Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 16 dec 2017 01:43
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: grote van een nest
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 15:09 

Aantal fretten: 13
Hallo allemaal,

Waar ligt het verschil bij fretten vrouwen, dat de 1 een gemiddeld nest van 8 tot 10 stuks krijgt, en de ander nest aan 2.
Ligt dat aan de vrouwen, of heeft het met de mannen te maken, of heeft het ermee te maken hoe lang je een vrouwtje bij een man laat zitten?
Hoop dat ik zo mijn vraag in het algemeen gesteld heb, en me iemand daar een antwoord op kan geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: grote van een nest
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 18:19 

Aantal fretten: 2
Hoi Ria,

Ik ben zelf niet thuis op het gebied van nestjes maar ik ben bezig om iemand op het forum te krijgen die deze vraag misschien voor je kan beantwoorden. Nog even geduld dus :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 18:39 

Het schijnt te helpen als je de fret twee keer laat dekken. Maar over het algemeen ligt het natuurlijk aan het aantal eicellen dat een dame aanmaakt en hoeveel de man er bevrucht. En hoeveel er 'overleven' als embryo. Wat ook weer te maken heeft met de verzorging en conditie van het moertje. Dus er zijn heel veel factoren die ermee te maken hebben. Je kan niet zomaar stellen dat het aan de vent of dame ligt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2012 17:27 

Het ligt inderdaad aan het aantal eicellen die de dame aanmaakt. Er zit een behoorlijk technisch verhaal achter hoe en wanneer dat gebeurt maar ik ben nog liever van de praktijk dan de theorie. Praktijk leert dat vaker dekken niet meer pups oplevert, want inderdaad die hoor je vaak. Praktijk leert ook dat de grootte van het nest vaak per moertje te bepalen is en deels al in de lijn zit. Gemiddeld is een nest trouwens 6-8 pups. Je hebt dames die constant rond de 10 pups zitten, maar je hebt ook dames constant klein werpen (zeg 4 met uitschieters naar 6). Het komt weleens voor dat er maar 1 of 2 pups komen maar dat is ronduit gevaarlijk.

Zowel te kleine als te grote nesten zijn niet heel erg prettig voor de pups en het moertje zelf. Kleine nesten niet omdat de bevalling vaak zwaarder is gezien pups groter uit kunnen groeien in de baarmoeder en grote nesten omdat het moertje het zwaarder krijgt met het zogen en de pups ronduit vaak te klein gehuisvest worden bij de fokker als ze uitgroeien. Die houdt ze nog steeds in de geplande kooi vaak wat dus helemaal niet meer past. Buiten dat is een groot nest erg schrikken voor een eerste-keer-mama dus de kans op overlijden is wat groter de eerste dag na de bevalling. Het is al even flink schrikken als er ineens pups komen, en wat zijn die dingen nou eigenlijk? Laat staan als er ineens 10 liggen te schreeuwen. Vaak gaan die bevallingen juist heel rap en kan het moertje zo'n aantal amper bijhouden, vooral dus de eerste keer. Moederkwaliteiten verschillen ook per moertje en je hebt moertjes die het bij 6-8 ook al niet snappen en moertjes die het bij 10 direct oppikken.

Kleine nesten, net als vele andere bevallingsproblemen, zie je vaker bij specials, dus ik ben er geen fan van. Een moertje kan beter teveel dan te weinig werpen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2012 18:15 

Bedankt voor je bijdrage Mette :-D
Het is een duidelijk verhaal :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2012 18:40 

Duidelijk verhaal
weer wat geleerd :-D

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2012 21:21 

Aantal fretten: 13
Hallo,

Bedankt allemaal voor de geweldige uitleg.
Op de eerste plaats wil ik even heel duidelijk zijn, onze fretten zijn mijn kinderen, onze fretten zijn meestal afdankertjes, of kindertjes die stukjes pootjes missen, of korte staartjes, of mensen die opeens roepen mijn fret is vals(wat dus niet waar is).
We hebben al 30 jaar fretten dus onze liefde voor die gekken beesten is niet meer weg te denken in ons leven(maar denk dat mijn webpage dat wel heel duidelijk maakt)
Ik heb deze vraag uiteindelijk op het forum gepost omdat ik gewoon heel benieuwd was, waarom sommige vrouwen als ze baby's kregen het er zo weinig zijn.
Maar het verhaal van die eisprong lijkt me eigenlijk aannemelijk, mijn dierenarts dacht dat ook al, dus iedere dekking(stevige beet in hun nek) zou dan 1 eisprong zijn.
Nogmaals iedereen bedankt voor de uitleg ben er heel blij mee, verklaart voor mij heel veel

Groetjes, Ria
en de gekke frettenclan

Laatst bijgewerkt door Chaimel op 14 jul 2012 23:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Bericht aangepast, in strijd met de forumregels!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2012 23:49 

Nogmaals de vraag om het algemeen te houden. Berichten waarbij dit niet gebeurd worden voortaan verwijderd!!

Ik ben blij dat er het een en ander voor je duidelijk is geworden. :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]