist ik op den duur wel heel erg veel op medisch gebied, het leek wel alsof ze daardoor steeds slechter werden/minder lang leefden/sneller ziek werden. :sad2: Eigenlijk hoe meer kennis, des te meer zie je wat er niet hoort. Vandaar dat ik dus ook eigenlijk niet eerder een topic over Ka wilde openen, maar nu ik toch met wat meer vragen zit en mijn meisje graag langer bij me wil hebben, zie ik toch het nut er wel van in. Hanneke voelde de bijnieren, dus schatte ze Ka op 4 jaar, dus hopelijk kan ze nog een tijdje mee. (daarvoor heb ik dat pokke-eind rijden wel over)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 01:18 

ja maar dat is ook de reden dat veel mensen hier op het forum regelmatig naar de dierenarts gaan met hun fretten, door de kennis die je in huis hebt en doordat je veel wilt leren merk je gewoon snel dat er iets aan de hand is met je fret, niet veel mensen kunnen/willen dat leren of zien.

ik denk dat je bij jouw fretje gewoon regelmatig een terugval kan verwachten, let op met eten dat dat goed blijft gaan,weeg haar regelmatig

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 07:56 

Gelukkig doe ik dat al, dus daar hoef ik dan niet speciaal aan te denken. :-D Ook haar poepjes worden nauwlettend in de gaten gehouden, dat is toch een van de eerste dingen waaraan ik merk dat iets niet goed is gevallen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 08:57 

Aantal fretten: 4
Waar je ook nog op kunt letten is of haar oortjes goed schoon blijven. Nu zegt dat ook niet altijd wat maar het zou kunnen zijn dat als haar oren weer opspelen er wat meer oorsmeer geproduceerd gaat worden. Bij onze oorpatientjes maak ik ook regelmatig de oren even schoon om te kijken of ze smeriger zijn dan anders. En tijdens het schoonmaken merk ik dan ook dat ze het beslist niet fijn vinden dat ik aan hun oren kom en kan daaruit ook opmaken dat ze weer gevoeliger zijn.
Ook het nekvel pakken, bijvoorbeeld om de nageltjes te knippen, kan dan pijnlijk zijn.

Overigens heeft Kaatje hoogstwaarschijnlijk een maagprobleem gekregen door de pijn die ze heeft gehad ivm die oren, net als onze Max. Daarom zal Hanneke tegen je hebben gezegd dat de sucralfaat en de zantac niet tegen een helicobacterbesmetting is voorgeschreven. Maar ze heeft last van haar maag en is de behandeling bijna hetzelfde als bij HB.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 09:49 

Ik hoop voor je dat de polaramine goed aanslaat bij Kaatje. Daar kan ze zo van opknappen, dat heb ik hier bij Chubby ook gezien. Het is gewoon een heel ander fretje geworden. Momenteel merk ik dat zijn oortjes toch weer wat gevoeliger zijn, maar toch eet hij nog prooi en speelt en dolt als een idioot en heeft hij niet zo'n last van zijn keel als tevoren. Ook zijn maag is helemaal tot rust gekomen. Ik duim dat het voor Kaatje hetzelfde zal zijn :sdf49:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 16:13 

Dat van die oortjes was mij inderdaad opgevallen, heb eigenlijk nog niet opnieuw schoon moeten maken na het starten van de kuur (terwijl het daarvoor wel vaak raak was) :-D Dus ook daar kan ik een vinkje zetten.
Ze had niet zozeer last van dr maag, want daar gaf ze eigenlijk geen kick bij het bevoelen, wel bij de lever/gal en haar keel. Dat ze gespuugd heeft kwam ook door haar keel en de laatste keer gaf ze daar wel heel erg duidelijk aan dat ze last had. De zantac was onder andere om de heftige werking van de marbocyl een beetje op te vangen, heb ik begrepen, omdat die nog wel heftig kon zijn op de maag. Ik merk ook dat het eigenlijk een stuk beter gaat sinds ze dat spul niet meer krijgt. Tweede keer was het volgens mij wel wat gevoeliger op de maag, daarom doorgaan met zantac.
De eerste keer twijfelde Hanneke nog tussen een aantal dingen en medicijnen omdat het niet een kant-en-klaar geval was, het was niet heel erg duidelijk DAT. Wel vermoedens en tijdens het tweede bezoek zijn die bevestigd. Kaatje heeft zeker een chronische middenoorontsteking en wat ik dus heb begrepen kan dat allerlei secundaire infecties veroorzaken.
Ik let blijkbaar toch onbewust op meer dingen dan ik dacht; poepjes, of ze goed eet en drinkt, of ze veel of weinig kruimelt, of prooi er lekker in gaat, of ze erg veel plast, of haar oortjes schoon zijn of niet, of ze alert is, oogjes lekker wakker en open, of ze suffig is etc. :oops:

Of de polaramine werkt durft ik niet zo te zeggen, ik vind haar wel een stuk vrolijker en blijer, maar misschien voelt ze zich ook lekkerder door de synulox? Wel moest ik de eerste dagen een beetje lachen, want ze had wel af en toe momenten dat ze dronken leek, maar daar was ik voor gewaarschuwd door Hanneke. Dit heeft echter niet lang geduurd en de laatste tijd is het niet meer voorgekomen, dus ik heb de dosis niet gehalveerd.

De sucralfaat mocht eventueel door een klein beetje waltham, omdat ze dus het nekvel pakken niet zo lekker vind. Maar vooralsnog geef ik haar de sucralfaat door haar even in de nek te vatten en dan likt ze alles uit het spuitje, na een halve minuut is het gedaan. Nageltjes knippen doe ik door wat boter op dr buikje te smeren wat ze eraf likt en dan kan ik in alle rust haar nageltjes en oortjes doen. ;) En correctie via het nekvel gebeurd eigenlijk nooit, omdat ze ontzettend goed luistert, lief is en als ze vervelend is, zet ik haar gewoon ergens anders neer en dan gaat ze dat bekijken :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 16:27 

Sucralfaat is een maagwandbeschermer en wordt daarom gebruikt bij maagbelastende medicijnen zoals antibiotica (Marbocyl en Synulox) en Zantac is een maagzuurremmer, net als Omeprazole en dit wordt door Hanneke voorgeschreven o.a. bij een HB-behandeling. Maar ik vermoed dat Kaatje haar maag wel heeft opgespeeld want maagproblemen ontaarden meestal in problemen met galblaas en lever.

Zo te horen heb je qua middenoorontsteking de boel wel goed op een rijtje nou en zal het allemaal wel goed gaan komen met Kaatje. :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 16:46 

Ah! Die laatste zin, dat was m ja! Door maagproblemen > lever en galblaas problemen.
:oops: Het was zo'n lang verhaal dat ik daar eerst echt zat van :-o Daarna heb ik nog de lekenversie van hanneke gekregen en toen snapte ik hem allemaal wat meer.

Maar wat ik dus ook heb begrepen is dat een fretje nooit volledig meer kan herstellen van een (chronische) middenoorontsteking. Welke middelen (als die er zijn) zijn er om de boel onder controle te houden en zo ja, wat zijn dan de dingen die onder controle gehouden moeten worden?
Wat ik ook heb begrepen uit het topic van Bollie, is dat ze op den duur last van hun nieren kunnen krijgen? Is dat goed te behandelen of gaat het vanaf daar snel bergafwaarts. (vind eigenlijk dat ze nogal veel plast, maar dat kan ook zo lijken omdat ze houtkorrels in haar bak heeft en ik van een lekkere laag korrels houd, dus daar ben ik nog niet helemaal zeker over)
Komt er op den duur een moment dat ze door pijn geen muizen/brokken meer kunnen hebben? Of kan je dat voorkomen? Of is dat te behandelen?

Veel vraagjes, :oops: maar ik zou wel graag een beetje een beeld willen hebben van wat ik kan verwachten met dr.
Omeprazole ken ik! Dat moet ik zelf hebben, wat dat betreft lijk ik best op mijn huisdier :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:16 

Wij hebben hier drie fretten met chronische middenoorproblemen, Kai, Bo en Max en twee daarvan zijn prooieters. daar zie ik het ook gelijk aan als de oren weer opspelen, dan eten ze hun muis minder goed.
Helaas komt je fret er nooit meer vanaf omdat de ontsteking op een door kraakbeen ingekapselde plek zit dat niet volledig te bestrijden is. Als je gaat googlen op middenoorontstekingen kom je tegen dat katten en honden eraan geopereerd kunnen worden. De boel wordt dan opengemaakt en gespoeld. Hanneke heeft onderzocht of dat bij een fret ook mogelijk is maar helaas, dat is allemaal te klein en te riskant om dat te proberen.

Wij zijn al een paar jaar aan het experimenteren met van alles en nog wat; extra lange en zware Marbocylkuur, andere antibiotica's geprobeerd, preventief druppelen met Aurizondruppels maar niets wilde helpen. Tot nu toe lijkt behandeling met Polaramine het enige wat schijnt te werken. Met name bij Kai hier zie ik een verbijsterend resultaat, hij (vr)eet zijn muizen als nooit tevoren en krijgt met zijn 6,5 jaar zelfs weer een dikke kop. :lol:

Dus ik heb mijn hoop echt gevestigd op dit middel en hopelijk heeft het bij Kaatje net zo'n goed resultaat. Hoe lang geef je het haar nu?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2010 17:21 

Ik heb met Chubby de meeste en heftigste oorervaringen. Hij heeft ook een chronische oorontsteking en daarvan een chronische keelontsteking gekregen. Dat uit hij door veel keelschrapen en kuchen. Met de polaramine is dat verminderd, maar niet weg. Wel kan ik hem nu gewoon rondom zijn koppie en keel vasthouden en kriebelen...iets wat vroeger echt niet kon! Verder is hij een volledige prooieter en in de slechtere oorperiodes at hij dus helemaal geen prooi meer...hij wilde alleen iets dat hij kon oplikken, carnibest etc dus en waltham. Ook speelde hij niet zo enthousiast meer en sliep veel, met af en toe eens een uitspatting tussendoor. Nu achteraf kan ik ook zeggen, dat hij altijd met opgetrokken schoudertjes en heel opgekropt lijfje liep, door alle pijn rondom zijn oortjes. Hij heeft weldegelijk regelmatig maag en darmklachten gehad, wat uiteindelijk vanwege zijn oren was....dit dus even in het kort. Hij doet het heel erg goed op de polaramine. Hij heeft een heel ander koppie gekregen, doordat er zwelling weg is en hij niet meer zo opgekropt is. Hij kucht en schraapt veel minder en eet zijn prooi als een dijkwerker. Ook is hij veel actiever en vrolijker, elke dag weer :-D de afspraak die ik nu met Hanneke heb is dat hij altijd op de polaramine staat en er alleen als hij weer met acute klachten zit er een kortdurende kuur Marbocyl met omeprazole gegeven wordt.
Ik heb ook een ander fretje wat een chronisch oorprobleem heeft, samen met andere vervelende zaken. Hij eet normaal brokjes en KVV, carnibest etc. Als hij last van zijn oren heeft, dan eet hij heel slecht brokjes, doet zijn koppie helemaal scheef en kruimelt veel. Ook bij het lopen heeft hij zijn kopje dan wat scheef. Deze meneer heeft een maag/darm probleem, wat niets met de oren te maken heeft, maar wat wel verergerd wordt door een actieve oorontsteking. Bovendien is er nu ontdekt dat zijn nieren zijn aangetast, wat wel door de oren komt :-( ....dat kun je niet voorkomen, maar door verwaarlozing van een oorontsteking kun je het wel in de hand werken. Het is een beetje afhankelijk van de conditie van je fretje of de niercomplicaties je fret snel bergafwaards laten gaan of niet...
Veel plassen is niet het enige teken van nierproblemen en vergeet niet dat als je fret waltham krijgt er ook veel water naar binnen gaat, wat er dus ook weer uit moet. Normaal drinkt een vlees/prooi etende fret heel weinig, dus als je hem dan waltham geeft is het wel extra water wat naar binnen gaat..
Je vraagt wat er is om de boel onder controle te houden....buiten de polaramine, wat nog min of meer in een proefperiode zit, is er eigenlijk niets. Als er weer een actieve ontsteking is dan krijgt het AB, meestal Marbocyl, in kuurvorm en dan is er eigenlijk niets, totdat je diertje weer slechter wordt....heel frustrerend. De hoop is nu eigenlijk met de polaramine de oor en keelkanalen zo veel open te houden, dat er minder vaak ontstekingen ontstaan, doordat het meer kan' doorluchten'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 sep 2010 12:33 
Moderator

Aantal fretten: 1
Je bent goed bezig om in te lezen met wat Kaatje heeft. En met de tijd zul je zelf ook veel leren van Kaatje. Elk chronisch midden oorprobleem geeft bij elke fret wel redelijk dezelfde symptomen, maar toch blijf je andere dingen zien per fret. Als ik Bennie en Bollie vergelijk. Bennie hoeste regelmatig en Bollie, die kan volgens mij niet echt kuchen. Als hij kucht dan sta ik al op mijn achterste poten, terwijl ik bij Bennie dat wel gewend was.

Mijn ervaring vooral is, dat je moet uitkijken voor je eigen gewenning bij je fret. Ik weet dat Bollie bepaalde dingen heeft en dat went en is normaal, maar persoonlijk vind ik dat een valkuil, omdat je wel moet blijven kijken hoeveel last hij ervan heeft. Het hoort er misschien wel bij, maar is het voor je fret allemaal wel te behappen.

Dus als je een fret in huis hebt moet je gewoon een intern observatie centrum hebben. Kijken, kijken en nog eens goed kijken en aanvoelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 sep 2010 23:41 

Dat van Chubby klinkt heel erg veel als mijn Kaatje, als ik het zo nog eens doorlees.
Merk dus ook sinds ik de polaramine geef dat ze vaker vrolijk is, hoewel ze ook wel meer slaapt. Maar goed, ben heel erg benieuwd wat de resultaten 1 oktober zullen zijn, dan gaan we weer naar Helmond om te kijken hoe ze het doet.
Mijn eerste zorgen, waardoor ik naar de DA ging: duf/sloom/niet vrolijk, slechte en wisselende poepjes, wisselende stemmingen en veel oorsmeer, weg :-D Heb net weer eens een pedicure gedaan bij dr en dan kijk ik ook even naar de oortjes, nou er zat weinig interessants in. :hi: Dus de vermindering van oorsmeer vind ik echt heel opvallend.
Ook de Hills brokjes gaan nu goed erin, die vind ze heerlijk. (ben overgestapt van F4U op Hills op aanraden van Hanneke) en ik geef haar vaker prooi, dus van de week heeft ze al 3 muizen, een kuiken op en gisteren viel ze de kop van een gerbil aan, alsof ze nooit anders had gedaan! Helaas ligt de rest van de gerbil er nog wel, dus ik haal vannacht de brokjes eruit. ;) (dan lijkt de prooi toch wat aantrekkelijker)
Wat me ook is opgevallen is dat ze minder 'platligt', wat ze toch ook wel deed en ze wardanced nu vaker tegen dingen. Tegen de pluchen tochtrol die bij mijn deur ligt, tegen de handdoek, tegen een doosje, tegen een plastic zak, kortom, ze is een stuk vrolijker. (overigens viel me dat vaak platliggen pas op nadat Hanneke me gezegd had daar ook op te letten, heb daar echt zoveel informatie gekregen over het gedrag van fretten, dat je gewoon eigenlijk nergens leest.)

Naar mijn idee gaat het dus goed, ik hou overigens ook al sinds begin aug een dagboekje bij van dr, waar ik in opschrijf als me iets opvalt. Zo vergeet ik niet snel iets te vertellen als we weer naar Helmond moeten! :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 01:14 

ik vind dat je het super doet, niet veel mensen zullen je dat nadoen :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 07:37 

Prima hoor! In het begin deed ik dat dus ook, alles opschrijven, vooral van mijn musketiers, zodat ik zeker wist wat bij wie hoorde :g
Chubby was de eerste paar weken ook behoorlijk slaperig van de polaramine en die heb ik toen ook wat vermindert. Het kuchen, pruttelen en snuiven kwam gelijk weer terug, dus de dosis weer verhoogd. Nu is hij er niet slaperiger meer van, want er treedt toch een soort gewenning op...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2010 09:08 

@ chaimel, dank je :oops:

Ja volgens mij begint Kaatje er ook aan te wennen, alleen vind ik r nog wel wat geluidjes maken als ze net wakker wordt. Maar ik ben blij dat ik op de goede weg ben met dr en ze nog hopelijk een hele tijd mee kan!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 sep 2010 21:32 

hoe gaat het met kaatje maartje??

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 14:50 
Moderator

Aantal fretten: 1
Heel veel succes morgen bij Hanneke met Kaatje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 15:17 

:-o wow wat lief dat jullie daaraan denken!

Het gaat ondertussen, vind ik een stuk beter met haar en ze vertoond ook echt ander gedrag. Ze is nu ontzettend speels, onderzoekend, kauwt een bevroren muis op in 1 nacht (had hem 's avonds bevroren in de kooi gelegd, volgende ochtend wassie weg) en heeft dat al een paar keer gehad. Ook de Hills gaat er goed in, haar vacht is mooi zacht en glanzend. Er is ondertussen ook al een grote gerbil ingegaan en hoewel ze nog wel wat kruimelt, vind ik het toch wel iets minder.
Maarrrrrr, ik vind dat ze nog wel wat kreunt en steunt her en der. Hanneke noemde dat reutelen, dus had wat dat aangaat weer wat nieuws geleerd, want ratjes reutelen echt als koffiepotjes! Dit is slechts zachtjes kreunen, dus ik denk dat er morgen wel uitkomt dat ze wat gevoelig nog is op de keel.
Haar kak is perfect, echt mooie drolletjes, met de brokjes iets lichter van kleur dan wanneer ze prooi heeft gehad, maar natte flatsen of brei ben ik de afgelopen 2 weken niet meer tegengekomen en dat terwijl ze ook mee is geweest uit logeren!
Ik ben heel erg benieuwd wat er morgen uit de onderzoeken gaan komen en dan met name de urine, ik maak me daar toch echt wel zorgen om hoor, de vorige keer was het 3+ in de eiwitten en ik hoop niet dat ze nog iets naars met haar nieren heeft!

In de afgelopen weken is ze in ieder geval duidelijk vooruit gegaan en vooral wat kauwen en eetlust aangaat, ik vraag me toch wel een beetje af of dat die polaramine is die ik braaf gegeven heb? Of de synulox, of de zantac of de sucralfaat of een combinatie van die 4?
Ben ook wel benieuwd wat er hierna moet gaan gebeuren, moet ik doorgaan met alles, of niet etc. Spannende dag dus morgen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 15:19 

Aantal fretten: 5
Oh dat klinkt inderdaad allemaal niet verkeerd! Ik ben heel erg benieuwd wat er morgen uitkomt. Ik duim voor jullie!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 641 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]