Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 23:36
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Garantie na overlijden/ regelgeving
BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 14:53 

Aantal fretten: 7
Ik beperk me in dit topic alleen maar tot de aanschaf van een jong dier gekocht in een dierenzaak, daar zitten de jonkies van elk ras, daar ligt de start van een jong nieuw leventje dat al begint bij de aanschaf bij een erkende fokker en de ( ver)koop bij een verantwoord adres.
Hoe het later afloopt met een diertje dat blijft moeilijk te controleren, daar proberen de huidige regels wat aan te doen.....en dat is inderdaad nog niet zo makkelijk.
Als er klachtmeldingen binnen komen van mishandelde of verwaarloosde dieren zoals bij de LID, mag en kan die nog niet eens zo maar ingrijpen. Ik heb vaak meegelopen met iemand van de LID en die mogen bijvoorbeeld bij een klacht van een hond in nood niet naar binnen gaan zonder politie, anders breken ze in, je mag zelfs niet eens een weiland betreden om te kijken of een klacht gegrond is en het paardje inderdaad te ver doorgegroeide hoeven heeft. Dan is ook weer de politie nodig om het weiland te betreden, dus daar zijn wel regels voor.
De grootste rol is en blijft weggelegd voor de sociale controle ( voor jou en mij en iedereen ), controle van mensen die hun ogen open houden of mensen die zich ergeren uit de buurt en / of zien dat er dingen gebeuren die niet kloppen. Vandaar uit is ook het 114 nummer ontstaan, men kan dan ook anoniem een melding doen omdat veel luitjes onbekend willen blijven bij een melding want niemand wil een kwade buurman op zijn deurmatje.

Waar het eigenlijk allemaal al begint met dierenleed ( en baasjesleed ) is bij de verkoop van jonge dieren, daar zit het al niet goed, daar moet als eerste naar gekeken worden en regels aangaande dat vastgelegd worden in de Wet, met zware boetes als men zich er niet aan houd. Dat is volgens mij best te bereiken.
Dat alleen die winkels dieren mogen verkopen die er speciaal voor aangewezen zijn en zodanig ingericht moeten zijn dat er mensen lopen met kennis van zaken die weten hoe te handelen met elk dier (ook in geval van nood), die in staat zijn de dieren op een verantwoorde manier te houden qua huisvesting, voeding en weten bij welke fokkers ze hun beestjes aanschaffen en de klant goed informeren. En dat betreft elk dier, elk ras.
Dan haal je al een beginnend probleem weg en schaf je gezondere dieren aan, want ze zijn immers bij een verantwoord adres gekocht.
De nieuwe eigenaar van nu heeft er vaak echt geen verstand van en die koopt alles wat leuk kruipt en leuk in een wieltje draait...het ahhhhh kijk daar..... effect.
Ondertussen zit het dier onder de wormen, heeft het een dikke buik, oormijt, een loopneus en natte oogjes. Dan is het nog zieliger en koopt men nog eerder met alle ellende vandien.
Gecontroleerde verkoop is een must en zou een verplicht iets moeten worden door de Wet vastgelegd.

Hoe het dan verder gaat met het diertje, tsja, dat is alleen maar hopen dat de nieuwe eigenaren zich erin verdiepen, en daarnaar handelen en de sociale controle blijft, daarin is het 114 nummer een goed begin ! Inderdaad zal 1/3 ongegrond zijn van de meldingen die binnen komen, laat het 2/3 zijn....want een paard kan best alleen staan in een wei, niet zo gezellig maar het kan best, je hebt ook einzelgangers, maar het restant van 1/3 van de meldingen was in ieder geval wel gegrond, en dat vind ik al een verdienste voor de dieren die dat betrof. Beter een paar keer voor niks dan een paar keer te weinig. :-D

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Garantie na overlijden/ regelgeving
BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 16:18 

Ik ben het met je eens hoor dat verkoop van dieren in een dierenwinkel lang niet altijd goed is. Dieren horen niet in glazen bakken en als je dan ziet hoe ze gehuisvest zijn en welke vreselijke kooien er te koop zijn (waar een hamster zijn kont nog niet kan keren) dan hou ik altijd mijn hart vast als er fretten te koop zijn. Dit is te sneu voor woorden:
Afbeelding

Ik ben ook blij dat er toch meer dierenwinkels zijn die bewust geen dieren verkopen of bewust dieren inkopen. 'Mijn' dierenwinkel verkoopt bewust geen dieren en wel carnibest, dat is een goede combi :-). Ook zijn er dierenwinkels die nestjes verkopen van particulieren. Vroeger fokte ik weleens met cavia's en die bracht ik dan naar de dierenwinkel en zij verkochten ze weer. Verkoop via een dierenwinkel moet best kunnen, mits een dierenwinkel een beleid heeft en ook niet verkoopt voor het verkopen. Waarom niet bijvoorbeeld 'verkopen op bestelling?'. Dat ze wat volwassen konijnen hebben in een groep (voorbeeld) en dat consumenten een konijn kunnen bestellen en gelijk een paar dagen bedenktijd hebben. Dan hoeft de dierenwinkel ook niet 'snel' jonge dieren te verkopen voor ze er niet meer schattig uitzien. Maar ja, daar is denk ik teveel concurrentie voor..

Ik hoop dat er wel wat verandert als de nieuwe regels ingevoerd worden. Want bij allerlei diergroepen (fret, rat, konijn etc.) roepen de echte liefhebbers op om deze dieren vooral niet in een dierenwinkel te kopen. Maar je blijft groepen consumenten hebben die zich daar niks van aantrekken en de eenvoudige weg kiezen. Momenteel staat Marktplaats ook vol met advertenties als "Ik zoek een fret, graag voor 5 december". Daar word ik echt misselijk van. Dan kun je als wetgever nog zoveel regelen en vaststellen, het is de consument die bepaalt.

Net als dit, het knaagdiereiland:
Afbeelding
Alle knagers en konijnen zijn vluchtdieren en hier hebben ze aan alle kanten glas. Maar de consument wil graag dieren zien en tegen het raam tikken.. En ik geef toe, als kind vond ik dit echt fantastisch en ging met een vriendin van dierenwinkel naar dierenwinkel fietsen om dieren te bekijken. Maar tegenwoordig kijk ik er anders naar ;-)

Wat betreft de LID: de dierenpolitie bestaat uit échte politie, maar ook uit vrijwilligers die voor de Dierenbescherming (LID) aan de slag zijn. De bevoegdheden verschillen dus. Bij bedrijven wordt over het algemeen de AID ingezet, omdat zij bevoegdheden hebben. Bij 144 kijken ze nu (denk ik) naar het soort melding, de ernst en de locatie om te bepalen wie waarheen gestuurd wordt. Dus dat kan veranderd zijn. Een anonieme melding ben ik overigens niet zo'n voorstander van, omdat er in elk dierenwereldje ook veel haat en nijd zit. Maw. mensen willen ook nog weleens pesten en zo een melding maken. Ik denk dat het wel goed is dat jij je naam bekend maakt bij de politie, maar dat ze dat niet doorgeven :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]